Kalibracja kina domowego - dyskusja.

petrumi

New member
Witam, coś mnie podkusiło żeby zajrzeć na to forum po sporej przerwie i akurat taki super wątek się trafił. Pozwolę sobie dokleić swoich kilka pytań.
Mam Denona 1509 z zestawem Wharfedale 5+1. Był to mój pierwszy "poważny zestaw" więc teraz widzę że mogłem wybrać lepiej. Ale to było kilka lat temu i widocznie na taki wtedy było mnie stać ;)

F: Vardus VR-200 (55 - 20Khz), C:Vardus VR-Centre ;) S:Vardus VR-Surround, Sub: Vardus VR-8.
Oczywiście nie wiedziałem, że ten Denon nie puszcza dźwięki po HDMI i teraz mam problem z czterema urządzeniami (stosuje przelotki Coax-SPDIF).

Do rzeczy: Poczytałem Wasze rady, zapuściłem jeszcze raz kalibrację i wyszły jakieś cuda: poprzycinał fronty na 40, centre na 80 , satelity na 200. Dlatego ręcznie zmieniłem wszystko na 80Hz. Włączyłem (po raz pierwszy LFE +Main) i odciąłem na 120Hz. Fronty są Large, nie zmieniałem odległości głośników oraz pozomu (jest różny dla każdego z nich).
Obecnie zawsze mam włączone Multi EQ: Auddisey i czasami Dyn EQ.

Zestaw te służy mi do KD , konsoli i muzyki. Nigdy nie grał lepiej albo mnie chwilowo oczarowało.

Teraz kilka moich wątpliwości, prosiłbym o wyjaśnienie.
Podczas kalibracji miałem problem z fazą ale głośniki są prawidłowo podłączone więc dałem SKIP.
Co oznacza Cr.Over ADV?

Oraz pytania trochę nie do tego watku ale może ktoś pomoże. Mam zamiar w nowym mieszkaniu zamontować projektor więc zastanawiałem się na jakimś nowszym modelem Denona 2313 albo 3313. Po pierwsze mam sporo urządzeń: WD TV, PS3, Xbox, Kablówka, po drugie te modele mają dwa wyjścia HDMI (projektor będzie na specjalne okazje). i tu pytanie jak się to jego amplitunera będzie nadawał obecny zestaw głośników? Dodatkowo kuszą opcje sieciowe tego amplitunera.

Będę wdzięczny za pomoc.
 
Ostatnia edycja:

Whiplash

New member
Bez reklam
Krzysiek, co daje w praktyce to ze wykorzystujemy fronty w calym zakresie ich pasma a sub mimo to gra soczyscie bo jest zasilany pasmem ze wszystkich kanalow ponizej odciecia tak jakbysmy mieli ustawione wszystkie glosniki na small. Basu z suba napewno jest wiecej bo dodatkowo zasilany jest pasmem z frontow, nie odciaza ich to bo sa ustawione na large a wiec dostaja pelne pasmo a tu nie chodzi o odciazanie a o zwiekszenie basu z suba nie tracac nic z pasma frontow skoro mamy dobre kolumny.

Podalem przyklad jak ustawic amp. aby subwoofer gra tylko swoim kanalem i nic z pozostalych glosnikow do niego nie trafialo ale to jest absurdalne ustawienie bo nikt nie ma centrala i tylnych ktore potrafia zagrac pelnym pasmem a wiec ustawia sie je zawsze na small.

Nie wiem jak moge to wytlumaczyc bardziej jasniej, potestuj sobie w domu i zobaczysz jakie sa efekty.
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Nie czytałem całego tematu, ale dorzucę własne spostrzeżenia. Mając kiedyś Yamahę, wszystkie kolumny ustawiłem na Small, bo tak się nawet zaleca pomimo dużych rozmiarów kolumn czy mocy. Niskim pasmem ma się zajmowac sub. Wtedy zagrało mi to najlepiej. Sub dostał jakby dodatkową dawkę mocy. Miałem wcześniej ustawienie LFE + Main, ale to ani fronty nie grały pełnym basem, a i subwoofer grał jakby na pół gwizdka. Dlatego zalecam podobne ustawienie. Wydaje mi się że odciążając fronty grają one jakby czyściej, a dołem zajmuje się subwoofer. Oczywiście w stereo możemy stosować różne kombinacje, w zależności od jakości kolumn frontowych jak i samego subwoofera. Zawsze stosowałem prostą zasadę, odciąć fronty np. 80Hz i poniżej niech idzie na suba. Najważniejsze żeby nie było ani dziury, ani nie nakładały się częstotliwości.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
W yamszce chyba inaczej to wygalda. W denonie ewidentnie lepiej gra jesli sub jestw trybie LFE + Main. Gra tak jakby wszytkie kanaly byly ustawione na small. Jesli fronty zostawimy Large i suba ustawimy w tryb LFE to gra slabiej bo zasilany jest tylko swoim kanalem + tym co dostaje z centrum i surround ponizej odciecia.
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Krzysiek, co daje w praktyce to ze wykorzystujemy fronty w calym zakresie ich pasma a sub mimo to gra soczyscie bo jest zasilany pasmem ze wszystkich kanalow ponizej odciecia tak jakbysmy mieli ustawione wszystkie glosniki na small. Basu z suba napewno jest wiecej bo dodatkowo zasilany jest pasmem z frontow, nie odciaza ich to bo sa ustawione na large a wiec dostaja pelne pasmo a tu nie chodzi o odciazanie a o zwiekszenie basu z suba nie tracac nic z pasma frontow skoro mamy dobre kolumny.

Podalem przyklad jak ustawic amp. aby subwoofer gra tylko swoim kanalem i nic z pozostalych glosnikow do niego nie trafialo ale to jest absurdalne ustawienie bo nikt nie ma centrala i tylnych ktore potrafia zagrac pelnym pasmem a wiec ustawia sie je zawsze na small.

Nie wiem jak moge to wytlumaczyc bardziej jasniej, potestuj sobie w domu i zobaczysz jakie sa efekty.

Wątek arcyciekawy, dzięki za wyjasnienia, teraz wszystko jasne, sporo testow przde mną.
 

hans2

Banned
widac ze w temacie bass management istnieje duzo mitów i wiele osob nie wie jak to ustawic i dlaczego. nie chodzi mi o te sprawy ktore sa kwestia gustu ale takie ktore po prostu obiektywnie trzeba tak ustawic bo inaczej jest zle. np ten juz omawiany LPF for LFE na 120hz.

skoro tutaj nie ma zadnego przypietego tematu z opisem od podstaw to zainteresowanym podpowiem ze na zagranicznych forach avforum i avsforum jest duzo usystematyzowanych informacji z opisem nie tylko jak ale i dlaczego.
 

DeeBass

New member
Bez reklam
Z ustawieniami jest tak, że wszystko zależy od akustyki danego pomieszczenia i swoich preferencji. Na pewno trzeba poexperymentować. Ja ostatnio mojego denka2809 poddałem ponownie kalibracji. Wykorzystałem wszystkie 8 miejsc odsłuchowych z czego w dwóch dałem mikrofon dość nisko, nie na wysokości odsłuchu tylko na siedzisku kanapy i kalibracja mnie zaskoczyła. Zostało to całkiem fajnie dobrane przez ampli, sub dostał więcej mocy a cała reszta gra bardziej wyrównanie. Dając mikrofon w różne miejsca uzyskujemy różne efekty. Warto się pobawić oraz zastosować własne ustawienia.
Ja do odsłuchu ścieżek filmowych używam ustawień z kalibracji automatycznej natomiast do muzy korzystam z manuala i własnych ustawień
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Z ustawieniami jest tak, że wszystko zależy od akustyki danego pomieszczenia i swoich preferencji. Na pewno trzeba poexperymentować. Ja ostatnio mojego denka2809 poddałem ponownie kalibracji. Wykorzystałem wszystkie 8 miejsc odsłuchowych z czego w dwóch dałem mikrofon dość nisko, nie na wysokości odsłuchu tylko na siedzisku kanapy i kalibracja mnie zaskoczyła. Zostało to całkiem fajnie dobrane przez ampli, sub dostał więcej mocy a cała reszta gra bardziej wyrównanie. Dając mikrofon w różne miejsca uzyskujemy różne efekty. Warto się pobawić oraz zastosować własne ustawienia.
Ja do odsłuchu ścieżek filmowych używam ustawień z kalibracji automatycznej natomiast do muzy korzystam z manuala i własnych ustawień

Dokładnie, trzeba się pobawić i dobrać pod siebie. Ja natomiast przeprowadzam autokalibrację w jednym miejscu odsłuchowym, bo dla mnie daje to lepszy efekt niż w 3 różnych miejscach z wyciągnęciem średniej. Akustyki nie przeskoczymy, i nie ma gotowej recepty na poprawne ustawienie parametrów zarówno ampli, jak i kolumn czy suba. Kilka dni trzeba poświęcić na zabawę, a praktycznie to i tak podczas codziennej eksploatacji wprowadzamy drobne korekty, aż dojdziemy do tego punktu "G":) co nas zadowala. He,he
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Panowie, podaje tylko jedna z wielu dyskusji a raczej pytan/odpowiedzi w linku poniżej. Wszystkie dyskusje i tak koncza sie na
audyssey.zendesk.com - to jest jedyna sluszna strona gdzie można wszystkiego sie dowiedzieć z "pierwszej reki".
Mysle ze trzeba uważnie przeczytać to co ma do powiedzenia
Chris Kyriakakis.

Przykladowe dyskusje:
https://audyssey.zendesk.com/entries/438840-changing-the-cross-over-settings-after-running-audyssey

https://audyssey.zendesk.com/entries/108049-crossover-frequency
 

hans2

Banned
tak, Chris jest bardzo pomocny. wczesniej na tej stronie udalo mi sie znalesc pare informacji ktore nie sa oczywiste, a czasem wrecz w instrukcji producenta ampli przekrecone czy zle przetlumaczone. pisalem juz w innym watku, a teraz wkleje jeszcze raz tutaj:

- czesto ludzie popelniaja taki blad ze umieszczaja mikrofon ponizej linii oparcia kanapy i skutek jest taki ze do mikrofonu dociera odbity dzwiek

- jak kanapa jest pod sciana to przesunac punkty pomiarowe okolo 0,5m do przodu

- warto zrobic pomiar w tylu punktach ile dopuszcza ampli ale zeby te miejsca nie byly oddalone o wiecej niz 1m od pierwszego (tutaj bodajze onkyo ma zle napisane w instrukcji ze ma byc wiecej niz)

- jak cos z wysokimi tonami jest nie tak to warto zmienic wysokosc pomiaru o 10-20cm bo glosniki wysokotonowe sa bardzo "kierunkowe"
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Otoz to ze kazdy system gra inaczej i kazdy ma inna akustyke w pokoju aczkolwiek nasza dyskusja jak paru uzytkownikow zauwazylo byla pomocna aby znajsc jakis pkt odniesienia.
Wczoraj np. znowu zmienilem ustawienia crossover dla glosnika cetralnego i tylnych. Wg specyfikacji Centrum schodzi do 80hz przy -3dB a surround do 67hz przy takim samym odchyle.
Takze ustawienie Crossovera z zasady na 80hz w tym przypadku okazuje sie bledne bo jesli ta satelitka zejdzie ponizej 100hz to z jakim odchylem i dlatego od wczoraj Crossover u mnie wyglada nastepujaco:
Front -80hz (large)
Centrum/Surround -100hz (small)
Sub - LPF for LFE 120hz w trybie LFE + Main.

Co do Audyssey i jego ustawien EQ wg. mnie sa fatalne i system nie gra rewelacyjnie. Dziwnie przyciety bas, podbity wysoki srodek... Dlatego ja Uzywam opcji Bypass L/R dzieki niej EQ z kalibracji nie jest zastosowane dla kanalow przednich, centrum i surround niestety musza z niego korzystac abym mogl wlaczyc Dynamic EQ bo bez niego brzmienie jest strasznie "gluche" bez dynamiki.
 

hans2

Banned
wiadomo ze musza byc spelnione pewne warunki do odsluchu, bo przykladowo w pustym pokoju dywan i firanki dadza pewnie wiecej niz kalibracja :)
 

FFooXX5

Klub HDTV.com.pl
VIP
a wszyscy mówią że YAPO gorsze od Audyssey, a widzę że wcale nie jest tak kolorowo, u mnie YAPO skalibrowało elegancko, trochę ręcznie skorygowałem. Moim zdanie żadna auto kalibracja nie przejdzie bez ręcznej korekty:)
 

hans2

Banned
Adaptive DRC to chyba to samo co Dynamic Volume, czyli kompresja dynamiki.
Dynamic EQ to taki zmienny korektor zalezny od glosnosci, im mniejsza tym wiecej podbija nizsze tony.

ponoc ucho gorzej slyszy niskie czestotliwosci przy nizszej glosnosci i ta funkcja ma to niwelowac, ale do tego wymagana jest dobra kalibracja audyssey.
 

werf

Active member
Bez reklam
Yamaha korzysta ze swoich rozwiązań które są podobnego działania

Adaptive DRC kontrola zakresu dynamiki

Jest jeszcze coś takiego jak Dynamic Range to jest chyba odpowiednik Dynamic EQ
 
Ostatnia edycja:

hans2

Banned
nie, dynamic range w yamaszce to jest jeszcze cos innego i chodzi tutaj o ustawienie zwiazane z zakresen dynamicznym ale tylko dla strumieni dts/dolby.

naprawde, z tego co wiem dynamic eq nie ma odpowiednika w yamaszkach.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
A ja jako użytkownik Onkyo i przyszły użytkownik suba mam pytanie. Czy jeśli ustawię wszystkei głośniki na small i odetnę na 80Hz to w stereo bez suba zagrają pełnym pasmem? Ampli zauważy, że sub jest off i puści pełne pasmo czy za każdym razem trzeba wejść do menu i ustawić fronty na large?
 
Do góry