Jak oglądacie filmy "cinemascope" (2,4:1)?

Buti

New member
Wiatrak, chyba muszę zrobić szkic by zobrazować to o czym mówie. Momencik i wszystko będzie dla Ciebie jasne:D

Na czarno zaznaczony ekran 2.4:1.
Na zielono zaznaczony obraz 16:9 wyświetlony na ekranie 2.4:1.
Na czerwono zaznaczony powiększony zoomem obraz aby wypełnić powierzcnię ekranu 2.4:1. Jak widać film w formacie 2.4:1, nie byłby w całości wyświetlony na takim ekranie bo cały obraz wyświetlany z projektora jest przesunięty ze względu na offset poniżej górnej krawędzi ekranu.
 

Attachments

  • obraz na ekranie 2.4 do 1.jpg
    obraz na ekranie 2.4 do 1.jpg
    13,6 KB · Wyś: 423
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Obrazek za obrazek... ;) :D

Czerwony prostokąt to ekran 21:9, czarny to obraz rzucany przez projektor.

Od góry:

  1. minimalny zoom, Vertical image shift=0
  2. maksymalny zoom, Vertical image shift=0
  3. maksymalny zoom, Vertical image shift=26

Oczywiście pozostaje kwestia, czy zakres V.I.S. w HC-3800 pozwoli w pełni na taki myk, czy zostanie jakiś niewielki pas pomiędzy krawędzią ekranu 21:9 a krawędzią powiększonego do 21:9 obrazu.
 

Attachments

  • image.JPG
    image.JPG
    25,5 KB · Wyś: 397
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Hmm, fakt faktem, że powyższy obrazek bardziej pasuje do lens shift niż do v.i.s., tak teoretycznie go rozpatrując... ;)

Sęk w tym, że u mnie to działa. :confused:
 

Buti

New member
Wiatrak,
Coś jednak nie tak z Twoim szkicem.

Przecież dwa pierwsze przykłady z rysunku, to dokładnie to co przedstawiłem na swoim rysunku. Tylko ja dowodzę, że przesunięcia za pomocą V I S (czyli vertical image shift - przesunięcie pionowe obrazu, które jest możliwe tylko w obszarze 16:9 wyświetlanym przez projektor, całego obrazu 16:9 nie można przesunąć) jest niemożliwe. Twój trzeci przykład z rysunku, to przesunięcie ekranu a nie obrazu na ekranie.
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Może moja pomyłka wynika z tego, iż mam za duży ekran i jego bordery mnie nie ograniczają? Z drugiej strony pionowe przesunięcie pozycjonuje mi (niemal) na równo z górnym borderem górną krawędź powiększonego obrazu z pasami... Trza się dokładnie przyjrzeć przy następnej projekcji...

Tak czy siak, jeśli ktoś jak absolus12 planuje zoomowany CIH, to bezpieczniej jest użyć lens shiftu, żeby dokładnie wpasować się z obrazem w ekran 21:9.
 

Droo

New member
witam
przeczytalem ten temat od deski do deski, bo ostatnio nad tym tematem duzo sie zastanawialem, glownie przez to ze ostatnio wszystkie filmy jakie ogladam sa w formacie 2.4:1, a ogladam je na ekranie 16:9.

I tu nasuwa sie pierwsze pytanie - czy czesciej filmy wystepuja w jednym czy w drugim formacie. Mi sie wydaje ze coraz rzadziej wystepuja w 16:9 (co mnie martwi bo wole jak wypelniaja caly ekran). Z drugiej strony zgadzam sie ze wizualnie ladniej wygladaja filmy panoramiczne. Oczywiscie idealnym rozwiazaniem by bylo gdyby wszystkie byly w 2,4:1, i nie byloby problemow z menu i napisami.
Zastanawiam sie nawet na zamiana ekranu na 2,4:1, lub uzyciem jakichs maskownic, ale co wtedy z napisami - ogladanie filmu zmniejszonego tak zeby tylko bylo widac napisy to dla mnie bezsens. Zreszta jedynym sensem uzywania ekranu 2,4:1 do filmow w tym formacie jest przyciecie granic, dla lepszego kontrastu i usuniecia denerwujacych "prawie czarnych" pasow.
Poza napisami dochodzi problem z menu (ktore czesto jest w 16:9, przy filmach 2,4:1), pop-up menu, menu playerow (osd) itp itd, wszystkie te elementy moga byc poza ramka przy ogladaniu filmow na ekranie 2,4:1. Nie wiem po prostu czy gra jest warta swieczki.
Caly ten CIH tez nie ma dla mnie sensu - za duzo zabawy, z przestawianiem projektora, zmiana zoooma, lens shifta, i dostrojenie ostrosci (bo moim zdaniem zawsze trzeba bedzie ja troche dostroic, po grzebaniu przy pierscianiach obiektywu), a to wszystko w Epsonach jest dosc toporne w recznym przestawianiu (np. przy przesuwaniu lens shifta w pionie, przesuwa sie tez troche w poziomie i vice versa). To by mialo tylko sens jesli te wszystkie ustawienia w projektorze byly elektryczne i mozna by bylo zapamietac kilka ustawien i przestawiac je z pilota.
Najlepszym rozwiazaniem wydaja sie byc te anamorficzne soczewki, ale to tez nie jest idealne, bo prolem ucietych napisow i menu pozostaje, czyz nie (juz nie mowiac o astronomicznych cenach).
Ogolnie to az mi sie noz w kieszeni otwiera na sama mysl ze to wszystko jest takie nieprzemyslane i nieustandaryzowane. Jak juz jest film w 2,4:1 to niech ma te napisy nachodzace na obraz (albo przynajmniej mozliwosc ich przesuniecia) i menu w tych samych proporcjach, a najlepiej niech od razu wszystko bedzie w jednym formacie panoramicznym. Teraz wszystko przechodzi z 4:3 na 16:9, ale co z tego jak i tak na 16:9 kupe rzeczy oglada sie z kaszetami. Za pare lat czeka nas znowu przejscie na inne proporcje?
Sory za natlok mysli, ale sam juz nie wiem co robic. Przygotowuje powoli pokoj na kino domowe z projektorem. Obecnie uzywam projektora (tw5000) z rozwijanym ekranem Kauber (16:9, 240cm szer. przekatna 108''), w niestety dosc slabo zaciemnionym pokoju. Ale przenosze sie ze sprzetem do innego, ktory bedzie juz przygotowany do tych celow, z dobrym zaciemnieniem, i prawdopodobnie bede zmienial docelowo ekran na ramowy (obecny niestety jest troche pofalowany przy pelnym rozwinieciu), i zastanawiam sie nad zmiana powierzchni z bialej na szara (dla lepszej czerni). Pytanie tylko co z proporcja ekranu, czy kombinowac z 2,4:1 czy zostawic tak jak jest - zakladam ze przy lepiej zaciemnionym pokoju i szara powierzchnia, szare pasy nie beda juz tak uciazliwie bo stana sie bardziej czarne.
 

Buti

New member
Poprawa czerni przy tw5000? A to ponoć najlepsza czerń w tej klasie cenowej. Widać zatem, że masz wysokie wymagania... nie ukrywam, że ja też. Prawda jest chyba taka, że szare pasy nawet gdy są bardzo ciemne to i tak optymalnie bylo by, gdyby obraz filmu był wykadrowany czarną ramką ekranu.

Pojawiające się pofałdowania rownież irytują w takim samym stopniu co szare pasy i poradzenie sobie z tym nie jest takie łatwe.

Czy kombinować? W celu uzyskania dobrego efektu napewno trzeba kobinować. Rozwiązania gotowe są drogie a optypalnych w rozsądnej cenie chyba w ogole brak.

Weźmy np. zoomowany CIH i to co do niego było by potrzebne:
- np. projektor panasonic 3000 (być może jeszcze mitsubishi 7000 ma takie opcje ale musialbym sprawdzic) aby mieć możłiwość zapamietania ustawień w przypadku 2.4:1 i 16:9 i możliwość przełączania się miedzy nimi za pomocą pilota.
- ekran, gdyby się uprzeć, że ma mieć format 2.4:1 to są same problemy, a mianowicie te związane z napisami będącymi poniżej filmu 2.4:1 i koniecznością maskowania bocznych pasów przy projekcji 16:9, By rozwiązać te problemy to taki ekran musiałby być innego formatu niż 2.4:1, w dodatku z dodatkowymi maskownicami bocznych szarych pasów. To jednak nie koniec problemow, ponieważ szare pasy wyświetlane na górze i dole filmu 2.4:1 będą widoczne nad ekranem i pod ekranem w postaci rozjaśnionego obszaru co jest rownież irytujące.
Czyli tyle zabiegów, tyle kosztów a efekt i tak niedoskonały;/
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Co do napisów, jak już wcześniej wspomniano, rozwiązaniem jest odtwarzacz z ich przesuwaniem; jeśli chodzi o BD to chyba tylko nowe Philips'y (starsze z nowym softem chyba też to mają), Oppo także szykuje nowy soft z tą funkcją, na AVFS była już omawiana jego beta. Inną opcją jest odtwarzacz plików lub PC z taką funkcją, i ripowanie płyt. Czyli nie za wesoło. W Region 1/A jakaś ilość filmów ma napisy wkomponowane w kadr 2,4:1
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1102888
Teoretycznie i technicznie, istnieje możliwość nagrania na płycie dwóch ścieżek napisów dla danego języka, w opcji 16:9 i 21:9; pytanie tylko czy studia authoringowe i wydawcy z tego korzystają?

@Droo Czy te problemy z regulacją lens shiftu w Epsonach dotyczą także TW5000, czy tylko modeli z "ręcznym napędem"?

A w ogóle, to okazuje się że mój "ukochany" w tym względzie PanSłoik dał jednak ciała, Memory Lens obejmuje regulację zoom'u i ostrości, ale lens-shift już nie! Wobec czego i tak trzeba kombinować przy zmianie aspektu (pionowy offset)! :(
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1202097

No niestety, nikt nie obiecywał że zabawa w prawdziwe C.I.H. będzie łatwa i tania. A czy efekt jest tego wart, to już kwestia indywidualnych preferencji. :)

@Buti

Już wiem dlaczego się zakręciłem z V.I.S.; zapomniałem o tym, iż używam niewielkiego zakresu zoom'u, to i odsunięcie górnej krawędzi obrazu jest także niewielkie. W mojej partyzanckiej kombinacji to nie przeszkadza, dla prawdziwego C.I.H. ze stałym położeniem ekranu taka opcja jest wykluczona.

Jeśli chodzi o offset, mogą być dwa, niedoskonałe rozwiązania: V.I.S. plus niewielka regulacja położenia poziomych maskownic, albo projektor bez offsetu zamocowany dokładnie na wprost środka ekranu. Niestety, druga opcja wiąże się z koniecznością nieco wyższego mocowania ekranu, aby głowy widzów nie tworzyły na nim teatru cieni; konieczny jest też naprawdę cichy projektor, montaż całkiem blisko z tyłu głowy. :roll:
 

absolus12

New member
Zastanawiam się czy przy budżecie ok 6-7Kpln (projektor+ekran) CIH ma w sens. Miało być tak fajnie a teraz znowu wracam myślami do najtańszej opcji HD20 + ekran 16:9. Ale z drugiej strony jak coś robić to robić dobrze.
 

Droo

New member
Poprawa czerni przy tw5000? A to ponoć najlepsza czerń w tej klasie cenowej. Widać zatem, że masz wysokie wymagania...

Moze i tak, ale w sprzyjajacych warunkach. U mnie te warunki sa srednie tak jak pisalem. Chociaz czern i tak jest lepsza niz w moim lcd bravia. Problem w tym ze projektor jest w zwyklym "pokoju dziennym", z jednej stonry jest jasna kremowa sciana, a z drugiej ciemniejsza i nawet widac jak od tej strony gdzie sciana jest jasniejsza, czern jest troche gorsza, bo wiecej swiatla sie odbija od sciany. I tak zawsze ogladam w nocy, a w razie czego na oknach mam ciemne rolety, ale nawet w nocy ze zgaszonym swiatlem, samo swiatlo z lampy projektora odbite od sciany daje sie we znaki. Oczywiscie wymagania tez mam dosc wysokie.

@Droo Czy te problemy z regulacją lens shiftu w Epsonach dotyczą także TW5000, czy tylko modeli z "ręcznym napędem"?
niestety w tw5000 nic sie nie zmienilo, wszystko jest reczne i tak samo niewygodne jak w poprzednich modelach (wczesniej mialem tw700)

..konieczny jest też naprawdę cichy projektor, montaż całkiem blisko z tyłu głowy.
w tym przypadku tw5000 sprawdzilby sie wysmienicie, jest praktycznie bezglosny, ciezko mi sobie wyobrazic zeby mogloby byc jeszcze ciszej.
 

George_Stark

New member
Panowie,
chcialem Wam pokazać w akcji mój nowy odtwarzacz BD Philips BDP 7500, a konkretnie funkcję Subtitles Shift. Wreszcie problemy z napisami wychodzącymi poza film w przypadku naszego ulubionego w tym wątku formatu - 2,40:1 - zostały rozwiązane :)
Trzy fotki zrobiłem z ręki. Nie są dobre, ale widać jak to działa, a działa wyśmienicie! :)

Obecnie mam do sprzedania odtwarzacz BD Sony S550 w idealnym stanie. Dwa mi niepotrzebne.
 

Attachments

  • foto1.jpg
    foto1.jpg
    152 KB · Wyś: 528
  • foto2.jpg
    foto2.jpg
    182,7 KB · Wyś: 508
  • foto3.jpg
    foto3.jpg
    161,5 KB · Wyś: 513
Ostatnia edycja:

Buti

New member
Czy ten odtwarzacz może rozciągnąć w pionie film nagrany w formacie 2.35:1 aby wypełnił całą powierzcznię w formacie 16:9 by następnie moć przy użyciu soczewki anamorficznej rozciągnąć go w poziomie? Tak z ciekawości pytam. Na soczewkę i tak nie ma kasy :)
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
@George_Stark
Ciekawe jak opcja przesuwania napisów działa, gdy napisy pojawiają się raz na dole, raz u góry; niektóre kwestie "z tła" lub dodatkowe tłumaczenia są podawane w górnej części obrazu. Czy przesuwanie jest inteligentne, czy wszystkie bitmapy napisów są przesuwane do góry, mógłbyś to sprawdzić? Poniżej przykład z DVD (Iron Man)


iron.JPG

__

@Buti
Jeśli chodzi o odtwarzacze, to opcję rozciągnięcia anamorficznego ma Oppo BDP-83.
 
Ostatnia edycja:

George_Stark

New member
Jeśli podnosimy napisy do góry to to, co wyświetlane są na górze też idą wyżej. Niestety wychodzą poza kadr. Opcja powinna działać wg tak, ze podnosząc napisy na dole, o tyle samo opuszczają się na górze. Na razie tak nie ma. :)
Dobrze, że górne napisy występują stosunkowo rzadko. Jeśli są, to podają informacje, które nie zawsze są istotne dla filmu. Oczywiście z wyjątkami. :)
Ogólnie mówiąc w 95% filmów nie ma najmniejszego problemu. Myślę, że i tak warto mieć taką opcję :)
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Tego się właśnie obawiałem; nie wiem dokładnie jak działają napisy w BD i DVD, ale chyba są to tylko bitmapy z przeźroczystym tłem, bez żadnych dodatkowych informacji o położeniu względem obrazu. :( Jak zawsze, pod górę i nie dogodzisz... :D
 

timonek

Member
Bez reklam
Pytanie do George_Stark zauwazylem ze na tych zdjeciach raz glosnik jest ponizej czranego paska a potem na czarnym pasku an ekranie mozesz to wytlumaczyc bo patrzac na zdjecia wydaje sie ze obraz zostal obnizony.
A co do filmow ze napisy wypadaja na pasach a tym formacie to che powiedziec ze to zalerzy od filmu ostanio ogladalem z wypozyczalni film ' narzeczony mimo woli ' i napisy nie sa na dolnym pasku moze niedlugo wszystkie napisy w nowych wydaniach beda tak robione a moze to zalerzy od checi wydawcy bo mozna tak zrobic i wtedy problemu nie ma jak mi sie wydaje to chyba film kungfu panda tez tak miala ze napisy nie byly na dolnym pasku.
 

George_Stark

New member
Zdjęcia robiłem z ręki, raz aparat trzymalem wyżej, a później niżej :) Stąd różne kąty fotografii :)

Wlaśnie wszyscy na to liczymy, żeby wydawcy wstawiali napisy na ekran w formacie 2,40:1. Niestety tak nie ma, dlatego Philips rozeiazuje problem.
 
Ostatnia edycja:

Droo

New member
@George_Stark: A czy nie masz problemow z menu glownym i pop-up menu? Bo nawet jak film jest w formacie 2,40:1 to samo menu jest w 16:9, i pop-up menu tez sie pojawia pod obrazem (na czarnych pasach) - czy to nie sprawia problemow? Podobnie chyba moze byc z On-screen Display samego playera ? Zastanawiam sie czy to w ogole jest jakis problem, czy moze sie myle i te najwazniejsze elementy z menu i pop-up menu pojawiaja sie w ramce 2,4:1 ?
 
Do góry