[Nasze Zestawy AV] Projekt Kino 2016

rabit

Active member
Bez reklam
Mieszkam w szeregowej zabudowie, więc mam tylko dwóch sąsiadów, ale i tak zazdroszczę wszystkim w wolnostojących domkach. Chociaż Drunk i tak w całej "wsi" zrobi przemeblowanie. :)

Zrobiłem co mogłem przy remoncie i praktycznie mogę sobie nawet teraz słuchać dość głośno i nikomu z sąsiadów to nie przeszkadza, ale bas rządzi się swoimi prawami.

Ale nie zaśmiecajmy wątku koledze.
 

RAF1977

Banned
Drunk, swoim ustawieniem subwooferów przypomniałeś mi, jak bardzo chciałem mieć oba klocki z przodu, koło kolumn ale z jednej strony mam drzwi otwierane do pokoju i na stałe nie może tam stać subwoofer.
Jednak chyba będę go tam przesuwał, na czas projekcji. Kocham symetrię.
Pięknie, to u Ciebie jest ustawione.
Zaraz zamawiam sobie nowe kable Y do subwooferów i jak przyjdą, robię reorganizację [emoji3]
 

Drunk

New member
Bez reklam
Już jest mniej ładnie, bo jednak bardziej przedkładam aspekty funkcjonalne ponad wizualne ;)

W takiej pozycji grają u mnie najlepiej.

Na początek zacznę od tego, że nie jest to subwoofer typu "plug and play". Bez zabawy z parametric EQ się nie obejdzie, a jeśli ktoś nie ma ochoty się w to bawić to polecam markę Velodyne z autokalibracją ;)

Przy pierwszym podejściu do kalibracji ustawiłem tylko głośność ogólną, która przy szumie różowym z ampli(0dB) dla kolumn w miejscu odsłuchowym wynosi 78dB i taką wartość ustawiłem dla subów. Następnie kalibracja, po której na tacy ląduje Mad Max i masakra... Grało wszystko w pokoju, a pomijając ten fakt efekt ogólny gorszy niż przy moim pojedynczym Velo.

Wniosek z tego taki, że ampli nie robi nic z EQ suba tylko ustawia opóźnienie i wyciąga średnią głośności. Już wcześniej to podejrzewałem widząc rezultaty przy ustawieniu corssovera na velo na 80, 60, a 40hz.

No dobra, wiadomo że tak tego nie można będzie zostawić, zatem przyjrzałem się dokładnie wszystkiemu co "grało" w pomieszczeniu i sporządziłem listę zakupową na niedzielę, znalazły się na niej głównie uszczelki do drzwi i maty antywibracyjne do szafki z kawowo/deserowymi pierdołami i wysokimi szklankami.

Następnego dnia udałem się do Casto, zakupiłem wszystkie potrzebne rekwizyty i po powrocie zabrałem się za ich aplikację. Następnie włączyłem sobie na YT filmik z częstotliwościami od 1 do 120hz i zabrałem się za strojenie każdego suba oddzielnie. Do dyspozycji miałem jedynie decybelomierz i trzy-punktowy korektor graficzny w aplikacji na telefon(Wiem że to mało profesjonalne ale i tak udało mi się osiągnąć zadowalający rezultat). Trzy punkty to trochę mało, jednak zważywszy na to że interesuje mnie jedynie zakres od 1 do 80hz to da się z tym pracować.

Nie będę opisywał całego żmudnego procesu zabawy z EQ, ale trzy godziny później udałe mi się osiągnąć w miarę liniowy przebieg charakterystyki od 15hz(78dB) do 60hz(81dB). Największe cięcia musiałem wykonać na 30hz i 60hz. Kanapa rezonuje u mnie na częstotliwości 20hz i 25hz ale w tym przypadku był to efekt pożądany. Co ciekawe 15hz przy 78dB na mierniku nie było ani słyszalne ani odczuwalne ;).

Po zabezpieczeniu wszystkich elementów będących na wyposażeniu pomieszczenia, wyeliminowaniu wszystkich niepożądanych drgań i wyprostowaniu charakterystyki, na tacy ląduje Mad Max po raz drugi. No i teraz jest moc, a wyłączna interakcja suba z elementami wystroju, to ta z kanapą :)

Reasumując: W dalszym ciągu najlepsze rezultaty osiągam ustawiając w ampli crosovery na 60hz, a lfe na 80hz(u mnie te suby między 60hz a 100hz i tak robiły największą masakrę, przy 75hz to nawet lampy wibrowały i dzwoniły). Ciekawe jest też to że nie odnotowałem w przypadku tych subów efektu dudnienia. Po za tym przy dwóch symetrycznie ustawionych sztukach znikają w pomieszczeniu. Mimo że było z nimi pod górkę i poświęciłem całą niedzielę żeby je ustawić, to jestem zadowolony i zostaną ze mną na bardzo długo. Jednak przestrzegam, jak ktoś nie ma cierpliwości do zabawy z EQ to lepiej kupić Velodyna z autokalibracją.
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
A dla kolumn podłogowych nie ma to znaczenia, że scena jest zmniejszona kosztem ustawienia subów
przy samej ścianie..? Ja nie miałbym tyle cierpliwości dlatego dla mnie wychodzi, że tylko jest Velodyne ..:)
 
Ostatnia edycja:

Drunk

New member
Bez reklam
Lolek, teraz mam do wyboru żeby kolumny ustawić zbyt wąsko lub zbyt szeroko. Jak wiemy o ile nie są to drastyczne różnice, zawsze lepiej dla spójności sceny będzie ustawić je wężej niż szerzej(przy zbyt szerokim ustawieniu trzeba siedzieć idealnie pośrodku żeby scena się nie rozjechała). Rubicony grają bardzo szeroko na zewnątrz więc jest ok ;). Suby też lepiej grają w rogach niż po wewnętrznej stronie kolumn. Do słuchania muzyki nie używam subów, bo Rubi grają takim basem że nawet te dwa byki wnoszą tam jakieś tylko minimum przy bardzo mocnym wsłuchaniu się.
 
Ostatnia edycja:

RAF1977

Banned
Będę miał teraz tak ustawione tak jak u Ciebie. Na seanse będę dostawiał dużego suba po prawej stronie, jak już zamknę drzwi [emoji3]
Na co dzień, odłącze oba duże a będę używał dwóch małych, które mam ustawione symetrycznie z tyłu.
Do filmów z telewizji wystarczą.
 

lolek126

Well-known member
Bez reklam
Drunk jak dla mnie z kolumn podłogowych masz lepszej jakości bas w stereo niż to jest w sobie takim czy innym.. ale to moje prywatne zdanie.. Dla mnie sub to filmy i koncerty :) Ale kolumny podłogowe lubię mieć bardziej rozszerzone, ale to to kwestia też tego kto co lubi. U mnie mogłoby być jeszcze chociaż jakieś 0,5 m szerzej jakbym kiedyś wstawił coś poważniejszego..
 
Ostatnia edycja:

Drunk

New member
Bez reklam
RAF, rzuciłem okiem na Twój setup i rzeczywiście, drzwi w trochę niefajnym miejscu są. Jednak jak by się tak zastanowić, to w tych naszych pomieszczeniach ze sprzętem nie ma tak naprawdę dobrego miejsca na okna i drzwi i najlepiej jakby ich nie było w ogóle :D

Lolek, wszystko zależy jakie kolumny, bo jedne grają szeroko na boki a inne wąsko i głównie pomiędzy sobą(wąska scena). Ja preferuje zdecydowanie te pierwsze bo wtedy znikają za dźwiękiem i każdy instrument ma swoje miejsce na scenie, co za tym idzie gra cała przednia ściana, a nie dwa punkty w postaci kolumn :)
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
To cos lipa z ampli onkyo skoro nie ustawia eq.

O ile dobze zrozumialem i przeczytalem temat Magoga, to Audyssey ustawia eq dla suba. A Maras 7010 dla dwoch subow niezaleznie.

Trzebaby jeszcze ogarnac "firmowe - zewnetrzne" dsp co, jak i z czym. Dla mnie ciut za droga zabawa ale moze kiedys.. Nie wiem czy widziales wykresy na drugim forum, ale co z suba BK idzie wyjrzesac to bajka. Podejzewam ze z twoimi subami tym bardziej.
 

Drunk

New member
Bez reklam
Lolo2, onkyo, marantz, denon, jeden ch... Jak to mówią "chcesz mieć dobrze, zrób to sam" ;). No chyba że Marantz ładnie ogarnął Ci tego BK i też zniknął w pomieszczeniu jak moje SVS po ręcznej korekcie?
 

bubafat

Active member
Bez reklam
Trzebaby jeszcze ogarnac "firmowe - zewnetrzne" dsp co, jak i z czym. Dla mnie ciut za droga zabawa ale moze kiedys.. Nie wiem czy widziales wykresy na drugim forum, ale co z suba BK idzie wyjrzesac to bajka. Podejzewam ze z twoimi subami tym bardziej.

Nie sądzę aby Audysey we wspomnianym Marantzu , ustawiał niezależnie 2 suby.
Zewnętrzne DSP nie są wcale takie drogie. W każdym razie nie do pary Subow. Jeżeli nie potrzebujesz procesora z automatyka, wyświetlaczem, mikrofonem, w odpowiednim formacie żeby Ci pasował do racka, to dwukanalowe miniDSP, które podłączysz do komputera, żeby zaprogramować profil, wystarczy. Musisz tylko kupic/pożyczyć odpowiedni mikrofon i zapoznać się z programem REW.
https://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew
 
Ostatnia edycja:

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Lolo2, onkyo, marantz, denon, jeden ch... Jak to mówią "chcesz mieć dobrze, zrób to sam" ;). No chyba że Marantz ładnie ogarnął Ci tego BK i też zniknął w pomieszczeniu jak moje SVS po ręcznej korekcie?

Mam rezonanse przy okolo 22hz, drzwi, biorko i cala zabudowa poddasza - ale kazde z nich przy innej czestotliwosci, roznice 2hz. Wiec Maras tez do konca nie dal rady.

Reczna korekte ty jakos wprowadzasz do suba? On ma mozliwosc ze przy danej czestotliwosci robisz podbicie lub odejmujesz?
 

Drunk

New member
Bez reklam
Więc zrobił tyle samo co mój Onkyo czyli ustawił odległość/opóźnienie oraz głośność ;)

U mnie przy każdej częstotliwości rezonowało co innego, ale na szczęście zabudowa nie. Drzwi to mały problem, zakładasz uszczelkę i po sprawie.

Mój SVS ma na pokładzie DSP z equalizatorem, więc mogę wprowadzać korekty +/- za pomocą aplikacji na telefon jak już wyżej pisałem.
 
Ostatnia edycja:

RAF1977

Banned
Trochę mnie to zastanawia.
Bo jak by tylko odległość i głośność ustawiał, (nie twierdzę że tak nie jest), to po co kalibruje subwoofer dla 8 pozycji mikrofonu?
Mi tam, to by było to na rękę, bo jak będę się przełączał między parą dużych z przódu a parą małych z tyłu, to tylko odległość sobie ręcznie zmienię.
 

Drunk

New member
Bez reklam
U mnie dopiero zagrało tak jak należy po ręcznej korekcie, więc coś w tym musi być, co z resztą pokazał decybelomierz ;)
 

bubafat

Active member
Bez reklam
Trochę mnie to zastanawia.
Bo jak by tylko odległość i głośność ustawiał, (nie twierdzę że tak nie jest), to po co kalibruje subwoofer dla 8 pozycji mikrofonu?



Problem polega na tym, czy Marantz ustawia integrację 2 Subow. To raz.
Poza tym co w praktyce wynika z tego, że sobie kalibruje w 8 pozycjach? Weź sobie pomierz poziomy w tych 8 miejscach i zobacz jak się różnia.
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Discrete subwoofers and Audyssey Sub EQ HT™ (v p. 239)
The unit has two subwoofer output capability and can adjust the level
and delay for each subwoofer individually.
Audyssey Sub EQ HT™ makes the integration seamless by first
compensating for any level and delay differences between the two
subwoofers and then applying Audyssey MultEQŽ XT32 to both
subwoofers together for improved deep bass response and detail.

Zrodlo. Manual marantza 7010.

Czyli ustawia niezaleznie opoznienie i poziom dzwieku. Potem ustawia MultiEQ dla obu?

Ale nie znalazlem w manualu info co robi ten MultiEQ i czy faktycznie dotyczy on suba. Moze czas najwyzszy aby zainteresowac sie zewnetrznym DSP tylko dosyc sporawo to kosztuje.
BK za taka skrzyneczke chce dodatkowo 710 euro, praktycznie tyle co sub.
http://www.bkelec.com/anti-modes/AM2DC.htm


Skoro SVS ma w sobie taka korekte, to chociaz wiadomo za co sie placi :)
 
Ostatnia edycja:

rabit

Active member
Bez reklam
A no właśnie, też wydawało mi się, że Auddysey w wersji XT32 (X-4100 takowy posiada), ma dodatkowe ustawienia dla subwooferów. A tutaj mówicie że to jednak lipa? Czyli jednak lepiej Velodyne niż BK i REL? A ja naiwny myślałem, że usiądę, zrobię kalibrację, tak jak do innych kolumn i będzie miodzio.
 

RAF1977

Banned
No ja tam takich problemów z rezonowaniem, jak u kolegi Drunk, nie miałem. U mnie na samej kalibracji maranza BK gra ładnie.
A na nowych kabelkach z nowym ustawieniem i na kolcach, muszą grać jeszcze ładniej [emoji3]
 
Ostatnia edycja:
Do góry