Fragment wywiadu z Franco Serblinim zamieszczony w Audio w 2000r
Jak wyglądała Twoja pierwsza kolumna ?
Pierwszy zestaw głośnikowy nosił nazwę Snail Project ,to coś z wyglądu jak skrzyżowanie machiny Leonardo Da Vinci z Jar Binksem z Gwiezdnych Wojen .Pojechałem z nią na wystawę do Mediolanu i wzbudziłem prawdziwa sensację ,ludzie nie zdawali sobie sprawy że tak może wyglądać zestaw głośnikowy od razu znalazło się parę osób które chciały mieć te kolumny i tak powstało kilka sztuk
Czy projektując swoja pierwszą kolumnę miałeś odpowiednią wiedzę do zaprojektowania zwrotnic ?
Na początku pomogli mi znajomi ,później doszedłem do wniosku ,że ponieważ nie mam technicznej wiedzy będę używał najlepszych głośników pochodzących od Dynaudio ,Seas ,Scan-Speak oraz najprostszych zwrotnic 1 rzędu .Byliśmy jedną z pierwszych firm ,która zaczęła używać zwrotnic pierwszego rzędu i odniosła na tym polu sukcesy ,wkrótce wiele firm zaczęło kopiować to co robiliśmy
Jak na początku wyglądał proces projektowania kolumn ?
Opierał się głównie na metodzie prób i błędów.Konstruowałem dziesiątki ,setki prototypów stopniowo zmieniając poszczególne części w zwrotnicy i ich wartości ,tak aby uzyskać brzmienie którego szukałem ,brzmienie fizjologiczne z biegiem czasu projektowanie przychodziło mi coraz łatwiej ,gdy chciałem uzyskać zamierzony efekt wiedziałem już jakie części powinienem wstawić i o jakich wartościach .Wbrew pozorom brak wykształcenia elektronicznego pomógł mi ,gdybym uczył się z podręczników powielałbym rozwiązania tam stosowane i nie podejmował prób stworzenia czegoś nowego i innowacyjnego
Jak wygląda projektowanie teraz ,czy używasz programów ?
W początkowej fazie tak ,później stopniowo wszystko zmieniam i na koniec zwrotnica nie ma nic wspólnego z tą zaprojektowana przez komputer.Mimo wszystko programy komputerowe nie są zbyt dokładne i nie są wstanie zastąpić wieloletniego doświadczenia
Obudowy Twoich kolumn są wykonywane z drzewa orzechowego czy za wyborem tego gatunku stoi jakaś konkretna przesłanka ,czy próbowaliście robić kolumny z innego rodzaju drzewa ?
Do rodzaju drzewa doszedłem po bardzo długich eksperymentach .W swoim kominku w domu musiałem spalić setki obudów wykonanych z różnych gatunków drzewa ponieważ nie odpowiadały moim oczekiwaniom
Rozumiem ,że sam wybór drewna to nie jedyna tajemnica ?
Oczywiście że nie .Ważniejszą o ile nie najważniejszą jest sposób cięcia i klejenia .Każde drewno posiada naprężenia wewnętrzne ,które z biegiem czasu ,zmianie temperatury i wilgotności mogą powodować deformację .Odpowiednie cięcie drewna pomaga zlikwidować te naprężenia,bo musisz wiedzieć ,że nasze obudowy tak jak obudowy instrumentów muzycznych są elementem odpowiedzialnym za końcowe brzmienie ,nieodpowiednie cięcie lub zastosowanie nieodpowiedniego kleju może zniszczyć efekt końcowy.Ludziom się wydaje ,że wystarczy wziąć kawałek drzewa orzechowego skleić wszystko do kupy byle jakim klejem i mieć obudowy o takich właściwościach jak nasze .Taka obudowa poprzez źle umiejscowiony rezonans może mieć gorsze właściwości niż najprostsza skrzynka z MDF. Drzewo to szlachetny materiał z którym trzeba umieć się obchodzić
Wspomniałeś o kleju ,co jest w nim takiego specjalnego ?
Tej receptury nauczyłem się od lutników czyli ludzi zajmujących się produkcją skrzypiec .To oni uświadomili mi jego ważność dla uzyskanie odpowiedniego brzmienia.Klej którego używamy ma taka samą recepturę jak ten używany przez włoskich lutników
W swoich materiałach reklamowych porównujecie kształt przekroju kolumn Guarneri ,Amati do lutni Stradivardiego ,czy jest to chwyt marketingowy czy też rzeczywiście znaleźliście to w jego rysunkach
Wymyśliłem ten kształt aby uzyskać lepsze brzmienie ,kilka miesięcy później gdy Guarneri były już na rynku znaleźliśmy identyczny kształt w rysunkach Stradivardiego .Oczywiście nie mówimy o tym ,bo i tak nam nikt nie uwierzy ale w swoich materiałach powołujemy się na te rysunki
Z tego co wiem macie już naśladowców w postaci kolumn JBL ,Celestion ,B&W
Tak i w związku z tym oddaliśmy sprawę do sądu przeciwko tym firmom.Rozmawialiśmy z nimi o tym grzecznie przez dwa lata,ale oni nie traktowali nas poważnie równocześnie wykorzystując nasze pomysły
Obudowy robisz sam ,a głośniki kupujesz zagranicą - gdzie ?
Obecnie Scan-Speak to firma dysponująca najbardziej zaawansowana technologią głośnikową ,jeszcze parę lat temu można było mówić o Dunaudio ,ale oni zatrzymali się na pewnym pułapie w rozwoju ,obecnie w ich ofercie można znaleźć bardzo dobre głośniki wysokotonowe ale pozostałe nie są w stanie dotrzymać kroku konstrukcjom Vify ,Sesa ,Scan-Speka
Nie wspomniałeś o francuskim Focalu ?
Znam dobrze pana Mahula ,to taki typowy francuzik ,chodzi z zadartym nosem i ogłasza wszem i wobec,że jest najlepszy na świecie i wszystkich ma za nic.To taki typowy styl kowbojski a my nie lubimy stylu kowbojskiego
W swojej ofercie macie jedyny wzmacniacz Musica ,kto go skonstruował ?
Parę lat temu dowiedziałem się ,że jeden nasz niemiecki przyjaciel ma projekt bardzo ciekawego wzmacniacza ,zainteresowaliśmy się nim i przywieźliśmy go ,cały czas jednak czegoś mu brakowało ,nie słuchało się go z takim zaangażowaniem jakiego byśmy sobie życzyli .Któregoś dnia wpadł do nas nasz przyjaciel Ken Ishiwata ,posiedział przy nim ,pozmieniał kilka rzeczy i nagle wzmacniacz zaczął grać cudownie .Ken to prawdziwy geniusz
Czy Ken pomaga wam również w konstruowaniu kolumn ,słyszałem od wielu ludzi z branży o jego szerokiej wiedzy w tej dziedzinie ,którą wykorzystano w produkcji B&W Nautilius ,Tannoy Mercury?
Nie ,kolumny Sonus Faber to domena do której nikt nie ma wstępu