Przyznam uczciwie, ze dziwnie mi się czyta to co kolega napisał, szczególnie ze pisze, iz zawodowo zajmuje się grafika.
Pamiętam na jakim poziomie było PDP 7 cz 8 lat temu i nie wyobrazam jak można ocenić kolory na tym samym poziomie przy tak drastycznej różnicy kontrastu do serii st,gt czy vt 60!
Bo różnica kontrastu nie ma nic do rzeczy. Wyobraź sobie jakiś kolor o składowych 8-bitowych RGB xyz, oraz o określonej luminancji "q" wyświetlony na monitorze referencyjnym, na starej plazmie i na nowej plazmie. Na każdym z tych (skalibrowanych) urządzeń wyświetla się identycznie lub prawie identycznie.
Na starej plazmie (z gorszym kontrastem) będzie problem z bardzo niską luminacją bo stara plazma nie ma dobrej czerni, a więc zastąpi go szarość. Ale w pozostałych wartościach luminancji kolor będzie prawidłowo odwzorowywany i tu i tu. A mnie właśnie chodzi o tą wierność kolorów. Na referencyjnym monitorze też mogę zmniejszyć sobie kontrast a barwy w zakresie wzajemnych proporcji RGB pozostają takie same, zmniejszy się tylko zakres luminancji. Zwróć uwagę że duży kontrast w nowych plazmach daje przewagę tylko w ciemnych scenach i na ciemnych płaszczyznach tam gdzie mamy do czynienia z niską wartością luminancji, natomiast w jasnych scenach nic się nie zmienia.
Tak więc przy ocenie koloru nie zwracam uwagi czy dany kolor jest mniej czy bardziej nasycony, czy jest jaśniejszy czy ciemniejszy, ale zwracam uwagę czy się nie zmienia jego odcień w stosunku do koloru pierwotnego (czyli czy mamy zachowaną wierność oddawania barw).
Problem panasonica z sygnałem 50hz, to rozpad konturów obraz przy poziomym ruchu kamery np. ujęcie drużyny śpiewającej hymn na mundialu, do tego problem z bandingiem oraz line bleed i delikatnym migotaniem jasnego obrazu przy dużej ilości jasnego koloru na ekranie /konsekwencja znakomitej ostrości jak sadze/
Na mundialu to generalnie obraz jest do d..y, co jest efektem transkodowania i kompresji (transkodowany jest z 1080/60p/12-bit). Rzeczywiście da się zauważyć to co opisujesz - szczególnie jak transmisja jest z TVP. Ale na niemieckich stacjach z Astry jest o wiele lepiej jeśli chodzi o mundial. Natomiast inne transmisje sportowe są już ok. Mam zarejestrowane kilka godzin materiałów z niedawnej olimpiady zimowej w Soczi (też z TVP) i obraz jest świetny. Nic nie zauważyłem w nim niepokojącego. Podobnie jest na moich własnych materiałach gdzie też mam sporo szybkich scen np. z relacji z wyścigów motorowodnych. Sprawdzałem to na 60p, 50p, 50i, 25p, 24p.
Naprawdę nie czynią tego TV idealnym, podobnie jak idealne nie jest LCD, które pazur pokazuje zazwyczaj dopiero po zawodowej ingerencji w CMS tv, niemniej obecnie juz TV kalibrowane są bardzo przyzwoicie.
No Toshiba była naprawdę nieźle skalibrowana fabrycznie na trybach Hollywood'skich. Ale inne LCD które testowałem już były sporo dalej od optimum. Plazmy z resztą też. Oczywiście w tym momencie mówię o swojej subiektywnej ocenie na podstawie odtwarzanych materiałów z HDD z którym biegałem parę tygodni po salonach.
Ps. Na jakim sygnale obecnie kolega ma TV dvbt? A na jakim pod pięciu oceniał toshibe?
Toshibę oceniałem zabierając własny dekoder dvb-t do salonu. To dekoder z podpiętym dyskiem na którym miałem zarejestrowane przeróżne materiały z telewizji (w tym kilkanaście godzin z mundialu), różne materiały testowe (w tym profesjonalne klipy do testów), oraz własne materiały filmowe które przygotowałem w różnych rozdzielczościach, w różnym klatkażu, i z różnym bitrate (0d 6 do 50Mbps). Do tego stary poczciwy wzornik kolorów od profesjonalnego skanera Agfy w postaci zalaminowanego zdjęcia.
Ten dekoder mam teraz podpięty na stałe do st60 i służy mi jako nagrywarka (min. dla sąsiada marynarza co jest teraz na łowiskach w okolicach Alaski rejestruję wszystkie mecze mundialowe).
Dodam że przełączając się między tunerem dvb-t wbudowanym w telewizor a moim tunerem zewnętrznym nie jestem w stanie dostrzec jakiejkolwiek różnicy w jakości obrazu przy ustawionym takim samym profilu obrazu dla tunera tv i wejścia hdmi.
Natomiast obraz nieco lepszej jakości mam z nc+.