Kalibracja kina domowego - dyskusja.

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Panowie, Kalibracja Audyssey to jedno, a zabawa funkcjami Dynamic Vol i Dynamic EQ to coś zupełnie innego. Po prostu ta sama firma to tworzyła. Coś jak nadwozie w samochodzie i silnik. Może być ten sam producent, ale to są inne rzeczy. Jak zmienicie coś w nadwoziu, np. zamontujecie spojler, to nie musicie na nowo silnika stroić...

Kalibracja to ustawienia "pokój vs. głośniki vs. miejsce odłsłuchowe". Natomiast funkcje Dynamic EQ i Dynamic Vol to opcje, które raz się włącza, raz wyłącza, w zależności od ustawień głośności. Ta funkcje są bardzo proste w działaniu (inna sprawa, że idą za tym skomplikowane działania procesora). Za dużo szumu o nie robicie. A już na pewno nie musicie na nowo robić kalibracji, jeśl tylko pokój się nie zmienił (rodza głośników, ich ustawienie, meble w pokoju, itd.).

Co do głośności, ja zupełnie nie kumam, czemu wszyscy przywiązują taką wagę do tego czy głośno jest na 30 czy na 80. Skoro skala jest do np. 100. Nie macie siły kręcić gałką lub wciskać klawisza w pilocie? Przecież im później zacznie grać głośno, tym lepiej, bo macie szeroki zakres możliwości regulacji na cichych odsuchach. W starym plastikowym Philipsie w nocy miałem taki problem, że (przy skali około 0-30) na 0, 1 i 2 nic nie słyszałem, a na 3 już mi się żona burzyła, że ją budzę. Tutaj macie przynajmniej kilknaście poziomów (jeśli nie kilkadziesiąt, żeby co kroczek dopasować głośność). Po drugiej stronie skali przecież też nic nie tracicie. Rozumiem, jakby problem był taki, że na 100 nadal jst za cicho, ale chyba tak nie jest, myle się? Zatem okolice 50-60 to bardzo dobre poziomy do dziennych, lekko głośnych odsłuchów. 35-40 do cichszych. Okolice 20 do nocnych. A powyżej 70 to już jest masakra.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Aby Tone Control byl aktywny musisz napipierw wylaczyc Dynamic EQ, ustawiasz basy i treble a nastepnie wlaczasz od nowa dynamic EQ.
Panowie jesli wszystkie glosniki ustawicie na 0.0 dB to skala glosnosci bedzie od -80.5 do +18 przy czym plyty audio CD glosno graja juz od ok -40dB to zobaczcie ile jeszcze jest zapasu do +18dB. Amplitunery wlasnie tak powoli sie rozkrecaja, to nie wzmacniacze stereo ze przy ustaieniu na godziene 10-11 mozna robic mala dyskoteke. Poziomy glosnikow ustawia sie np z pilota pod przyciskiem Ch. Level lub z menu. Sprawdzcie sobie takie ustawienie, naprawde wszytko gra wtedy extra. Buczenie bedzie powodowane nie ingerencja w kalibracje a zbyt wysokim odcieciem suba, zla lokalizacja kolumn, np kolumny z bass reflexem tylnym nie moga stac przy samej scianie. Mnie tez czasem cos zabuczy, nie mamy idealnej akustyki w pokojach.

Amp. Asign z tego co pamietam to ustawia sie Normal. Audyssey mozna ustawic Bypass L/R wtedy nie uzywa EQ ustawionego przez audyssey do przednich kolumn.
 

jurkas74

New member
Nie bierze, proponuję przeczytać więcej niż jedno zdanie "A typical loudspeaker frequency response will have several peaks and dips at various frequencies. These are caused because the sound from the loudspeaker interacts with surfaces and furniture in the room." Audyssey zajmuje się wyłącznie charakterystyką akustyczną pomieszczenia, czyli próbuje skorygować zniekształcenia dźwięku spowodowane przez odbicia itp i dlatego tak ważne jest umiejscowienie mikrofonu. Z głośnika o słabych parametrach nie zrobi hi-endu. Nie wspomnę już o tym, że ustawienia dobre dla kina niekoniecznie muszą sprawdzać się w muzyce. Ja bardzo chętnie korzystam (po drobnych modyfikacjach) z zaproponowanych ustawień przy słuchaniu filmów, ale dla muzyki to jest jakaś porażka.
 

mario.79

New member
Ampl Asign to działa jak się podłączy coś ponad 5.1 czyli Zone 2, Bi-Amp, i 7.1. Jak włączę bypass l/r to wtedy gra niżej u mnie i słucha się tego całkiem miło :) Po prostu ciężar przeniósł się w Denonie na połowę zakresu czyli ok. 50 więc i nie ma co już o tym rozprawiać. Jak kobieta, trzeba ją dobrze rozgrzać ale jak się rozgrzeje to pokazuje cuda :) Wolno się Denon rozkręca ale jak rozkręci to czeka nagroda :) Do normalnego słuchania np. przy przeglądaniu netu czy czytaniu gazety i inne tego typu normalne czynności wystarcza ok. 30. A do filmów 50 (to nadal dopiero połowa zakresu). Sam rozkręciłem ten temat ale w końcu to zrozumiałem. Liczy się barwa i na tym się teraz wolę skupić. A ten Denon gra czyściutko i to jest super. Choć na pewno można lepiej ... tylko że ja nie mam ucha jak Adam Sztaba:)
 

cyrric

New member
Do normalnego słuchania np. przy przeglądaniu netu czy czytaniu gazety i inne tego typu normalne czynności wystarcza ok. 30. A do filmów 50 (to nadal dopiero połowa zakresu). Sam rozkręciłem ten temat ale w końcu to zrozumiałem. Liczy się barwa i na tym się teraz wolę skupić. A ten Denon gra czyściutko i to jest super. Choć na pewno można lepiej ... tylko że ja nie mam ucha jak Adam Sztaba:)

I to jest wlasnie podejscie do ktorego musze sie przekonac, moze faktycznie bezsensu sieje zamet w sprawie glosnosci w sumie nie sluchalem na wiecej niz 60 :). zrobie dzis kalibracje na nowo, i zobacze jak bedzie gralo, najwyzej pobawie sie ustawieniami.
mam tylko pytanko jak usawic suba zeby byl gleboki i mocny ale nie dudniacy i zagluszajacy?
zwrocilem tez uwage ze jesli chodzi o surrandy to gdy mam odciecie na 100 lepiej je slychac niz np przy 80 hz. a frony ustawic na 60 czy 80 hz?
 

mario.79

New member
przy frontach - im wyższe odcięcie tym większy bass. i tak samo wydaje mi się jest przy innych głośnikach (co pod wartością od 0 do odcięcia idzie do suba). ale nie można przesadzić bo gdy da się zadużo to głośnik będzie grał tylko nad odcięciem i w końcu nie będą grały głośniki tylko sam subwoofer, który gra wszystko od poziomu jego odcięcia do dołu.
 

mario.79

New member
wyższy to 80, poniżej wchodzi sub. przy 60 poniżej 60 wchodzi sub. nie wiem jakie masz fronty ale zwykle to sub daje lepsze basy więc lepiej mu to dać i odciąć już od 80
 

cyrric

New member
wyższy to 80, poniżej wchodzi sub. przy 60 poniżej 60 wchodzi sub. nie wiem jakie masz fronty ale zwykle to sub daje lepsze basy więc lepiej mu to dać i odciąć już od 80
czyli jesli dobrze rozumiem zarowno frony jak i LFE usawic na 80 ? ale czy wtedy dzwieki sie nie pokryja? (totalnie sie nie znam na audio ;) )
chcialbym aby fronty tez mialy ciut bassu
 

mario.79

New member
ja też nie jestem specjalistą ale wiele cennych podpowiedzi uzyskałem na forum. podobno ścieżka suba jest do 120 hz i jeśli odetniesz mu 80 hz to wtedy będzie 40 hz dziury (w kanale suba może grać tylko sub, głośniki inne tam nie zagrają). więc lepiej suba na 120 hz a fronty na 80 hz i ta przestrzeń między 80 a 120 będzie dublowana basem i będzie lepszy efekt. ale zastrzegam że nie jestem expertem i piszę tylko podpowiedzi innych (ja też tak mam i jest ok).
 

hans2

Banned
Nie bierze, proponuję przeczytać więcej niż jedno zdanie "A typical loudspeaker frequency response will have several peaks and dips at various frequencies. These are caused because the sound from the loudspeaker interacts with surfaces and furniture in the room." Audyssey zajmuje się wyłącznie charakterystyką akustyczną pomieszczenia, czyli próbuje skorygować zniekształcenia dźwięku spowodowane przez odbicia itp i dlatego tak ważne jest umiejscowienie mikrofonu. Z głośnika o słabych parametrach nie zrobi hi-endu.

czytalem bardzo duzo ntt, czy dasz rade darowac sobie uszczypliwosci tylko dlatego ze ktos inny uwaza inaczej?

nie jest napisane jednoznacznie wprost czy poprawia czy nie poprawia, ale jezeli zwrocisz uwage na metode jak oni to wykonuja (zobacz kolejne slajdy) i pomyslisz logicznie to dojdziesz do wniosku ze musi poprawiac.

przechodzisz w skrajnosci - nie mowie ze zrobi high-end ale ze wyrowna pasmo, pewnie tez nie idealnie ale bedzie lepiej niz bez.

edit: a tu masz cytat ktory bardziej sie sklania ku mojej interpretacji:

Sound quality is degraded by reflections inside the speaker enclosure and the surfaces near it. The result is muddy bass, diminished high frequencies, lack of surround envelopment and muffled dialog. Based on years of research, Audyssey created a key enabling technology that fixes these problems and delivers sound amazingly close to the original recording.

This patented method allows manufacturers to measure and analyze the acoustical problems of their speakers and create products that deliver unparalleled sound quality. Audyssey EQ corrects time and frequency response problems in speaker enclosures and precisely corrects acoustic problems in a typical room. Our data was collected from measuring thousands of rooms and allows us to model the problems and provide optimized sound from any television or speaker system. Audyssey EQ gives you great sound out of the box.
 
Ostatnia edycja:

cyrric

New member
ustawiłem:
LPE for LFE 120
fronty 80 hz, large
center - 80 hz small
surround - 100 hz small
dynamic eq - on
dynamic volume na light
pozom kolumn 0

i... blu ray gra bajka :)
ale na dolby juz nie tak pieknie. np w avatarze na DD 5.1 brakowalo mi np wyrazistych strzalow, mocnych wybuchow
albo juz sam nie wiem czego chce :)
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Im wyzsze odciecie tym wyzszym pasmem gra subwoofer a on ma grac niskim basem. Nie polecam odcinac kolumn wyzej niz 80 bo moze zaczac buczec.

Cyrric przy ustawieniu frontow na Large czyli pelne pasmo aby miec wiecej basu w subie zasilajac go dodatkowo pasmem z frontow ustaw LFE + Main, tzw podwojny bass.
Dodam jeszcze ze THX do kina domowego zaleca ustawienie wszystkich kolumn na small i odciecie na 80hz. Czyli glosniki graja pasmem do 80hz a wszytko ponizej jest kierowane do Subwoofera ktory gra swoim kanalem 0.1 + tym co dostanie z glosnikow. Tylko ze po co majac duze glosniki podlogowe jako fronty odcinac je i pozbawiac pasma ktore sa w stanie zagrac. Wtedy ustawiamy je jako duze tak aby dostawaly pelne pasmo dla nich zarezerwowane a LFE + MAin powoduje ze bass z nich ponizej 80hz rowniez przekazywany jest do subwoofera.

Na blu ray masz dzwiek DTS HD czyli bezstratny ktory ma bitarte np 4Mb a DD5.1 z DVD ma zazwyczaj 448kbts czyli tak jakbys sluchal Audio CD a MP3 128kbts
 
Ostatnia edycja:

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Zawsze myslałem, ze LFE plus MAIN znaczy, ze grają fronty calym pasmem oraz dodatkowo sub od najnizszych do odciecia (czyli np. do 80 Hz). JEsli samo LFE to myslalem,ze Fronty grają tylko do odciecia, a resztą zajmuje sie sub, a tu masz, czytam i dowiaduje sie, ze to sub gra calym pasmem...
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Gdzie tak pisze ze sub gra calym pasmem? LFE + Main = Subwoofer gra swoim pasmem z kanalu 0.1 + tym co dostaje z kolumn ustawionych jako small ponizej odciecia + pasmo z frontow mimo ze sa ustawione jako duze.
Samo LFE przy ustawieniu frontow jako duze = sub gra swoim pasmem + tym co odciete z kolumn small bez pasma z frontow chyba ze ustawimy je takze jako small.
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Nie bije do Ciebie, tylko wydaje mi sie, ze gdzie w tym wątku było tak napisane.
Chodzi o to, ze myslalem, ze sub gra zawsze tylko swoim kanalem i nigdy fronty nie wcinaja mu się ze swoim. Myslalem, ze Sub gra zawsze ponizej odciecia i nic wiecej. Natomiast fronty (Main) graja calym pasmem (large) natomiast samo LFE wymusza, ze Fronty konczą bas na poziomiue odciecia, a reszte robi sub.
 
Ostatnia edycja:

Whiplash

New member
Bez reklam
Tak dokladnie, LPF to jest filtr dla kanalu LFE czyli 0.1. A sub moze grac albo tylko swoim kanalem, wtedy nalezy ustawic wszytkie glosniki na large i LFE albo grac swoim + to co odetniemy za pomoca crossovera, albo wlasnie LFE + Main czyli to co pisze w poprzednim zdaniu + pasmo z frontow ponizej odciecia np.80hz
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
OK, zajarzyłem, A co to daje w praktyce, ze sub gra zdublowanym pasmem (swoim plus frontow z odciecia?) Basu jest wiecej, lepszego, gorszego, odciąza to w jakis sposob kolumny, itp?

wtedy nalezy ustawic wszytkie glosniki na large i LFE

Nawet satelitarne i central, skoro kalibranja ustawila na small?
 
Ostatnia edycja:

hans2

Banned
do kina zaleca sie fronty small (i to je odciaza), do muzyki to wg preferencji.
jak masz lfe + main (czyli double bass) to na pewno to nie odciaza frontow, ale basu bedzie wiecej.
 
Do góry