Jak oglądacie filmy "cinemascope" (2,4:1)?

wiatrak

Active member
Bez reklam
Jeśli samodzielne wykonanie ekranu Cię nie przeraża i może to być ekran stał, to po prostu kup "szmatę" od Aversa lub od Prodart'u.

A najlepiej farby ScreenGoo, bezkonkurencyjny stosunek cena / jakość.
 

absolus12

New member
Tak czytam i czytam o CIH i już mnie zaczyna głowa boleć:)

Wielkość obrazu super. Ekran prawdopodobnie zrobię sam i pomaluję ScreenGo (W UK wychodzi połowę taniej) - może na początku będzie kilka tygodni Dulux. Tylko nadal zakup projektora stoi pod wielkim znakiem zapytania.

Wybrałem TW3500 (ostatecznie tw2900 jak nie będzie różnicy). Według kalkulatora obraz o wysokości 130cm w formacie 16:9 (szerokość 232cm) i w formacie 2,39:1 (szerokość 310cm) z odległości 4,6 otrzymam z zoomem 1,92:1 (mowa o tw3500) i tutaj pojawia się problem. Czy taki zoom nie ograniczy/nie "utnie" jasności w takim stopniu, że nie warto będzie się bawić w taki duży ekran. Na projectorcentral napisali, że skrajny zoom może ograniczyć jasność do 41% w przypadku tw3500 - ja chciałbym zmieścić się w zoomie ok 1,75-180 ograniczając nieco wielkość ekranu, będę oglądał z ok 3,5-4m). W trybie Theater Black przy skrajnym zoomie jasność wynosiła ok 260 lumen'ów - bez zooomu ok 450 lumen'ów.

Czy znacie jakieś alternatywy dla tw3500 (tw2900)?
TW 3500 pojawił się w sklepie w moim mieście w dobrej cenie więc chyba to będzie to.
pozdrawiam
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
W tym przypadku są dwa odrębne problemy: różnica w jasności pomiędzy obrazami dla różnych nastaw zoomu (przy różnych aspektach obrazu), jest to nie do uniknięcia i nie zależy od typu projektora oraz druga kwestia, czyli za mała jasność obrazu dla maksymalnego zoom'u. Dla podanych wartości (szerokość 310 cm z 4,6 m) i gain=1 jasność obrazu będzie miała 14 fL (wefług kalkulatora PC), czyli wartość akceptowalną w zaciemnionym pomieszczeniu. Jeśli chcesz zachować jak najwięcej lumenow to zoom na maksa i projektor jak najbliżej ekranu.
 

absolus12

New member
Myślałem, że zoom na maxa strasznie ograniczy jasność.

Czyli według was warto dołożyć te 490pln do tw3500 i jedo nieco większej jasności i kontrastu niż tw2900?
 

Mikele

New member
FYI: w katalogu Adeo na rok 2010 pojawiły się dwie nowe konstrukcje typu multiformat i biformat. Pierwsza ma ruchomą maskownicę a druga to de facto dwie autonomiczne powierzchnie projekcyjne.

Fajne rozwiązanie o ile cena nie będzie krotnością ceny modelu podstawowego.
 

absolus12

New member
Na wstępie chciałbym życzyć wszystkim wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku!

W następnym tygodniu zamawiam sprzęt:) niestety dalej nie wiem czy będzie on wystarczający do CIH - w cenie tw3500 chyba nic lepszego nie znajdę.

Czy te 14 fL przy szerokości ok 300cm i wysokości 125cm na pewno wystarczy? w zasadzie pokój jest całkowicie zaciemniony, ale niestety będę używał lens shift (tylko w pionie jakieś 20-40cm). Może wtedy lepiej ekran pomalować jednak na biało a nie na szaro?

Co oznacza the extreme long throw end of the zoom? Na PC napisali " if you use the extreme long throw end of the zoom, you cut light output by up to 41%"
 

absolus12

New member
Tyle to wiem, ale wiatrak napisał, że zoom na maksa i projektor najbliżej ekranu dlatego mam wątpliwości co oznacza "extreme long throw end of the zoom". Do tego jak dojdzie ECO mode i Theatre Black to nie wiem jak to wszystko będzie wyglądało?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Przy stałej odległości i owszem, zmiana zoomu wraz ze zmianą wielkości obrazu (ich zwiększenie) powoduje spadek jasności projektora / obrazu.

Za to przy stałej wielkości obrazu, największą jasność uzyskamy zbliżając jak najbardziej projektor i ustawiając zoom na maks.

Do sprawdzenia także w wymienionym kalkulatorze, zaznacz diagonal lub throw range przy suwaku zoom'u... ;)

A "extreme long throw end of the zoom" oznacza właśnie zoom na maksa przy największej odległości projektora od ekranu.
 
Ostatnia edycja:

mat74

Well-known member
Bez reklam
chodzi o maksymalne wysrubowanie proja- duza odleglosc od ekranu+ duzy zoom = znaczny spadek jasnosci do 41%
 

absolus12

New member
Jutro kupuję płytę MDF oraz farbę latex matt - do testów - mam zamiar uzyskać obraz o wysokości 125cm i szerokości 299cm. Później będzie ScreenGO

Co myślisz wiatrak o tw3500 - czy sprawdzi się w takich warunkach? Odległość od ekranu max 4,7m.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Przy gain=1 w tych warunkach jasność będzie się zmieniać od 14 fL (21:9) do 20 fL (16:9); kalkulator PC podaje te wartości przy założeniu spadku jasności projektora o 25% (starzenie się lampy). Powinno więc być dobrze, jedyna wątpliwość to dla jakiego trybu lampy te wyniki są aktualne, przypuszczać należy że dla high.

Poza tym, Screen Goo Digital Lite Grey ma gain=1,4 a Digital Grey 1,2 (na wprost), co da jeszcze więcej jasności.
http://www.hdtv.com.pl/forum/showthread.php?t=37595&page=3
 
Ostatnia edycja:

profitgw

Member
Włączę się w dyskusję w celu przedstawienia koledze alternatywy dla płyty MDF.Nie chcę negować wyboru.Wiem,że jest kilku fanów kina ,którzy wykonali ekrany na bazie płyty MDF i są zadowoleni.Jednak ja osobiście jestem zwolennikiem wykonania ekranu na bazie płyty spienionej PCV.Jest naprawdę znakomitym materiałem do malowania.Idealnie równa i bardzo mało chłonna powierzchnia.Mała waga(dużo niższa niz MDF) i mobilność przy transporcie(możliwość rolowania).Wykonałem już kilka takich ekranów i wszyscy są bardzo zadowoleni.Maksymalny wymiar płyty wynosi 1220mm x 3050 m a oferowane grubości to 3,4,5,6 mm.Wymiar płyty jest więc bliski założonemu przez ciebie wymiarowi ekranu.Tak wykonany ekran oprawiasz w ramę lub ramę wykonujesz wokół już zamontowanej płyty w miejscu projekcji.
Podaję link do mojego projektu ,który już wielokrotnie wklejałem na tym forum
http://www.cinematic.pl/doc/screen_goo_samodzielny_projekt.html
Jakość obrazu na moim ekranie w wątku Mini Test Vivitek H1080FD.
 

absolus12

New member
Dzięki za podpowiedź. W takim razie szukam PCV, na forum US ludzie kupują jakieś płyty laminowane, których nie malują - wiecie co to jest i czy można to u nas kupić. Czy za każdym razem malowałeś pistoletem ciśnieniowym wykonywane ekrany?

Czy wykonywałeś ekrany 2,40:1? i jak radzisz sobie z takimi proporcjami obrazu przy Vivitek 1080fd?
 
Ostatnia edycja:

profitgw

Member
Wykonywałem tylko ekrany 16:9.Malowanie pistoletem daje lepszy efekt.Podraża jednak koszt przedsięwzięcia jeśli nie masz znajomego lakiernika.Można próbować samemu.Jednak wprawy nie osiągniesz od razu.Trzeba się w to trochę pobawić.Malowanie wałkiem daje bardzo dobry efekt i jest łatwiejsze do opanowania.W końcu każdy z nas coś tam wałkiem pomalował.Trzeba tylko pamiętać aby wałek był z bardzo krótkim włosiem a farba posiadała odpowiednią konsystencję.Zalecane jest rozcieńczenie farby podkładowej(ja stosuję 10% wody destylowanej).Proponuję z doświadczenia również lekko rozcieńczyć farbę właściwą(do 5% wody destylowanej),mimo że producent tego nie zaleca.Generalnie jednak na twoim miejscu wpierw trzeba spróbować ze zwykłą farbą a mając już wprawę użyć Screen Goo.Zabawa z tymi farbami w przypadku niepowodzenia jest bardzo droga.
 

absolus12

New member
Plany odnośnie ekranu już mam (płyta PCV + na początku Dulux, a później jak będę wiedział jaki rozmiar obrazu chcę ScreenGo) ale nadal nie lada wyczynem jest wybór samego projektora. Mowa oczywiście o sprzęcie który poradzi sobię w miarę z wyświetlaniem obrazu 2,40:1.

Na placu boju pozostał Epson TW3500 oraz o dziwo Mitsu HC3800. Zacząłem od początku liczyć i cena HC3800 jest bardzo atrakcyjna, niemal 1000pln tańszy od epsona. Natomiast pozostaje odwieczny problem offsetu w HC3800.
Przy wysokości obrazu 125 cm offset powinien wynosić 29% jego wysokości czyli ok 36cm, do tego trzeba doliczyć ok 5 cm na uchwyt i 5 cm wysokość projektor-środek soczewki. Czyli ok 45 cm od sufitu i 50 cm od podłogi.

Co myślicie o powyższym wyborze? Warto dokładać do Epsona (sam nie wiem czy jestem na niego po prostu skazany ze względu na brak offsetu).

Ostatnie pytanie to jak będzie wyglądała sprawa przełączania obrazu w HC3800 z 16:9 na 2,40:1 - oprócz zoomu (1,5:1) będę musiał jeszcze coś zmienić (np położenie samego projektora - bliżej dalej itp)?

Pozdrawiam i będę niezmiernie wdzięczny za każdą poradę
 

Buti

New member
Przy przejściu z formatu 2.4:1 na format 16:9 za pomocą zoomu dojdzie jeszcze konieczność przesunięcia obrazu w pionie związana ze zmieniającym się offsetem w zależności od wielkości obrazu. Ogólnie CIH wymaga raczej projektora z możliwością regulacji położenia obrazu i zoomu i najlepiej automatyczną i zdalną a przecież tanie dlp jest najmniej elastycznym projem do tego typu zadań.
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Przy 3 metrowej szerokości obrazie nieco bym się obawiał, czy jasność HC-3800 wystarczy.

O pionowym przesunięciu wspomniałem już w pierwszym poście, w Mitsu załatwia mi to jedno naciśnięcie przycisku na pilocie. ;)
 

Buti

New member
Wiatrak, o ustawieniach w mitsu wiem bo przecież mam swojego proja. Przesunięcie dotyczy obrazu w obszarze wyświetlanej powierzchni 16:9 i ty też o tym wiesz. Tutaj chodzi mi o coś takiego.

W moim zalożeniu trzymamy się zasady CIH.
Mamy ekran o niezmiennym formacie 2.4:1.
Projektor mitsu zamontowany na suficie.

Teraz:
Wyświetlamy obraz 16:9 na ekranie 2.4:1 tak by wysokość obrazu 16:9 (będącego jednocześnie obrazem wyświetlonym na calej powierzchni matrycy projektora) była taka sama jak wysokość ekranu 2.4:1. Wówczas mamy z prawej i lewej strony szare pasy. Wiec jednocześnie mamy też ustaloną niezmienną pozycję projektora - miejsce jego montażu.

Następnie chcemy wyświelić film 2.4:1 na całym obszarze ekranu 2.4:1. Musimy dokonać powiększenia za pomocą zoomu. I co się okazuje? To, że przy powiększeniu cały wyświetlany obraz (cały obszar wyświetlany z matrycy projektora) przesunięty zostaje w dół poniżej górnej lini naszego nieruchomego ekranu 2.4:1. Obrazu nie można przesunąć w górę za pomocą cyfrowego przesunięcia w mitsu, bo górna linia wyświetlanego obszaru projektora znajdzie się poniżej górnej lini ekranu. Można wówczas jedynie przesunąć projektor do góry.
 
Ostatnia edycja:
Do góry