Pliki AVCHD - co z nimi robić?

Gucio50

New member
Bez reklam
charlie napisał:
Witam,
... .... wczoraj zworcilem uwage na nowa wersje DVD Architect Pro 5. Zrobilem pierwsze testy i wyglada to obiecujaco ... ... .

Próbowałem go po przeczytaniu Twojego posta

Jest OK choć nie ma ekstrasów jak Nero czy też Pinnacle Studio 11 czy 12 to jest naprawdę OK

Płytki DVD oraz Blu-Ray odtwarzane są na Sony-BDP-S500
jutro spróbuje na Samsung BD-P1000


Jedyny problem to czy ten program jest darmowy ( jeżeli tak to z kąd go pobrać :) ) czy też trzeba go kupić (gdzie i za ile :( )

On sam proponuje zakup Sony Vegas a to 500-600 Euro :(


:( :confused: :p :( :confused: :p No i na koniec, przynajmniej u mnie PASKUDNA WADA
Odtwarzanie płyty jest nieprzyjemne dla widza. Poszczególne klipy odtwarzają się z zatrzymaniami na przejściu z klipu do klipu
Kilka sekund widać ostatnią klatkę poprzedniego klipu.

Moze czegoś nie umiem? :( :confused: :p :( :confused: :p
 
Ostatnia edycja:

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
DVD Architect był zawsze w zestawie Sony Vegas. Jeżeli ktoś jest zarejstrowanym użytkownikiem Sony Vegas Pro 8 (do którego to programu ostatnio był dołączany DVD Architect Pro 4.5) to może otrzymać DVD Architect Pro 5 darmowo. O darmowym prezencie jako takim od Sony można zapomnić - zwłaszcza, że DVD Architect Pro 5 może w swoim zakresie funkcjonować w oderwaniu od Vegas. Masz firmę to zakup taki wpuszczaj w koszt i po sprawie.
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Sydon777 napisał:
O darmowym prezencie jako takim od Sony można zapomnić - zwłaszcza, że DVD Architect Pro 5 może w swoim zakresie funkcjonować w oderwaniu od Vegas.
Nie jest warty więcej jak 200zł, wolę Pinnacle Studio 12, daje lepsze efekty finalne :)




Sydon777 napisał:
Masz firmę to zakup taki wpuszczaj w koszt i po sprawie.
Nawet tak nie pisz. Za to sie idzie do piekła, bo to grzech. Mam 57 lat i nie zrobie z siebie złodzieja za 600zł czy nawet za 5000 :p


Kiedyś byłem z kolega na rybach w lesie. Złapałem szczupaka, 49cm. Wymiar ochronny był wtedy 50cm więc go wypuściłem. Kumpel mi na to, Cos ty przecież nikt by sie nie dowiedział.

Ja mu na to: już wiedzą.
On: kto?
Ja: ja wiem:krol:
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Ależ Gucio to był tylko skrót myślowy a nie namawianie do grzechu. Wiadomo, każda firma i jej produkt potrzebuje reklamy, aby przynosiła większe zyski. A większe zyski to większe wpływy z podatków i poprawa życia całego społeczeństwa. Jak zlecisz wykonanie reklamówki Studiu to bedzie więcej kosztowało niż zakup oprogramowania i wykonanie we własnym zakresie tejże. A czy krawiec zamawia swoje ubranie u innego krawca? A kto zna lepiej walory firmy i jej produktów niż jej właściciel? A gdy przy tym jest znawcą problematyki HD i sam potrafi przemówić obrazem do wyobraźni i kieszeni potencjalnego klienta - toż to samonapędzająca się maszyneria ekonomiczna. Gdybym chciał kogoś skazać na cierpienia piekielne to nie namawiałbym do kupna oprogramowania ale polecił jakąś stronę hakerską. Zupełnie niezasłużenie mi się więc oberwało. Aby podreperować swoją reputację napiszę teraz tak:
Drodzy miłośnicy filmowania w HD, korzystajcie obficie ze wszystkich dostępnych wersji oprogramowania typu trial - przebierajcie, krytykujcie programy ile się da a jeszcze bardziej ich ceny i oczywiście producentów, którzy tylko kombinują jakby Wam wyciągnąć kasę z kieszeni i którzy jakby zapominali o czymś takim jak grzech i piekło. A jeżeli już Wam coś spasuje bo tanie i rozwiązuje Wasze problemy, nie wahajcie się wysupłać trochę tego grosiwa, które i tak przecież szczęścia nie daje (co jest powszechnie znaną prawdą). A gdy Wam tegoż grosiwa brakuje - sami zostańcie DVD Architect-ami Pro, do czego od pewnego czasu namawiam i sugeruję jak to można robić z równie dobrym skutkiem co z Pro 5.
Jestem przekonany, że to co piszę ściśle wiąże się z problematyką wątku i nie dostanę za to "bana". A inni też nie powinni już na tematy etyczne dywagować bo przypowieść Gucio każdmu głęboko zapadnie w sercu.
 

absolus12

New member
Witam

Niedawno temu stałem się szczęśliwym posiadaczem kamery sony hd sr10e, czas płynie i materiału HD dużo się zebrało w związku z tym postanowiłem nieco obrobić wszystkie filmy. Do tego celu używam sony vegas 8. Udało mi się sensownie opanować, cięcie, łącznie itp jednak mam wielki problem z efektem końcowym czyli renderingiem. Chciałbym pozostawić oryginalną jakość HD materiału z kamery czyli 1920x1080. Przed renderingiem wybieram albo .avi albo .wmv rozdzielczość 1980x1020 24p/60i lub 50i; i niestety po renderingu plik 1min zajmuje 5gb i niemiłosiernie skacze podczas odtwarzania w kmplayer. Siedzę nad tym już 3 dzień, szukam szukam i nie mogę nigdzie nic znaleźć o renderingu HD. Jakie parametry powinienem wybrać, żeby jakosć była fullHD i płynnie odtwarzało (komputer mam ok c2d 2,4, 2gb ram, gf8600).

Z góry dziękuję za pomoc i zainteresowanie tematem

Serdecznie pozdrawiam
 

aj.

New member
Gucio50 napisał:
Nie jest warty więcej jak 200zł, wolę Pinnacle Studio 12, daje lepsze efekty finalne :)





Nawet tak nie pisz. Za to sie idzie do piekła, bo to grzech. Mam 57 lat i nie zrobie z siebie złodzieja za 600zł czy nawet za 5000 :p


Kiedyś byłem z kolega na rybach w lesie. Złapałem szczupaka, 49cm. Wymiar ochronny był wtedy 50cm więc go wypuściłem. Kumpel mi na to, Cos ty przecież nikt by sie nie dowiedział.

Ja mu na to: już wiedzą.
On: kto?
Ja: ja wiem:krol:


[FONT=Times New Roman CE, serif]Gucio nie martw się, zrób jak pisze Sydon777, kup program na firmę, jeśli okaże się, że nie możesz wykorzystać programu w firmie wyrazisz "czynny żal" [/FONT][FONT=Times New Roman, serif](DzU nr 83, poz. 930 ze zm.)[/FONT][FONT=Times New Roman CE, serif] i zapłacisz podatek bez kary[/FONT]
 

Gucio50

New member
Bez reklam
aj. napisał:
[FONT=Times New Roman CE, serif]Gucio nie martw się, zrób jak pisze Sydon777, kup program na firmę, jeśli okaże się... .... [/FONT]

Nie martwie sie tym. Mając tyle lat ile mam wiem już żs świata nie zmienię.
Martwię sie jednak tym że wspomniany Architect daje efekty do d..y :p :confused:

Płyta odtwarzana "skacze" niemiłosiernie na przejściach pomiedzy klipami.
Jak napisał potem ABSOLUS12, w Vegas 8 jest podobnie.

Moim zdaniem jest na to rada. Zapomnieć o Vegas 8 i Architect.
Wydać 200zł na Pinnacle Studio 12 ( ja jestem zadowolony z tego co wyprawiało Studio 11.1) i końcowe łączenie oraz edycję pozostawić 12-ce

Efekt jest więcej niż świetny. 12-tkę mam od 2 dni i za kilka dni go opiszę/przedstawię.

Summary:
Kamera odtwarza prawie płynnie wytworzone przez siebie/PictureMotionBrowser płyty z AVCHD
Z odtwarzaczami Blu-Ray jest różnie

Płyty wykonane Pinnacle Studio maja połaczone klipy w jeden m2ts i odtwarzaja sie OK.
Przekodowanie eliminuje problemy z synchronizacją na granicy klipów. Niestety ponowne kodowanie z max jakościa zwiększa rozmar wynikowego filmu. Ale to juz przebolałem z rok temu przy Studio 11.


Ten wątek ciagnie sie z rok z okładem i jak dotąd nie ma prostej i naturalnej recepty na edycję i montaż "odtwarzalnego" materiału na kamerach i odtwarzaczach, bez przekodowania, zwiekszania rozmiaru bez "skoków" Wg mnie, najlepszy efekt uzyskujęza pomoca Pinnacle, na duzch (52") telewizorach nie widać utraty jakosci;)
 
Ostatnia edycja:

bbiek007

New member
cd. problemy z edycją AVCHD w UVS 11.5 plus pl

Sydon777 napisał:
Jeżeli teraz piszesz, że system został przeinstalowany a problemy pozostały to może oznaczać, że z samym programem masz coś nie tak. Przynajmniej ja nie widzę innego wyjaśnienia.

Coraz bardziej skłaniam się do tego typu podejrzeń, ponieważ na innym komputrze (mocny laptop, 2 rdzenie intel, vista) objawy są identyczne. Oczywiście może sie okazać, że oba sprzęty mają za dużo o jakiś kodek (właśnie, tylko jaki ?) i stąd jednakowe objawy albo po prostu program ma jakąś lipę.
Póki co próby trwają. Jak uda mi się problemy zlikwidować (mam nadzieję) to chętnie i innym dam wędkę.

pozdrawiam
bbiek007
 

bluray

Banned
absolus12
[1] unikaj avi i wmv
[2] próbuj mpeg2
Juz radziłem abyś potrenował różne opcje renderu na 1 min samplach.
albo
weź trial NERO 8 (NeroVision 5).
SR10 nagrywa w HD XP [tryb AVC HD 15M (XP)]
Pozostań więc w kodeku AVC. To da sie zrobić pod NEROVISION5.
format: AVC
profil: np. zgodny z BD MV
metoda kodowania: dwuprzebiegowe mniejsza kompresja = większy plik
w opcjach ustawiasz dosłownie wszystko np. maksymalny dynamiczny bitstream, lub stały itd, itd.
Plik Ci puchnie bo na wyjściu masz AVC a finalizujesz do mniej skutecznych, starszych formatów.
 
Ostatnia edycja:

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
W swej istocie podzielam powyższą opinię. Jeżeli jednak absolus12 nabył jakiś Vegas i chce z niego korzystać, to kilka uwag na ten temat też trzeba napisać zwłaszcza, że Vegasy są od dawna bardzo popularne.
Zapis "Sony Vegas 8" nie określa dokładnie o jaki program chodzi i jakie opcje ma udostępnione a zatem można tylko ogólnie powiedzieć o renderingu w tej grupie programów. Przed przystąpieniem do projektu należy najpierw określić jego parametry - w tym przypadku w opcji Propertis należałoby wybrać HD 1080-50i. Teraz dopiero powinniśmy zrealizować projekt czyli umieścić na linii czasu (TL) wszystkie media (video, audio, foto, napisy, efekty, przjścia itp) i ustawić właściwe relacje między nimi. Gdy projekt jest zakończony oczywiście powinno się dokonać skrupulatnego przeglądu całości i go zapisać. Następnie należy wybrać File a dalej Render As.. i tutaj zdecydować się trzeba na typ formatu oraz nazwę (Zapisz jako typ....). W każdym programie można bedzie wybrać .avi (chociaż ja jak tylko na to pozwala program wybierałbym AVCHD lub przynajmniej Mpeg HD - z kilku powodów ale nie pora aby teraz to komentować). Pozostańmy zatem przy przykładowym .avi. Tutaj będą do dyspozycji wstępnie już zdefiniowane parametry kodowania - Templete. Najlepiej jednak skorzystać z opcji Custom.. bo sami możemy zdecydować jaki będzie zastosowany kodek i jak ma przebiegać samo kodowanie. Może to być np DivX 6.4.0 Codec. Obok znajduje się przycisk Configure gdzie można ustawić parametry kodowania (np kodowanie jedno lub dwuprzebiegowe, stopień kompresji czyli żądaną jakość itp). Można wybrać coś z zestawu ffdShow VideoCodec. Zakres konfigurowania będzie zależał zawsze od wybranego kodeka. Jaki kodek wybrać i jakie parametry konfiguracyjne ustawić niestety sam musisz zdecydować na podstawie krótkich próbek. Rezultaty bowiem będziesz sam oceniał na podstawie płynności odtwarzania w konkretnym playerze i na konkretnym wyświetlaczu.
Jeżeli piszesz, że 1 min filmu zajmuje 5 GB to być może wybrałeś rendering bezkompresyjny. Normalnie na 5 Gb można zmieścić film HD wysokiej jakości o długości od pół do dwu godzin w zależności od użytego kodeka i ustawionych parametrów.
Ogólnie (aby nie panikować)
Obecnie najwydajniejszym kodekiem jest h.264, ale ma też on pewne wymagania sprzętowe. Trzeba jednak rozważyć także najbliższą przyszłość gdzie odtwarzacze BR staną się powszechne. Jeżeli wykonany projekt wymagał dużego nakładu pracy a aktualne warunki odtwarzania sprowadzają się do przeciętnego komputera to ja bym proponował wygenerować dwa pliki jeden "lekki" do odtwarzania na teraz i drugi do zbudowania przyzwoitej struktury BR na czas późniejszy.
Ja wiem, że trudno przestawić się do nowej rzeczywistości. Dotychczas filmy oglądało się w komputerze w oparciu o jeden długi plik i najczęściej w DivX . Ale to były filmy do jednokrotnego oglądnięcia od A do Z. Teraz są kamery AVCHD aby umożliwić nam oglądanie w łatwy sposób to co chcemy i kiedy chcemy - korzystajmy z tego! Jeżeli już ktoś musi mieć w filmie dużo różnych efektów FX to niech przekodowuje ale pozostańmy przy plikach .m2ts w wyniku końcowym bo z nimi coś sensownego można zrobić dalej.
I przyjmijcie proszę jako pewnik: każdy z komercyjnych programów do edycji AVCHD w swoim zakresie funkcjonuje poprawnie. Jeżeli nam coś nie wychodzi to wina ustawień w programie lub systemie komputerowym albo wina samego sprzętu do odtwarzania a nie wina programu. To, że słychać totalną krytykę wszystkiego bynajmniej nie oznacza, że wszystko jest złe. Zwróćcie uwagę, że z tego natłoku złych opinii można do każdego programu wyłowić odosobnioną opinię wyrażającą zadowolenie z niego. To wystarczy. Dlaczego zadowoleni są w odosobnieniu? Bo jeżeli u kogoś jest jak być powinno to uznaje to za rzecz normalną i nie opisuje tego. Można oczywiście dyskutować, że ten i ów program ma większy zakres możliwości edycyjnych lub, że kodek z tego programu daje w konkretnych sytuacjach troszke lepszy obraz niż otrzyma się z innego, że ten obsługuje AC3 a tamten nie .. itd. Ale nie piszmy, że ten czy ów program do niczego się nie nadaje bo to zawsze będzie mijanie się z prawdą. Są różne potrzeby i możliwości finansowe użytkowników są więc i różne programy i bardzo zróżnicowane ceny. W każdym razie już jest w czym wybierać. Dla mnie tak jak i przed rokiem jedno jest pewne: wszelkie DivX-y, Mpeg-i i wiele innych formatów, które spełniły już swoją rolę (bardzo pożyteczną zresztą) stopniowo bedą znikać a pliki AVCHD będą się umacniać bo są lepsze.
 

absolus12

New member
Na wstępie chciałem serdecznie podziękować za wszystkie rady i poświęcony czas.

Dzięki waszym wskazówkom wstępnie udało się uzyskać minutę materiału HD, która zajmuje ok 150MB. Zrobiłem tak jak radziliście czyli projekt HD 1080 50i, później połączyłem kilka plików z kamery w całość 1min, wybrałem opcję render as. i tam, zapisz jako "main concept MPEG2 (*.mpeg; *.m2v; *.m2t; *.mpa). Jako template użyłem domyślnego blue-ray 1920x1080i 50i 25Mbps video stream). Cała operacja trwała ok 4min (c2d 2,4ghz, 2gb ram, hdd 5400rpm). Plik udało się odtworzyć bez najmniejszych skoków w kmplayer. Plik zapisany w *.m2v. Obraz jest ok tylko pracuję nad audio którego brak:) Będę jeszcze próbował innych konfiguracji. Mam tylko pytania czy powyższe opcję jeżeli chodzi o jakość są ok, czy utrata jakości będzie duża w porówaniu z nieskompresowanym materiałem?

Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

abcaa

New member
Wtam
Od tygonia bawię się Pinnacle 12 i stwierdzam że wszystkie te problemy októrych się tu pisze mają rozwiązanie w tym programie. Nareszcie można zrobić pełny autoring z ruchomym menu w AVCHD i BLU-ray. Piki avchd są połączone /bez przerw/, można robić chaptery i menu a więc komplet.
Zrobiłem film godzinny i wypaliłem w AVCHD I blu-ray, sprawdziłem to na PS3 i Samsungu P1400 i chodzi znakomicie, nie rwie, nie staje jest ok. a jakość filmu jest znakomita.
Dla amatora powinno wystarczyć. Problemy zakończone.

Pozdrawiam wszystkich

Dodam jeszcze że Pinnacl 12 dołożył kilka fajnych bajerów
 
Ostatnia edycja:

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
No więc znów trochę optymizmu - oby tak dalej. Wy, którym się udało pomagajcie innym choć sam fakt, że piszecie o powodzeniu jest też pomocą dla innych.
absolus12. Nieskompresowanego materiału my nigdy nie mamy. To co nagrywa kamera już jest bardzo mocno skompresowane ale nie znaczy, że słabej jakości. Istotą dobrego kodeka jest mocna kompresja przy jak najwyższej jakości. To co robiłeś jest ok. Ale eksperymentuj dalej bo to jest najlepsze źródło wiedzy. Jeżeli nie masz AVCHD na wyjściu to pozostań przy Mpeg2 ale wprowadź też własne ustawienia (np. inny stopień kompresji czyli inną jakość obrazu). W plikach .m2v z założenia nie ma audio. Natomiast pliki .mpa są plikami audio - takie opcje rozdziału audio od video są potrzebne w niektórych sytuacjach. Zawsze te strumienie można ze sobą połączyć w osobnym prgramie (muxowanie)
 

bbiek007

New member
cd. problemy z UVS 11.5 plus pl

abcaa napisał:
Wtam
Od tygonia bawię się Pinnacle 12 i stwierdzam że wszystkie te problemy októrych się tu pisze mają rozwiązanie w tym programie. Nareszcie można zrobić pełny autoring z ruchomym menu w AVCHD i BLU-ray.
Problemy zakończone.

To pocieszająca wiadomość. Czy możesz podać podstawowe parametry komputera i jaki masz windows ?

pozdrawiam
bbiek007
 

abcaa

New member
bbiek007 napisał:
To pocieszająca wiadomość. Czy możesz podać podstawowe parametry komputera i jaki masz windows ?

pozdrawiam
bbiek007

Windows XP pack 2, Intel(R)Core(TM)2 Quad CPU Q6600 2.40GHz, 2 GB Ram. Jedną godzinę filmu Blu-ray komputer robił ok. 3 godzin, myśle że to dobry wynik.

Pozdrawiam
 

abcaa

New member
Dodam jeszcze że szkoda bawić się i testować te dziwne programy o których tak piszecie, myślę że niejednemu spodoba się Pinnacl 12 i rozwiąże problemy. Bez żadnych kombinacji, przestawionych ścieżek audio do video itp. Skakania z programu na program jednym wgrywać drugim łączyć a jeszcze innym wypalać to jest absurd. Pinnacl 12 widzi wszystkie kamery/nawet te JVC z dziwnym TOD/, audio 5.1. Bawię się też Uleadem Movie Factory 6+ którego nie polecam dla posiadaczy kamer z AVCHD gdyż występują przerwy przy łączeniach scen. Dla kamer HDV jest OK. Jeśli chodzi o Uleada wydaje mi się że Menu jest bardziej dopracowane i wygląda prowesjonalniej niż w Pinnaclu. Zmagam się od początku jak tylko się pojawiły kamery HD, przechodziłem niejedne problemy i stwierdzam że jak dla amatorów filmowania problem z autoringiem AVCHD i BLU-raya się ZAKOŃCZYŁ. Dotyczy to wszystkich posiadaczy kamer HDV, AVCHD no i tak kochany przez wszystkich JVC i jego TOD :hmm:
Kończąc moje wypociny dodam że kupujesz Pinnacla 12 i tym jednym programem zgrywasz film, obrabiasz i wypalasz.

Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Twój entuzjazm jest przesadny ale dla mnie całkowicie zrozumiały. Jak temperatura trochę opadnie możemy powrócić do dyskusji o obsurdalności innych rozwiązań. Studio 12 jest niewątpliwie dobrym programem bo i Studio 11 plus już dla wielu takim było. W tej chwili chciałbym potencjalnym nabywcom przypomnić tylko, że w sprzedaży są dostępne trzy wersje tego programu jako Studio 12, Studio 12 plus i Studio 12 Ultimate. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto się zastanowić czego potrzebujemy bo cena ostatniego jest średnio dwukrotnie większa od programu pierwszego. Pomocnym przy podjęciu decyzji co ewentualnie kupić zapewne będzie polska instrukcja, która jest do pobrania z sieci:
ftp://ftp.pinnaclesys.de/Manual/Studio_12/Studio 12_0 - pol.pdf
Sprawa druga to gdzie kupić. Rozpiętość cen na naszym rynku jak zwykle jest ogromna i dla tej samej wersji można znaleźć sprzedawcę oferującego cenę dwukrotnie wyższą niż inny
 

abcaa

New member
Kupić można na stronie eStore Pinnacle Systems i wiadomo jeśli się ktoś bawi HD i chce wypalić Blu-raya to tylko Pinnacl Ultimate za 349 zł.brutto z dostawą do domu. Ja tak uczyniłem i za trzy dni dostałem. W wersji 12
jest samouczek po polsku który krok po kroku pokazuje jak zrobić film /wgrać, przycinać, podkładać muzykę, przejścia, triki, i inne / i jeśli czegoś nie pojmujesz jak zrobić daną operację to wchodzisz do samouczka i po problemie, tego nie było w poprzednich wersjach. Mam 11.2 ale 12 jest o niebo lepsza.

Sydon 777 ja też jestem z Krakowa /Rybitwy/ możemy się spotkać przy kawie i powymieniać się wiadomościami, zależy to tylko od Ciebie.

Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

emigrant

Member
Ja stety czy niestety będę używał i uczył się na Final Cut Pro do obróbki AVCHD. Na codzień używam osx-a, więc dużego wyboru nie mam a windowsa nie mam zamiaru używać. FCP to już raczej soft dość profesjonalny i wymaga wiedzy i nie wiem czy z nim se poradzę i cena dość duża. FCE jest okrojoną wersją FCP, ale on z tego co czytam to nie bardzo do 1080p materiału się nadaje.

Ktoś tutaj używa FCP do obróbki AVCHD i może trochę się wypowie?
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
abcaa
Witam zatem sąsiada.
Pisząc o zróżnicowanych cenach Studio 12 na naszym rynku chciałem tylko zachęcić potencjalnych nabywców do przeanalizowania w sieci u jakiego dystrybutora można kupić najtaniej. Przykładowo: wersję podstawową można kupić za 137 pln ale są i tacy, którzy każą sobie zapłacić 280 pln. W przypadku wersji Ultimate nie ma aż takigo zróżnicowaia cen ale tu też można znaleść ofertę za 294 pln. Warto więc przed zakupem poświęcić kilka minut i uruchomić powszechnie znane programiki przeglądu ofert w sieci.
Co do wymiany poglądów to jestem zdania, że Forum najlepiej się do tego nadaje bo może się w dyskusję włączyć wiele osób wnosząc różną argumentację a wiele innych może na tym skorzystać. Twojego entuzjazmu do Studio 12 nie chciałbym studzić bo jako taki jest tu "towarem deficytowym" i może wielu podbudować. Tak więc nadal zachęcam do wypowiedzi na temat walorów Studia 12. Nie można jednak zapominać, że Studio 12 jest jednym z wielu programów, którym z powodzeniem można edytować pliki AVCHD i takim pozostanie. Nie stanowi on bowiem żadnego przełomu w stosunku do wersji 11 plus czy innych programów. A konieczność ciągłego dokupywania kluczy jak się cokolwiek chce rozszerzyć możliwości programu, jest poprostu irytująca. A co tak naprawdę istotnego wnosi wersja 12 Ultimate? - raczej kosmetykę. Aktywna pomoc (samouczek) jest też w 11 plus. AC3? - owszem mogło być to coś, gdyby wprowadzono oddzielną edytowalność dla poszczególnych kanałów DD5.1 tak jak to jest w Vegas-ach nie wspominając o tym, że aby mieć to AC3 to trzeba dodatkowo zapłacić za klucz. Obsługa nagrywania na BR? Komu to potrzebne? Jak ktoś kupi nagrywarkę BR to i dostanie do niej program jej obsługi. A jedyną sensowną praktyką jest najpierw nagrać obraz BR (czyli BDMV) na dysk twardy i dobrze go przetestować. Mówiąc o nagrywaniu BR mam na myśli nagrywnie filmu o długości zbliżonej do 25 GB lub 50 GB. Niech ktoś spróbuje załadować do jakiegokolwiek programu kilkanaście setetek klipów (a nawet kilka tysięcy) i dodawać efekty, audio, zmieniać i korygować ustawienia gdy dodatkowo powstają setki plików uwzględniających rendering w tle i jeszcze doprojektować do tego ruchome menu - to wcześniej czy później straci swój projekt. Żaden program ani komputer tego nie wytrzyma nawet jeżeli będzie obsługiwała go osoba zaawansowana w edycji - a nowicjusz w krótkim czasie namiesza tak w materiale, że jedynym wyjściem będzie zacząć od nowa. Tak więc zachęcam ograniczyć swoje ambicje do nagrywania płytek AVCHD - tu naprawdę wystarczająco dużo filmu się mieści. A jeżeli ktoś będzie chciał budować większe struktury kwalifikujące się do płytek BR - to niech to robi poprzez odpowiednią kompilację tychże płytek AVCHD lub wstępnie przygotowanych plików .m2ts. Uniknie rozczarować, straty czasu i pieniędzy.
Co do "absurdu" w stosowaniu kilku prostych ale bardzo skutecznych programów w edycji AVCHD (BR) jeszcze będzie okazja pisać. Są bowiem one na świecie częściej stosowane niż jakiekolwiek inne komercyjne i bynajmniej nie dlatego, że są darmowe. Nowicjusz znajdzie tu prostotę o jakiej w innych nie można myśleć. Instrukcja do każdgo z nich może być napisana w kilkunastu linijkach a np Studio 12 potrzebuje na to 488 stron. Dla kogoś obytego z nieliniową edycją takie Studio 12 to przysłowiowa "bułka z masłem" i nie ptrzebuje on żadnej instrukcji. Dla kogoś kto nigdy nie edytował, te 488 stron bedą źródłem niejednego stresu i wielu odpuści. Ale po te proste a jakże skuteczne programiki sięgają bardzo często zaawansowani w edycji, bo tylko tu jest pełna swoboda w tworzeniu tego co się chce i to w sposób bardzo szybki i bez jakiegokolwiek przekodowywania materiału video.
Dotychczas mała wydajność kodeków w kamerach wręcz zmuszała każdego do przekodowywania. Teraz już tak nie jest a fruwające przejścia, nakładanie różnych filtrów, kluczowanie kolorem i wiele innych bajerów wcześniej czy później ale się znudzi i przyjdzie refleksa, że przecież efektów rodem z "Gwiezdnych Wojen" i tak nie osiągniemy i zupełnie nie jest to porzebne, bo my nie robimy minutowych filmów reklamowych, które mają oszałamiać - chcemy tylko mieć pamiątkę tego co z najbliższymi przeżyliśmy.
Reasumując: Studio 12 jest atrakcyjną propozycją dla obróbki plików AVCHD ale na równi z wieloma innymi programami i w takim samym stopniu może być źródłem satysfakcji jaki i rozczarowania o czym zapewne na tym forum będziemy mieli okazję się niejdnokrotnie przekonać.
Tym trochę "prowokacyjnym" tekstem chcę też zachęcić innych do dyskusji na ten temat.
 
Ostatnia edycja:
Do góry