DIY Ekran MULTIFORMAT (maskowanie/bordery) do 21:9 domowej roboty. Wykonanie/pomysły

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Dziwne ze sony 55 ci sie nie spodobal i jak rozumiem dalej jestes przy optomie.
Ja na pierwszy rzut oka bylem zdziwiony ze nie jest tak dokladnie jak na zdjeciach Bipo, ale po obejzenju kilku filmow, a nawet seriali w 480p/720p to tak jakbym dostal obuchem z cepa. Roznica jest i przeogromna w stosunku epsona 5650.
A co do roznic Bipo / moja salka mam pewne podejzenie ale Bipo ociaga sie ze sprawdzeniem :)

Dlatego jestem w szoku ze miales soniacza i go pogoniles.

Co do szarych/czarnych pasow, przy epsonie multiformat to byla bajka, polepszenie obrazu o okolo 20%. Moge sie jedynie domyslac ze osoby, ktore rozwijaja ekran na tle bialej sciany maja gozej. bo u mnie najblizsza okolica byla czarna a w dodatku slupy czesciowo wystaja przed ekran.

Z ciekawosci dzisiaj przystawie jakas czarna kartke / material z moich borderow i porownam w jakim stopniu czarny pas jest czarny.

Co do ekranu MS, dzisiaj kupilbym raczej cos taniego np Adeo. Szkoda grosza na ekran. Za dnia jest spora roznica, ale kto oglada filmy na projekcji za dnia lub przy wlaczonym swiatle.
 

Noisy

Member
Ja na dzień dzisiejszy nie wrócił bym już nigdy do normalnego ekranu. Ostatnio byłem zmuszony oglądać z dolnym pasem bez borderu ze względu na napisy. Szlak mnie trafia jak widziałem też ciemno szary pas a u góry czarno jak we du... Jeżeli kogoś nie stać na takie wynalazki jak mam Lolo to właśnie re znów zrobiony multiformat to zajebista sprawa. Mam czarny sufit, czarne meble, czarne grube kotary które zasłaniają mi całe dzienne światło i jasne ściany. Podczas seansu jest po prostu rewelacyjnie po mimo tego że mam najzwyklejszego BenQ w 1070 i najzwyklejszy ekran buenoscrean. Jak się nie ma kasy na sprzęt z wyższej półki a jest możliwość naprawdę tanim kosztem zrobić kilka kroków do przodu to nie ma co się zastanawiać tylko trza to zrobić i cieszyć się jeszcze lepszą jakością. Bo nie ukrywamy ale takie działania tylko i wyłącznie pomogą a nie zaszkodzą. I nie trzeba ładować milionów monet w super drogi sprzęt żeby być naprawdę zadowolonym z jakości obrazu ;)
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Nic dodać nic ująć Noisy. W zasadzie wszystko zawarłeś w swojej wypowiedzi.
Dodałbym tylko ponownie, że równie istotny jest multiformat w bardzo drogich projekcjach, bo mimo, że jakość obrazu będzie lepsza (czerń), to przy takim wydatku, tym bardziej powinno nam zależeć na wyciśnięciu możliwości.
Ktoś pomyśli, kupię proja za 20k i temat załatwiony, bzdura.

Format docelowy, który chcę uzyskać - 120''-130'' przy zwijanym ekranie wymaga napinaczy, dlatego zacząłem kombinować czy nie ogarnąć tematu z ekranem ramowym.
Kilka lekkich profili aluminiowych, rozciągnąć dobry materiał i teoretycznie sprawa załatwiona, a że nie chciałbym mieć ekranu na stałe, bo TV, bo ściana przy której będzie ekran pełni też funkcję dekoracyjną, to pomyślałem, że jak są ekrany zwijane, to czemu nie zrobić ramowego - składanego.

To nie lepiej wrzucić ekran projekcyjny tradycyjnie w sufit?
Pod warunkiem, że masz podwieszany i masz go gdzie schować, a chcesz, żeby zupełnie zniknął z pola widzenia po złożeniu.
(Gdyby sufit nie był podwieszany, to naturalnie zostaje tradycyjna widoczna kaseta z ekranem)

DFRM-Modularity.jpg


Nie mam teraz pod ręką lepszych filmów, ale naturalnie są jeszcze inne rozwiązania.
Jak chociażby rozwijany ekran, ale od dołu. Chowa się go centralnie w szafce lub przy podłodze i rozwija się do góry:

[youtube]ft6fMZkIyd8[/youtube]

[youtube]nLuINegkqwk[/youtube]

Później znalazłem tę fotkę i patent z TV działa mniej więcej podobnie, jak to co sobie wymyśliłem z ekranem - mocowanie na zawiasach blisko styku ściany z sufitem i po prostu całość będzie opuszczana na projekcję, a normalnie będzie "przyklejony" do sufitu.
Nie wiem czy to dobry pomysł i muszę jeszcze wszystko przemyśleć czy gra warta świeczki i taki system się sprawdzi.
A TV będzie wisiał jak Pan Bóg przykazał, nic nie będę z nim kombinował i zadzierał głowy do góry ;)

No to Ci powiem, że to baaardzo odważny projekt ;)
Chciałbym to zobaczyć i jak sobie z tym poradzisz.

Rozumiem, że mniej więcej zasada działania jak na filmie poniżej (tyle, że będzie ładnie przylegał do sufitu), zaczyna się od 3:40s
Drugi od 0:50s

[youtube]9EXN5Df_SuM[/youtube]

[youtube]OS0TO7-ckyE[/youtube]


Dziwne ze sony 55 ci sie nie spodobal i jak rozumiem dalej jestes przy optomie.

Lolo, lolo.
Widzę w wątku alkoholowym, że lubisz dobre trunki, czy Ty degustujesz również w tygodniu? :D

Gdzie ja napisałem i skąd w ogóle ta myśl, że ja mam jakąś Optome?
Nigdy nie miałem Optomy. Zresztą nawet jakbym miał, nie ma to żadnego znaczenia.

Następnie. Gdzie ja napisałem, że Sony sam w sobie mi się nie podobał?
Wręcz przeciwnie, uważam, że to świetny projektorek i polecam każdemu, ale nie załatwia problemu o którym jest ten wątek i o tym właśnie pisałem.
Nie załatwia tego projektor za 20k i 30k. FHD, UDH nie istotne.
Czy to będzie Sony, JVC, Epson, Benq itd. Nie ma znaczenia.

Odpisałem Ci podając przykład Sony, bo wiem, że znasz ten projektor, a ja go miałem.
Tam gdzie świeci lepiej od gorszych konstrukcji, czy gorzej od lepszych, też nie ma to większego znaczenia, bo wiem doskonale, że w żadnym wypadku nie załatwia problemu maskowania czarnych pasów na jasnym ekranie.
To nie jest tak jak na fotkach.
Ja Ci mogę zrobić 5 różnych ujęc tego samego kadru, na każdym będzie inna czerń.
Od wypranej, do smolistej. Kwestia jak chcesz pokazać. Widząc takie fotki, faktycznie ktoś może pomyśleć, po co mi jakiś multiformat i maskowanie pasów.
Jakiekolwiek fotki które mają na celu pokazanie czerni z projektora, to tylko pogląd forumowy, a potem ludzie myślą, że to natura.

Ja na pierwszy rzut oka bylem zdziwiony ze nie jest tak dokladnie jak na zdjeciach Bipo

No widzisz, a ja nigdy nie byłem. Dla mnie to tak oczywiste jak budowa cepa. Bipo robi foty poglądowe, sam o tym gdzieś pisał.
Ja się nie mogę nadziwić, że ludzie widząc jakiekolwiek fotki w sieci myślą, że tak jest w naturze.
Oczywiście piszemy tutaj cały czas o maskowaniu pasów ekranem multi czy też nawet kawałkiem materiału na magnesach, a nie o samej jakości wyświetlanego obrazu, bo to zupełnie inny temat. Rozmawiamy tutaj tylko i wyłącznie o maskowaniu.

Co do szarych/czarnych pasow, przy epsonie multiformat to byla bajka, polepszenie obrazu o okolo 20%. Moge sie jedynie domyslac ze osoby, ktore rozwijaja ekran na tle bialej sciany maja gozej. bo u mnie najblizsza okolica byla czarna a w dodatku slupy czesciowo wystaja przed ekran.

Właśnie.
Wszystko ma wpływ, otoczenie ekranu, odległość od ścian (jeżeli są gdzieś jaśniejsze), kolor ściany, następnie odbicia od tych powierzchni, a w końcu, eureka - bo jest coś co daje natychmiastowego kopa, w postaci borderów o których tu piszemy.
Wszystko to w kupie, daję nam niemal idealne warunki, a jak czegoś brakuje, wszak wiele osób użytkuje w salonach w których się również żyje i jak już wiemy, że nic więcej nie wyciśniemy z pomieszczenia , to zawsze nam zostaje zabawa z multiformatem - który ZAWSZE się sprawdzi na plus.

Natomiast level o którym pisałem wcześniej i dla mnie już absolutny top seansów, to multiformat pionowo/poziomy, ale zapomnijmy o tym, bo nasza brać w Polsce nie jest na to jeszcze gotowa ; )
Mam nadzieję, że kiedyś będzie mi dane taki set ze zmienną optyką proja i ekranem dorwać

[youtube]Sen7SjEmpZ4[/youtube]
 

ralfik77

Member
Bez reklam
Mam ekran 16:9 adeo reference grey, bez ramek. Dolna listwa jest czarna. Myślę kupić pas czarnego weluru samoprzylepnego i zrobić taki szeroki górny border na stałe, będzie ekran 21:9. 99% projekcji mam w tym formacie.
Sporadyczne 16:9 będzie wpisane w ten ekran, czyli pasy po bokach.
Zauważyłem, że pasy pp bokach, na które nie świeci wogole projektor, nie są tak wkurzające, jak te świecące, góra, dół.

Żeby tylko ładnie równo to nakleić. ...
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Tylko jak sobie ładnie odetniesz tym welurem obecny ekran 16:9 do 21:9, a następnie będziesz chciał odpalić materiał 16:9, to wyjdzie wizja właśnie na górze/dole właśnie na ten welur na górze i na dole po za ekranem.

Ty piszesz, że sobie wpiszesz żródło 16:9 do 21:9, zatem rozumiem, że optyką go zmniejszysz? Jeżeli tak, to wszystko jasne i nie ma tematu ; )
 

ralfik77

Member
Bez reklam
Tak, mam elektryczne sterowanie obiektywem z bankami pamięci.
Jeden przycisk i się przestawi obraz.
Zamówiłem, ten welur. Będę działał,bo zima idzie będę więcej projektora używał.

Jak bym teraz kupował ekran to 21:9
Dla mnie to chyba lepsze rozwiązanie niż 16:9
 
Ostatnia edycja:

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Ze zmiennym obiektywem ja szedłbym już w ekrany które podałem na końcu. Do 16:9 typowa wymagana przekątna, ale już do 21:9 poszerzabym ekran.
Fakt jest taki, że jeżeli wybieramy ekran sugerując się proporcją 16:9, to potem oglądając na tym samym ekranie źródło 21:9 wizja jest dla mnie deko za mała. Tutaj właśnie przychodzą z pomocą wspomniane ekrany z bocznym poszerzaniem powierzchni wizyjnej.
 

ralfik77

Member
Bez reklam
No nie, aż takich inwestycji nie planuję.
Stałe 21:9, 3m szerokości mi w zupełności wystarczy.

Obecnie dolny pas wyrzucam za ekran, to jest ok. Tylko ta góra mnie irytuje.
 

Noisy

Member
Ja mam jakieś 128 " na 280 cm szerokość w formacie 16:9
Natomiast kiedy robię 21:9 to z wysokości tracę jedynie ;)
Właśnie gram na PS4 na pełnym obrazie 16:9 i nie wyobrażam sobie grać na mniejszym :D
 

Noisy

Member
Gerard moim zdaniem nie tak to wygląda. To jaką mamy czerń wyświetlana na ekranie jest zależne od zasobności naszego portfela. Mnie np nie stać na projektor za grubą kasę i dla tego za pomocą kilku prostych trików spowodowałem iż czerń stała się głębsza a niżeli bez tych trików. Miałem biały sufit, nie miałem borderów oraz kotar i ta czerń była bardziej granatowa niż czarna. W ciągu dnia to już w ogóle było słabo bo było to wszystko mało ostre,kolory wypłowiałe a czerń szara. Teraz wszystko nabrało koloru, dzięki borderom czerń jest lepsza ponieważ po niekad oszukujesz oko i nie ma odbić od białego materiału ;)
 

Henry

Active member
Bez reklam
Z całą pewnością gość włożył sporo serca i pracy w tę salkę, ale totalnie mi się nie podoba taki styl.
Nie moja bajka ;)
 

bokciu

Banned
Z całą pewnością gość włożył sporo serca i pracy w tę salkę, ale totalnie mi się nie podoba taki styl.
Nie moja bajka ;)

Dokładnie to samo chciałem napisać, salka wygląda jak zmodernizowany pokój w stu letnim domu. Według mnie efekt finalny nie odzwierciedla włożonych pieniędzy oraz pracy. Optuje za bardziej dyzajnerskimi rozwiązaniami.
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Zgoda. Chyba większość z nas tak ma. Dziś w dobie XXI wieku, nowoczesnoścych projektów taki "Ludwiik XVI" nie jest może na topie, ale chyba nie o to tu chodzi. Od podziwiania projektów sa inne stronki, lub właściwe wątki, bo Minhembio jest tu jak najbardziej na miejscu.
Natomiast z punktu widzenia podejścia do tematu, dla mnie mega;
Wszystko dokładnie przemyślane i zaplanowane od początku do końca. Najdrobniejsze szczegóły rozrysowane, fotorelacja z budowy, prawdopodobnie wiele tygodni lub nawet miesięcy realizacji, ciężka praca, ale przyjemna.
 
Ostatnia edycja:

zochu91

Klub HDTV.com.pl
VIP
Chcąc nieco zgłębić temat, odkryłem kolejną fajną funkcję w swoim projektorze. A mianowicie automatyczne przesuwanie obrazu gdy nastąpi wykrycie filmu w formacie 2,35:1 na dół ekranu. Sprawdźcie, bo być może Wasze projektory też posiadają taką funkcję. Plusem jest to, że nie mamy żadnych strat jakości obrazu, gdyż obraz wyświetlany jest na dolnej części matrycy, po prostu dolne piksele zamiast czarnego pasa wyświetlają dolną część filmu, a górne piksele, na których wcześniej wyświetlany był fragment filmu, świecą na czarno.

Ręczne przełączanie - oryginalny obraz filmu w formacie 2,40:1:



Zmiana ustawienia pamięci obrazu z 16:9 na 2,40:1:



Obraz przesunięty na dół:





Zdjęcia zrobiłem celowo rozjaśnione, aby pokazać szerokości pasów na ekranie.

Następnie automatyczna detekcja i przełączenie:






Ponadto, po wykryciu obrazu w formacie 2,35:1 czy 2,40:1 mój projektor jest w stanie wyzwolić sygnał na wyjście TRIGGER 12V. Więc uzyskujemy w miarę łatwy sposób na zautomatyzowany system sterowania ekranem multiformat. Wystarczy, że teraz zamontuję drugi ekran, który po otrzymaniu sygnału z wejścia trigger opuści się jedynie do górnej krawędzi obrazu.
Fajne jest to, że w filmach Nolana, gdzie mamy do czynienia ze zmiennym formatem 2,40:1/16:9 obraz sam się przełącza, więc nie będzie trzeba nic ruszać :)
 
Ostatnia edycja:
Do góry