Jak oglądacie filmy "cinemascope" (2,4:1)?

wiatrak

Active member
Bez reklam
Buti napisał:
...Co stoi na przeszkodzie byś kupił ekran 2.4:1...
Mój Mitsu ma za mały zakres zoomu, nowy HC-3800 by się tu idealnie sprawdził. Do CIH potrzeba zoom najmniej 1,3x1; poza tym moja Optoma ma duży zapas aktywnej powierzchni w stosunku do moich potrzeb, więc zmiana ekranu jeszcze jest przedwczesna.
Buti napisał:
...Na ekranie ramowym 2.4:1 miałbym już pewien problem wynikający z szarych pasów...
Pewnym rozwiązaniem mógłby być ekran z przewymiarowanymi górnym i dolnym borderami. W rozwiązaniu z soczewką anamorficzną ten problem nie występuje.
BARABARA napisał:
1- 2.39:1 to poprawne proporcje...
Tak, 2,4 to skrót myślowy, kiedyś było też w użyciu 2,35:1; wszystkie te liczby używane są w kontekście zamiennie
BARABARA napisał:
...ma właśnie taki ekran, co wielokrotnie pokazywał...
Ee, post nr 7 wątku... ;)
BARABARA napisał:
...filtr na obiektyw odcinający "szare pasy"...
Nie wiem czy byłoby to takie łatwe odpowiednio taki filtr zamocować, można zgubić (zaciemnić) kilka kilkanaście linii sygnału w okolicach pasa, dokładność wykonania i montażu! Poza tym, sądzę że raczej takie cudo musiałoby być zainstalowane przed obiektywem (od wewnątrz) lub wręcz zaraz za panelem. Nie wiem jak montaż na zewnątrz wpłynie na precyzję emisji światła przez optykę, coś mi świta iż obraz w okolicach krawędzi pasów byłby rozmyty (może się mylę). No i zasadnicza kwestia, filmy 16:9 trza by oglądać bez tego filtra, jak z uniwersalnością takiego pomysłu? :)

___

Właśnie mnie najszła refleksja, gdybym nie miał za dużego w stosunku do potrzeb ekranu, to nie przyszło by mi do głowy bawić się zoomem, i filmy w scope wciąż oglądałbym w miniaturce.

Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło? :D
 

Buti

New member
wiatrak napisał:
Pewnym rozwiązaniem mógłby być ekran z przewymiarowanymi górnym i dolnym borderami. W rozwiązaniu z soczewką anamorficzną ten problem nie występuje.

W tym sęk, że takie rozwiązanie sprowadza się do budowy ekranu, który z tymi przewymiarowanymi borderami miałby wymiary w proporcjach 16/9, więc odpada. Ze wzgldu na koszty, rozwiązanie z soczewką anamorficzną również odpada...:).

Obecnie rozwiązanie z ekranem 16/9 w przypadku mojego domowego kina jest najbardziej uniwersalne i najtańsze. Próba budowy kina opartego o ekran 2.4:1 przy zachowaniu jego uniwersalności by oglądać filmy w formacie 16/9 wymaga dużo droższej inwestycji w sam ekran jak i projektor, to chyba najmocniejszy argument dla większości by tego nie robić:D .
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Ekran, a dokładnie jego czynna powierzchnia, miałby proporcje 2,4:1, tak jak ma George Stark. Pogrubienie poziomych borderów nie zmienia proporcji ekranu. A do filmów 16:9 potrzeba tylko pionowych przesuwnych kurtyn, dokładnie tak jak jest to zrobione w kinie. Albo i nie, jeśli pionowe szare pasy po bokach nie przeszkadzają... ;) Pewną ma

Inwestycja jest droższa, ale tylko w ekran a i to jeśli chcesz mieć full wypas. Projektor nie musi być droższy, ma mieć tylko odpowiedni zakres zoomu.

Zresztą mój przykład (bardzo budżetowy i "nieporadny" zestaw) pokazuje że (niemal, ograniczony zoom) można.

A czy to robić czy nie? Wystarczy samemu się pobawić zoomem (na białej ścianie na przykład) i pooglądać filmy w obu aspektach. Odpowiedź przyjdzie sama... :)
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
czegos tu w dalszym ciagu "nie lapie".... czy najprostszym rozwiazaniem nie byloby zastosowanie ekranu 2,4 :1 ?! wtedy do filmow w formacie 16/9 nalezaloby zmniejszyc zoom tak aby wysokosc miescila sie w ekranie ,natomiast oczywiscie zostalyby pasy po bokach , no ale zrobienie pionowych borderow szczegolnie przy ekranie ramowym nie powinno nastreczac zadnych problemow. wtedy obydwa formaty beda wyswietlane w oryginalnych proporcjach ,bez rozciagania i zoomowania -czyli bez zniekszalcen
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Poddaję się! :niewiem::D

Tylko jeszcze jedno zdanie. Zoomowanie <> rozciąganie / zniekształcanie. Nawet się rymnęło. :)
 

BARABARA

Banned
mat74 napisał:
czegos tu w dalszym ciagu "nie lapie".... czy najprostszym rozwiazaniem nie byloby zastosowanie ekranu 2,4 :1 ?!


Nie - ponieważ większość ludzi ma ekran 16/9 (niedrogi) i ograniczone
szerokością miejsce na jego montaż, a chce mieć duuuuży obraz 16/9.
Łatwiej jest "podciągnąć" ekran do dolnej granicy 2.39:1, zaś górną
świecącą czerń zablokować dodatkowym borderem.

No i jest dodatkowy problem - napisy poniżej dolnej krawędzi ekranu 2.39:1 - nie każdemu chce się przerabiać napisy aby wyświetlały się na filmie ...

KOŃCZCIE JUŻ PANOWIE, BO KRĘCIMY SIĘ W KÓŁKO ! :)
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Jeszcze jedna uwaga (propozycja) dla nie łapiących bądź niezainfekowanych CIH-em. Dread wcześniej o czymś takim pisał...

Jeśli masz ekran rolowany (i najlepiej białą ścianę) to wykonaj taki eksperyment:

1. zwiń ekran
2. ustaw zoom na minimum (dla DLP) lub nieco mniej niż używasz (LCD)
3. usiądź w takiej odległości (nawet na jakimś taborecie, eksperymenty wymagają wysiłku! ;) ), aby obraz 16:9 był duży i ok.
4. obejrzyj tak film, dwa, ew. fragmenty w 16:9.
5. jak wyżej, ale 2,4:1
6. przestaw zoom, aby powiększyć obraz o 1,3x
7. i znowu obejrzyj co nieco w 2,4:1

Wtedy przekonasz się naocznie o co biega. :) Za resztę zapłacisz kartą... ;)

BARABARA napisał:
..większość ludzi ma ekran 16/9 (niedrogi) i ograniczone szerokością miejsce na jego montaż...
Czy to twierdzenie poparte jest jakąś statystyką? ;)
 

YABBA235

New member
Łapię o co chodzi, ale..

W la snie, łapię, ale mam małe "ale": niestety, niektóre filmy oglądam z napisami i właśnie z ich powodu dla mnie przynajmniej lepszy jest ekran 16/9 bo napisy mi nie nachodzą na film ( no tak, w prawdzimym kinie nachodzą, ale nigdy mi sie to nie podobało :) ). Dlatego z tego powodu taki ekran jest dla mnie najlpeszy. No chyba, że mam film z dubbingiem :)
 

BARABARA

Banned
Wiatrak, jak to wiatrak, mieli tylko powietrzem ... :)

ZROZUM PROSZĘ , że film na ekranie 16/9 i 21/9 będzie wyglądał
tak samo gdy ograniczeniem jest szerokość ... Choć dobrze o tym
oczywiście wiesz, a jedynie ciągle podkreślasz "elitarność" zastosowania
ekranu ramowego 21/9 zapominając, że staje się on mniej uniwersalny
i sprawia dodatkowe kłopoty ( napisy poniżej, szarości po bokach
już malutkiego obrazu 16/9 ) Nie ma nic za darmo - coś za coś !
Podnieść i dorobić czarne obwódki wokół liter wyświetlanych na ekranie
to w sumie nie problem (30min), ale gdy szerokość ograniczeniem, to
szkoda roboty . :)
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Buti napisał:
Witam.
Jako dodatkowy wariant dla ekstremalnych wielbicieli wyjątkowych ekranów proponuję wymyślony przeze mnie w chwili wolnej:D ekran o stałej szerokości ramki...
Cine4Home dorobiło się nowego ekranu do testów, wprawdzie nie jest to CBW ale bordery jeżdżą w tę i nazad do jakiego tylko chcesz formatu... ;-)
http://translate.google.pl/translat...e.de/Specials/Imasque/Imasque.htm&sl=de&tl=pl

Najlepszy jest remocik... :rolleyes: Klik: 4:3, klik: 16:9... :eek:k:

IMG_4196.jpg


Ciekawe ile to cudo kosztuje, nie doczytałem się... :shock:
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
The IMasque is available now with prices starting at around £7,500.

czyzby "+ VAT and delivery" :D:D:D
 

daano81

New member
Witam Mam do Was w tym temacie pytanie. wlasnie jestem w trakcie zakupu jakiegos projektora FULL HD, glownie do ogladania filmow na Blu Ray. Jaki polecacie kupic ekran: 19:9 czy moze 2.4:1? i jakiej najlepiej firmy
Ekran wolalbym wysówany a nie na stale, poniewaz bedzie to w salonie.
Wymiary pokoju to 30m kwadratowych, 6m na 5m. Ekran bedzie na dłuzszej scianie 6metrowej.

Z gory dziekuje za pomoc
 
Jak masz dobry zoom w projektorze to najlepiej 21:9 o dużej przekątnej+ maskownice dla 16:9. Jak masz kase to na zamówienie ramowy np kraftmann lub na bazie farb screen go. Ze zwijanym 21:9 możesz miec problemy, bo ja takiego jeszcze do kupienia nie widziałem.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Jeśli produkcja / konfekcja jest na miejscu, w kraju, to może jakaś firma wykona rolowany ekran 21:9 na zamówienie.

Tylko pytanie czy warto? Jeśli nie myślisz o instalacji CIH, czy to z soczewką czy to z zoomem, a oglądane filmy będą miały różny aspekt, to chyba nie ma sensu zakup ekranu 2,4:1.
 

daano81

New member
Mieszkam w hiszpanii i tutaj bede kupowal ekran, wsumie kupil byl ekran na stale ale nie wiem jak bedzie sie prezentowal na ciemnobrązowej scianie bialy obraz, dlatego myslalem o zwijanym zeby nie szpecil sciany, ale z drugie strony jak widze u niektorych z was takie ekrany na stale to fajnie to wyglada, sam nie wiem.
Czyli ogolnie leszy obraz bede mial na ekranie stalym niz zwijanym tak?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Ekrany zwijane lubią się marszczyć. Są też ekrany zwijane z napinaczami, ale za to więcej kosztują.
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
daano81 napisał:
Mieszkam w hiszpanii

co prawda nie wiem w ktorej czesci hiszpani mieszkasz , jednak pamietaj o dobrym zaciemnieniu pomieszczenia i dobrej wentylacji, taki proj troche ciepla potrafi oddac..... ;)

ps.zamienie dwa deszczowe angielskie dni na 2 godzny slonca z Katalonii...:D:(
 

daano81

New member
Ja mieszkam w Andaluzji w Maladze. Fakt ze cieplo jest nawet teraz w grudniu no ale chyba to nie wplywa na dzialanie projektora. Sniany ciemne koloru brazowego, ciemne zaslony wiec mysle ze z zaciemnieniem nie bedzie problemu. Nie wiem sam czy kupic zwijany ekran czy na stale, bedzie to w salonie wiec nie wiem jak sie bedzie prezentowal taki staly ekran
 
Do góry