BYLEjakość techniczna platform satelitarnych

czesiu.m

New member
bitrate bitratowi nierówny - [...] są różne sposoby kodowania
Jeden wyższy, drugi niższy. Są.

Tylko problem polega na tym, że jakość również bywa różna. Jako ludzie myślący i normalni, chcielibyśmy za swoje pieniądze otrzymywać kanały TV o dobrej jakości. Tylko czy jest na forum osoba, która potrafiłaby powiedzieć w jaki sposób z rozdzielczości 544 i bitrate na poziomie 2000 kb/s można na ekranie telewizora otrzymać dobry obraz?

Ja akurat mam niespecjalnie duży telewizor. Ale naprawdę współczuję posiadaczom 50" albo i większych plazm, którzy męczą się oglądając AXN z oferty Cyfry+. Widział kto kiedy ohydę? No to niech sobie włączy AXN i poogląda odcinek House'a albo jakieś CSI. A potem niech włoży do odtwarzacza płytę z DivX-ami, może być też pendrive i obejrzy to samo ściągnięte z netu.

Po takim porównaniu pozostaje tylko jedno: szybko wyjść na spacer i ochłonąć na świeżym powietrzu. Szlag człowieka bowiem trafia nagły, kiedy widzi, że DivX bije jakością to, co telewizja pokazuje za słoną opłatą.

Żeby nie było wątpliwości. Ohydą jest jakość AXN.
 

czesiu.m

New member
Osoby czytające wpisy w tym wątku zadają sobie pytanie "co zrobić?" Otóż odpowiedzi jest co najmniej kilka:

1. Skoro mamy podpisaną umowę, ale nie jesteśmy zadowoleni z jakości technicznej oferty, możemy zastanowić się czy po upłynięciu okresu minimalnego chcemy ją przedłużać na podobnych warunkach, czy też wystarczy nam skromniejszy pakiet?
2. Jeśli jesteśmy w trakcie zastanawiania się nad wyborem oferty jakiejś platformy cyfrowej musimy sobie zdawać sprawę z tego, że jakość techniczna będzie kulawa. Zatem powinniśmy się dobrze zastanowić nad pakietem, za który będziemy płacić. Sugerowałbym niezbędne minimum. Po co przepłacać za techniczne buble? Poza tym telewizja ogłupia. Już lepiej posłuchać radia, a najlepiej poczytać książkę. Można zacząć się uczyć języków obcych.
3. Jeśli już chcemy coś oglądać, to warto się zastanowić czy to rzeczywiście musi być telewizja. W internecie można znaleźć więcej niż oferuje telewizja w nawet najdroższych pakietach.

vlcsnap2011100220h22m52.jpg


Jeśli chodzi o zawartość screenu, to ja tego nie oglądałem, nie mam i nie wiem nawet, co to jest i zamieszczam dzięki uprzejmości osób życzliwych.
 

czesiu.m

New member
Zastanawiam się czasem, jak to naprawdę jest z tą telewizją? Warto się nad tym chwilę zastanowić, przy czym bardzo ważne wydaje mi się pominięcie aspektu komercyjnego. Operatorzy i telewizje same w sobie chcą nam sprzedać swój produkt i próbują nas zachęcić do zakupu wszelkimi możliwymi sposobami. Jednak znając polskie realia musimy się liczyć z tym, że znajdzie się przecież ktoś, kto sprzedając ogryzek będzie chciał uzyskać taką cenę, żeby się urządzić finansowo do końca życia. Dlatego wątek marketingowy i komercyjny musimy pominąć zupełnie.

Jeśli chodzi o moją krytykę jakości polskich kanałów telewizyjnych spotykam się czasem z taką argumentacją, że kompresja i rozdzielczość nie mają aż tak dużego wpływu na jakość obrazu. Oczywiście kompresja jest ściśle związana z bitrate. Są osoby, które uważają, że nawet takie niskie parametry, jak rozdzielczość pozioma w granicach 640 czy nawet 544 linii pozwalają na wygenerowanie obrazu o satysfakcjonującej jakości. Z drugiej strony istnieje równie liczna, jeśli nie większa, liczba osób, które są zafascynowane telewizją w wysokiej rozdzielczości. Ta grupa w ogóle nie chce słyszeć o obrazie w SD i uważa, że taki obraz ich nie satysfakcjonuje.

Gdzie jest złoty środek?

We współczesnych urządzeniach nie mamy już do czynienia z układami wyświetlającymi obraz. Bardziej odpowiednie wydaje się określenie procesor obrazu. Taki procesor bowiem raczej kreuje, wylicza, obraz na podstawie dostępnych informacji, niż przekazuje to, co jest dostępne w postaci sygnału czy danych. Ten proces jest szczególnie mocno akcentowany w przypadku źródeł o niskiej rozdzielczości i wysokiej kompresji. Przykładowo 544x576 linii musi zostać przeskalowanych do 1920x1080. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że ma tu miejsce geometryczna interpolacja. Taki proces interpolacji może mieć nawet całkiem niezłe efekty w przypadku obrazu składającego się z linii prostych, łuków itd. czyli w wypadku kreskówek. Jednak obraz z kamery filmowej już nie jest taki łatwy do zinterpolowania, gdyż jest bardzo nieregularny i zawiera bardzo dużo różnorodnych tekstur.

Pytanie jest takie: ile informacji w odniesieniu do konkretnego typu materiału może brakować, aby procesor wygenerował obraz o dobrej jakości? Jakiejkolwiek odpowiedzi udzielimy uwzględniając odsetek odbiorców potrafiących niedostatki w jakości obrazu w ogóle zauważyć dotykamy bardzo ważnego zagadnienia. Skoro po obcięciu jakiejś ilości informacji w obrazie SD, bo w tym wątku tym raczej się zajmujemy, uzyskujemy jakość, która jest w stanie usatysfakcjonować jakiś odsetek widowni, to czy w ogóle jest jakiś sens we wprowadzaniu telewizji w wysokiej rozdzielczości?

Skoro są telewidzowie, którzy twierdzą, że zadowala ich kanał o rozdzielczości 544 linii w poziomie i przepływności w okolicach 2000 kb/s, to chyba obraz o parametrach 720x576 linii i bitrate powyżej 5000 kb/s byłby przez tą grupę uznany za doskonałej jakości.

Powtórzę więc pytanie ponownie: po co telewizja HD?

Czy rzeczywiście o jakość chodzi? Gdyby tak było, to nikt nie oferowałby kanałów HD o obrazie gorszym niż w normalnym SD, a takich nasze telewizje oferują nam całkiem sporo! I choć odpowiedzi jak można pogorszyć obraz SD, żeby większość tego nie zauważyła nie uzyskamy jednoznacznej, to w tym kontekście wprowadzenie telewizji HD zdaje się mieć charakter wyłącznie komercyjny. Ale komercją mieliśmy się nie zajmować..
 

bluray

Banned
Dla ukierunkowania dyskusji:
- Ocenie porównawczej można poddawać tylko najlepsze emisje, ogladane na dużych TV
- VHS także można nadać z bitrate 15 Mbps, tylko po co, bo jakości się w ten spozów nie poprawi,
- mp3 każdy z łatwością przerobi na dts MA i także nic z tego dla jakości audio nie wyniknie.

Liczy się więc incydent, rozumiany jako jednoczesne zdarzenie:
- super zrealizowany materiał i wyemintowany za dużym ( właściwym) bitratem.
Takie porównania można odnieść do BD-sampli dem (Panas/LG/Sam/Pioneer i innych).
Reasumując:
TVP HD i BBC HD to leaderzy jakości.
 

czesiu.m

New member
TVP HD to naprawdę żadna rewelacja. Bitrate jest dość słaby. Dla przykładu przepływność średnio 5500 kb/s była 28 IX, 3 i 4 X. Bitrate około 6000 kb/s 29IX i 5X. 7000 kb/s 26IX i 1X, natomiast 8000 kb/s 27IX i 2X. Zatem w ciągu ostatnich dwóch tygodni przyzwoita przepływność tylko przez 2 dni.. Jeśli źle przepisałem, to zapraszam na LinowSat - można bitrate śledzić na bieżąco.

Jeśli chodzi o to, co i jak można oceniać pod względem jakości, to uważam, że można i trzeba sprawdzać wszystkie płatne kanały. Problem polega jednak na tym, że nie każdy ma jak sprawdzić. Dam przykład. Otóż jeszcze niedawno używałem nagrywarki z HDD. Mam do tej pory kilka filmów. I okazuje się, że jeśli się sprawdzi bitrate takiego nagrania, to wychodzi zawsze coś takiego:

csimiamiaxnsty2009.jpg


Co przedstawia wykres. Otóż jest to moje pierwsze, próbne, nagranie odcinka CSI Miami. Obraz był wtedy w 4:3, a sam zapis pochodzi z kanału AXN, przy czym warto podkreślić, że pomimo, że to tylko nagranie w domyślnych ustawieniach, a zatem 2 godziny zapisu na płycie DVD, to jakość obrazu i dźwięku jest lepsza, niż to ma miejsce w AXN teraz.

Napiszę to raz jeszcze boldem: Jakość nagrania z nagrywarki, która nagrywa z wejścia EURO w standardowej jakości z kanału AXN z roku 2009 ma lepszą jakość obrazu i dźwięku, niż odbierana obecnie bezpośrednio z dekodera.

Otóż posiadacz nagrywarki otrzyma podobny wykres z bitrate nawet, gdy nagra coś z kanału o wyjątkowo nędznej jakości. Sztuczka polega na tym, że nagrywarki nie "oszczędzają" i zawsze wykorzystują maksimum ilości danych. Skoro w domyślnych ustawieniach ma być 2 godzimy na DVD, to przepływność łatwo sobie odczytać z wykresu. Oczywiście to nie jest cały film, tylko jeden z plików VOB.

Skoro nie każdy może samemu sprawdzić, bo dekoder mu tych danych nie podaje (bitrate video i audio, rozdzielczość), to może sobie to przeczytać w tym wątku.

I będzie wiedział, że jakość emisji w AXN zeszła na psy. Zwłaszcza dźwięk jest totalną porażką mimo teoretycznie wysokiej przepływności, bo 192 kb/s. Ale w praktyce brzmi to jak z dyktafonu.
 
Ostatnia edycja:

czesiu.m

New member
Stan na dziś. Kolory mają uczynić wykaz bardziej czytelnym, przy czym kolorem wyróżniłem wartość rozdzielczości poziomej, gdyż nie ma sensu za każdym razem pisać, że pionowa wynosi 576 linii.

1. TVP1 704; 2626
2. TVP2 704;2713
3. TVP Info 704; 2814
4. TV4 720; 4755
5. TVN 720; 5186
6. TVN24 720; 3620
7. TVN7 720; 3512
8. Polsat 720; 6146
9. Polsat News 720; 3188
10. Polsat2 720; 4166
11. Polsat Film 704; 2227
12. Polsat Cafe 720; 2567
13. Polsat Play 720; 2883
14. TVN CNBC 720; 2847
15. TVN METEO 720; 2729
16. TVN Style 720; 3058
17. TVN Turbo 720; 3248
18. Superstacja 544; 2081
19. Filmbox 704; 2569
20. Movies24 544; 2441
21. FoxLife 640; 2208
22. Universal 640; 2888
23. AXN 544; 2418
24. AXN Crime 544; 2237
25. AXN Sci-Fi 544; 2333
26. SCIFI 640; 2888
27. ALE KINO! 704 ; 2377
28. 13Th STREET 704; 2905
29. Comedy Central 544; 2723
30. KINO POLSKA 704; 2654
31. PLANETE 704; 3590
32. DISCOVERY 544; 2234
33. D. SCIENCE 544; 2277
34. D. WORLD 544; 2197
35. NATINNAL GEOGRAPHIC 704; 3385
36. Nat Geo Wild 704; 2655
37. HISTORY 704; 2868
38. Discovery ID 720; 3318
39. TLC 720; 3295
40. Crime and Investigation 720; 2299
41. BBC Entertainment 704; 2792
42. BBC Knowledge 704; 3123
43. ANIMAL PLANET 544; 2128
44. ZONE REALITY 544; 2146
45. EUROSPORT 720; 3907 audio 96 kb/s mono (!)
46. EUROSPORT2 720; 3694 audio 96 kb/s mono (!)
47. ESPN 544; 2888
48. Extreme Sports 640; 2994
49. TVP Sport 704; 4664
50. Cartoon Network 544; 2376
51. CN/TCM 544; 2419
52. Polsat JimJam 720; 2268
53. Disney XD 544; 2216
54. TeleTOON+ 704; 2115
55. MiniMini 704; 2134
56. Disney Channel 480; 3461
57. DeejayTV 480; 2351
58. MTV 704; 2898
59. VH1 544; 2710
60. VH1 Polska 544; 3042
61. MTV Rocks 704; 2666
62. Eska TV 704; 3301
63. 4fun.TV 704; 3679
64. VIVA 544; 2871
65. Bloomberg 544; 1971
66. NHK World 704; 3898 audio 64 kb/s mono
67. Domo.TV 704; 2542
68. TVP Kultura 704; 2920
69. TVP Seriale 720; 3451
70. TVP POLONIA 704; 3643
71. POLONIA1 704; 1916
72. KUCHNIA.TV 704; 2711
73. EDUSAT 544; 1585
74. TELE 5 704; 2357
75. FRANCE24 Eng 720; 3179
76. Mango 480; 1961
77. TVP Historia 720 (Astra)
78. CLUB TV 544; 2543
79. ITV 544; 2216
80. PULS 704; 2950
81. TRACE TV 704; 2519
82. TVS 704; 2267
83. TVR 544; 2340
84. Travel 544; 2419
85. Religia TV 720; 4158
86. Zone Romantica 480 ; 1915
87. Sport Klub 544; 3200
88. Orange Sport 704; 3522
89. World Fashion 720;
90. TV5 Monde 720; 3297
91. TV Biznes 720; 3086
92. Rebel TV 480; 1693
93. KICC TV 720; 2372
94. KBS TV 544; 2294
95. Noursat 480; 2213

Objaśnienie kolorów. W kolejności od pełnej rozdzielczości SD - 720 linii - do coraz bardziej okrojonej:

720 704 640 544 480
 

czesiu.m

New member
Czy parametry nadawania niektórych kanałów, tych o szczególnie niskim bitrate, pozwalają na uzyskanie dobrego obrazu? Na to pytanie chyba każdy potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi. Ja jej udzielę już teraz: nie. I aby poprzeć swe stanowisko przeprowadziłem mały eksperyment.

Otóż przekonwertowałem dzisiejszą, a właściwie archiwalną, ale dziś wyemitowaną Sondę, do avi. Czyli zrobiłem, mówiąc krótko XviD'a. Ustawienia kodowania były takie, że wybrałem domyślną jakość 75%. To jest bardzo dobra jakość, nawiasem mówiąc.Czasem trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby zauważyć różnicę pomiędzy XviDem i oryginałem.

A tak wygląda analiza bitrate. Nie jest tu istotna przepływność, bo to zupełnie inna bajka. Zrzut wklejam po to, żeby każdy mógł zobaczyć rozdzielczość pliku wynikowego.

sonda10x.jpg


Otóż materiał źródłowy ma rozdzielczość 720x576 linii, bo tak nadaje TVP Historia, natomiast XviD ma 720X560 linii. Warto zwrócić uwagę na pewną regułę. Mianowicie ekran telewizora ma kształt prostokątny. Bok poziomy jest dłuższy niż pionowy. Również w poziomie jest więcej pikseli niż linii w pionie. Przykładowo 720x576, 1280x720, 1920x1080. Pierwsza liczba zawsze podaje ilość pikseli w poziomie. Zawsze jest większa niż druga, określająca liczbę linii w pionie, bo ekran jest szerszy niż wyższy.

Natomiast nasi nadawcy oferują nam rozdzielczość 480x576. W poziomie mamy więc mniej pikseli, niż linii w pionie, choć zdrowy rozsądek podpowiada, że tak być nie może. Przecież telewizor nie stoi na krótszym boku!

Przy takim podejściu do nadawania nie pomoże nawet stawanie na głowie. Być może trzeba się obalić na bok? Może to będzie jakiś wkład naszych nadawców w rozwój techniki telewizyjnej. TV LNB. W rozwinięciu Telewizja Leżąc Na Boku. LNB to przecież taki "satelitarny" skrót..
 

czesiu.m

New member
E-mail do axn@hbo.pl

7 października br. wysłałem na powyższy adres list o następującej treści:
Dzień dobry!

Nie jestem jakimś zapalonym telewidzem, nie spędzam przed telewizorem zbyt wiele czasu. Kanał AXN oglądam od czasu do czasu. Przez dłuższy czas AXN w praktyce nie oglądałem w ogóle, bo stwierdziłem, że nie ma to sensu, skoro obejrzałem wszystkie dostępne odcinki interesujących mnie seriali.

Po przerwie postanowiłem jednak włączyć AXN, a dokładniej nagrać interesujący mnie film. Z pewnym zdziwieniem stwierdziłem, że coś mi nie pasuje.. Oto krótka lista rzeczy, które mi w tym moim nagraniu nie pasowały:

1. Kolory. Są filmy czarno białe, są również takie, które kolorowe są aż do przesady. Takim przesadnie kolorowym serialem jest CSI Miami. Jednak ta seria jest przesadnie kolorowa we wszystkich telewizjach świata z pominięciem polskich telewizji, wyjąwszy Polsat, gdzie kolory są jak najbardziej zachowane. Jednak jakość oddania barw w AXN to jakiś kiepski żart, żeby nie napisać kpina z widza. Kolor zgaszony, wypłowiały, brudny i nieczysty.

2. Oddanie szczegółów. Otóż AXN prezentuje się tu kiepsko. Wprawdzie technicy laboratoryjni zajmują się najdrobniejszymi szczegółami, te jednak na AXN są słabo widoczne lub w ogóle niewidoczne. Wystarczy porównać emisje z tym co prezentują DARMOWE kanały niemieckie. Mimo, że AXN jest kanałem płatnym, to jakość oddania szczegółów jest nieporównywalnie gorsza w odniesieniu do nieodpłatnej konkurencji.

3. Ostrość. Obraz na kanale AXN jest ogólnie rzecz biorąc nieostry. Zarówno oceniany jako sam w sobie, natomiast konkurencja FTA bije AXN na głowę pod względem wrażenia ostrości obrazu.

4. Zakłócenia zwane potocznie pikselozą. W scenach dynamicznych jest bardzo mocno występująca pikselizacja obrazu. W porównaniu z konkurencją znowu KO.

5. Jakość(sic!) dźwięku. Tu nie będę się wdawał w szczegóły, gdyż nie potrafię się powstrzymać od używania słów powszechnie uważanych za obraźliwe, gdy idzie o dźwięk w AXN. Magnetofon kasetowy z czasów Gierka oferował nierzadko znacznie lepszą jakość.

Po głębszej analizie strumienia danych, który oferuje AXN mogę stwierdzić, że obraz w jakości SD dostępny z platformy Cyfra+ ma następujące parametry:

Rozdzielczość 544x576 linii, co jest jakimś nieporozumieniem w odniesieniu do samego standardu (720x576 linii) oraz do kanału emitującego głównie filmy.

Bitrate na poziomie 2000 kb/s, co jest po prostu śmieszne. Taki bitrate wystarczyłby może dla kreskówek i to nadawanych w 4:3 lub letterboxie.

Stały bitrate, co jest nowością, bo do niedawna był to parametr zmienny. Moim zdaniem stały bitrate jest dowodem technicznego analfabetyzmu osób w AXN odpowiedzialnych za jakość techniczną nadawania. Zresztą wszystkie parametry techniczne przekazu AXN to jakaś kpina.

W związku z powyższym mam pytanie:

Czy AXN dąży do tego, żeby wszyscy przerzucili się na inne kanały. Te kanały, które nie lekceważą widza i oferują normalną jakość obrazu i dźwięku?

Dodam jeszcze, że AXN nigdy nie był prymusem, ale jakiś czas temu przynajmniej nie wyróżniał się na minus na tle przecież kiepskiej polskiej konkurencji.

C.Muszyński
Jak nietrudno się domyślić, list pozostaje bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Jednak, gdyby odpowiedź nadeszła, to co, waszym zdaniem mogłaby zawierać?

PS. AXN wypadł z kręgu moich zainteresowań. Czasem sprawdzam bitrate i... współczuję tym, co to oglądają.
 

agat431

New member
czy slabe sygnaly polskich platform nie sa

spowodowana nadmiernym zatloczeniem transporderow wiadomo ze wynajecie transpordera kosztujewiec lepiej nadawac 8 programow slabszej jakosci niz 4 lepszej ?
 

czesiu.m

New member
Jest. Jeśli nadaje się 8 słabych kanałów zamiast 4 dobrych oznacza to 2x większe zyski z reklam. Tylko problem polega na tym czy widownia 8 słabych kanałów nie jest przypadkiem mniejsza niż byłaby, gdyby nadawano 4 kanały w dobrej, naprawdę dobrej jakości.. Mój tok myślenie polega na tym, że widz wysiedzi znacznie dłużej przy świetnej jakości obrazie niż przy badziewiu. Badziew w końcu zmęczy największych zapaleńców. Zapaleńcy HD to teraz chyba tylko tacy, co nie mają tego w domu i fascynuje ich wyobrażenie. Natomiast realia są szare, bure i ponure.
 

slawko_23

New member
Bez reklam
AXN HD wygląda dobrze. Co do CSI Miami to nawet na zwykłym Polsacie kolory tam były jak z tropików :) no i ten deszcz którego nigdy nie pokazywali a ulice były co chwilę mokre.

P.S. większość scen kręcono w L.A.
 

czesiu.m

New member
AXN HD wygląda dobrze.
AXN HD wygląda dobrze? No to żeby wszystkim popsuć humor takie zestawienie.

Bitrate polskich kanałów z transpondera Cyfrowego Polsatu:
AXN HD 2685 kb/s
HBO HD 3688 kb/s

Teraz dla porównania podam, że:
Pro Sieben HD 9559 kb/s
kabel eins HD 9747 kb/s

To wszystko powyżej to średni bitrate z wczoraj. Czy trzeba wierzyć w garbate aniołki, żeby się upierać, że przy bitrate trzy razy mniejszym niż być powinno jest dobra jakość?
 

czesiu.m

New member
Dość ciekawe zestawienie powstaje przy porównaniu kilku platform jednocześnie. Widoczne są pewne różnice, zwłaszcza, gdy w grę wchodzi kompresja MPEG-4. Wypada dodać, że w większości przypadków platformy korzystają z tych samych transponderów i różnica w jakości odbioru będzie polegać wyłącznie na tym, że użytkownicy korzystają z różnych platform. Podane wartości Bitrate odnoszą się do średniej z ostatnich 10 dni i zostały odczytane dziś względnie wczoraj.

Animal Planet
C+ CP - 2116 kb/s
N Orange - 2795 kb/s DVB-S2

AXN
C+ CP - 2418 kb/s bitrate stały
N Orange - 2481 kb/s DVB-S2 bitrate zmienny

Boomerang
CP N - 1983 kb/s
Orange - DVB-S2 2605 kb/s

Cartoon Network
N Orange - 1637 kb/s
C+ CP N Orange - DVB-S2 2359 kb/s

Discovery
CP C+ - 2308 kb/s
N Orange TNK - 3431 kb/s

Disney Channel
Orange - 3192 kb/s
C+ CP N TNK - DVB-S2 3461 kb/s

DisneyXD
N Orange TNK - 1404 kb/s
C+ CP - DVB-S2 2173 kb/s

FOX HD
CP N - 6289 kb/s
Orange - 6898 kb/s

HBO HD
C+ CP N - 4608 kb/s
Orange - 7293 kb/s

Kino Polska
C+ CP N Orange TNK - 2556 kb/s
Orange - DVB-S2 2980 kb/s

Movies 24
Orange - DVB-S2 2583 kb/s
C+ - 2658 kb/s

Travel Channel
C+ CP - 2511 kb/s
Orange - DVB-S2 2979 kb/s

TVP2
C+ Orange TNK - 2633 kb/s
CP - 2760 kb/s

TVP Sport
C+ CP - 2039 kb/s
N Orange TNK - 4549 kb/s

TVP Info
CP - 2286 kb/s
C+ N Orange TNK - 2744 kb/s



Dla pełnej jasności C+ - Cyfra+; CP Cyfrowy Polsat; N - wiadomo, N; TNK też wiadomo o co chodzi; jak również Orange.
 
Ostatnia edycja:

czesiu.m

New member
E-mail do axn@hbo.pl

Jak wspominałem, wysłałem do AXN mail z pytaniami, co mają zamiar zrobić z fatalną jakością nadawania ich kanału. Nie wiem jak dłudo trzeba czekać na odpowiedź od AXN. Może miesiąc, może dwa... lata. W każdym razie wydaje mi się, że oni mają głęboko w d...e to, że odbiorcy skarżą się na złą jakość. Posady są ciepłe, pobory okazałe i nie zależą od poziomu zadowolenia czy też niezadowolenia widzów. Zależą od ilości emitowanych reklam, a tych jest w obfitości.

No cóż. Skoro nie daje się oglądać filmów nadawanych przez AXN, to trzeba będzie pozostać przy alternatywnych sposobach ich pozyskania. Zalety metod alternatywnych: brak reklam, dobra jakość, możliwość ściągnięcia filmu w dowolnym momencie, bez czekania tydzień czy miesiąc, aż jakiś film w swej wspaniałomyślności jaśniewielmożowie z AXN pozwolą nam łaskawie obejrzeć.

PS. Zupełnie nie wiem co jest na tym obrazku..

csimiami1003hdtvlol.jpg


ale jest to bardzo widowiskowe, a jakość obrazu i dźwięku jak najbardziej ok8)
 

czesiu.m

New member
Dzisiaj mamy okienko niekodowanego HBO. To dla mnie świetna okazja, żeby przyjrzeć się jakości tego kanału. A jest ona taka jak wszystko w naszym kraju-raju. Taka jak nasze "autostrady", służba zdrowia, kolej etc. czyli kulawa. Jeśli chodzi o wersję SD, to parametry są następujące dla Cyfry i Polsatu:

Bitrate 3496 kb/s (średnia z 10 dni)
Rozdzielczość 704x576 linii

Jak na tak drogi kanał są to parametry bardzo, ale to bardzo umiarkowane. Nie ma nawet normalnej rozdzielczości SD, tylko te dziwne 704 linie w poziomie. A przecież telewizor panoramiczny tej rozdzielczości w poziomie potrzebuje najbardziej. W końcu na szerokość jest prawie dwa razy taki, jak na wysokość. A tu nam skąpią..

Bitrate też nie jest nadzwyczajne. Z dwóch nagranych dziś przeze mnie filmów otrzymałem następujące wartości. Gdzie jest Nemo? średnio 2932 kb/s, natomiast Hellboy 3631, przy czym chodzi o wartości dla strumienia wideo. Razem z audio te wartości byłyby wyższe, zwłaszcza trzeba uwzględnić 2 ścieżki dźwiękowe.

Co to jest porządne bitrate, to można się dowiedzieć sprawdzając ten parametr dla Polsatu.

Okienko HBO uświadomiło mi również pewną sprawę. Otóż Canal+ też ma odcinki niekodowane. I dzięki temu "odkryciu" sprawdziłem, że jest nadawany ten kanał z rozdzielczością pełną czyli 720x576 linii. Ale to marne pocieszenie, bo bitrate dla Canal+ jest niższe niż dla HBO i wyniosło za ostatnie 10 dni 3004 kb/s.
 

czesiu.m

New member
Odpowiedź AXN na list

W tym wątku w postach nr 71 i 77 pisałem, że pisałem do AXN w związku z jakością, która nas nie satysfakcjonuje oraz, że AXN milczy. Otóż milczenie zostało przerwane i odpowiedź nadeszła. Cytuję maila w całości:

17 października 2011 17:07

Witamy,



Panie Czesławie przepraszamy za spóźnioną odpowiedź.

Nasze kanały z portfolio AXN nadajemy w jakości odpowiadającej pozostałym kanałom filmowym na naszym rynku. Wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom pracujemy nad zmianą dosyłu tych kanałów a co za tym idzie podniesieniem jakości .

Dziękujemy za wyrozumiałość i pozdrawiamy serdecznie,

Zespół AXN

From: czesław muszyński [mailto:czesiu.miszczu@__.__]
Sent: Friday, October 07, 2011 4:03 PM
To: AXN
Subject: Jakość techniczna emisji AXN



Wobec powyższego dziękuję za odpowiedź.


Dodam jeszcze, że co jak co, ale my w tym wątku będziemy się bacznie przyglądać jakości AXN. Dla ułatwienia przypomnę, że chodzi głównie o wersje SD dla Cyfrowego Polsatu i Cyfry+. Jeszcze do niedawna sytuacja miała się tak:


axnlinowsat.jpg


Natomiast od 27 września nastąpiło usztywnienie bitrate na poziomie 2418 kb/s tzn. wprowadzono stały bitrate, zamiast zmiennego. Jeśli chodzi o jakość to raczej nie zmieniło się wiele, bo choć przepływność CBR (czyli stałego bitrate) cały czas utrzymuje się powyżej wartości średniej VBR (czyli bitrate zmiennego), to jednak jakość samego obrazu i dźwięku raczej nie uległa zmianie. 100 lub 200 kb/s nie robi różnicy, ponadto rozdzielczość pozioma 544 linie to raczej nieporozumienie w odniesieniu do kanału filmowego, a sama jakość dosyłu, jak się domyślam po fatalnym dźwięku, też pozostawia wiele do życzenia. Nie mogę nie wspomnieć, że stały bitrate nie pozwala w pełni wykorzystać dostępnego pasma. To zupełnie, jakby ktoś chciał przejechać przez Wrocław, powiedzmy, ze stałą prędkością 40 km/h. Założenie skazane na porażkę..
 

czesiu.m

New member
Marny los kinomana

Otóż przyszła mi do głowy myśl taka: jak się może poczuć fan dobrego filmu, jako abonent jakiejś platformy cyfrowej? Ja jestem właśnie kimś takim. Fanem dobrego filmu i abonentem. Wobec tego postanowiłem sobie sprawdzić, jakie to ja mam te filmowe kanały. W dekoderze mam je porozpier....ne po całej liście, więc wszedłem sobie na stronę mojego usługodawcy, wybrałem swój pakiet, sprawdziłem następnie w dekoderze rozdzielczości czy się czasem nie pozmieniały (nie pozmieniały się, autostrady żadnej też nie przybyło, a do specjalisty łapiducha czeka się nadal jakieś trzy lata), a na koniec posprawdzałem bitrate. To już w internecie. Ma się rozumieć średnią za ostatnie 10 dni.

Oto wyniki, przy czym pierwsza liczba czyli przykładowo 704 to rozdzielczość pozioma; dryga liczba to właśnie średni bitrate; CBR oznacza stały bitrate, CBR ze znakiem zapytania to też stały bitrate, choć na stronie są wartości min. i max. ale różniące się tyle, że bez mikroskopu się nie dostrzeże różnicy.

ale kino! - 740; 2369 kb/s

KINO POLSKA - 704; 2501 kb/s

13TH STREET UNIVERSAL - 704; 2928 kb/s

POLSAT FILM - 704; 2227 kb/s CBR?

MOVIES 24 - 544; 2595 kb/s

TCM - 544; 2501 kb/s

FOX Life - 640; 2121 kb/s

COMEDY CENTRAL - 544; 2705 kb/s

AXN - 544; 2418 kb/s

AXN CRIME - 544; 2203 kb/s

AXN Sci-Fi - 544; 2321 kb/s

Zone Romantica - 480; 1941 kb/s

FILMBOX - 704; 2471 kb/s

UNIVERSAL CHANNEL - 640; 2888 kb/s CBR

scifi UNIVERSAL - 640; 2888 kb/s CBR

TVP Seriale - 720; 3519 kb/s

BBC Entertainment - 704; 2756 kb/s

A terza wnioski. Pierwszy, który jest dość oczywisty, to taki, że kinoman ma w telewizji przeje..ne. Ma przetentego i to z kretesem, niestety. O ile nie pomyliłem się w rachunkach, to tylko jeden kanał jest nadawany z normalną rozdzielczością czyli 720x576 linii. Tylko jeden kanał jest nadawany z przyzwoitym bitrate. Tylko jeden kanał z tego zestawu; nie mam go akurat w abonamencie; ma wersję HD. A poza tym

6 kanałów ma przyzwoitą rozdzielczość 704x576 linii

3 kanały mają słabą rozdzielczość 640x576 linii

6 kanałów ma tragiczną rozdzielczość 544x576 linii

Bitrate wszystkich kanałów jest pod psem, z jednym jedynym wyjątkiem. Jakość również pod psem z jednym wyjątkiem. Tylko, że ja tego kanału nie oglądam..

Ale powiedzmy sobie szczerze. Kinoman raczej nie ma co szukać w telewizji. Ostatnio odtwarzam sobie od czasu do czasu jakiś film w DivX na odtwarzaczu DVD podłączonym oczywiście do telewizora, czego w zasadzie do tej pory nie robiłem. DivX'y są różnej jakości, ale przeważnie to ripy z DVD w jakości, powiedzmy, pół filmu na objętość CD. I jak ma się taki DivX do tego, co można obejrzeć na tych naszych zawszonych "kanałach filmowych"? Otóż DivX to towar luksusowy, który bije naszą telewizję na głowę pod każdym względem. Wspomnę o kilku względach. Po pierwsze film jest w wersji panoramicznej, jeśli taki jest oryginał, oczywiście. W TV mamy jakieś komiczne 4:3, a czy jakiś kinoman ma jeszcze telewizor 4:3? Pytanie retoryczne.. Po drugie jakość obrazu jest lepsza niż w telewizji. Lepszy kolor. Lepsze odwzorowanie detali. Lepsze odwzorowanie ruchu. Audio też lepsze, a na dodatek można wybrać sobie wersję z lektorem lub oryginał. Ile z naszych "kanałów filmowych" oferuje taką opcję? Kolejne pytanie retoryczne.

Wiecie, ja naprawdę jestem zdezorientowany i nie rozumiem o co tu chodzi. Bo jeśli film w telewizji to jest coś takiego, że ktoś strasznie się wzrusza, bo Enrike nie kocha Izaury, i łzy zalewają mu oczy tak, że wszystko widzi jak przez mgłę, to nasza telewizja jest ok. Ale dla wideofila i konesera to jest strata czasu. Że tortura dla oczu i uszu już nie wspomnę.
 
Do góry