Kalibracja kina domowego - dyskusja.

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Nie sadze bo rozne subu roznie graja i jeden np. startuje juz od samego poczatku skali ale za to lekko powyzej 50% zaczyna juz pierdziec. Moj JBL poprostu bardzo powoli sie rozkreca, do 50% skali przyrost glosnosci jest delikatny a potem zaczyna szybko dostawac skrzydel. i tak na godzine 13 jest delikatny bas a na 14 juz zaczyna dominowac.

Panowie ale jaki jest sens wyciszania suba czy innych glosnikow w amplitunerze? Nie lepiej ustawic na 0 wtedy sygnal jest neutralny a glosnosc ustawic sobie w samym subwooferze.

No nie całkiem, a to z powodu różniej akustyki w pomieszczeniach. Podam ci mój przykład. Mam w ampli suba na -9, a na subie potencjometr na 10 - max. 11 godz. Wyobrażasz sobie jakbym teraz dał w ampli na 0, jeżeli już teraz przy niektórych filmach basu mam aż nadto? To chyba wtedy na subie bym musiał dać na godz. 8:) Po to jest kalibracja żeby wszystko tak ustawić, aby żaden element nie wybijał się przed inny. Przy takim ustawieniu jak piszesz, kolumn to bym chyba praktycznie nie słyszał. To samo z kolumnami. Jeżeli będziesz siedział 3m od kolumn frontowych a surroudy będą 1,5m od twojej głowy, to normalne że musi je ampli wyciszyc, bo byś słyszł głównie kolumny efektowe i nie byłoby tego fajnego efektu surroud, na którym wszystkim zależy. Nie ma konkretnych ustawień dla systemów, bo każdy ma inny salon, z innych materiałów ściany, no i różne konfiguracje sprzętowe.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Krzysiu to powiedz mi jak ja mam wszytko na 0 i nie slysze aby np. surround zagluszal fronty z centrala a siedze blizej surroundow niz frontow.
Moze twoj Tonsil sub ma bardzo duza czulosc i dlatego tak blyskawicznie zaczyna grac, albo Onkyo silny sygnal wysyla na subwoofer.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Krzysiu to powiedz mi jak ja mam wszytko na 0 i nie slysze aby np. surround zagluszal fronty z centrala a siedze blizej surroundow niz frontow.
Moze twoj Tonsil sub ma bardzo duza czulosc i dlatego tak blyskawicznie zaczyna grac, albo Onkyo silny sygnal wysyla na subwoofer.

Dlatego jak napisałem. Inne kolumny, akustyka, elektronika itd. Ja też mam fronty na 0 a surround na -1, więc nie duża różnica, ale jeszcze ampli przecież ustawia Ci odpowiednie odległości od miejsca odsłuchowego. Do frontów i centrala mam ok. 2,5m a do surround w lini bocznej po ok. 1,5m. Podejrzewam że gdybym miał na tyle zamiast Oli 10, Oli 20 to też już inaczej by ustawiło.
 
Ostatnia edycja:

hans2

Banned
dodam jeszcze cos w temacie kolumn podlogowych.
w kinie audyssey sprawuje sie super, ale z pktu widzenia oplacalnosci jezeli ustawiamy crossover okolo 80 to na co nam podlogowki?
jak ktos uzywa podlogowek to najlepiej by bylo miec ampli z multeq xt 32.
daje on taka sama korekcje (takiej samej rozdzielczosci) na satelitki co na suba i wtedy powinno skorygowac duzo lepiej.

inna, powiazana troche sprawa: jesli mamy podlogowki a nie mamy tej jednej z najbardziej wypasionych wersji multeq to ustawiajac crossover relatywnie nisko (np 40-60) nie jest on w stanie skorygowac problemow w danym pomieszczeniu ktore moga wystepowac w okolicach np 100-120hz ze wzgledu na nizsza rozdzielczosc filtrow w satelitkach. tutaj czasem moze pomoc PODNIESIENIE crossovera do np 150hz zeby przeniesc problemowe czestotliwosci na suba gdzie jest lepsza korekcja.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
No wlasnie hans, dlatego napisalem ze serce boli maja duze podlogowki odcinac je na 80hz to rownie dobrze moglem kupic male satelitki i na to samo by wyszlo hehe.

Sa rozne szkoly KD, THX mowi ze wszystko ponizej 80hz powinno leciec na subwoofer, opinie sa takie ze oni to chyba opracowywali dla plastikowych zestawow z malymi satelitkami + subwoofer.

Inna szkola mowi ze subwoofer powinien grac swoim kanalem a pozostale kolumny powinno sie odcinac zgodnie z ich charakterystyka z lekkim marginesem czyli jesli kolumna na papierze schodzi do 40hz to ustawic na 50 czy 60hz i niech kazda kolumna gra maksymalnym pasmem jakie moze przeniesc i jest ono dla niej zarezerwowane na plycie a tylko reszta pasma ktore zostaje kierowac do suba.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Mam wrazenie ze nikomu sie nie chcialo poczytac linkow ktore wczesniej podalem, na kazdy tutejszy dylemat jest logiczne wytlumaczenie. Wszystko sie sprowadza do tego aby uzyskac mozliwie najwiernieszy przekaz toru audio zgodny z "rezyserka". Nikt tam nie mowi o malych satelitkach.
Ustawiajmy jak chcemy, ale zachecam przynajmniej to 1-2 godzinnej lektury.
 
Ostatnia edycja:

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
no ja męczę grzecznie od kilku dni po trochu ;) (P.S. zamiast robić fotki :) )
Ale mam pytanie do szanownych kolegow. Skoro juz tak sprawdzacie, przestawiacie, testujecie, to na czym, w jaki sposob, na jakim materiale? Czy uzywacie sciezki jakiegos filmu BD i przez kilka minut sluchacie wybranego fragmentu wybuchów, itp, i wracacie do poczatku zmieniajac ustawienia? Czy moze macie jakąś probkę basu z dla 6ciu roznych sciezek (5.1)? Ja to zrobic najefektywniej?
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
no ja męczę grzecznie od kilku dni po trochu ;) (P.S. zamiast robić fotki :) )
Ale mam pytanie do szanownych kolegow. Skoro juz tak sprawdzacie, przestawiacie, testujecie, to na czym, w jaki sposob, na jakim materiale? Czy uzywacie sciezki jakiegos filmu BD i przez kilka minut sluchacie wybranego fragmentu wybuchów, itp, i wracacie do poczatku zmieniajac ustawienia? Czy moze macie jakąś probkę basu z dla 6ciu roznych sciezek (5.1)? Ja to zrobic najefektywniej?

Ja kiedyś Krzychu ściągnąłem taką płytę DVD z kawałkami filmowymi, w których jest najwięcej akcji np. Transformers, Terminator itd. Wtedy sobie cofam jeden kawałek filmu i testuję.
 

armanig

Klub HDTV.com.pl
VIP
Mam cala taka plyte wlasnie, kilkanascie wybranych filmow ktore kopia zadek w temacie sciezki dzwiekowej, pociete na najlepsze fragmenty i piekne wylozone na tacy (plycie)
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Ja testuje na Blu ray aby miec mozliwie najlepszy material audio czyli DTS HD MA. Dany fragment na danym ustawieniu, potem zmiana ustawienia i od nowa ten sam fragment.

Armaniq no to aby uzyskac dzwiek najblizej rezyserki napewno nie powinno sie sztywno ustawiac wszytkiego na 80hz wg THX bo skoro rezyser umiescil np wybuch 60hz w lewym przodzie to dlaczego mamy go kierowac na suba skoro kolumna spokojnie sobie z tym poradzi.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Ja testuje na Blu ray aby miec mozliwie najlepszy material audio czyli DTS HD MA. Dany fragment na danym ustawieniu, potem zmiana ustawienia i od nowa ten sam fragment.

Armaniq no to aby uzyskac dzwiek najblizej rezyserki napewno nie powinno sie sztywno ustawiac wszytkiego na 80hz wg THX bo skoro rezyser umiescil np wybuch 60hz w lewym przodzie to dlaczego mamy go kierowac na suba skoro kolumna spokojnie sobie z tym poradzi.

Tylko jak napisałem, bas nie jest kierunkowy i przy tej częstotliwości nie będziesz wiedział czy wybuch jest w lewym przodzie czy prawym. Kolumna owszem sobie poradzi, ale wyłącz suba i puść ten kawałek filmu w którym jest wybuch, a następnie ten sam fragment puść na suba z odcięciem na frontach. Bas będzie dużo lepszy i bardziej efektowny poprzez suba. Idąc takim tokiem rozumowania, to po co wogóle do kina kupować subwoofer, skoro dobre podłogówki zejdą podobnie jak sub?
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
i nie prawda jest ze w LFE rezyser nie wrzuca nic powyzej 80hz bo sluchajac dzis koncertu w DTS MA kiedy przestawilem w/w opcje na 80 to sub znaczaco sie wycofal takze w sciezce LFE napewno sa informacje powyzej 80hz a ustawiajac 120hz mamy pewnosc ze to co jest przeznaczone dla suba jest do niego wysylane.

Whiplash, przecież nikt nie napisał, że w LFE są basy do 80Hz. Wielokrotnie było pisane, że w LFE są basy do 120Hz.

Referencja jest taka:
5 kanałów dookólnych odcinasz na 80Hz, żeby bas miał lepszą jakość i, żeby odciążyć głośniki dookólne, zyskując polepszenie średnicy i wysokich. Jednocześnie nie tracisz nic z kierunkowości basu, bo od 80Hz w dół jest on "niekierunkowy" dla naszych uszu.
Kanał .1 (czyli LFE) pozostawiasz w ustawieniu 120Hz (nie należy tego NIGDY zmieniać), żeby słyszeć wszystko co reżyser tam wrzucił.

Preferencja może być taka:
Fronty odcinasz niżej, bo np. grają lepszym basem, niż subwoofer (w przypadku dużej dysproporcji cenowo/jakościowej pomiędzy frontami i subem), albo subwoofer jest słaby i radzi sobie tylko z basem z LFE, a już po dołożeniu basu z 5 kanałów dookólnych się dusi i nie wyrabia, albo masz super czułe ucho i bas poniżej 80Hz nadal odbierasz jako kierunkowy, albo po prostu lubisz podwójny bas (kolumny plus sub), albo...
Ewentualnie ktoś nie lubi subwoofera w stereo, a nie chce mu się za każdym razem zmieniać crossovera w menu (full band do stereo i odcięcie na suba do filmów) i idzie na kompromis dublując bas w filmach, a w stereo po prosru wyłącza suba i bez zmian w menu ma nadal pełen zakres na głośnikach.

Tak rozumiem posty kolegów powyżej i wiadomości z linków od armanig :) Jeśli coś przekręciłem, proszę o korektę :) Sam się uczę ;P
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Krzysiu oczywiscie zgadzam sie z Toba masz racje, od strony czysto technicznej ustawienie THX jest idealne. Teraz wszystko zalezy od sluchacza ktory np. woli bass z frontow a nie suba i przeciwnie, materialu zrodlowego nie raz jest tak ze masa basu jest zapisana dla frontow a sciezka suba ledwo co mruczy. Nie bylo by problemu jesli sciezka 5.1 byla by zapisana nastepujaco - 5 kanalow glownych zawieralo by pasmo 80-20 000 a subwoofer 0.1 -20-120hz i rozwiazalby sie klopot crossovera.

Raccoon wiem jaka jest referencja i jej nie neguje a ze jestem dociekliwy to testuje tez inne rozwiazania a wynikami dziele sie z wami na forum.

Co do odciecia subwoofera to poczytajcie sobie ten watek:
Ustawienie Large/Small a praca suba - Kino domowe - Audiostereo.pl

Tam sa magicy ktorzy odcinaja suba na 40hz.. ja nawet nie ma takiej opcji w amplitunerze bo max 80hz a wtedy i tak tracimy reszte do 120hz. Padaja tam tez slowa mowiace o tym ze zadko kiedy cos wiecej niz 80hz trafia do kanalu LFE z czym sie calkowiecie nie zgodze bo ustawiajac sub w menu ze 120hz na 80hz czuc jak traci power.
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Przeczytałem polecane linki i kilka innych z wypowiedziami Pana Chrisa Kyriakakisa. Bezcenne informacje, kopalnia wiedzy, autorytet w dziedzinie i szacunek, rówiez za inteligentny i cierpliwy sposób wypowiedzi. Ciekawe, keidy Audyssey tak na prawdę bedzie automatyczny?
 

Whiplash

New member
Bez reklam
O ile dobrze rozumiem, Chris pisze aby crossover ustawiac na granicy czestotliwosci ktora sa w stanie zagrac glosniki a nie sztywno na 80hz.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
O ile dobrze rozumiem, Chris pisze aby crossover ustawiac na granicy czestotliwosci ktora sa w stanie zagrac glosniki a nie sztywno na 80hz.

Ja kiedyś się bawiłem różnymi ustawieniami. Odcinając sub na granicy takiej, gdzie fronty już nie schodzą powoduje że bardzo rzadko się odzywa. Zresztą, przeważnie ampli umozliwiają odcięcie do 80Hz, już nie można niżej. Ustawiając na 120Hz, jak dla mnie za dużo jest suba. 80 Hz jest takim ustawieniem optymalnym. Dlaczego w różnych ampli nie ma nizszego odcięcia dla kanału LFE jak 80Hz, o czymś to świadczy?
 

Whiplash

New member
Bez reklam
No i 20 stron watku mozna wyrzucic do kosza..
Krzysiek co jak co ale po Tobie nie spodziewalem sie dodania takiego posta, zwlaszcza ze podobno przeczytales lekture auddysey i rady pana Chrisa.

Mylisz crossover z filtrem kanalu LFE..
LPF for LFE jest to filtr TYLKO kanalu LFE zapisanego na plycie i jego sztywno ustawia sie na 120hz bo tyle pasma jest zapisane dla subwoofera na plycie, ustawiajac go na 80hz wszytko co bedzie powyzej tej czestotliwosci tracisz bo nigdzie ona nie trafia. Takze jedyne sluszne ustawienie to 120hz!

Crossover jest to filtr dla kanalow glownych czyli front centrum i surround i ten sie ustawia na 80hz a wszytko ponizej tej czestotliwosci z kanalow głownych jest odfiltrowane i dodawane do sciezki LFE, ktora jest wysyłana na subwoofer rozumiesz?
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Panowie a czy jestescie zadowoleni z ustawien EQ po przeprowadzonej kalibracji? U mnie brzmi fatalnie i musialem wlaczyc Bypass L/R aby przednie kanaly nie korzystaly z EQ ustawionego przez mikrofon kalibracyjny, reszty kanalow nie da sie wylaczyc jesli chce korzystac z Dynamic EQ bez ktore brzmienie staje sie fatalne.

U mnie EQ ustawiony przez kalibracje daje brzmienie pozbawione basu, podbity gorny srodek i dziwna szorstka gora...
 
Do góry