ustawienie REL T5

Whiplash

New member
Bez reklam
To ja wiem, tylko ze ustawiajac suba na 50hz to ok jest bas ekstra bo niski i miekki tylko ze wtedy sadze ze spadek na gorze pasma do 120hz bedzie znaczny i mozemy czesci pasma zarezerwowanego dla suba nie uslyszec.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Dzis wlaczylem sobie BD Iron Maiden En Vivo w DTS MA i bawilem sie crossoverem w samym subie. W ampli nic nie zmieniam standardowo 80hz dla kolumn i 120hz dla LFE. Do tej pory w subie galke mialem tak na godzine 10-11 co daje wg. skali gorke na ok 80hz. Skrecilem na min. do 50hz i powiem wam ze bajka. Brzmienie takie typowo subwooferowe, bas czuc na podlodze a nie slychac (sub stoi w rogu). Fajnie sie slucha ale zastanawiam sie jak wyglada spadek na gornej wartosci kierowanej do sub'a czyli okolice 100-120hz, czy za duzo nie scisza tego pasma i robi "dziure"? Na ucho jest elegancko, wlaczajac test tone 30-120hz z crossem na 50hz caly plik slyszalny jest wyraznie nawet koncowka powyzej 100hz.
 

Tribul

New member
Ja pisałem głównie z myślą o muzyce, w filmie sprawa wygląda trochę inaczej.W kinie suba odcina się wyżej. Nie wiem po co kręcisz crossoverem w subie jeśli masz poustawiane odcięcie w amplitunerze. Odkręć crossover w subie na max, a w amplitunerze baw się odcięciem. LFE ustaw na 80Hz, kolumny przednie odetnij na 60Hz. Będziesz miał dokładnie to o czym piszesz wyzej.

Jeśli ustawiłeś odcięcie w ampli na 80Hz i dodatkowo w subie ściałeś crosover na minimum to robi się duży spadek w paśmie pomiędzy 50 a 80 Hz, bo raz ze ampli obcina pasmo frontom ponizej 80 to ty jeszcze ścinasz suba powyżej 50.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Jeszcze pod warunkiem że pokretło croosover'a jest aktywne po podłaczeniu ampli pod LFE suba. Ja ostanio puściłem muzykę przez ampli kręcąc odcięciem na subie i róznicy nie usłyszałem, więc podejrzewam że nie jest aktywne. Jedynie miałem uczucie jak przykręciłem na min., że bas stał się jakby bardziej przymulony, ale nie wiem czy sam nie próbowałem na siłę doszukać się jakiś różnic?
 

hans2

Banned
ostatnio tutaj rozmawialismy o polaczeniu low level i wplywie pokretla crossover na niskie czestotliwosci.
w tym kontekscie korzystne moga byc inne ustawienia niz ogolnie zalecane np w watku dot kalibracji.
 

Whiplash

New member
Bez reklam
Panowie nie rozumiecie mnie.. Ogolnie przyjeto ze jesli sterujemy odcieciem w ampli to na subie ustawiamy albo max albo direct. Tylko ze wtedy charakterystyka suba zmienia sie diametralnie, zaczyna on eksponowac wysoki bas z prostego powodu, ustawiony jest na spore pasmo i musi on jakos rozlozyc swoja moc. Zobaczcie test Hansa jego REL jesli ustawi suba na LFE to jaki ma spadek na dole pasma ok 30hz na rzecz gory a jak ustawi w Line In zyskuje mocny dol kosztem gory, ja wole to drugie rozwiazanie bo wyzszy bas zawsze uslyszymy i moze on byc lekko sciszony.

Crossover to nie jest sciana, po ustawieniu w subie na 50hz wyzsze pasmo gra nadal tylko ze stopniowo ciszej czyli wg. moich testow 120hz tez gra i to dosc glosno.. Ustawienie w ampli wyjscia LFE na 80hz jest bledem ktory omawialismy juz wiele razy wiec nie wprowadzaj ludzi w blad.

W ampli nic nie ruszam tak aby suwboofer dostawal prawidlowy sygnal czyli 80hz z kolumn i 120hz z kanalu suba. W samym subie reguluje crossover aby delikatnie zmienic charakterystyke jego pracy, to nie jest tak ze ustawiajac na 50hz wycinamy wszystko powyzej, reszta gra i to calkiem glosno aczkolwiek prym wiedzie wtedy pasmo do 50hz czyli miekki niski bas ktory brzmi lepiej niz 80hz.

Jesli mi nie wierzycie to zobaczcie wykres hansa przy ustawieniu Line in a LFE

http://www.hdtv.com.pl/forum/attach...acja-kina-domowego-dyskusja-rel-crossover.jpg

Line in 75hz - charakterystyka jest bardziej liniowa i wyrownana, niski bas trzyma wmiare rowny poziom a w przypadku LFE krzywa pokazuje jasno ze eksponowane sa okolice 80hz a reszta gra ciszej, szczegolnie niskie pasmo. Wtedy sub moze i gra glosniej ale to nie jest ten fajny subwooferowy bass ktory tak lubimy.
 
Ostatnia edycja:

Comret

Member
Starałem się zrozumieć to o czym piszecie... a że nie mam tego Rel'a to mam mętlik w głowie.

Potrzebuję podłączyć suba jednym długim kablem, tak z 10m od wzmacniacza. Muszę postawić go w głębi pomieszczenia bo na froncie przy tv i kd nie ma juz miejsca a po drodze mam ościeżnicę.w związku z tym nie mam możliwości poprowadzić wielu kabli.

W związku z tym jedno proste pytanie, czy jest możliwe połączenie Rel T5 jednym kablem aby grał z denonem avr x1000 zarówno w kinie i stereo tak aby nie ograniczać możliwości suba?
 

Comret

Member
Starałem się zrozumieć to o czym piszecie... a że nie mam tego Rel'a to mam mętlik w głowie.

Potrzebuję podłączyć suba jednym długim kablem, tak z 10m od wzmacniacza. Muszę postawić go w głębi pomieszczenia bo na froncie przy tv i kd nie ma juz miejsca a po drodze mam ościeżnicę.Nie mam możliwości poprowadzić wielu kabli.

W związku z tym jedno proste pytanie, czy jest możliwe połączenie Rel T5 jednym kablem aby grał z denonem avr x1000 zarówno w kinie i stereo tak aby nie ograniczać możliwości suba?
 

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
W związku z tym jedno proste pytanie, czy jest możliwe połączenie Rel T5 jednym kablem aby grał z denonem avr x1000 zarówno w kinie i stereo tak aby nie ograniczać możliwości suba?

Rel-a można podłączyć jednocześnie pod LFE i wysokopoziomowo kablem dodawanym do suba. Producent nawet tak zaleca.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Jednym kablem? Raczej nie. REL zaleca podłączenie do kina zarówno pod LFE( kabel RCA-RCA) jak i wysokopoziomowo ( dodawany jest specjalny kabel do podłączenia pod te same terminale co masz podpięte fronty). Ale to już są 2 kable:) Gdy podłaczysz tylko RCA-RCA stereo też będzie ze subem po załączeniu np. funkcji Double bass ( u róznych producentów ma to inną nazwę), ale wtedy sub tak dobrze się nie zintegruje z frontami jak w przypadku podpięcia wysokopoziomowo. Natomiast, gdybyś tylko podpiął wysokopoziomowo to kalibracja ampli nie wykryje suba i nie będzie można stereować z nim z poziomu amplitunera. Dodatkowo ścieżka dla kanalu LFE zostanie rozbita na fronty i sub. W skrócie, w połączeniu wysokopoziomowym sub dostanie taki sam sygnał jak fronty, a jedynie mozna będzie go odciąc za pomocą croosovera z tyłu obudowy. Jak dla mnie to nawet podłączenie jakie zaleca REL, czyli dwoma kablami wzajemnie się wykluczają. Najlepszym wyjściem by było podłączyć RCA-RCA pod ampli KD, a wysokopoziomowo pod osobny wzmak stereo
 

Comret

Member
Coś takiego wyczytałem, ale jak rozumiem to są conajmniej 2 kable?
Niezależnie od zaleceń, mogę przeprowadzić jeden kabel i tylko jeden. Muszę ominąć drogę komunikacji wewnętrznej po obwodzie i mam miejsce tylko na jeden kabel.

A więc wprost, można Rela T5 podpiąć jednym kablem, czy ten sub nie jest dla mnie?

Edit...
Krzysiek szybszy... teraz jase, dziękuję.
 
Ostatnia edycja:

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Oczywiście chodziło mi o podłączenie jednoczesne dwoma kablami. Powiem Ci Krzysiek, że jednoczesne połączenie LFE i wysokopoziomowo mnie odpowiada. Tylko trzeba pamiętać żeby przy kalibracji podłączyć tylko LFE.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Comret żebyś Nas źle nie zrozumiał. Jasne że jest możliwość podpięcia jednym kablem, tylko wtedy to jest taki kompromis jeśli chodzi o stereo. Ja też mam podpięty tylko kablem RCA-RCA, ale ja do stereo nie odpalam suba. Najlepszy efekt w muzyce daje podpięcie wysokopoziomowe, ale na tym podłączeniu biorą w łeb wszelkie ustawienia pod KD. Natomiast mając podpięty RCA pod KD, stereo też będzie grało ale już nie dograsz to tak jak przy pierwszym podłączeniu, a i ponoć jakość tego basu też jest gorsza ( oczywiście piszę o stereo). To jest normalny sub jak każdy inny, a dodatkowo ma możliwość jednoczesnego podpięcia niskopoziomowo i wysokopoziomowo z osobnymi regulacjami głośności. Możesz go spokojnie brać.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
hans2 a słyszysz jakąś szczególną róznicę w podłączeniu pod LFE a low level? Ja kiedyś za Twoją radą pobawiłem się tymi wejściami i powiem żebym to usłyszal jakąś większą różnicę na filmach...:niewiem: Pamiętam Twój wykres, ale bardziej mnie ciekawi czy na słuch jesteś w stanie usłyszeć tę poprawę basu?
 

hans2

Banned
tak, wiecej niskiego basu niz na lfe (kosztem wysokiego). slychac to i to bardzo.
na low level jest tez rowniej.

oczywiście mody pokoju moga to zaburzac ale sam sprzet ma wlasnie taką charakterystyke.

aha jeszcze dodam ze ja czasem weryfikuje pomiary na sluch ale sygnalami testowymi. w muzyce i w filmie ciezko uslyszec nierowny bas. tzn on moze byc nierowny ale brak pktu odniesienia takiego jak masz w sygnalach testowych.
 
Ostatnia edycja:

Comret

Member
Ja nie mam odzielnego stereo.

Za stereo i kd robi Denon avr x1000 i inaczej nie bedzie na razie.
Chciałbym aby w stereo grał zestaw 2.1 bo nie mam kolumn podłogowych.

Chodzi mi po głowie ten Rel i to dzięki Krzyśkowi. Jak już go kupię to chciałbym go wykorzystać zgodnie z potrzebami i poczuć co potrafi, ale nie bardzo mogę ciągnąć po salonie wiązkę kabli.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
To podłącz normalnie jednym kablem RCA-RCA albo do wejścia LFE albo jak napisał hans2 "low level". Stereo też będziesz miał z dobrym basem.
 

robert83

New member
pytanie do posiadaczy T5:
A jak jest z funkcją auto włączania i wyłączania? Chodzi mi o to czy szybko się T5 budzi do życia po dostaniu sygnału czy jest np sekunda opóźnienia? (cicha scena filmowa przez dłuższy czas a potem nagle jakiś wybuch itp) Czy on wymaga mocnego sygnału jak Velodyne? Da się posłuchać ciszej muzyki żeby sub się nie wyłączał?
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Osobiście nie odczułem nigdy jakiegoś specjalnego opóźnienia. Ja wieczorami często oglądam filmy i też nie zauważyłem żeby sub się nie wybudził. On nie posiada takiego standardowego "stand by", a zachowuje się tak jakby caly czas był załączony. Żadne diody nie zmieniają koloru itp. Tu masz opis z instrukcji i jak chcesz to mogę Ci ją przesłać w pdf.

" Wszystkie systemy sub- basowe REL zostały zaprojektowane tak, aby zapewniać
maksymalną efektywność mocy zarówno podczas odtwarzania sygnału jak i podczas
ciszy. Obwody REL wykrywają brak sygnału i przechodzą w tryb zmniejszonego poboru.
Oznacza to, iż w momencie, gdy jest przerwa w sygnale REL natychmiast przechodzi stan
maksymalnej oszczędności mocy, jednocześnie zachowując maksymalny potencjał i
natychmiastowo odpowiada na każdy impuls, jak na przykład eksplozja podczas
odtwarzania filmów, nawet podczas długich okresów ciszy niezależnie od poziomu. Jest to
nieco podobne do niektórych systemów „auto power on/off”, które pozostają załączone na
ustalony czas braku sygnału ( nawet do 10-15 minut ) i które muszą uruchomić się
podczas impulsu, nie zdążając jednak odtworzyć jego początku. Pozostaje też możliwość,
iż urządzenie nie włączy się jeżeli poziom głośności jest zbyt niski. Jeżeli nie jest to
koniecznie nie trzeba wyłączać urządzenia pomiędzy odsłuchami – nie zmniejszy to w
istotny sposób czasu jego pracy. Z drugiej strony nie pogorszy to jakości dźwięku jeżeli
urządzenie będzie zawsze wyłączane. Konsumpcja energii podczas braku sygnału jest
niewielka, technologia ograniczenia poboru mocy REL pobiera poniżej 4W, co stanowi
mniej niż 1/25 mocy standardowej żarówki."


Zresztą, ściągnij sobie i poczytaj:) http://voice.com.pl/instrukcje/rel/instr_rel_T.pdf
 
Ostatnia edycja:
Do góry