Pliki AVCHD - co z nimi robić?

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
zieloony napisał:
Witam.
Ja to chyba mam pecha do softu.
W HD Writer nie mogę (albo nie umiem-tylko co tu nie umieć), przeciągnąć filmów z głównego okna tam gdzie są filmy do okna scens- pojawia się tam tylko 1 scena, ta którą zaznaczę wyżej. a do użycia opcji "merge scens" musi być min dwie sceny.
Nie wiem czy to może moja wersja HD Writera jest jakaś lipna, czy co.
Napiszcie może jaką wy macie- lub czy ktoś wie jaka to wersja pod tym linkiem: http://www.youtube.com/watch?v=odloixQ-IsA
HD Writer jest dedykowany filmom z kamer Panasonic, które zapisują ujęcia w pakietach, przypisanych do jednej playlisty. W takim przypadku, gdy klikniemy na ikonę pakietu (z danego dnia lub taką z 99 ujęć filmowych), to pojawią się ikony wszystkich ujęć przynależnych do danego pakietu (playlisty) i jest możliwe "merge". Gdy pliki filmowe pochodzą np z Canona i struktura podstawiana do HD Writera pochodzi z multiAVCHD, to każdemu plikowi przypisana jest jedna playlista i "merge" nie jest możliwe. Pisałem już o tym, że można jedynie pliki przycinać, a później je łączyć niezależnymi metodami.
Jeżeli chodzi o różne wersje HD Writer to rzeczywiście jest tu pewne zamieszanie, do którego przyczyniają się też niektóre strony Panasonica. Wg tego co ja wiem istnieją dwa różne interfejsy HD Writer. Kolejne wersje serii E (1.0, 1.5, 2.0, 2.5, 2.6 ..) miały interfejs taki sam i były tylko ulepszane niektóre opcje i sposób działania samego programu. Ostatnio do nowych kamer Panasonic dołączany jest HD Writer ze zmienionym interfejsem i numeracja serii zaczyna się od AE 1.0. Istota samego programu nie uległa zmianie jednak dodano kilka nowych funkcji. Przy imporcie filmu do PC można zaznaczyć, które chcemy importować ( starsze wersje zawsze importowały wszystko, co w przypadku kamer z dyskami było kłopotliwe - obecnie program jest na tyle inteligentny, że sam nie importuje plików już wcześniej zaimportowanych). Teraz też można zmieniać podczas edycji kolejność ujęć, a więc merge nie musi się odnosić do ujęcia poprzedniogo. Dodano też uploading klipów na YouTube oraz możliwość wstawiania prostych napisów i przejść między ujęciami.
Co do oznaczenia seri jest trochę zamieszania: np
http://www.panasonic.com.au/support/downloads/more_info.cfm?objectID=2492&productHierarchyID=4447 mamy tytuł HD Writer AE 1.0 Operating Instructions, ale po pobraniu instrukcji otrzymujemy: HD Writer Ver1.0E i jest pierwotny interfejs
Na cytowanym linku z YouTube widnieje wszędzie AE 1.0 i jest to oczywiście nowy interfejs
 

zieloony

New member
Dzięki Sydon, teraz chociaż wiem że nie mam co walczyć. Pocieszające jest to, że coś mi się udało zrobić.
Miałem niedługi materiał (ok. 45 min.) z wesela kolegi i zrobiłem tak:
1. segregując materiał w rozdziały, zgrałem go na kartę w multiAVCHD,
2. Zaimportowałem to do HD Writera (tam przyciołem, usunołem zbędne sceny), niestety nie mogłem użyć opcji "merge", więc
3. Połączyłem rozdziały TSSpiterem
4. Znowu użyłem multiAVCH aby ponownie zaimportować to do HD Writera
5. Tu stworzyłem menu i wypaliłem w jakości DVD (aby kolega nie miał problemu z odtworzeniem- nie posiada napędu BD)
Efekt jest taki że HD writer nagrywa naprawdę (tak mi się wydaje) w dobrej jakości DVD, ale minusem jego jest to że ma ubogie opcje tworzenia Menu (brakuje mi tu dodanie dźwięku do menu- już nie mówię o dodawaniu ścieżki dźwiękowej do wybranych scen, chociaż też by się przydała taka opcja).


Po drodze miałem problem taki: jak zrobię obraz płyty w multiAVCHD to nie mogę go zaimportować do HD Writera, (wydaje mi się że problem wtkwi w strukturze folderów, pojawiają się w obrazie foldery BDMV oraz HDAVCL (zamiast AVCHDL) i ten folder jest pusty.
Poradziłem sobie w ten sposób że zgrałem materiał na Pendriva 8GB i zaimportowałem do HD Writera jak z karty.
Ale o co chodzi z tym obrazem płyty ??

I jeszcze jedno: czekając na odpowiedź poczytałem trochę o łączeniu plików, ja to wykonałem TSspliterem i to wszystko ?? a nie powinienem przypadkiem użyć również tsmuxera ?
Bo nie użyłem a wszystko działa - czegoś chyba nie rozumiem.
 
Ostatnia edycja:

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
W sumie to całkiem dobrze sobie radzisz. No i masz charakter - nie zrażają cię problemy.
Owszem po TSSplitter należy używać tsMuxer, aby wszystkie elementy informacyjne pliku były rzeczywiste. W twoim przypadku użyłeś tsMuxera, bo on jest wykorzystywany do tworzenia plików informacyjnych dla struktury AVCHD/BR w samym multiAVCHD, więc przy okazji przemuxował wszystkie pliki powstałe z połączenia mniejszych - dlatego nie miałeś problemów. Gdybyś chciał odtwarzać pliki połączone bezpośrednio w jakimś playerze, to zobaczyłbyś, że pliki są błędnie oceniane - i np. suwak nawigacyjny staje się bezużyteczny i płynność odtwarzania szwankuje.
W multiAVCHD możesz oczywiście dodawać ścieżkę dźwiękową do poszczególnych tytułów. Do menu takiej możliwości nie ma - choć Dean próbuje to jakoś rozwiązać.
Nie analizowałem czy mogą być problemy przy podstawieniu do HD Writer folderu BDMV z płytki stworzonej przez multiAVCHD, bo mnie to nie interesuje. Nie ma problemu natomiast, gdy się podstawia taki folder z płytki PMB.
Oczywiście multiAVCHD będzie jeszcze ulepszany, ale już teraz można nim robić struktury, których nie da się wykonać innymi programami.
 

Tamson

New member
witam
jestem nowy na forum i mam pytanko odnosnie sony vegas 9.
doczynienia z kamera mam od niedawna wiec jestem zupelnie zielony.
ostatnio nagralem film z wakacji. pocialem go w programie sony vegas 9 i zrobilem wszystko co chcialem. i problem pojawil sie na koncu. mianowicie nie mam pojecia w jakim formacie go zapisac:
1) po pierwsze chcialbym zeby dalo go sie ogladac na laptopie (acer aspire 6935G Intel Core 2 Duo T6400 2.0 GHz, 3gb ram) i zeby ocziwiscie jakosc byla jaknajlepsza.

2) po drugie zapisac w takim formacie zeby nie starcic nic na jakosci i zeby pozniej bylo go mozna edytowac i zmieniac format. tzn zebym nie musial trzymac plikow zrodlowych na dysku jedynie plik z filmem w calosci. (nie wiem czy to jest jasne dla Was o co mi chodzi :))

probowalem juz zapisywac w roznych formatach i czasami jest kiepska jakosc, czasami brak dzwieku a czsami starsznie sie tnie.

pozdrawiam i z gory dziekuje za pomoc

p.s.posiadam kamere panasonic sd200.
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Może w nawiązaniu do poniższego spróbuj zapisać wynik zgodnie z parametrami plików wejściowych tak, aby uniknąć przekodowywania. Napisz o rezultatach.

bankrootghost napisał:
Z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy:

............
Myślę, że już chyba czas rozwiać pewien mit, który się od pewnego czasu tu pojawił.
Nie wiem co robią inne komercyjne programy NLE, ten którego używam NIE ZAWSZE przekodowywuje materiał źródłowy.
Poniżej obrazki.

http://bankroot.wrzuta.pl/obraz/3tm9jGI9voZ/cap1
http://bankroot.wrzuta.pl/obraz/9drr98Jvi8N/cap3
http://bankroot.wrzuta.pl/obraz/9w8x4kW2ogN/cap4

pliki źródłowe to AVC 1920x1080, zatem wyraźnie widać, że ponowny rendering jest wykonywany przy zmianie rozdzielczości lub typu kompresji (co jest logiczne).
Dla dalszego wyjaśnienia dodam, że w przypadku stosowania przejść pomiędzy scenami są renderowane jedynie "przyległe" klatki sąsiadujących klipów (a nie całe klipy).
Skąd zatem teoria o "ponownym kodowaniu materiału źródłowego" z przysłówkiem ZAWSZE bez uwzględnienia warunków "wejściowych" ?
cap4
cap3
cap1

Dziękuję! Ja też z całym szacunkiem!
Nigdzie nie napisałem, że każdy program ZAWSZE przekodowuje pliki. Napisałem natomiast, że ja jestem przeciwnikiem przekodowywania plików AVCHD. Jest kilka programów, których producenci reklamują je, że nie muszą przekodowywać materiału filmowego (Smart Rendering itp) - ale można spotkać opinie w sieci, że nie zawsze to dobrze działa w przypadku AVCHD. Ty podajesz przykład tandemu Corel Video Studio Pro X2 i PowerDirector - nie wypowiadam się na ten temat, bo nie mam. Oczywiście przekodowywanie tylko w obrębie przejść między ujęciami jest logiczne i teoretycznie łatwe do zrealizowania dla programisty (bez renderingu części niezmienianych). Ale mnie przejścia nie interesują i przestałem wydawać pieniądze na zakup programów, które nie spełniają moich oczekiwań w szerszym znaczeniu. Wszystko to co mnie interesuje w zakresie plików AVCHD mogę uzyskać bardzo szybko, prostymi programami - tu nie ma żadnego problemu. Dla mnie najistotniejszy jest Authoring, czyli tworzenie struktur AVCHD/BR z odpowiednim menu nawigacyjnym i w tym zakresie od dawna dzielę się swoimi doświadczeniami. Poprostu chcę mieć absolutną swobodę w stosowanych rozwiązaniach. Tę potrzebę swobody w tworzeniu dostrzegł też autor multiAVCHD - stąd niezwykła popularność tego programu. Oczywiście nie wszystkie problemy da się prosto rozwiązywać - ale tych już bardzo mało pozostało.
Jeżeli ktoś chce korzystać z klasycznych programów edycyjnych - nic nie stoi na przeszkodzie. Jest wielu użytkowników Pinnacli, Vegasów, Uleadów, Corelów, Cyberlinków itp - i dzielą się swoimi opiniami, które są nieraz przecież bardzo krytyczne (wieszanie się programów, brak płynności odtwarzania, bardzo długie czasy kompilacji, niska jakość wynikowa itp).
I ja nie tworzę żadnych mitów. Poprostu obieram pewną drogę postępowania dla mnie najlepszą, prowadzącą najszybciej do pożądanego celu. Od dawna przestałem się wypowiadać na temat konkretnych klasycznych programów edycyjnych w sensie ich oceny, bo mam świadomość, że są różne potrzeby i możliwości poszczególnych użytkowników HD.
Przypuszczam nawet, że producenci oprogramowania komercyjnego z wielką uwagą śledzą kierunki rozwoju oprogramowania amatorskiego i stosowanych metod edycyjnych, ponieważ to one w pierwszej kolejności wychodzą naprzeciw potrzebom użytkowników kamer HD.
Gdyby nie było tej konkurencji - strach pomyśleć ile by kosztowały programy i jaką miałyby wartość użytkową. Pamiętamy jakie były początki.
Oczywiście chętnie wydam te 200-300 pln, jeżeli spotkam program edycyjny spełniający moje oczekiwania tak co do zakresu jaki i jakości edycji oraz authoringu - a przy tym nie będę musiał kupować nowego komputera, aby ten program dobrze działał.
A swoją drogą byłoby warto, aby użytkownicy programów ze Smart Rendering (lub podobnymi opcjami) trochę więcej napisali na naszym Forum, jak to u nich funkcjonuje w praktyce dla AVCHD.
 

marciniozo

Well-known member
Bez reklam
Sydon777 niestety masz racje w tym co piszesz...:(

"....Oczywiście chętnie wydam te 200-300 pln, jeżeli spotkam program edycyjny spełniający moje oczekiwania tak co do zakresu jaki i jakości edycji oraz authoringu - a przy tym nie będę musiał kupować nowego komputera, aby ten program dobrze działał."

Niestety tak jak piszesz producenci reklamują swoje programy, ale nie do końca mówią prawdę.
Ba pewnie, że można kupić full pakiet Adobe CS4, do tego zmodyfikować komputer...i wydać 15 - 20 tys zł....

Ale my amatorzy / przynajmniej ja/ filmujemy z zamiłowania a nie zarobkowo....:D. Dobrze, że są tacy programiści ja Dean i jego program multiAVCHD.

Co do programów to używałem / używam / tych o których piszesz i niestety żaden nie spełnia moich oczekiwań...i nawet nie chodzi tu o czas, ale o końcową jakość materiału....

Zastanawia mnie tylko jedno dlaczego skoro Dean może stworzyć taki program to nie mogą tego uczynić wielkie korporacje....

Ale pewnie jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze...:D:D:D
 

irokez

New member
Witam
Czy ktoś z Was spotkał się już takim problemem, że plik AVCHD (m2ts) wyeksportowany z Sony Vegas 9 nie ma głosu w DVD Architect? Ten sam plik odtwarzany w innych programach ma dźwięk, tak samo jak klip ściągnięty bezpośrednio z kamery (też jako m2ts). Pomożecie? Bo już sprawdziłem wszystkie znane mi możliwości i dalej lipa :( Parametry obu klipów są takie same - rozdzielczość, ilość klatek, rodzaj dźwięku itp.
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Tamson napisał:
Syndo777 czy to co mi radzisz to dotyczy mojego drugiego punktu?? a mozesz mi cos doradzic do pierwszego?

z gory dzieki.
Jeżeli twój komputer dobrze odtwarza pliki pochodzące z kamery (.m2ts lub .MTS), to w przypadku powodzenia zapisu wyników z Vegasa bez renderingu w miejscach nie zmienianych, taki plik powinien też dobrze się odtwarzać w komputerze. Jeżeli jednak twój komputer ma problemy z odtwarzaniem plików AVCHD (choć nie powinien, bo parametry komputera są całkiem dobre), to najlepiej wynik z Vegas zapisać jako Mpeg 2 przy rozdzielczości tej samej co pliki źródłowe. Z takimi plikami dają sobie radę nawet przeciętne komputery, a jakość jest zbliżona do oryginalnej - tylko pliki będą większe.
Jeżeli napiszesz coś więcej o wersji programu, którą masz (bo przecież jest Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum Edition, Sony Vegas Pro 9, Sony Vegas Movie Studio 9 Pro Pack itp), to jakiś użytkownik może się podzieli własnym doświadczeniem z takim programem.
 

Tamson

New member
sprawa wygląda następująco:
używam programu Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum Edition.

po pierwsze niestety pliki AVCHD nie działają za dobrze na moim laptopie. strasznie się przycinają.

pliki nakręcone kamerą są w rozdzielczości 1920x1080/50i 13 Mbps.
w programie przy zapisie zmontowanego filmu mam tylko jedną opcję do wyboru o tej rozdzielczości (w formacie mpeg2). mianowicie:
Video: 25 fps; 1920x1080
Blu-ray 1920x1080-50i, 25 Mbps, MPEG-2 video stream.
po renderingu obraz jest ok, natomiast nie ma głosu:(

ps. czy ktoś może mi napisać czy w tym programie jeżeli nie ma zmiany formatu ani rozdzielczości to końcowy film też jest renderowany w całości?? jeżeli tak to czy można jakoś ustawić żeby tego nie robił? a jeżeli to robi to czy jest przy tym utrata jakści??
 

ErniK28

Member
jak zrzucic pliki z Canon HF100 - w formacie 50i?

przy zrzucaniu na Vegasa mam pliki avchd - ale w opisie jest - 25fps. field order=upper field first, czyli mam rozumiec ze plik nagrany w 50i zgral sie na komp w formacie 25i? jak to zrobic prawidlowo zeby bylo 50i?

i czy ma znaczenie to w jakim formacie ustawiam projekt?
frame rate=50.000(double pal), field order=upper field first
czy tez
frame rate=25.000(pal), field order=none(progressive scan)
jak to dobrze poustawiac zeby byl jak najbardziej plynny obraz na tv/komp?

nie wiem czy dobrze rozumiem, ale majac pliki 50i i dajac na wyjsciu 25p - obraz powinien byc bardzo dobry?
 

leotdi

New member
Tamson napisał:
sprawa wygląda następująco:
używam programu Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum Edition.

po pierwsze niestety pliki AVCHD nie działają za dobrze na moim laptopie. strasznie się przycinają.

pliki nakręcone kamerą są w rozdzielczości 1920x1080/50i 13 Mbps.
w programie przy zapisie zmontowanego filmu mam tylko jedną opcję do wyboru o tej rozdzielczości (w formacie mpeg2). mianowicie:
Video: 25 fps; 1920x1080
Blu-ray 1920x1080-50i, 25 Mbps, MPEG-2 video stream.
po renderingu obraz jest ok, natomiast nie ma głosu:(

ps. czy ktoś może mi napisać czy w tym programie jeżeli nie ma zmiany formatu ani rozdzielczości to końcowy film też jest renderowany w całości?? jeżeli tak to czy można jakoś ustawić żeby tego nie robił? a jeżeli to robi to czy jest przy tym utrata jakści??

witaj,

pliki masz nagrane jako 50i (czyli 50 półobrazów wyświetlanych naprzemiennie, czyli w sumie 25 pełnych klatek).

Ponieważ używam w/w programu, doradzam Ci nastepująco:

1) Osobno renderujesz obraz i dźwięk.
2) Skończony projekt -> obraz - wybierasz "Zapisz jako typ:" = Sony AVC (*.mp4,*.m2ts,*.avc) i poniżej "Template:" = AVCHD 1920x1080 PAL 5.1 Surround
3) Dźwięk "Zapisz jako typ:" = Dolby Digital AC3 Studio (*.ac3) i poniżej "Template:" = 5.1 Surround DVD, AGC on
4) Łączysz w tsMuxerGUI lub jak chcesz z menu w multiAVCHD

Gwarancja efektu końcowego = 100% :D
 

nagdob

Member
Bez reklam
PMB a data i godzina.

Witam.
Problem jest następujący: jak ściągnę z kamery Sony jakiś klip do kompa to powstają 3 pliki: .m2ts, .modd, .moff. Jak plik .m2ts podglądnę w programie tsMuxerGUI to są widoczne 3 "podpliki" odpowiadające za 1.obraz, 2.dźwięk, 3.napisy. Tymi napisami jest data i godzina utworzenia danego klipu. Jeżeli w programie PMB zrobię strukturę BDMV, to przy odtwarzaniu widoczna jest ta data i godzina, którą oczywiście można wyłączyć funkcją SUBTITLE na pilocie.
Jednak problem jest wówczas, gdy ściągnięty klip poddam dalszej obróbce w PMB np. gdy go skrócę. Powstają wówczas nowe pliki: ...(1).m2ts, ...(1).modd, ...(1).moff. Jeżeli teraz podglądnę nowy plik ...(1).m2ts w programie tsMuxerGUI to niestety nie mam trzeciego "podpliku" tj. tego, który odpowiada za napisy. Także jak nagram nowo utworzony (skrócony) klip programem PMB na np. DVD RW, to przy odtwarzaniu nie ma już ani daty, ani godziny.
Jest to dla mnie bardzo poważny problem, gdyż nie mogę wówczas, przy oglądaniu filmu, podejrzeć w jakim czasie i godzinie był kręcony. Reasumując data i czas w plikach "nie obrabianych" wyświetlane są prawidłowo, natomiast w plikach "obrabianych" np. skracanych nie ma już tej daty ani godziny.
Czy jest jakiś sposób aby w plikach "obrabianych" w PMB, przy odtwarzaniu widoczna była data i godzina?
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Jeżeli to jest dla ciebie takie ważne, to obcinaj pliki w tsMuxer lub hurtowo w multiAVCHD (wcześniej na jakimś podglądzie musisz odnotować, które pliki mają być cięte i w którym miejscu). W takim przypadku po kompilacji końcowej w multiAVCHD, każdy plik zachowuje informacje czasowe niezależnie czy był obcinany jego początek czy koniec.
 

nagdob

Member
Bez reklam
To, to ja wiem. Tylko, po zrobieniu struktury w multiAVCHD z plików .m2ts, problem jest z rozjeżdżaniem dźwięku. Natomiast jak najpierw zrobię strukturę BDMV w PMB i taki katalog zaimportuję do multiAVCHD to dźwięk jest ok. Widać coś kosztem czegoś, ale dlaczego PMB tak robi, że w plikach obrabianych usuwa datę i godzinę?
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Taka jego uroda i nic na to nie poradzisz. A z tym rozjeżdżaniem się dźwięku, to nie można generalizować. Owszem może się to zdarzyć ale raczej rzadko. Dokładnie trudno ustalić przyczynę takiego przypadku, choć prawdopodobieństwo wystąpienia asynchronizacji A/V rośnie wraz z ilością łączonych plików. Ale musi być jeszcze jakaś strukturalna przyczyna, która tylko czasami daje znać o sobie. W każdym razie ja często korzystam z łączenia dość dużej ilości plików (nawet do 99) i przy odtwarzaniu sprzętowym nie zauważam asynchronizacji A/V. Jak raz na jakiś czas się zdarzy (choć naprawdę rzadko), to koryguję synchronizację w programie NLE, zgrywam samo audio, a następnie podmieniam w pliku połączonym (nic nie tracą na jego jakośc). Przy okazji takiego zabiegu można też co nieco ulepszyć samą ścieżkę dźwiękową (usunąć zbędne dźwięki, wyciszyć hałasy, coś dopowiedzieć, a nawet dodać muzyczkę). Opracja z łączeniem plików w PMB jak dla mnie jest zbyt absorbująca czas - więc z niej nie korzystam i PMB jest w odstawce.
 

gaspar

New member
@Sydon777 - jakiego programu używasz pisząc wcześniej o NLE? (Non-Linear Editing?)... Co prawda też rzadko rozjeżdża mi się AV przy łączeniu plików, ale ciekawy jestem Twoich doświadczeń z "tajemniczym" softem ;)
Może nawet warto byłoby założyć jakiś nowy wątek dotyczący synchronizacji AV i wymiany doświadczeń forumowiczów... ?
 

szmyk

Member
bankrootghost napisał:
Nie wiem co robią inne komercyjne programy NLE, ten którego używam NIE ZAWSZE przekodowywuje materiał źródłowy.
Poniżej obrazki.
...
pliki źródłowe to AVC 1920x1080, zatem wyraźnie widać, że ponowny rendering jest wykonywany przy zmianie rozdzielczości lub typu kompresji (co jest logiczne).
Dla dalszego wyjaśnienia dodam, że w przypadku stosowania przejść pomiędzy scenami są renderowane jedynie "przyległe" klatki sąsiadujących klipów (a nie całe klipy).
Skąd zatem teoria o "ponownym kodowaniu materiału źródłowego" z przysłówkiem ZAWSZE bez uwzględnienia warunków "wejściowych" ?
Przetestowałem PowerDirector 8.0 i okazuje się, że smart rendering działa ładnie, ale tylko w teorii na tych obrazkach co podałeś. Przykład:
- 2 klipy bez modyfikacji: SVRT (smart rendering) działa ok
- 2 klipy, a pomiędzy nimi przejście: SVRT Information pokazuje, że zostanie przekodowany tylko fragment z przejściem. Jednak przy generowaniu pliku drugi klip został cały zrenderowany.
- 1 klip przycięty: Wg SVRT Information nie ma potrzeby renderowania, jednak w praktyce cały fragment klipu został zrenderowany

Poza tym szkoda, że można korzystać tylko z jednej opcji: albo SVRT, albo CUDA. Przydałoby się wsparcie CUDA, gdy renderowane są tylko niektóre klipy przy opcji SVRT.

Macie może lepsze doświadczenia w powyższych przypadkach?

Wygląda na to, że wciąż aktualny jest post:
forum/showpost.php?p=378810&postcount=101
 
Do góry