Półprofesjonalna kalibracja projektora

dread

New member
Bez reklam
tomek67 napisał:
Używałem dyfuzora.
Odczyt jest z projektora nie z ekranu.
Zauważyłem, że jak bawiłem się HFCR
to odczyty z ekranu różnią się w granicach 5% pomiędzy składowymi
w stosunku do tych z projektora.
Pewnie ekran nie jest doskonale szary.

Z ekranami to raczej norma, nawet topowe ekrany Stewarta różnią się o 100-200K porównując je do odczytów z samego projektora (bazuję na recenzjach ekranów z sieci, sam oczywiście tego nie sprawdzałem :) )
Ale to jest właśnie dla mnie poważny argument za skierowaniem kolorymetru w stronę ekranu, a nie projektora... co z tego, że to co wypuszcza projektor idealnie skalibrujesz do 6500K, jeśli po odbiciu światła od ekranu otrzymasz 6200K ?

Wracając do tej luminacji... standard dla HD (rec 709) to odpowiednio 21,3% jasności koloru czerwonego, 71,5% zielonego i 7,2% niebieskiego w stosunku do białego.
To właśnie miałem na myśli pisząc o dziwności Twoich pomiarów (R: 1300,
G: 1011, B: 1116, W: 1080), ale zgaduję, że przy skierowaniu kolorymetru w stronę projektora z nałożonym dyfuzorem kalibracja wygląda zupełnie inaczej.

Mam jeszcze jeden pomysł na sprawdzenie tej kalibracji i Eye ONE.
Mam teraz aparat Panasonika,
ma on możliwość ręcznej regulacji balansu bieli.
Na moje oko jak ustawię w nim 6500 to fotki ekranów szarości
powinny dać identyczne składowe RGB.

A tutaj nie nadążam 8)
Jeśli chodzi Ci o sprawdzenie dokładności Eye-One to chyba jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby porównanie jego odczytów z odczytami w pełni profesjonalnego urządzenia.

Takie testy przeprowadzał jeden z użytkowników avsforum - za wzorzec wziął i1 pro i porównanie do sporo tańszych Display 2 (to jest nasz Eye-One D2) i Spydera2 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=958099.
 

dread

New member
Bez reklam
wiatrak napisał:
Wzorniki.eu mają na stronie tabelkę porównawczą kalibratorów (ceny nieco nieaktualne...)
http://www.phwit.nazwa.pl/wzorniki/tabela.pdf

Z opisu wynika iż model Spyder3Elite "...to jedyne rozwiązanie w swojej klasie umożliwiając kalibrację rzutników cyfrowych – zgodność kolorów w prezentacjach...."
http://www.wzorniki.eu/opis/195462/spyder3elite-nowa-generacja-kalibratorow-monitorowych.html

Jest to prawda jeśli mowa o dołączonym oprogramowaniu. Te dołączone do Spyder2 express czy Eye-One LT/D2 w standardzie służy do kalibracji wszelkiej maści monitorów, a nie projektora (próbowałem je do projektora, ale w przeciwieństwie do tomka, mam z nimi niemiłe doświadczenia).

Jest natomiast darmowe rozwiązanie - HCFR, które możliwościami dorównuje profesjonalnym programom do kalibracji i nim możesz skalibrować praktycznie każdy wyświetlacz.
 

tomek67

New member
dread napisał:
Wracając do tej luminacji... standard dla HD (rec 709) to odpowiednio 21,3% jasności koloru czerwonego, 71,5% zielonego i 7,2% niebieskiego w stosunku do białego.
To właśnie miałem na myśli pisząc o dziwności Twoich pomiarów (R: 1300,
G: 1011, B: 1116, W: 1080), ale zgaduję, że przy skierowaniu kolorymetru w stronę projektora z nałożonym dyfuzorem kalibracja wygląda zupełnie inaczej.
Hmm, ja zmierzyłem po prostu wskazania dla IRE 100 światła białego.
Te wskazania RGB są po prostu proporcją składowych z czytnika.
Czy Tobie nie chodziło przypadkiem,
żeby zmierzyć także luminację dla obrazu czerwone z projektora ??
Zdaje się, ze w ten sposób profesjonalnie ustawia się nasycenie kolorów.

A z tym aparatem to tylko chciałem zobaczyć tak "zgrubnie",
po prostu Spyder dawał mi wyniki o 20% inne niż Eye ONE,
już sam nie byłem pewny, któremu przyrządowi wierzyć.
Na oko Eye ONE jest bardziej wiarygodny.
 

dread

New member
Bez reklam
Aaa, no to się nie zrozumieliśmy :)

Chodziło mi o wartość luminacji (Y) dla IRE100 i kolorów podstawowych. Z osobna. Czyli: IRE100 - zapisujesz wartość Y, to samo dla czerwonej, zielonej i niebieskiej planszy.

hcfr.jpg
 
Ostatnia edycja:
Do góry