Auro-3D.

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Żeby nie było że uparłem się tylko do Atmosa.
DTS:X jest oparty na bardzo podobnym algorytmie i jega zasada działania jest identyczna.

Cytat definicji DTS X
Inżynierowie firmy DTS twierdzą, że właśnie przez to system DTS: X jest bardziej elastyczny niż Atmos. DTS: X umożliwia projektantom i inwestorom umieszczanie głośników niemal w dowolnym miejscu pomieszczenia w zdroworozsądkowych granicach, a system "mapuje" prawidłowe dźwięki do każdego głośnika. To zasługa platformy DTS: X Multi-Dimensional Audio (MDA), która jest otwarta, wolna od licencji i pozwala producentom filmowym kontrolować umiejscowienie, ruch i objętość obiektów dźwiękowych. W domu system DTS: X obsługuje maksymalnie 32 głośniki.









I tutaj wyraźne różnice między Auro, Atmos i DTSX
Jak myślicie dlaczego producenci amplitunerow tak oznaczają dany kodek? Odpowiedź jest prosta.... Atmos i DTS:x nie ma "swojego" układu głośników.
Układ głośników w teorii (bo w praktyce to nikomu nie potrzebne) jest Nieograniczony. Mozemy mieć nieskończenie wiele głośników i każdy głośnik będzie miał indywidualną dla niego ścieżkę. W porównaniu do Auro i jego zamkniętego systemu.

Dlaczego Atmos i DTSX w polu Active Speakers ma zaznaczone głośniki?
Ano dlatego że procesor Atmosa czy DTSX musi znać pozycje głośników dla których ma "stworzyć" indywidualna ścieżkę dźwiękową.

Dlatego projekty typu Franken Atmos są jak najbardziej prawidłowe i nie ma w nich niczego skomplikowanego. Nie ma tam powtarzających się ścieżek dźwiękowych o których w kółko wspomina kolega.
Jeden amplituner obsługuje swoje głośniki, a drugi amplituner obsługuje swoje głośniki. Oba amplitunery dostają identyczny sygnał na wejściu. Różnice w opóźnieniu sygnału załatwia kalibracja.
W przypadku 2 Denonow mamy możliwość uzyskania niskim kosztem systemu opartego na 13.2.8 i będzie to oryginalny i w pełni prawidłowy system.
 
Ostatnia edycja:

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Bo nieraz bywało tak, że ilekroć pisałem o Auro, to gdy zabierałeś głos to raczej w tonacji krytycznej.
Szkoda @Lolo, że nie potrafisz wyjaśnić, wytłumaczyć pewnych kwestii. Trochę wprowadziłeś w błąd, pisząc o wirtualizacji Atmosa. A tu chodzi o matrycowanie. Bo to dwie różne sprawy. Poczytałem trochę temat „Franken Atmos”, aby się więcej dowiedzieć. Nie właściwie interpretowałem pewne kwestie. No dobrze. Skoro Atmos jest tak genialny w swej technologii, to dlaczego nie potrafi wykorzystać wszystkich sześciu głośników Auro? Przecież DTS:X i Pro jest dokładnie tym samym, co Atmos - jest również oparty na kodowaniu obiektowym, a pomimo tego potrafi zagrać na wszystkich sześciu głośnikach zarówno w konfiguracji Auro, jak i Atmos. I raczej nie spodziewam się otrzymać konkretnej, rzeczowej odpowiedzi.
@lolo, zamieściłeś diagram konfiguracyjny głośników”FA”. Wiem, że był również taki, który przedstawiał tył 8500 i 7200 z wyprowadzeniami i podłączeniami między nimi. Nie mogę tego znaleźć. Jak byś był tak uprzejmy wskazać, gdzie to jest. Chyba, że tego już nie ma.

PS. Cieszę się @Lolo, że moja praca nie poszła na marne i też z tego korzystasz. :)
Co do diagramów, które przytoczyłeś. Zgadza się. Auro oparte jest na natywnych kanałach wraz z technologią obiektową i dlatego je widać. Natomiast Atmos i DTS:X oparte są wyłącznie na technologii obiektowej. Dlatego nie istnieją jako fizyczne/natywne kanały, a jako metadane. I może dlatego Auro generuje lepszą jakość („fizyczne” kanały), niż metadane.
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Ps. uzupełniłem swoją wypowiedź powyżej.

Szkoda @Lolo, że nie potrafisz wyjaśnić, wytłumaczyć pewnych kwestii. Trochę wprowadziłeś w błąd, pisząc o wirtualizacji Atmosa. A tu chodzi o matrycowanie.

Staram się najprosciej jak mogę.

Skoro Atmos jest tak genialny w swej technologii, to dlaczego nie potrafi wykorzystać wszystkich sześciu głośników Auro? Przecież DTS:X i Pro jest dokładnie tym samym, co Atmos - jest również oparty na kodowaniu obiektowym, a pomimo tego potrafi zagrać na wszystkich sześciu głośnikach zarówno w konfiguracji Auro, jak i Atmos.

Słowo klucz:
"patent" "licencja" "zastrzeżone prawa"
Wpisz sobie w wyszukiwarkę patenty auro.

No ale tak jak napisałeś, to odpowiedź nadal nie będzie dla ciebie. " I raczej nie spodziewam się otrzymać konkretnej, rzeczowej odpowiedzi."

Natomiast Atmos i DTS:X oparte są wyłącznie na technologii obiektowej.

Nie prawda. Większość materiału i tak jest tworzona na podatawie bazy 7.1.2 - - jak kupisz sobie płytę z Bluray z Atmosie to na odwrocie czasem znajdziesz informacje "7.1.2 plus objects".

Atmos wszystkie ścieżki wrzuca do swojego miksera i na ich podstawie tworzy wirtualne ścieżki.

Dlatego nie istnieją jako fizyczne/natywne kanały, a jako metadane. I może dlatego Auro generuje lepszą jakość („fizyczne” kanały), niż metadane.

I Tak i NIE.

Kupując płytę Atmosa 7.1.2 + objects i mając system głośników 7.1.2 to teoretycznie dostaniesz natywny sygnał. Sygnał na wejściu do procesora artmosa i na wyjściu powinien być taki sam (oczywiście pomijając zmiany które wymusiła kalibracja).

Natomiast gdy masz w domu układ 7.1.4 to faktycznie 4 górne głośniki nie mają sygnału natywnego i sygnał ten zostanie sztucznie stworzony przez procesor Atmosa.



Dlaczego Auro wydaje się lepszy, ponieważ raz na rok ktoś wypuści jakiś koncert w Auro. Sztab ludzi przyłoży się do tego i zrobi wspaniałą robotę.
Natomiast DTSX czy Atmos to dzisiaj masówka i mamy lepsze i gorsze produkcję. Nikt się nad tym nie spuszcza tak dokładnie jak przy Auro.
 
Ostatnia edycja:

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Słowo klucz:
"patent" "licencja" "zastrzeżone prawa"
No ale tak jak napisałeś, to odpowiedź nadal nie będzie dla ciebie.
Zgadza się. Bo to naciągane.
W kontekście powyższego, to czy są jakieś zapisy zabraniające sprzedaży/korzystania z technologii firmie Dolby? A może Dolby nie potrafi sprostać założeniom technologicznym formatu, w co wątpię, czy też, że tak zażartuję, Dolby jest tak biedne, że ich po prostu na to nie stać? Bo jak widzisz, DTS nie ma z tym problemu i wykorzystuje wszystkie głośniki Auro, czego Dolby nie potrafi. Więc nie ma co się zasłaniać licencjami itp. To ja pozwolę sobie podać swoją, domniemaną przyczynę takiego stanu rzeczy, która jest prozaiczna. Na 99% spowodowane jest to po prostu zwykłą niechęcią Dolby. Dolby jest na tyle pazerne, że najlepiej aby cały rynek AV podlegał tylko im. Może wiesz lub nie, ale jakieś dwa lata temu, Dolby rozsyłało bzdurne pisma do producentów urządzeń AV zabraniające dekodowania ścieżek Dolby kodekiem innym, niż Dolby właśnie. Ta reakcja spowodowana była tym, że użytkownicy Auro donosili, iż potrafi ono odtworzyć dowolny format audio. Łącznie z Atmosem. I to ich zabolało. Finał był taki, że Dolby dostało za to „strzała” od UE i jak szybko to wymyślili, tak szybko się z tego wycofali.
Dlaczego Auro wydaje się lepszy, ponieważ raz na rok ktoś wypuści jakiś koncert w Auro.
Proszę Cię. Powiedz to użytkownikom Auro, nawet na tym forum, że „wydaje się lepszy”. Poważnie? To są skutki braku osłuchania z formatem.
Sztab ludzi przyłoży się do tego i zrobi wspaniałą robotę.
No przecież o to chodzi. Czyż nie?
Natomiast DTSX czy Atmos to dzisiaj masówka i mamy lepsze i gorsze produkcję.
Dokładnie.
Nikt się nad tym nie spuszcza tak dokładnie jak przy Auro.
Oczywiście. Przecież chodzi o jakość, a nie o „masówkę”.
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Cóż nie ma tego nigdzie na piśmie. Aczkolwiek ja uważam że Auro sobie samo nie radziło z dźwiękiem i musieli skorzystać z pomocy DTS.
A Dolby nie chce wspierać konkurencji.

Tu ciekawy tekst, z którego wynika że Auro działa wspólnie z DTS.

Recently Barco, Auro Technologies and DTS have announced that they are working on an open standard for a universal immersive cinema sound. It’s their goal to guarantee that every film will be able to be shown in each and every cinema, independent of the respective surround sound system. The exact cost for a conversion to Atmos or Auro is hard to pin down, especially since there can be further costs because of remodeling or renovation.

Kolejny dowód dlaczego DTSx i Atmos współgrają.


Jak widać nie można odtworzyć Atmosa na głośnikach Auro tylko z jednego powodu.....

AURO I ATMOS SIĘ NIE DOGADALI.


A tu masz patent Auro, jak chce Ci się czytać (mi się nie chce i dla mnie jest logicznym to że atmos nie otworzy Auro, bo Auro się na to nie zgodzi).

https://www.freepatentsonline.com/y2019/0373394.html
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Dolby nie potrafi sprostać założeniom technologicznym formatu, w co wątpię, czy też, że tak zażartuję, Dolby jest tak biedne, że ich po prostu na to nie stać? Bo jak widzisz, DTS nie ma z tym problemu i wykorzystuje wszystkie głośniki Auro, czego Dolby nie potrafi. .

1. Nie może bo licencje
2. Nie chcę, bo po co wspierać konkurencje. Reklamując że atmos może odtworzyć Auro jeszcze przypadkiem by wskrzesili trupa.... A tak, to dzisiaj Auro jest żadna konkurencja.
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Ciekawe materiały.
Cóż nie ma tego nigdzie na piśmie. Aczkolwiek ja uważam że Auro sobie samo nie radziło z dźwiękiem i musieli skorzystać z pomocy DTS.
Trochę historii. Musisz wiedzieć, że to Auro stworzyło pierwszy w historii format dźwięku immersyjnego – 6 lat przed Atmosem, w roku 2006 i na długo przed DTS:X, który miał swą premierę w r. 2014. A DTS dziś służy jako „nośnik” dla formatu Auro, gdyż pierwotnie był on kodowany jako PCM. A to, że Auro i DTS świetnie się „dogadują” (firmware, software) i współpracują, to ja to doskonale wiem. Auro wykorzystuje do kodowania kodek DTS-HD MA, o czym też pisałem. Nie wiem, czy w ogóle czytałeś pierwszy post.
... dla mnie jest logicznym to że atmos nie otworzy Auro, bo Auro się na to nie zgodzi.
I tu się mylisz. Przeczytaj pierwszy post od akapitu UPMIX. To są moje osobiste doświadczenia w temacie, a nie informacje z Neta. W skrócie, wszyscy nawzajem mogą się odtwarzać. Tyle tylko, że w funkcji upmiksu.
 
Ostatnia edycja:

*Krzysiek*

New member
No i niestety , Auro Technologies ogłasza upadłość.
Auro za mało i za wolno się moim zdaniem rozwijało i doszło do tego że upada. Jeżeli ta upadłość ma być z drugiej strony drugą szansą to muszą bardzo dużo zmienić, od płatnych licencji do większej ilości materiałów szczególnie filmowych żeby format stał się bardziej znany , popularny. W innym wypadku za parę nie odległych lat zostanie zapomniany lub używany przez bardzo małe grono osób.
https://www.4kfilme.de/auro-technologies-meldet-insolvenz-an-wie-geht-es-mit-auro-3d-weiter/
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
To, że Auro Technologies ma problemy, w niczym nie przeszkadza oddanym fanom formatu, którzy robią niesamowite rzeczy.
„20,000 Leagues Under the Sea 2K HDR10 Auro-3D vs Sound 20,000 Leagues Under the Sea SDR DTS-HD 5.1
New work, new ambitions for fans and the most curious. I am currently doing several new projects are adapted to classic films of the genre. Three from Disney already finished and a French movie "action" with Jean-Paul Belmondo. This work aims to restore a new Immersive sound with current technology: Auro-3D Creative Tool software (possible DTS speaker config)”
.
Szczerze, to sam myślałem, aby spróbować czegoś takiego, udźwiękawiając np. filmy z uniwersum Star Wars, do formatu Auro-3D. Bo tak naprawdę, każdy może "pobawić się" w reżysera dźwięku. https://buy.auro-3d.com
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Jeszcze Auro nie zginęło. :)

"Obiecujący nowy rozdział dla Auro Technology
20 lipca 2022 r.
Dzisiejszy dzień to nowy ekscytujący początek dla Auro-3D, znanego na całym świecie specjalisty od technologii Immersive Sound. Private equity firma Saffelberg Investments nabywa wszystkie aktywa i zobowiązuje się do przyszłego rozwoju i komercjalizacji technologii Auro-3D, która została uruchomiona w 2010 roku przez Wilfrieda Van Baelena, który opracował format AURO-3D dla wszystkich rynków audio.
Nowa firma holdingowa, NewAuro BV, utrzyma zespół deweloperski specjalistów od oprogramowania dźwiękowego i będzie wspierać obecnych klientów. Zdrowa strategiczna wizja połączona ze zdrowym bilansem pozwoli na przyszły wzrost. Główne marki w branży dźwiękowej wyraziły zainteresowanie rozwijaniem partnerstwa z Auro-3D, zarówno po stronie technologicznej, jak i treści. Istniejące platformy i narzędzia Auro-3D będą dalej rozwijane, w zakresie kodowania, renderowania i upmixingu. Wysoko oczekiwane jest wprowadzenie Auro-Cx, kodeka audio nowej generacji do streamingu.
Zespołem będą kierować dyrektor generalny Rudy Van Duppen i CTO Bert Van Daele, którzy łączą 20-letnie doświadczenie z Technology Auro-3D. Dedykowany zespół profesjonalistów dżwięku immersyjnego będzie nadal dostarczał rozwiązania end-to-end Auro-3D na rynek transmisji strumieniowej, kina cyfrowego, kina domowego, mobilnego, gier i motoryzacji.
W skład Rady Dyrektorów wejdzie dyrektor Saffelberga Luc Osselaer, a także weteran przemysłu Wiebo Vaartjes, były wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny Philips Lifestyle Enterta
„Przewaga technologiczna Auro 3D, wysoce wyspecjalizowana kadra, silna własność intelektualna i doskonałe osiągnięcia z wiodącymi światowymi markami audio były dla nas decydującym czynnikiem, aby podjąć kluczową inwestycję”, mówi Luc Osselaer "Wierzymy, że sprawdzone platformy oprogramowania Auro 3D będą kształtować przyszłość naturalnego dźwięku immersyjnego. "
O Auro-3D
Auro-3D Technology Suite oferuje bezprecedensowy poziom możliwości tworzenia i odtwarzania dźwięku na rynkach, kina cyfrowego, kina domowego, mobilnego Jej przełomowe technologie zapewniają naturalne imersyjne wrażenia dźwiękowe, niepodobne do niczego, co wcześniej słyszeliście, tworząc zupełnie nowy emocjonalny poziom rozrywki"

Za Auro 3D Fan Group International (EN), do której należę.

A ja skończyłem przekład na j. polski kolejnego filmu - "Monsters of Man", w Auro-13.1. Przede mną, kolejne pozycje do przekładu.
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Po chwilowej nieobecności powraca w nowej odsłonie strona domowa Auro-3D.

Nowe Auro-3D.jpg
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Nie wiem, czy przeglądający nową stronę Auro zwrócili uwagę na układy konfiguracyjne głośników.
Do tej pory, głośniki wysokości ustawiane były w osi pionowej z głośnikami dolnej warstwy. Otóż, wprowadzono pewną zmianę. Głośniki tylne wysokie nie są już w osi z głośnikami Surround, ani tym bardziej Surround Back. Znajdują się pomiędzy nimi. Dlaczego? Trudno powiedzieć. Lecz sama koncepcja nie jest niczym nowym. Taką konfigurację można spotkać w zaleceniach firmy Trinnov.
Przy okazji. Na zagranicznym forum wyczytałem, że pracuje się nad możliwością wykorzystania głośników Auro, do odtwarzania Atmosa. I bynajmniej nie leży to w gestii Dolby, lecz miałoby to być autorskim rozwiązaniem właśnie Trinnov. Ciekawe, czy Dolby znów by się „popluło”? ;)

New Auro-3D 13.1.jpg
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Zgadza się. Masz rację. Ale tu nie chodzi o ich przypisanie, lecz o zmianę ich umiejscowienia.
Ale czy to naprawdę ma jakieś większe znaczenie? Nie wiem.

Głośniki.jpg
 
Do góry