Półprofesjonalna kalibracja projektora

tomek67

New member
dread napisał:
To byla pierwsza rzecz jaka zrobilem po otrzymaniu spydera - tyle, ze nie kalibrowalem projektora lecz monitor lcd.
Po tej kalibracji pojawil sie obrazek testowy jak wygladal obraz przed i po. Roznica w/g tego obrazka byla dramatyczna, kolorki przed kalibracja wyblakle, przesadzony kontrast.
Wszystko byloby ok gdyby nie to, ze po tej kalibracji nie zauwazylem jakiejkolwiek zmiany w obrazie poza minimalna zmiana w jasnosci, a poza tym obraz przed kalibracja w najmniejszym stopniu nie przypominal tego co chcial mi wmowic ten obrazek testowy.
:D
Wiesz jednak teraz wziąłem plik ICC jaki otrzymałem ze Spydera
dla monitora LCD i podczepiłem go do windows
(ściągnąłem aplet Microsoftu do kolorów).
Na 100% odcienie szarości są zupełnie inne.
Mój Samsung bez kalibracji był bardzo zimny. Teraz jest ok.
W przyszłym tygodniu sprawdzę tę różnicę HFCR.
 

dread

New member
Bez reklam
Przyszedł dziś do mnie Eye-One Display 2, w weekend będzie zabawa z HCFR, a na razie moje uwagi do dołączonego oprogramowania Eye-One Match 3.

48642168ef1.jpg


Jak widać wszelkie opcje w programie są wyszarzone, z wyjątkiem kalibracji monitora (dostępne opcje: lcd, crt, laptop).

Opcje kalibracji: Podstawowa i Rozszerzona.
Kalibracja podstawowa to typowy jednoklikowiec, wszystko za nas robi program. Z jakim skutkiem tego nie wiem... nie próbowałem 8)


75513777wj1.jpg



Przed samą kalibracją istnieje opcja pomiaru światła zewnętrznego, po tej czynności należy zdjąć dyfuzor z kolorymetru na czas kalibracji.

Przy kalibracji rozszerzonej mamy do wyboru ustawienia docelowe:
- temperatura barw - od 4000K do 10000K w odstępach co 500K.
- gamma - od 1.0 do 3.0
- jasność - od 80 do 140 cd/m2 (program proponuje ustawienie 80 dla CRT oraz 120 dla LCD).

Na poprawę gamutu kolorów więc nie ma co liczyć.

Ustawienia kontrastu oraz jasności są dziecinnie proste - "kręcąc" tymi ustawieniami z poziomu menu monitora, program cały czas informuje jak daleko nam do celu.

Podobnie ma się sprawa z RGB - z reguły idealne ustawienie wszystkich składowych z poziomu monitora nie jest możliwe, ale nie ma co się martwić, w końcowym etapie program pomierzy wszystko (czas trwania około 10min) i ustawi do wartości docelowych.

Zauważyłem, że jeśli mamy do czynienia z topornym monitorem, w którym trzeba ostro kręcić ustawieniami RGB aby zbliżyć się do celu (zielone pole) to lepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie wszystkich składowych na fabrycznych ustawieniach i niech później program pomęczy się podczas tworzenia profilu dla monitora.


19448315iu9.jpg



Na przykład w jednym z monitorów aby zbliżyć się do zielonego pola musiałem ustawić czerwień na blisko 80%, kolor zielony na 30%, a przy niebieskim nawet ustawienie na 100% to było za mało.
Po tak dokonanej kalibracji miałem odchyły rzędu 3-5% przy większości poziomów IRE (pomierzone w HCFR).
Natomiast pozostawiając składowe RGB na fabrycznych ustawieniach (50%), program bardzo ładnie sobie poradził z neutralnością na całej skali szarości.

Przed kalibracją wyglądało to tak (pomierzone w HCFR)
IRE 80 - czerwony 91%, zielony 104%, niebieski 79%
IRE 30 - czerwony 95%, zielony 102%, niebieski 85%

Po kalibracji:
IRE 80 - czerwony 102%, zielony 99%, niebieski 101%
IRE 30 - czerwony 98%, zielony 100%, niebieski 100%
i jeszcze bliżej ideału przy pośrednich poziomach IRE...

20580429mz0.jpg


Po zakończonej zabawie można sprawdzić w podsumowaniu czy aby na pewno program ustawił wszystko do ustalonych wcześniej poziomów.
Jest też opcja porównania wyglądu obrazu przed (klikając na przycisk calibration off) i po kalibracji, chociaż obraz przed kalibracją nie do końca przypomina to jak go sobie zapamiętałem. Nie jest to jednak aż takie "oszustwo" z jakim się spotkałem w Spyder2 express, wydaje mi się, że program przed kalibracją nie korzysta z wcześniej używanego profilu (w moim przypadku profilu producenta) tylko wczytuje jakiś standardowo windowsowy i stąd te różnice.

Na koniec można też ustawić aby program przypominał nam o ponownej kalibracji po 1-4 tygodniach. Miesiąc to i tak za krótki czas aby zaszły jakieś poważniejsze zmiany, 3 miesiące od ostatniej kalibracji moim zdaniem w zupełności wystarczy.
 
Ostatnia edycja:

Fanek

New member
Bez reklam
ja dziś robiłem u siebie kalibracje spyderem na epsonie tw700, kolory jakby sie poprawiły troche, są bardziej naturalne, ale przy oglądaniu filmu wydaje mi sie że spadł kontrast, wszystko jest mniej kolorowe i jakieś takie smutniejsze.
wiec przestawiłem spowrotem jak było wcześniej.
mój wniosek - nie sugerujcie sie do końca wynikami z tego typu urządzeń!
 

tomek67

New member
Wiesz taka teraz moda producentów wszystko jest bardziej kolorowe i kontrastowe niż w rzeczywistości ;)
A że przy okazji niknie nam część informacji to szczegół zdaniem producentów.

Z tych linków co wyczytałem wczoraj to piszą, że Spydery są bardzo nierówne.
Dosłownie 1/3 jest ok, 1/3 średnia a 1/3 do bani.
To by potwierdzało nasze dyskusje na forum.
Mój sprawia wrażenie, że jest ok,
aczkolwiek po tych testach ciut mnie ciekawi ten Eye ONE ;)
 

tomek67

New member
Nie wytrzymałem i kupiłem Eye One Display LT.
Ogólnie to bardzo zdziwiłem się, że po kalibracji monitora
obraz jest wyraźnie inny jak ze Spydera.
Różnica pomiarów za pomocą HFCR wynosiła ponad 10%.
Ze Spydera obraz był o wiele cieplejszy,
chyba aż za bardzo.
Aż przetestowałem to za pomocą moich zdjęć z Canona.
Po kalibracji Spyderem pomarańczowy przedmiot
robił się praktycznie czerwony.
Po Eye One był bliższy rzeczywistości,
aczkolwiek nie idealnie.
Być może wpływ na to miały jakość aparatu/monitora/Eye One.
Trudno mi powiedzieć czy Eye One dokładnie mierzy,
ale po tym porównaniu widzę, że Spyder
jednak nie działa tak jak powinien.
Ktoś już na forum pisał, że też otrzymywał zbyt czerwony obraz.
Aha Eye One ma dostarczony dyfuzor
(biały plastik nakładany na czujnik)
Po założeniu go i skierowaniu w stronę projektora
udało mi się dostarczonym softem skalibrować projektor z poziomu windows.
Stworzył się plik ICC.
Kalibracją tą metodą jest bardzo łatwa, nie uwzględnia tylko wpływu ekranu.
Tak ogólnie to już nie polecam Spydera,
po prostu jest na tyle niedokładny,
że nie widzę sensu zakupu.
 

dread

New member
Bez reklam
tomek67 - taka prośba...

Jak tam kiedyś jeszcze będziesz się bawił HCFR z projektorem to byłbym wdzięczny za informacje o luminacji (wartość Y) dla kolorów czerwonego, niebieskiego, zielonego i IRE100 przy fabrycznych ustawieniach projektora w trybie HD (w tw680 to chyba będzie Theatre Black1), czyli wyzerowane Color, Tint, RGB i RGBCMY.
 

tomek67

New member
O ile pamiętam to Epson miał tendencję do ocieplania w górnej partii IRE.
A zimniejszy był w dolnej, ale nie dam głowy bo to już minął tydzień czy dwa jak to robiłem.
Tak ogólnie to bardzo zadowolony jestem z tego Eye ONE, gdyby nie Ty to pewnie bym go nie kupił.
Wyniki na oko są dużo bardziej wiarygodne.
Chyba też lepiej sprawuje się przy niskich IRE.
Podoba mi się tez ten soft co jest z nim.
Acha i pomiary spod HFCR trwają chyba z 10x szybciej,
na Spyderze w dolnej części IRE trwały dłuuuugo.
Postaram się w sobotę sprawdzić te 100IRE.
 
Ostatnia edycja:

tomek67

New member
Zrobiłem ten pomiar dla wyzerowanego projektora.
X: 1099,1
Y: 1080.3
Z:1206,7

R: 1300
G: 1011
G: 1116

Mam nadzieję, że to jest to co chciałeś.
 

maca1312

New member
tomek67 napisał:
Czemu ??
Jeśli projektor ma tylko możliwość odpowiednich ustawień to można sporo poprawić.
Epson EMP-TW680 domyślnie gdy ustwawi się 6500K,
ma faktycznie aż ponad 7500K.
Nie sądzę, żeby był wyjatkiem.
To samo dotyczy odcieni kolorów.

************************************************

Witam. Zauważyłem że piszesz o projektorze TW680 - czy mógłbyś napisać coś więcej o pracy tego urządzenia ? Przymierzam się do zakupu i prawie zdecydowałem się na ten model, ale nie ma zbyt wielu testów czy opinii praktycznych. Obecnie używam służbowego Hitachi przeznaczonego do biznesu, więc przesiadka na model "kinowy" i tak bedzie sporym postępem, ale wydając kasę, chcę mieć pewność że zakup będzie na lata :) Możesz na maila: maca13@interia.pl
Z góry dziekuję i pozdrawiam, M. :)
 

dread

New member
Bez reklam
tomek67 - dzięki. Ale strasznie dziwne te Twoje pomiary... nie używałeś przypadkiem dyfuzora ?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Czy filtry dołączone do płyty Digital Video Essentials nadają się do regulacji skali szarości (RGB contrast/brightness, RGB gain/offset)?

Cinematic na swojej stronie pisze wyłącznie o przydatności DVE do regulacji dekodera kolorów... :???:
 

tomek67

New member
dread napisał:
tomek67 - dzięki. Ale strasznie dziwne te Twoje pomiary... nie używałeś przypadkiem dyfuzora ?
Używałem dyfuzora.
Odczyt jest z projektora nie z ekranu.
Zauważyłem, że jak bawiłem się HFCR
to odczyty z ekranu różnią się w granicach 5% pomiędzy składowymi
w stosunku do tych z projektora.
Pewnie ekran nie jest doskonale szary.
Tak czy siak jak kalibrowałem projektor HFCRem
i Eye ONE to mi wychodziło, że w jasnych częściach
fabrycznie obraz jest cieplejszy a w ciemnych zimniejszy jak powinien.
Mam jeszcze jeden pomysł na sprawdzenie tej kalibracji i Eye ONE.
Mam teraz aparat Panasonika,
ma on możliwość ręcznej regulacji balansu bieli.
Na moje oko jak ustawię w nim 6500 to fotki ekranów szarości
powinny dać identyczne składowe RGB.
 

tomek67

New member
wiatrak napisał:
Czy filtry dołączone do płyty Digital Video Essentials nadają się do regulacji skali szarości (RGB contrast/brightness, RGB gain/offset)?
Miałem te filtry i ogólnie to byłem rozczarowany.
Trochę jednak kosztują, mało nimi można ustawić,
wszystko na oko i menu tej płyty to porażka
jak dla mnie.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Ja właśnie zacząłem rozmyślać o zakupie DVE, tym bardziej że coś mi świtało iż skalę szarości nimi ustawię... Ale tu i tam czytam, piszą iż tylko Saturation i Hue. A po co mi to, skoro dla HDMI nie trzeba dekodować kolorów i te regulacje są niedostępne?

Wzorniki.eu mają na stronie tabelkę porównawczą kalibratorów (ceny nieco nieaktualne...)
http://www.phwit.nazwa.pl/wzorniki/tabela.pdf

Z opisu wynika iż model Spyder3Elite "...to jedyne rozwiązanie w swojej klasie umożliwiając kalibrację rzutników cyfrowych – zgodność kolorów w prezentacjach...."
http://www.wzorniki.eu/opis/195462/spyder3elite-nowa-generacja-kalibratorow-monitorowych.html

Ciekawe czy ktoś kiedyś próbował kalibrować monitor lub projektor "na oko", przy pomocy wzorca kolorystycznego (plik graficzny+wzorcowy wydruk)... I ile godzin (dni?) mu to zajęło...
 

tomek67

New member
Wszędzie piszą, ze tańszymi modelami nie da się skalibrować
projektora, ale to nieprawda.
Spyder podłączasz do komputera,
uruchamiasz program fabryczny do kalibracji kierujesz czujnik na ekran
i działa.
W przypadku Eye One LT też da się to zrobić,
zakładasz dyfuzor (jest w zestawie),
stawiasz czujnik z metr od projektora
kierując go w jego stronę i odpalasz fabryczny program.
(trzbeba tylko ustawić ostrość projektora na czujnik)
 
Do góry