Pytania przed zakupem pierwszego projektora.

MacVas

New member
Nie mam zamiaru się z Tobą spierać, Ty masz swoje doświadczenia, ja mam swoje, jeszcze inni mają inne poglądy..wolisz jechać po mnie jak po prostym serwisancie..trudno, zniosę i to :p
Forum jest po to by każdy zainteresowany mógł się podzielić spostrzeżeniami. Ja odniosę się w miarę krótko do tego co wycelowałeś w moje myśli powyżej.

primo, odnośnie braku wykorzystania przez Ciebie strumienia audio w połączeniu "źródło<połączenie hdmi>rzutnik" nie musisz lać wody z kubła na moją głowę - przecież nie wiem jaką masz instalację av w miejscu projekcji, więc równie dobrze mogłeś puścić dźwięk i rozgałęzić go nadal cyfrowo za projektorem, możesz mieć podwieszany sufit z głośnikami lub inne rozwiązanie.. teraz wiemy że tak nie jest.. proste i nie ma co się napinać.

Co do wyboru kabla są tysiące możliwości.. nie będę się spierał, bo generalnie do pewnych zastosowań faktycznie nie ma sensu kupować drogiego kabla hdmi, z drugiej strony nie zgodzę się z propagandowym hasłem "jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać".
Widziałem to i owo odnośnie zastosowań hdmi ze sprzętem audio (oraz pj'ami) wartości dużo wiekszej niż typowy sprzęt Kowalskiego, więc nie szufladkuję wszystkich rozwiązań jak to zrobił swego czasu poczytny szmatławiec testując ileś tam dwumetrowych kabli hdmi i głośno puszczając w eter nie ma żadnej różnicy poza jakością wykonania kabla - tłumy podchwyciły hasło, a biedni producenci musieli przejść do kontrofensywy.

no ale jak słusznie napisałeś nie ma co drążyć tematu (w każdej osobnej głowie siedzą inne oczy i widzą inny efekt), zatem pozostańmy przy swoich przekonaniach ;)
 
Ostatnia edycja:

dusi

New member
jasne, że bez zooma.. zasadniczy powód zoom w pj DLP zwykle równa się nieznacznej, ale jednak odczuwalnej utracie jasności, gdzieś w sieci był ciekawy artykuł o tym właśnie na przykładzie Benq W1100 i W1200

Mógłbyś rozwinąć tą myśl? Nie chcę zakładać nowego wątku, ale bardzo mnie to zainteresowało, bo zawsze myślałem że na jasność obrazu ma wpływ odległośc projektora od ekaranu. Jesli więc używam "zoom" - odległość maleje - zatem obraz jaśniejszy. I o co chdzi z tym że tak jest w DLP. W pj LCD jest odwrotnie?

Ja mam pj LCD niepodwieszony. I zauważyłem że bez "zooma" kiedy odległośc między pj i ekranem jest większa obraz jest ciemniejszy. Moim zdaniem oczywiście. :niewiem:

Przecież liczy się droga jaką ma pokonać światło, im krótsza tym lepiej, no nie??

Potrzebuje oświecenia. :hmm:
 

MacVas

New member
Rozwijając temat tej kwestii z zoomem, to chodziło mi raczej o sam aspekt mozliwości sterowania poziomem jasności z wykorzystaniem optyki. Fakt określenia punktu mocowania projektora w suficie w taki sposób by nie zachodziła potrzeba użycia funkcji zooma pozostawia potem ewentualne większe pole do korekty z wykorzystaniem optyki (a więc zoom, korekcja w danej płaszczyźnie czy jeśli jest to cały lens shift).
Na "ProjectorCentral" wspomnieli o tej kwestii na przykładzie w/w pj'ów od Benq i że niektóre rozwiązania skutkują utratą lumenów. Pozwolę sobie zacytować:
For many users, over 1,000 lumens in calibrated mode is simply too much light. If you have, say, a 100" diagonal screen and good light control as many theater enthusiasts do, you will need a way to tone down the brilliant light output of these projectors. Low lamp mode reduces light output by 22% on both projectors, reducing output to 866 and 1045 lumens, respectively. Using the telephoto end of the zoom lens will also reduce light output. Our test samples showed a reduction of 18%, which is typical for a 1.5:1 lens.

Generalnie (pomijając jakośc użytych komponentów) moc lampy i należyte ukierunkowanie strumienia światła przez pj to dwa najważniejsze czynniki rzutujące na jasność - fajnie jest dysponować jakimś zapasem tych parametrów, ale co wynika z testów zbyt dużo to też przesada - jeżeli do tego jest odpowiednia elktronika dająca mozliwość sterowania w/w parametrami to głowa do góry, bo wszystko idzie łatwiej skalibrować.

Przecież liczy się droga jaką ma pokonać światło, im krótsza tym lepiej, no nie??

To jest pojęcie względne - w Naszych ziemskich realiach to nie ma znaczenia, czy światło ma do przebycia 1metr czy 20metrów i tak nie rozróżnisz kiedy i jak szybko się to dokona. Chodzi raczej o jego należyte i jak najlepsze ukierunkowanie na ekran.
 
Ostatnia edycja:

Przemek_PC

New member
Praw fizyki się nie pokona a wiadomo, że natężenie światła maleje wraz ze wzrostem odległości i to w kwadracie więc różnica między jasnością z 1 m a z 1,4m będzie dwukrotna.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Faktycznie jasność obrazu na ekranie, a dokładniej luminancja ekranu mierzona w cd/m2 zmniejszy się dwukrotnie, jeśli zwiększymy odległość z 1 m do 1.41 m ( oczywiście przy tej samej ogniskowej obiektywu i strumieniu świetlnym ), ale ze względu na to, że powierzchnia ekranu wzrosła dwukrotnie.

Luminancja ekranu jest wprost proporcjonalna do strumienia świetlnego danego projektora wyrażonego w lumenach i odwrotnie proporcjonalna do powierzchni ekranu. Jeśli ekran będzie szerszy 2 razy, to luminancja spadnie 4 razy.

Zmiana strumienia świetlnego ( "jasności" ) projektorów z obiektywem zmiennoogniskowym jest spowodowana zmianą otworu względnego F obiektywu przy zmianach ogniskowej. Zjawisko to jest dobrze znane z obiektywów fotograficznych. Zwykle im większy zakres zoomu, tym większe są zmiany otworu względnego, a co za tym idzie strumienia świetlnego ( lm ) projektora. Oczywiście zależy to również od konstrukcji danego obiektywu i projektora. Przykładowo Epson TW5500 z zoomem 2.1X wykazuje spadek jasności przy instalacji najdalej od ekranu ( ogniskowa maksymalna ) około 40%, a dla porównania JVC HD350 ( i wszystkie inne modele JVC z tym samym obiektywem ) z podobnym zoomem 2.0X już tylko 24%.

Przykład z projektorem BenQ z zoomem 1.1X jest niefortunny, zmiana strumienia będzie minimalna, kilkuprocentowa. Ogólnie projektory DLP wykazują mniejsze zmiany ze względu na mniejszy zakres zoomu. Z pewnością trzeba to brać pod uwagę planując kino domowe.

Pozdrawiam.
 

MacVas

New member
Alkor, właśnie to miałem na myśli - dzięki za precyzyjne wyjaśnienie zagadnienia.

Faktycznie przykład tego zjawiska w Benq niezbyt trafiony, ale jednak i tu w jakiejś tam skali występuje.
 

dusi

New member
Witam!

Faktycznie jasność obrazu na ekranie, a dokładniej luminancja ekranu mierzona w cd/m2 zmniejszy się dwukrotnie, jeśli zwiększymy odległość z 1 m do 1.41 m ( oczywiście przy tej samej ogniskowej obiektywu i strumieniu świetlnym ), ale ze względu na to, że powierzchnia ekranu wzrosła dwukrotnie.

Luminancja ekranu jest wprost proporcjonalna do strumienia świetlnego danego projektora wyrażonego w lumenach i odwrotnie proporcjonalna do powierzchni ekranu. Jeśli ekran będzie szerszy 2 razy, to luminancja spadnie 4 razy.

Zmiana strumienia świetlnego ( "jasności" ) projektorów z obiektywem zmiennoogniskowym jest spowodowana zmianą otworu względnego F obiektywu przy zmianach ogniskowej. Zjawisko to jest dobrze znane z obiektywów fotograficznych. Zwykle im większy zakres zoomu, tym większe są zmiany otworu względnego, a co za tym idzie strumienia świetlnego ( lm ) projektora. Oczywiście zależy to również od konstrukcji danego obiektywu i projektora. Przykładowo Epson TW5500 z zoomem 2.1X wykazuje spadek jasności przy instalacji najdalej od ekranu ( ogniskowa maksymalna ) około 40%, a dla porównania JVC HD350 ( i wszystkie inne modele JVC z tym samym obiektywem ) z podobnym zoomem 2.0X już tylko 24%.

Przykład z projektorem BenQ z zoomem 1.1X jest niefortunny, zmiana strumienia będzie minimalna, kilkuprocentowa. Ogólnie projektory DLP wykazują mniejsze zmiany ze względu na mniejszy zakres zoomu. Z pewnością trzeba to brać pod uwagę planując kino domowe.

Pozdrawiam.

ok troszeczkę się pogubiłem. Nie jestem fotografem i nie będę udawał że orientuję się w temacie. Rozumiem że konkluzja ostateczna jest jednak taka że wyższą (większą) luminację (jasność) osiągnę na projektroze o obiektywie zminnoognizkowym na większym zoomie, bo projektor będzie bliżej ekranu. Jak napisał Alkor epson przy instalacji najdalej od ekranu stracił aż 40% jasności. Czyli miałem rację??? drugi formułowicz oczywiście jeśli dobrze zrozumiałem twierdził że zoom (w spłyceniu tematu) może obniżyć jasność....ale nie do końca to zrozumiałem, cytuje: To jest pojęcie względne - w Naszych ziemskich realiach to nie ma znaczenia, czy światło ma do przebycia 1metr czy 20metrów i tak nie rozróżnisz kiedy i jak szybko się to dokona. Chodzi raczej o jego należyte i jak najlepsze ukierunkowanie na ekran.

Proszę więc o poradę, mam projektor o parametrach optyki:

Ogniskowa obiektywu (f):
21.7-43.1 mm


Jasność obiektywu (F):
2.31.9-3.1


Stosunek odległości projekcyjnej do szerokości ekranu:
1.41-2.78 : 1


Współczynnik powiększenia:
2.00 : 1


Moje pytanie brzmi: Czy najlepiej ustawić projektor na największy zakres zoom jak najbliżej ekranu by osiągnąć najwyższy poziom jasności? I jak zwiększanie zoom ma się do innych parametrów obrazu, tj. kontrastu, ostrości. Oczywiste jest, że optykę (zmieniając zoom) należy ponownie ustawić pod względem ostrości, ale czy poziom zoom ma wpływ na jakość ostrości. innymi słowy czy na innym zakresie "zooma" uzyskam gorszą bądź lepszą ostrość....

może powinniśmy założyć inny wątek.........strasznie ciekawy temat..niestety nie jestem zbytnio wytkształcony w tej materii....chba czas się podszkolić:???:
Ogniskowa obiektywu (f):21.7-43.1 mmJasność obiektywu (F): 2.31.9-3.1Stosunek odległości projekcyjnej do szerokości ekranu: 1.41-2.78 : 1Współczynnik powiększenia: 2.00 : 1
 

CooLBaRT

New member
I ja się przyłączę do pytania o wybór, a w zasadzie o to czy dobrze rozumiem.
Planuję projektor Full HD, zdecydowałem się na modele Epsona. Myślałem o modelu TW-3600 /z lens shiftem zdaje się/, ale też zastanawiam się nad wyborem nowego modelu tw-5900. Pokój, który będzie przeznaczony na projekcję jest niezbyt długi, odległość pomiędzy projektorem a ekranem będzie wynosić w pesymistycznej wersji 3,5m /max 4,2m/ Wg. znanego kalkulatora, przy użyciu zbliżenia oferowanego przez projektor na poziomie 1,6x dla odległości 3,5m osiągnę obraz o przekątnej 120"? Projektor będzie pod sufitem pośrodku ekranu. Rozumiem, że to czy projektor posiada korekcję typu lens shift czy tylko keystone w moim przypadku /rozmieszczenie projektora względem ekranu/ nie będzie miała znaczenia do uzyskania poprawnie geometrycznego obrazu wielkości >100" ?
Kwestie zaciemnienia i samego ekranu pomijam. Dzięki za rady.
 

MacVas

New member
Generalnie wydaje mi się, że trochę na opak zrozumiałeś mój wywód - Alkor ubrał we właściwe słowa
to co miałem na myśli, czyli generalnie zmierzaliśmy do jednego
Zmiana strumienia świetlnego ( "jasności" ) projektorów z obiektywem zmiennoogniskowym jest spowodowana zmianą otworu względnego F obiektywu przy zmianach ogniskowej.

Suma sumarum kombinowanie z zoomem w pewnych uwarunkowaniach wpływa (zmniejsza/zwiększa) na poziom jasności.


Moje pytanie brzmi: Czy najlepiej ustawić projektor na największy zakres zoom jak najbliżej ekranu by osiągnąć najwyższy poziom jasności? I jak zwiększanie zoom ma się do innych parametrów obrazu, tj. kontrastu, ostrości. Oczywiste jest, że optykę (zmieniając zoom) należy ponownie ustawić pod względem ostrości, ale czy poziom zoom ma wpływ na jakość ostrości. innymi słowy czy na innym zakresie "zooma" uzyskam gorszą bądź lepszą ostrość....

Poniżej tylko przypuszczam ;)
Zapewne utracisz ostrość a przy tym mogą pojawić się efekty znane z aparatów cyfrowych (np. pikseloza). Wszystko zależy od możliwości konkretnego pj'a - jeden zniesie to lepiej inny gorzej.
 

dusi

New member
Generalnie wydaje mi się, że trochę na opak zrozumiałeś mój wywód - Alkor ubrał we właściwe słowa
to co miałem na myśli, czyli generalnie zmierzaliśmy do jednego

Suma sumarum kombinowanie z zoomem w pewnych uwarunkowaniach wpływa (zmniejsza/zwiększa) na poziom jasności.




Poniżej tylko przypuszczam ;)
Zapewne utracisz ostrość a przy tym mogą pojawić się efekty znane z aparatów cyfrowych (np. pikseloza). Wszystko zależy od możliwości konkretnego pj'a - jeden zniesie to lepiej inny gorzej.


ale przecież zoom cyfrowy w aparatach to nie zoom optyczny. Zoom cyfrowy to obróbka cyfrowa zawsze kosztem jakości....A zoom optyczny.....czy też takie konsekwencje powoduje??? Rozumiem że na większym zoomie w pj otrzymam gorsza jakość ostrości, tak?

Zatem więc w jakiej najlepiej odległości postawic pj względem ekranu biorac pod uwage zakres zoomu. Gdzieś po środku tego zakresu(?), bo rozumiem że na skarjnych wartościach (zoom min. lub zoom max.) otrzymam skrajne jakości takich parametrów jak jasność czy ostrość i po prostu albo obraz będzie ostrzejszy kosztem jasności albo odwrotnie. Czy do tego się to sprowadza?

a tak w ogóle to dzięki za podjęcie tematu ze mną....laikiem.

ps

Mam dość stary proj ale jestem mega zadowolony, hd ready panasonic pt ax 200 e, około 900 godz. na liczniku. Obecnie niepodwieszony. No i bawię się odległością od ekranu bo stoi na stole podczas projekcji
 

Przemek_PC

New member
Co tu za teorie się pojawiają. Projektor dla uzyskania maksymalnej jasności ma być jak najbliżej ekranu bo:
1. Jak napisałem natężenie światła maleje z kwadratem odległości
2. Otwór względny obiektywu (jasność) jest większy na krótkim końcu (mniejsza ogniskowa albo inaczej większy obraz) niż na długim końcu (większa ogniskowa lub mniejszy obraz).
Nie łammy praw fizyki. Korzystając z kalkulatora na projectorcentral dla projektora Sanyo PLV-Z3 który posiadam dla obrazu o stałej podstawie 2m uzyskuję jasność:
1. Z odległości 2,7m na małej ogniskowej jasność wynosi 57 nitów
2. Z odległości 3,6m na dużej ogniskowej jasność wynosi 48 nitów.
Komentarz zbędny.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Nikt tu nie chce obalać praw fizyki. Oczywiście, że luminancja ekranu spada odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu odległości, ale jednocześnie powierzchnia ekranu powiększa się, są to wielkości powiązane ze sobą. Chodziło mi o podejście praktyczne - w jaki sposób są powiązane strumień świetlny projektora ( lm ) i wielkość ekranu/powierzchnia ekranu, żeby można było oszacować jasność końcową ( luminancję ) obrazu na ekranie projekcyjnym. Jasność zależy oczywiście również od współczynnika odbicia Gain ( 0.8, 1.0, 1.2 itp. ) materiału projekcyjnego.

Co do wpływu zoomu, chyba się wszyscy zgadzamy - projektor dysponuje największym możliwym strumieniem świetlnym ( lm ) przy najkrótszej ogniskowej obiektywu ( najszerszy kąt projekcji ), ponieważ obiektyw ma wówczas największy otwór względny/jasność F.
Dla przykładu Epson TW5500 w trybie NATURALNY/Eco dysponuje strumieniem 510 lm w ustawieniu najkrótszej ogniskowej i 360 lm przy najdłuższej ( pomiary niemieckiego Cine4Home ).

@dusi

Dobrze kombinujesz z tym środkiem zakresu zoomu - wielu ekspertów zaleca właśnie taką instalację. Każdy obiektyw ma wtedy najlepsze własności optyczne, ale z drugiej strony większość projektorów ma na tyle dobrze skorygowane obiektywy, że na końcach zakresu nic złego się nie dzieje, przynajmniej w recenzjach właściwie nie występuje ten problem.

Pozdrawiam.
 
Ostatnia edycja:

Przemek_PC

New member
Problemy z jakością optyki na skrajnych ogniskowych pojawiają się przy większych krotnościach zoomu niż przy tych z jakimi mamy do czynienia w przypadku projektorów więc zjawisko to można pominąć. Do tego nie jest tak prosto, że w środku zakresu obiektyw np. fotograficzny będzie miał najlepszą jakość, różnie z tym bywa.
 

tiopka

New member
a ja mam 4.ooo PLN i dylemat co wybrać? FULL HD czy może HD Ready + FULL 3D ? pomocy!!!
dodam ze pj ma być używany do filmów,weekendowego grania na PS3 jakas liga mistrzów po drodze!
 
Ostatnia edycja:

Alkor

New member
Bez reklam
Jeśli to twój pierwszy projektor, to z całą pewnością będziesz zadowolony z maszyny HDReady.

Moim zdaniem jednak zalety projektorów FullHD są bezsprzeczne, wymienię niektóre:

- zdecydowana większość materiałów HD ma obecnie rozdzielczość 1080i/p,
- sygnał 1080i/p musi zostać przeskalowany w dół na projektorze HDReady ( 720p ),
- niektóre projektory 720p w ogóle nie przyjmują sygnału 1080/24p z płyt Blu-ray albo odtwarzają go słabo,
- piksel z 720p jest 1.5 raza większy i na dobrą sprawę trzeba by siedzieć 50% dalej niż przy 1080p, aby obraz był spójny i odpowiednio gładki,
- wybór projektorów 720p do kina domowego jest dzisiaj bardzo ograniczony, a te nieliczne są to raczej przystosowane rzutniki prezentacyjne stawiające głównie na jasność maksymalną, a nie na jakość obrazu,
- najlepsze projektory 1080p za 3500-4000 zł mają przewagę w jakości obrazu nad tańszymi HDReady,
- projektory 1080p zapewnią wyższą ostrość, szczegółowość obrazu z dobrej jakości źródeł HD,
- tylko projektory FullHD mogą wyświetlać obraz 3D w pełnej rozdzielczości 1920X1080 pikseli.

Można się tylko zastanawiać, czy wybrać dobry projektor FullHD za 3500-4000 zł, czy też zdecydować się na maszynę FullHD 3D, niestety trochę droższe - najtańsze projektory 1080p 3D z dwiema parami okularów 3D kosztują nieco ponad 5000 zł ( Epson TW5900, Optoma HD300X ).

Według mnie nie warto już pakować się obecnie w HDReady tylko ze względu na 3D, ale jak zwykle decyzja należy do zainteresowanych.

Pozdrawiam.
 

damis1989

New member
Ja kilka dni temu odebrałem swój pierwszy projektor Mitsubishi hc4000.
Pierwsze wrażenie po wyświetleniu na ścianie błękitnej a nie białej (ekran Adeo szary Helios w drodze) jest naprawdę dobre, kontrast i kolorki są bdb. w tym projektorze, coś więcej będę mógł napisać jak dotrze do mnie ekran. Oczywiście projektor full hd cena aktualna 5100zł wiec przewyższa Twój budżet, ale naprawdę warto. Nie wybrałem projektora 3d ponieważ na tą chwile nie wykorzystał bym go w pełni.

Pozdrawiam.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
dzięki wielkie za odpowiedz!wybór pada na Epson EH-TW5900 lub Optoma HD300X!który z nich to jeszcz to zweryfikowania!

Odradzam TW5900! Tak sie skalad, ze mam ten projektor i brak lens shift`u na prawde jest duza wada tego projektora. Zreszta projektor do kina domowego, bez tej funkcji to jakies nieporozumienie! Projektor ten ma bardzo marny poziom czerni, dlatego, jesli nawet uzyjesz korekcji trapezowej to i tak przy ciemnych scenach wystawac ci beda trojkaty poza kadrem - beznadzieja :/
 
Do góry