Projektor bez lampy?

Tidus1024

New member
Bez reklam
Wiatrak - z określeniem "tylko" 30000:1 się nie zgodzę. Sprzęty o tak wysokim kontraście natywnym z projektorów domowych można policzyć na połowie palców jednej ręki. Póki co za mała jasność, żeby traktować ten sprzęt inaczej niż ciekawostkę.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
No myślałem że jest oczywiste, iż "tylko" napisałem z przekąsem... ;) Widać brakowało cudzysłowu. Ale z drugiej strony, skoro technologia jest naprawdę przełomowa, to może jednak określenie tylko jest jak najbardziej na miejscu? :D
Gdy wcześniej czytałem doniesienia o prototypach Vivitek'a prezentowanych na targach, to owe nie za duże lumeny miały być już dla kinowych ustawień. Nie pamiętam już gdzie to czytałem, ale charakter światła (widmo?) emitowanego przez diody Luminusa powoduje, iż obraz jest jaśniejszy dla oka niż z lampy o tej samej zmierzonej jasności. Pożyjemy zobaczymy (a raczej przeczytamy relację z wrażeń jakiegoś szczęściarza... ;) ).
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
No tak to zrozumiałem bez "" :) Bo to 100000 z dynamiczną przesłoną to mi pachnie ściemą a la ostatniej generacji projektory LCD z tym rozbuchanym na papierze kontrastem typu 75000:1. Gdyby było tak znakomicie nie byłoby automatycznej przesłony, która przy wysokim kontraście natywnym w ogóle nie jest potrzebna. No i ostatnie pytanie - kto to kupi jeśli za niewiele ponad 1/3 tej kwoty można mieć moim zdaniem absolutnie absolutny HD750?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Paru kupców zapewne się znajdzie... :D

Jeśli moje supozycje dot. marży na tym sprzęcia są słuszne, to Vivitek i tak zarobi; a jaki szum i reklama przy okazji... ;)

A 100 000 może nie być ściemą, jeśli wspomożone jest wyłączaniem LED'ów. Niektórzy na AVSF (chyba drugi raz zajrzałem do działu "powyżej 3000 USD :D )) twierdzą że póki co modulacja jasności diod jest niewykorzystana (a dokładnie wykorzystana tylko do kalibracji), ale dla sytuacji ON/OFF diody mogą gasnąć i stąd ten ogromny kontrast.

Pod koniec lipca Vivitek ma trafić w ręce Arta Feiermana i jak dobrze pójdzie to w pierwszej połowie sierpnia na Projector Reviews będzie recenzja... :)
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Nio.
Jak z 14 999 USD zejdą na 999...1199 USD to pewnie zacznę zbierać... :D

BTW. Benq też szykuje ledowe 1080p. Bodajże W30000. Oczywiście w odpowiednio wysokiej cenie... :)
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Z tego previewu wynika, że największą zaletą systemu jest rewelacyjne odwzorowanie kolorów i prawie perfekcyjne 6500K prosto z pudełka. Wadą stosunkowo niski jak na taką cenę kontrast natywny 2800:1, któremu pomaga automatyczna przesłona. Przy fade to black ledy gasną i stąd tak wysoki kontrast na papierze - nie ma to oczywiście przełożenia na normalne warunki panujące w filmie.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Co ciekawe, największe zastrzeżenia (oprócz jasności) były właśnie a propos kolorystyki, w związku z o wiele szerszym gamutem niż przewiduje standard Rec 709.

Ekkehart z C4H napisał na AVSF: "It is definately great for animation movies. Once you have seen a CGI movie with the native LED spectrum, you wouldnt want to go back to standard color gamut. It is like night & day."

Zobaczymy (no, przeczytamy... ;) ) jeszcze jak będzie na zwykłych filmach...

edit:
Jeszcze a propos kontrastu. W specyfikacji modelu 9080 użyte jest sformułowanie Dynamic Iris a w broszurze 6080 Dynamic Black. Ciekawe jak jest naprawdę, w pierwszym pracuje przesłona a w drugim regulacja jasności LED'ów? Przypuszczam że regulacja jasności diod da znacznie lepsze efekty niż użycie mechanicznej przesłony, dla każdej ramki (pola) sygnału video jasność diod może być inna zaleznie od zawartości obrazu co da szybszą reakcję niż dla przesłony pozwalając jednoczesnie na zmniejszenie efektu pompowania jasności. Ale to se tak gdybam tylko... ;)

Chyba o tym wcześniej nie wspomniano, ale największą zaletą tej technologii jest trwałość LED'ów; nie tylko ich żywotność ale i brak spadku jasności i zmiany widma diod w trakcie eksploatacji! Kupujesz maszynkę, kalibrujesz ją i po 20 000 godzin obraz się nie zmieni! Z lampą nie ma tak dobrze... :???:
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Tidus1024 napisał:
...No i ostatnie pytanie - kto to kupi jeśli za niewiele ponad 1/3 tej kwoty można mieć moim zdaniem absolutnie absolutny HD750?

Może dlatego? ;)
"...Regarding the extended color gamut...The blu-ray HellBoy 2.
In one chapter there is a green robe. I say green because that is how you see it on the respected RS20. With LED this robe had many shades of color, cyan and blue highlights clearly visible yet missing from the RS. Returning to the RS I tried everything to bring out these colors including lower gamma with increased color saturation. All that did was give me an image ( using Toms words ) that was truly ghastly. Returning the RS20 back to normal ( ISF spec ) this same scene now looked boring and lifeless
frown.gif

These colors while muted on current projectors did not look unnatural on the LED, the color pallet appeared closer to film...."

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=16848822&postcount=268
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Moim zdaniem tak rozszerzony gamut może być użyteczny jedynie w kreskówkach i grach. W normalnych filmach tego jakoś nie widzę.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
No właśnie, wspomniana scena z Hellboy'a to pewnie też efekt CGI. Zdaje się że jednak występuje pewna opozycja, standardowy gamut REC 709 vs rzeczywistość (lub to co jest zarejestrowane na taśmie optycznej). Dla mnie to i tak gruszki na wierzbie, moje Mitsu wymaga kolorymetrii... :D
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Ja jestem na nie. Za ok. 50 tys. można mieć najwyższego Marantza a za nieco mniej (+/- 45 tys.) niebawem najwyższy JVC HD990.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
W Cinematic'u do obejrzenia na żywo, przez pierwsze dwa tygodnie grudnia, w godzinach 9...18. Jak ktoś ma niedaleko to warto chyba wpaść, po uprzednim umówieniu się telefonicznie...

A! LED'owy Vivitek do obejrzenia na żywo... ;)
 
Do góry