Nowe Dekodery dźwięku przestrzennego DTS-X i Auro 3D - co to jest? opinie, wrażenia.

lolek126

Well-known member
Bez reklam
Ci co kupili w tamtym roku amplitunery znowu mają "stare" i jest potrzeba wymiany na nowsze - lepsze :)


"Aż trudno w to uwierzyć, ale stratny kodek audio Dolby AC-3 ma już blisko 30 lat i od tego czasu wiele się zmieniło. Algorytmy kompresji stały się znacznie bardziej zaawansowane a sposób dostarczania treści przechodzi z nośnika fizycznego do stremingu internetowego i pobierania treści.

W wyniku tego, nadarza się potrzeba opracowania nowego kodeka audio, który zaspokoi potrzeby współczesnego świata. AC-4 został zaprojektowany przez Dolby od podstaw, jako kodek następnej generacji, który oferuje znacznie większa wydajność. Obecnie, ścieżka Dolby Digital 5.1 może być zakodowana przy użyciu AC-3 z 384Kbps, jednak przy użyciu AC-4 ten sam utwór zakodujemy z 96Kbps bez odczuwalnej utraty jakości. Kompresja jest na tyle wydajna, że ścieżka stereo może być zakodowana w zaledwie 32Kbps, co czyni format AC-4 niezwykle efektywnym i znacznie zmniejsza ilość pamięci potrzebnej do streamingu ścieżki dźwiękowej.

AC-4 to jednak nie tylko bardziej wydajna kompresja, ale również poprawa wrażeń widza, poprzez wzmocnienie przetwarzania dialogów. Chociaż wiele TV posiada takową funkcję, to przetwarzanie odbywa się w TV z ograniczoną mocą obliczeniową. W przypadku AC-4, przetwarzanie może być wykonane po stronie kodera z mocniejszym przetwarzaniem i algorytmami, co tym samym przełoży się na lepsze wyniki. Funkcja może okazać się szczególnie przydatna tam, gdzie dialog jest słabo słyszalny – np. wydarzenia sportowe, gdzie tłum może zagłuszać komentatora. Funkcja zademonstrowana na przykładzie meczy piłki nożnej pokazała, że wzmocnione przetwarzanie dialogu jest rzeczywiście skuteczne.

Dolby planuje wykorzystać AC-4 do zapewnienia także dodatkowych funkcjonalności dla widzów, nawet tych oglądających w innych językach, czy też niepełnosprawnych. Tak więc wysoce efektywne kodowanie oznacza, że możemy mieć ścieżkę w języku angielskim, w języku hiszpańskim, oraz opisową ścieżkę angielską jak i hiszpańską, dla tej samej treści. W przypadku 5.1, dysponujemy kanałami mono dla każdej ze ścieżek (każda zakodowana z 32Kbps), tak więc hiszpańskojęzyczny widz z wadą wzroku może wybrać ścieżkę w języku hiszpańskim oraz opisową ścieżkę w języku hiszpańskim.

Ta sama technologia może być również użyta do personalizowania naszych doznań wizualnych. Tak więc znów wykorzystujemy 5.1 na przykład do wydarzenia sportowego, z oddzielnymi kanałami mono dla ścieżki z komentarzem. Widz może wybrać, jakiego komentarza chce słuchać (znów przykładowo angielski i hiszpański), może również wzmocnić dialog, czy po prostu wyłączyć komentarz i delektować się wydarzeniami na boisku. Na demonstracji Dolby wszystkie te możliwości działały bardzo prosto i sprawnie.

Ostatnią rzeczą jest fakt wykorzystywania przez AC-4 zaawansowanego przetwarzania i psychoakustyki, co pozwala stworzyć lepsze „zanurzenie” w dźwięku przy zastosowaniu głośników stereo z TV. Funkcja przekonuje nasz mózg, że dźwięki docierają z różnych kierunków, tworząc w ten sposób efekt a’la Atmos. Pierwsze myśli odnośnie takiego zastosowania mogą być mocno sceptyczne, jednak sprawdzenie tego w praktyce rozwiewa wątpliwości. Dźwięk faktycznie jest zdecydowanie bardziej otwarty i pochłaniający, choć nie może się równać z prawdziwym mixem Dolby Atmos, to ciężko uwierzyć, że tak otaczający nas dźwięk udało się wyłonić z zaledwie pary głośników telewizyjnych. Aby udowodnić skuteczność działania, podczas prezentacji efekt został wyłączony – z głośników słychać było klasyczne stereo, a następnie ponownie włączony. Dźwięk zdecydowanie wypełnił całe pomieszczenie. Nie da się ukryć, że Dolby AC-4 to imponująca technologia, która wprowadza stratny kodek audio wprost do XXI wieku."


 

Bipo

Active member
Bez reklam
Jest ktoś już na forum z DTSx w swoim amplitunerze? Czy może coś napisać odnośnie różnicy pomiędzy zwykłym DTS HD MA a DTSx? Ciekaw jestem czy jest jakaś kolosalna czy subtelna różnica na zasadzie odsłuchu 10 osób gdzie połowa może nawet nie zauważyła żadnej zmiany pomiędzy tymi dwoma DTSami..;-) a druga natomiast wychwyci różnice bo to przecież nowość a na ślepym teście nie będzie potrafiła wskazać kiedy gra który DTS...;-)
 

bubafat

Active member
Bez reklam
Ja nie mam ale sledze temat. Kazdy wychwyci roznice, jesli graja glosniki sufitowe.
Niestety sa tacy, ktorzy raportuja lekkie popiskiwanie glosnikow,wystepujace po zalaczeniu DTS:X i mozliwa wyrazna dystorsje w przypadku odsluchu muzyki sereo, upskalowanej przez Neural X. Grupa testowa poki co niewielka, bo update umozliwiajacy rendering wydal, tylko Denon, jak narazie dla modelu 7200W.
Poza tym wrazenia bardzo pozytywne.
Tyle tylko, ze plyt z Atmosem jest ze 40 a z DTS:X 4 (nie liczac demonstarcyjnych)
 
Ostatnia edycja:

sihborx

New member
Ja mam ale nie mam ...:-D:-D:-D
Mam już Dts-X. Aktualizacja przebiegła sprawnie choć dość długo. Czas trwania .... jakieś 50 min. Update pobierał się przez wi-fi.
Niestety nie mam jak przetestować gdyż nie mam filmu a instalacja głośnikowa właśnie się robi ;).
A nie wiem czy puszczenie filmu w "zwykłym DTS MA" coś da :niewiem::niewiem::grin:
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Najlepiej jak byś miał dwa filmy wydane na blu ray: jeden ze zwykłym DTS HD MA a drugi z DTS X. W tedy można by porównywać i by to miało najlepszy rezultat. Kiedy się pojawią pierwsze filmy u nas w kraju z DTSx tego jeszcze nikt dokladnie nie potrafi powiedzieć........
Na chwilę obecną można świra dostać od tych nowości: DTSx, Dolby Vision, DOLBY ATMOS, AC4, HDCP2.2. HDR , HDMI 2.0 i jeszcze to całe 4k. Chcąc być na bieżąco to by człowiek zwariował. Trzeba by co rok wymieniać jak nie amplituner, blu ray to TV/projektor jakaś masakra.... ;-(
Chyba najlepiej mają Ci co siedzą sobie w DD HD oraz DTS HD oraz obrazie Full HD i mają święty spokój. Zachciało się człowiekowi po 10ciu latach zmieniać sprzęt na coś nowego..... ;-( Można się wstrzymywać jeszcze przez następne 10lat to już może się uspokoi i powychodzi to co miało wyjść. W 2008r wyszedł dźwięk hd i do dzisiaj nie wyszedł jeszcze u nas w kraju chyba żaden film z dźwiękiem lepszym od podstawowych kodeków hd...
 
Ostatnia edycja:

bubafat

Active member
Bez reklam
W normalnym ukladzie i trybie DTS-MA nie ma roznicy. To jest ten sam kodek. Natomiast po wlaczeniu trybu DTS:X wszyscy testujacy zadowoleni. A warto pamietac ze mieli oni juz stycznosc z materialem zakodowanym w Dolby Atmos. Jedynym problemem, poki co, jest to, ze ktos zauwazyl, ze po wlaczeniu trybu DTS:X (Denny 7200WA) slyszy z glosnikow delikatny hiss. Nie do konca wiadomo, czy jest to przypadlosc konkretnego FW w tym konkretnym modelu, czy wina egzemplarza.
 
Ostatnia edycja:

sihborx

New member
No na razie głębsze testy odkładam aż się przeprowadzę na nową chatkę..... wtedy też jak Bóg da będą nowe głośniki i w suficie i fronty będzie nowy TV..... to będzie i nowa kalibracja...:grin:
.... a skoro i tak w obecnym układzie w 5.1 nie porównam dts i dts-x - to nie mam ciśnienia.


@bubafat:
A gdzie czytałeś o tych problemach? Mam nadzieję, że kwestia softu ...z resztą obecne amplitunery sa już tak napchane, że zaczyna się zatracać granica pomiędzy wypasionym PC :eek:k:
I nawet tak wypasione modele na x7200 miewa kaprysy - nazwijmy to - stabilnością- softu.


@Bipo
Pełna zgoda. Już dawno temu pisałem, że przez tą gonitwę technologiczną w sekcji video ciężko się wstrzelić tak aby sprzęt był jak najdłużej "w miarę aktualny" i kompatybilny.... Jak ze smartfonami :grin:
 

sihborx

New member
@kapusta
Dzięki bo wciąż mam "moralniaka" i chyba nadal potrzebuję bodźców, że warto było....:mrgreen:
Dobrze, że jak tylko go włączę do banan na ryju jest :eek:k: Nawet w stereo wymiata.
Najlepsze, że po małym zamieszaniu z x5200 i zamianie na x7200 - małżonka się nie zorientowała:-D:-D:-D


A wracając do Atmosa - to miał ktoś okazję porównania pomiędzy układem 5.1.2 a 5.1.4?

PS- a swoją drogą już chyba tak zostanie, że jak będzie mowa o tego typu nagłośnieniu to będzie się mówiło o Atmosie .... Tak jak kiedyś się mówiło na każde buty sportowe adiadasy :grin:
"te masz atmosa?" czy masz DTS - X'a"
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Sihborx,
Wrażenia z różnych konfiguracji (5.1.2/5.1.4/7.1.2/7.1.4) opisywałem kilka razy, w dedykowanym wątku znajdziesz moją opinie.

Dla mnie najważniejsze obecnie (podkreślam "obecnie") jest upmix, filmy w Atmosie/DTS X owszem, na to docelowo wszystko czekamy, ale póki co podstawą jest tak zwana symulacja do sufitowych z materiału Dolby TrueHD/DTS HD.

W obecnych amplitunerach (czyli tych które nie dostały upgrejdu DTS X), wszystkim zajmuje się tryb Surround (DSU) od Dolby, natomiast ampli po upgrejdzie już nie. Dolby robi upmix tylko dla materiału Dolby, DTS dla materiału DTS.
Co mnie osobiście interesuje, to porównanie jakości upmixów.
Mam tylko nadzieję, że ten od DTS jest równie dobry, jak DSU od Dolby.

Jedynym wiarygodnym porównaniem, jest zestawienie dwóch porównywalnych ampli (np.) SR7009 (który ma tylko upmix Dolby, ale wszystkich możliwych materiałów) i SR7010 który już ma dwa odrębne.
 

bubafat

Active member
Bez reklam
Sihborx,
Jedynym wiarygodnym porównaniem, jest zestawienie dwóch porównywalnych ampli (np.) SR7009 (który ma tylko upmix Dolby, ale wszystkich możliwych materiałów) i SR7010 który już ma dwa odrębne.
Co to znaczy jedynym?
Chyba jedynie dla posiadaczy Marantzów ;)
Tyle tylko, że to błąd w rozumowaniu bo po pierwsze nie jest to jedyny amplituner obsługujący Atmosa i nie zapowiada się aby miał on obsługiwać kiedykolwiek DTS:X czy upmikser Neural X
Stąd też , jeśli ktoś już chce porównywać upmiksery, nie zrobi tego na wspomnianym przez Ciebie sprzęcie. Potrzebny bedzie do tego sprzęt nowszej generacji, albo mówiąc inaczej obsługujący DTS:X/Neural X

Sihborx,
W obecnych amplitunerach (czyli tych które nie dostały upgrejdu DTS X), wszystkim zajmuje się tryb Surround (DSU) od Dolby, natomiast ampli po upgrejdzie już nie. Dolby robi upmix tylko dla materiału Dolby, DTS dla materiału DTS.
To jest prawda, jednak upmixery działają tez na sygnale PCM, teoretycznie wiec wystarczy zdekodować sciezke DTS, czy Dolby, na poziomie odtwarzacza i wysłać jako MPCM do AVR.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Co to znaczy jedynym?
Chyba jedynie dla posiadaczy Marantzów ;)
Tyle tylko, że to błąd w rozumowaniu bo po pierwsze nie jest to jedyny amplituner obsługujący Atmosa i nie zapowiada się aby miał on obsługiwać kiedykolwiek DTS:X czy upmikser Neural X
Stąd też , jeśli ktoś już chce porównywać upmiksery, nie zrobi tego na wspomnianym przez Ciebie sprzęcie. Potrzebny bedzie do tego sprzęt nowszej generacji, albo mówiąc inaczej obsługujący DTS:X/Neural X

Ależ dokładnie tak, właśnie o tym piszę. Z mojej perspektywy naturalnie, dla jasności przykładu ;)
Chcę wiedzieć (a tego jeszcze nie wiem), co stracę (ew. zyskam) wymieniając za jakiś czas obecny ampli (sr7009) na nowy sr7010, a wszystko w kontekście wyłącznie upmixu.
 

sihborx

New member
Sihborx,
Wrażenia z różnych konfiguracji (5.1.2/5.1.4/7.1.2/7.1.4) opisywałem kilka razy, w dedykowanym wątku znajdziesz moją opinie.

a możesz być tak dobry i "linkąć" bo jakoś nie potrafię znaleźć. Wertuję i wertuję :blagam:

Sprawa upmixu faktycznie bardzo ważna jak nie ważniejsza na obecne czasy. Niestety to też mogę przestestować dopiero po instalacji głośników. A jaką konfigurację wybrać jeszcze nie zdecydowałem.
Dlatego szukam porównań różnic.
Wiem, że im więcej tym lepiej ale muszę jeszcze wydzielić kasę na nowe fronty do których się przymierzem (ale to do temat do innego wątku).
 

bubafat

Active member
Bez reklam
Mi znane sa 4:

Ex Machina
Crimson Peak
American Ultra
The Last Witch Hunter.

Plyty demonstracyjne DTS vol 19 i vol 20 zawieraja sample filmow Divergent, Rio 2 i Gravity, z DTS:X, jest wiec szansa, ze te filmy razem z innymi filmami ktorych kinowe mixy powstaly w srodowisku MDA ( np Avengers: Czas Ultrona) dostana sciezki dzwiekowe w DTS:X na plytach UHD BD.
 
Ostatnia edycja:

bubafat

Active member
Bez reklam
a możesz być tak dobry i "linkąć" bo jakoś nie potrafię znaleźć. Wertuję i wertuję :blagam:

Sprawa upmixu faktycznie bardzo ważna jak nie ważniejsza na obecne czasy. Niestety to też mogę przestestować dopiero po instalacji głośników. A jaką konfigurację wybrać jeszcze nie zdecydowałem.
Dlatego szukam porównań różnic.
Byc moze niezbyt jasno wynika to z postow Kolegi armanig, czy mojego, bo wiedzac o co chodzi, uzywamy skrotow myslowych, zamiast za kazdym razem wykladac "kawe na lawe", od poczatku, do konca.
Kolega zasugerowal, obecnosc problemu, polegajacego na braku mozliwosci uzycia upmiksera Dolby do odtworzenia sciezki DTS (jakiejkolwiek tj.: DTS, -HR, -MA, NeoX, X) Dotychczas byla to przypadlosc najnowszych modeli, majacych w przyszlosci, dzieki update'om oprogramowania, obslugiwac DTS:X. Niewykluczone, ze mozemy sie tez spodziewac odwrotnej zaleznosc, tzn niekompatybilnosci upmiksera DTS Neural:X ze sciezkami Dolby. Jest na to rada, w postaci zdekodowania sciezki dzwiekowej do PCM na pokladzie odtwarzacza i upmiks na pokladzie amplitunera. Tutaj niestety jestesmy skazani na mozliwosci odtwarzacza. Teoretycznie kazdy to umie, jak w praktyce sobie z tym poradzi i jakie to da efekty, to juz inna sprawa.
Piszesz, ze to nie jest wazne.
Pozwole sobie zauwazyc, ze z punktu widzenia uzytkownika angazujacego spory budzet w zakup wysokiego modelu AVR, dodatkowych koncowek mocy, glosnikow, kabli, oraz instalacje tego w suficie, czesto okupiona batalia z partnerka, czy redekoracja pomieszczenia, fakt dzialania lub BRAKU dzialanie tych dodatkowych kanalow jest raczej istotna rzecza. Dla mnie i jak napisal Kolega armanig, w tej chwili kluczowa, bo materialu natywnie zakodowanego jest niewiele.
Jesli uwazasz upmiks za niewazny z Twojego punktu widzenia, dlatego ze planujesz sluchac z glosnikami sufitowymi jedynie sciezek oryginalnie zakodowanych w Dolby Atmos i DTS:X, to pamietaj, ze nikt nie gwarantuje, iz beda one znajdowac sie na kazdym wydanym w niedalekiej przyszloaci Blurayu. Nie zdziwilbym sie, gdyby producenci i dystrybutorzy zadecydowali wydawac takie sciezki, przynajmniej w najblizszym czasie, wylacznie na nosnikach nowej generacji, aby w ten sposob wymusic ich popularyzacje i umotywowac status premium produktu i jego wyzsza cene, przy okazji zarabiajac na tym.
Co wazne. Na chwile obecna oficjalnie wiadomo niewiele na temat roznic pomiedzy oboma formatami. Nie jest to do konca potwierdzone ale z niektorych sprawozdan wynika, ze DTS:X/Neural:X moze miec wieksza dowolnosc jesli chodzi o uzycie glosnikow, co mose zainteresowac osoby, majace juz rozbudowane systemy o glosniki typu presence, Front High czy Front Wide (zamontowane w suficie). Musimy poczekac az inne AVR-y spoza D+M Group wydadza updaty do DTS:X.
To jest potencjalnie glowna roznica dla obu systemow
 
Ostatnia edycja:

sihborx

New member
@bubafat
Poruszyłeś wraz z (armanig) bardzo interesujący temat i jeszcze w czytelny sposób wyjaśniłeś rzeczy, których nie brałem pod uwagę. Dla takich laików jak to ciekawa lektura . Dzięki ;-);-);-)
Choć nie jestem przekonany czy to ja jestem prawidłowym adresatem. Nie pamiętam, abym pisał, że ten czy inny aspekt nie jest ważny a wręcz przeciwnie.
Nie mniej dzięki za info. Bardzo przydatne....


Moje główne pytanie dotyczyło raczej samej ilości głośników wchodzących w skład atmos - ponieważ właśnie przed takim dylematem stoję.....

Właśnie w tym tkwi problem ... mój problem. Obecnie nastawiłem się na 5.1.2. Czyli w moim przypadku wiązało się to z wydatkiem około 2000 pln na głośniki i kable i tylko dwie dziury w suficie - ku umiarkowanej aprobacie małżonki ......:bober: Niestety - i tu chyba mnie zrozumiecie, że im człowiek więcej czyta tym jest głupszy i ma większy mętlik w głowie......
Mogę oczywiście się domyślać, że 5.1.4 i wyżej- będzie dawać większe doznania niż podstawowe ustawienie do Atmosa jakim jest 5.1.2.
Jednak ja chyba w głębi duszy pragnę znaleźć jakieś potwierdzenie, że to wystarczy. Że większą wartością dodaną będzie przeznaczenie zaoszczędzonej kasy na lepsze fronty (albo centralny) albo inne akcesoria poprawiające dźwięk w stereo niż dodatkowe satelity do atmosa - bo właśnie stereo z każdym dniem robi się coraz ważniejsze w moim życiu....

ps- oczywiście pomijam reakcję mojej małżonki:x:x:x jakbym odważył się jej - tylko- nadmienić o planach robienia dziur w nowym suficie w dopiero co wybudowanym domku....:D..
 
Ostatnia edycja:

bubafat

Active member
Bez reklam
Ja pierdziu.
Sorry. To sie nazywa zmeczenie materialu. Czasem tak mam, ze czegos nie doczytam ale zeby czytac odwrotnie to jeszcze chyba mi sie nie zdazylo.
Cholerne telefony. Czlowiek wchodzi z jasnego dworu do pomieszczenia i odwrotnie i slepnie, ale zeby odczytac cos wspak i jeszcze to cytowac...
Uniznie prosae o wybaczenie.
Bede informowal, w miare mozliwosci, o zmaganiach z nowymi formatami. ;)
 
Do góry