Auro-3D.

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Zdecydowaaaanie! ;) :D
Kolego @Daniyal9, znam tego typu urządzenia i nie będziemy się tutaj licytowali znajomością takowych, bo nie w tym rzecz. ;-) I wcale nie chodzi tu też o cenę. Oczywiście, taka „bestia” rozwiązuje wszelkie problemy. Celowo też o takich urządzeniach nie wspominałem, bo głównie chodzi tu o amplitunery.

Gdzie użytkować taki procesor i w pełni wykorzystać jego potencjał? Tutaj potrzeba co najmniej 30 m2 i to nie jakiegoś pokoiku w blokowisku, ale prawdziwego, dedykowanego salonu tylko dla jednego celu i zastosowania. W innych okolicznościach, to profanacja i niedopuszczalne barbarzyństwo. ;)
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Przeglądając zagraniczne fora w poszukiwaniu wątków o Auro, można zauważyć, że zainteresowanie Auro idzie w kierunku konfiguracji powyżej 10.1, nawet do 17.1. Co nie dziwi, gdy użytkuje się procesory, a nie jakieś „śmieszne” ;) amplitunery. Ale chcę zwrócić uwagę na pewien szczegół, po lekturze niektórych postów.

Często, szczególnie w systemach multichannel, mylone jest pojęcie jakości z efektem.
Generalnie, podstawą konfiguracyjną Auro jest układ 5.1. Jeden z internautów napisał, że niewykorzystanie konfiguracji 7.1 nieuchronnie prowadzi do znacznego pogorszenia jakości dźwięku, jeśli będzie brak głośników bocznych - surroundowych.
No cóż. Nic bardziej mylnego. Od kiedy to, ilość głośników/kolumn ma wpływ na jakość? W tym kontekście, możemy mówić tylko i wyłącznie o efekcie, jaki możemy otrzymać, a nie o jakości.
Jakość, zapewniają nam komponenty w systemie: wzmacniacz, amplituner, odtwarzacz, nośnik/nagranie czy sama kolumna/głośnik. I właśnie to wszystko składa się na jakość dźwięku, a nie ilość tych komponentów.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Naturalnie, dobre, dobrze zgrane skrzynki w konfiguracji 5.1 w połączeniu z odpowiednią elektroniką i co równie istotne, przy odpowiedniej akustyce sprawi o wiele więcej przyjemności jak ledwo zipiące/dudniące tzw. byle w ponad standardowej opcji (5.1)
Ameryki nie odkryliśmy, ale pamiętajmy, że można mieć też systemy oparte na konfiguracji ponad przyjętę 5.1 i przy zachowaniu standardów wartość dodatnia w postaci wrażeń przy zachowaniu (również) jakości jest słyszalna gołym uchem ;)
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
No właśnie. Nie zawsze więcej, musi oznaczać lepiej. ;)

I znów niespodzianka ze strony Auro. Liczba zapisanych kanałów, np. Auro 8.0 sugeruje, że nie usłyszymy kanałów centralnego i woofera, jak można by wnioskować. Okazuje się, że grają wszystkie kolumny w systemie – w moim przypadku 9.1. Co najmniej zaskakujące.
 

Pakolo

Active member
Bez reklam
Z wydań fajnie zrealizowanych w 5.1/7.1 polecam oczywiście Schillera Sonne/Atemlos oraz trzeci koncert z orkiestrą, fajnie nagrana jest również płyta Muse - The Resistance - w pierwszym utworze jest fajny moment, w którym gitara przechodzi od głośnika do głośnika aż gęsia skórka się pojawia na skórze:D Kolejnym fajnym wydaniem jest Koncert OMD Architecture and Morality, Within Temptation Black Symphony. Jest sporo fajnie zrealizowanych koncertów, ale równie dużo jest zrypanych.
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
W wątku Kolegi @lolo2 - „Projekt budżetowego kina”, pojawiły się wypowiedzi odnośnie Auro. Dlatego postanowiłem odnieść się do tych wpisów i napisać co nieco w tym kontekście i spróbować to jakoś usystematyzować.

Decydując się na KD w tym formacie, trzeba być zdecydowanym i pewnym tego, czego się chce. Zaakceptować takie, a nie inne rozwiązania i pewne wyrzeczenia. Nie można mieć jednocześnie i Auro i Atmosa. Przynajmniej na chwilę obecną. Oczywiście będziemy mogli odtwarzać Atmosa tyle tylko, że już nie w jego autorskiej konfiguracji i z pewnymi ograniczeniami. Grać, będzie to grało, ale… to nie będzie prawdziwy Atmos. Temat naprawdę jest złożony, z wieloma uwarunkowaniami. Bo, o ile Atmos jest dość prostym zagadnieniem to z Auro, jest trochę trudniej. I to w różnych aspektach. Wszystko, o czym będę pisał, odnosi się do amplitunerów.

Pierwsza i podstawowa sprawa, która może zgasić nasz entuzjazm, to aktualizacja urządzenia kodekiem Auro. Jak wiadomo, nie jest ona darmowa i wynosi 149 €, co nie jest mało.

Druga sprawa to to, że format Auro wspierany jest tylko przez Denona i Marantza. Tak więc wyboru, co do marek, nie mamy zbyt dużego.

Po trzecie. Jeśli już zdecydowaliśmy się na markę, to musimy dokonać wyboru konkretnego urządzenia, bo od tego będą zależały możliwości i ostateczny efekt, jaki otrzymamy. I tutaj zaczynają się schody. Chodzi o to, ile konkretne urządzenie posiada wzmacniaczy, a co za tym idzie, ile kanałów może obsłużyć - dotyczy to również Atmosa. W obu przypadkach (Atmos, Auro), najrozsądniejszym i optymalnym rozwiązaniem jest zakup urządzenia z co najmniej 9-cioma wzmacniaczami. W efekcie umożliwi nam to obsłużenie do 11-stu kanałów (Atmos-7.1.4) z dodatkowym, dwukanałowym wzmacniaczem mocy. Chociaż, w przypadku Auro, wystarczy monofoniczna końcówka mocy – konfiguracja 10.1, lub wcale.

Po czwarte i być może decydujące, co dla niektórych osób, to dostępność natywnych treści w danym formacie jak i to, co nimi jest. Ale o tym, pisałem już wcześniej.

Co do samych urządzeń. Oczywistym jest, że urządzenia z najwyższej półki nie będą miały żadnych problemów i tymi nie będziemy się zajmowali. Skupmy się raczej na amplitunerach niższych serii, bo te są w zasięgu zwykłego Kowalskiego, który chciałby mieć Auro. A jeśli samo Auro, co istotne dla tematu, to możemy pokusić się o zakup urządzenia które już zostało zastąpione przez nowy model, a co za tym idzie, tańsze od następcy. Teoretycznie. Możemy zainteresować się np. amplitunerami Denona: X4100 i X5200. Pierwszy to 7.2 - Auro 9.1 z dodatkową, dwukanałową końcówką mocy, drugi to 9.2 – Auro 10.1 z monofoniczną końcówką mocy dla zasilenia głośnika sufitowego Top (VOG). Jednak, dla przypomnienia, Auro nie wymaga tego głośnika. W tym momencie tylko od nas zależy, na które z tych urządzeń i rozwiązań się zdecydujemy. Ale. No właśnie. O ile oba amplitunery dekodują również Atmosa, to niestety, nie będziemy mieli DTS:X. I z tego też trzeba zdać sobie sprawę. Lecz jeśli zależy nam tylko na Auro… Taki przypadek dotyczy też Marantza – SR7009 (9.2 - 10.1). Odnośnie DTS:X. Firmy tłumaczą to zbyt małą mocą obliczeniową procesorów tych urządzeń. Czy tak jest w istocie? Oczywiście nie będzie to jakąś stratą jeżeli, jak ustaliliśmy, decydujemy się na Auro za małe pieniądze. Tyle tylko, że w przypadku Denona, ciężko jest pisać o małych pieniądzach nawet w przypadku starszych modeli, porównując je z aktualnymi.

A właśnie. Ani Denon, ani Marantz nie dysponują amlitunerami z 11-stoma wzmacniaczami. Tutaj mała dygresja, odnośnie cen, między X7200 i X6200. Zrozumiałbym jeszcze, jeżeli 7200 miałby chociaż 11 wzmacniaczy. Bo dla mnie, nic innego nie usprawiedliwiało by takiej różnicy w cenie, między tymi dwoma modelami. Pomimo tego, że sympatyzuję z Denonem to generalnie uważam, że ceny Denona (amplitunery) są za wysokie. Dlatego też, dla swoich potrzeb i żeby mieć wszystkie kodeki w rozsądnej cenie, wybrałem Marantza SR7010. Być może, w przyszłości, pokażą się amplitunery z 11-stoma wzmacniaczami, a co za tym idzie, bardziej rozbudowane układy konfiguracyjne Auro, jeśli będzie ono miało jeszcze jakiekolwiek wsparcie.

Szanowni Koledzy.
Ile osób tak naprawdę miało styczność z Auro, nie mówiąc już o sposobność posłuchania tego formatu? A nadarza się ku temu wyśmienita okazja – Audio Show. Tyle tylko, że raczej żaden z wystawców tego nie zrobi. A szkoda. Byłaby okazja samemu przekonać się, co prezentuje sobą ten kodek. Myślę, że byłoby to też swego rodzaju wydarzeniem, gdyż samo Auro jest dość unikatowe. A tak pozostanie jedynie krytykowanie czegoś, czego się nie zna i teoretyzowanie, jak to w naszym zwyczaju bywa.

Mam nadzieję, że nie przynudzałem. :)
 
Ostatnia edycja:

RAF1977

Banned
Właśnie zbudowałem system 7.2 plus 2 presents przednie z yamaha rx v779 i tak mnie ta idea wieloglosnikowych systemów wciągnęła, że zacząłem myśleć o maratz sr7010, akurat jest w dobrej promocji. Mam wzmacniacz 3 kanałowy, to by z tym marantzem zasilił tylne górne i vog.
Problem tylko taki, że jakoś polubiłem Yamahy, mam już 3 klocki i nie mogę się przekonać do firmy Marantz.
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Ponadto dużym minusem jest koszt samych dodatkowych kolumn/głośników które wchodzą w skład ponad standardowych systemów 5.1/7.1.
Dla Kowalskiego kupno 11 kolumn i suba może go skutecznie odstraszyć aby iść w system Auro lub Atmos. Do tego doliczyć należy od 100 do200m kabla, aby podłączyć te wszystkie kolumny. I na koniec sam koszt elektroniki, która to wszystko obsłuży. Ponieważ okazać się może, iż skusimy się na tańszy ampli, a on po porostu po podłaczeniu kolumn nie wyrobi z napędzeniem tych wszystkich kolumn. W takim przypadku należy się posiłkować dodatkowymi zew.końcówkami mocy- kolejne koszta....;-)
Reasumują:
-Planując swoją instalację i dany system należy przekalkulować na spokojnie
wszystkie koszta jakie będą związane z zakupem naszego upragnionego zestawu Kina Domowego bo po zsumowaniu wszystkiego jeśli ktoś zaczyna od podstaw suma może doprowadzić do lekkiego zniesmaczenia..... pozostaje w tedy na ogół stereo dwie kolumienki wzmak i źródło.
 
Ostatnia edycja:

Pakolo

Active member
Bez reklam
Przede wszystkim do Auro to trzeba już postawić dedykowaną salkę kinową, ponieważ o ile konfigurację 7.1 i 4 sufitowe da się ładnie rozłożyć i te górne w suficie w miarę zamaskować, to konfiguracja Auro wymaga od nas więcej wiszących głośników na widoku na co nasze połowice raczej by nie przystały.

Dochodzą jeszcze koszta końcówek mocy, z auro to trochę droga zabawa, a na dodatek jeszcze problemy żeby to skumać z Atmosem.
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Trafne spostrzeżenia, Kolego @Bipo. Pomijając stronę techniczną zagadnienia, nie uwzględniłem tutaj aspektu finansowego, patrząc przez pryzmat swoich poczynań, gdyż dla osób, które mają już KD i zechcą je jedynie „przebudować”, nie będzie to problemem. Zaś dla osób, które w ogóle planują KD od podstaw, tym bardziej zechciałyby pójść w Atmosa bądź Auro, będzie to rzeczywiście duże obciążenie finansowe.

Kolego @Pakolo. Jak już pisałem, nie ma możliwości połączenia Atmosa z Auro. Tzn istnieje taka możliwość, a jakże i to bardzo prosta, ale i ekstremalna zarazem, lecz da się to zrobić. Tyle tylko, że kto pozwoli sobie na instalację KD, w bezkompromisowej wersji 16 głośników/kolumn i subwoofera, wynikającej z połączenia Atmosa z Auro? Następnie, przełączanie (póki co ręczne) odpowiednich grup głośników na terminalach głośnikowych urządzeń je zasilających, a co za tym idzie, każdorazowo przeprowadzanie kalibracji, w zależności od wybranej konfiguracji. Na dłuższą metę, nie do wytrzymania.

Kolego @RAF 1977. No cóż. Na tym modelu Yamahy nie zbudujemy kina na bazie Atmosa, DTS:X czy Auro. Przez kilka lat też byłem wierny jednej marce. Ale czasami, z różnych powodów, zmiany są potrzebne, a nawet konieczne. ;-)
 

RAF1977

Banned
No na tym modelu, to nie ale bardziej mnie ciągnie w stronę Yamahy rx a2050, rx a3050 tylko tam nie ma auro. Czy myślicie, że Yamaha w przyszłych modelach wprowadzi auro 3d?

Ps
Słuchałem i oglądałem, dziś rano płyty Lichtmond 3D, tej pierwszej, w ustawieniu DTS MA 7.1
Wow! Tyle powiem.
 

Pakolo

Active member
Bez reklam
Litchmond to majstersztyk wizualny i dźwiękowy.
Polecam również Timescapes dla chilloutu lub Pink Floyd The Endles River
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
No na tym modelu, to nie ale bardziej mnie ciągnie w stronę Yamahy rx a2050, rx a3050 tylko tam nie ma auro. Czy myślicie, że Yamaha w przyszłych modelach wprowadzi auro 3d?

Ps
Słuchałem i oglądałem, dziś rano płyty Lichtmond 3D, tej pierwszej, w ustawieniu DTS MA 7.1
Wow! Tyle powiem.

Odnośnie Auro, to trudno cokolwiek przewidzieć. Na chwilę obecną to tylko Denon i Marantz. I może tak już zostać. Swego czasu, moim faworytem do zakupu był Pioneer – LX59. Ale brak Auro, więc… ;-)

No to fajnie, że się Koledze podobało. Teraz Kolega rozumie, skąd te zachwyty nad tymi wydawnictwami. Gorąco namawiam do obejrzenia, a przede wszystkim posłuchania, kolejnych części. Będzie jeszcze lepiej. :)
 

RAF1977

Banned
Druga część w drodze a trzecia się licytuje ☺.
No i trzecia właśnie jest w Auro 3d.
Musiał bym tylko wymienić, dopiero co kupiony amplituner z którego jestem bardzo zadowolony. 😕
Dołożyć tylne górne głośniki, które czekają w kartonie razem z uchwytami, (przygotowałem się na 11.2 tzn na 7.2.4 z jednej linii głośników.
Słuchamy właśnie z żoną Juana Michela Jara "Auro" w DTS 5.1 pure direct.
No super.
Możecie mi polecić jeszcze jakieś produkcje wielokanalowe, sprawdzę wszystko.
Żonie się też podoba, to dobry znak ☺
 
Ostatnia edycja:

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Zdaje się, że Koledze chodziło o płytę „Aero”. ;)

Z tego typu wydawnictw jak „Lichtmond”, polecam wydania „Schiller”.
 

RAF1977

Banned
Zgadza się.
Aero.
Sprawdzę co można dostać z Schillera.

Mam pewien dylemat, co do auro 3d.
Studiowałem instrukcję sr7010 i przy ustawieniu 7+4 było by wszystko ok. Podłączam drugi wzmacniacz na tylne górne z preout i jest ok.
Problem zaczyna się kiedy bym chciał podłączyć "vog" .
Sygnał do niego idzie z preout drugiego subwoofera, no ok, przy auro 3d ale jaki dostanie on sygnał przy innych systemach ? Dts, Dd....
Dostanie sygnał z drugiego suba i jak to na niego wpłynie, chyba niezbyt pozytywnie.
Jedynym w miarę uniwersalnym rozwiązaniem jest pozostać przy 4 górnych głosnikach, nad kolumnami w rogach pomieszczenia.
Inaczej trzeba by zawsze włączać i wyłączać kabel dla tego centralnego sufitowego.
Trochę upierdliwe.
 
Ostatnia edycja:

Pakolo

Active member
Bez reklam
Schillera najlepsze sa Sonne i Atemlos- dwa swietnie zrealizowane koncerty. Dźwięk krąży po pokoju, a na scenie gra światłami w rytm muzyki - mistrzostwo.

Polecam również Muse - The Resistance 5.1
Linkin Park Reanimation wydanie dvd 5.1
Dire Straits Brothers in arms w SACD jest w 5.1 ale nagrane w trochę specifyczny sposób.
Timescapes

Kilka stron wcześniej wymieniałem fajnie zrealizowane pozycje
 

RAF1977

Banned
Czytałem cały, jakiś czas temu. ☺
Czytam jeszcze raz.
No właśnie z tej rozpiski glosnikow wynika , że jeśli zostać przy 7+4 to będą się pokrywały z innymi systemami (może nie idealnie ) , do atmosa i tak miałem zamiar użyć głośników montowanych na ścianie nad kolumną, skreconych do środka pokoju i pochylonych w dół. Wtedy będzie ok do wszystkich systemów.
A taki centralny górny, to mogli by do innych systemów też wprowadzić.

Pakolo dziękuję za listę polecanych nagrań .
 
Ostatnia edycja:

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Kolego @RAF. Uwierz mi, że mariaż Atmosa z Auro naprawdę nie jest taki prosty, jak się wydaje. Tutaj nie będzie kompromisu. Lepiej skonfigurować jeden sensowny system, niż kilka, byle jakich. Obojętnie, na który format się zdecydujesz z jego konfiguracją drugi, zostanie zdegradowany.

Sam musisz sobie odpowiedzieć na pytanie; czy rzeczywiście chcesz Auro, bo tak to wygląda. Masz manuala SR7010. Będzie łatwiej. Strona 65 – Auro 9.1 i str. 71 – 10.1. I innego wyboru i konfiguracji nie ma. Jak widzisz, podstawą jest 5.1. A zdaje się, że chcesz mieć za podstawę wariant 7.1. A jeśli tak, to z Auro nic nie będzie. Ja wiem, że to papier i teoretyzowanie, ale jak wiesz mam Auro, w konfiguracji 9.1. 10.1 jeszcze przede mną.

Jak wygląda w praktyce odtwarzanie Atmosa przez konfigurację Auro? Nie za ciekawie. Owszem. Wybierając ścieżkę Atmosa i odtwarzając ją przez kodek Auro, jest „fajnie”. Ale jeśli format Atmosa odtworzysz jego kodekiem, na konfiguracji Auro, nie będzie już tak słodko. Będziesz miał odczucie, że tyły nie grają. I w pewnym sensie tak jest. Nie będzie dźwięku w głośnikach górnych-tylnych i VOG. Tak więc, odtworzysz Atmosa, tyle tylko, że będzie on bardzo „okaleczony”. Oczywiście ścieżki Auro nie odtworzysz na Atmosie, ale nie mając kodeka Auro, jest ona kompatybilna z kodekiem DTS. A wówczas, treści Auro, zostaną odtworzone jako DTS-HD MA. W pewnym sensie, też "okaleczone".

Jak widzisz, piszę uczciwie. Każdy wariant i wybór ma swoje plusy i minusy. To nie tak, że mając Auro reszta jest do niczego, bo byłby to osąd niesprawiedliwy i krzywdzący. Pisałem o konsekwencjach wyboru, bo nie wierzę, że podyktowane byłoby to tylko modą. Musisz jeszcze uwzględnić dostępność treści. Więc, sam wyciągnij wnioski.
 
Ostatnia edycja:
Do góry