Od JVC po EPSONA trudny wybór

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Pod względem poziomu czerni i kontrastu JVC jest znakomity, naprawdę nie ma czego poprawiać. Aby wykorzystać 100% możliwości tej maszyny, trzeba przede wszystkim zadbać o pomieszczenie. Powinno ono być całkowicie zaciemnione od zewnętrznych źródeł światła, a wszystkie ściany, sufit i podłoga powinny być możliwie najciemniejsze (czarny mat, grafit, ciemny brąz itp.), nieodbijające światła z powrotem w kierunku ekranu. Każda minimalna ilość światła, nawet z pojedynczej diody (!) natychmiast pogorszy czerń i kontrast obrazu.

W takich idealnych warunkach można spokojnie instalować ekrany gain 1.0-1.2, oczywiście dobrej klasy, a Adeo Plano są dobre. Do uzyskania zalecanych 16 ft-L (54 cd/m2) na ekranie VisionWhite 240X135 wystarczy około 470 lm, w porównaniu do 700 lm z VisionGray gain 0.8. Przy tej samej jasności maksymalnej 16ft-L nieco lepszą czerń i kontrast uzyskamy z ekranem "białym", ponieważ projektor JVC (inne również) ma lepszy kontrast przy mniejszym strumieniu świetlnym.

W pokoju z jasnymi ścianami można zainstalować ekran "szary" gain 0.8, który poprawi nieco kontrast w scenach mieszanych z dużą ilością jasnych motywów, ale generalnie nie może zwiększyć kontrastu natywnego on/off - obniża w jednakowy sposób poziom czerni i bieli. Takie ekrany przede wszystkim bardzo "wysysają" światło, redukują jasność nawet o 40%, co trzeba uwzględnić przy planowaniu kina domowego nawet z tak jasnym rzutnikiem, jak JVC HD350.

Zdecydowanie polecam kalibrację po ok. 100 h pracy lampy, niekoniecznie profesjonalną ISF ccc za ponad 1000 zł. Warto dostroić precyzyjnie poziomy czerni, bieli, gammę i skalę szarości.

Mam nadzieję, że nie zanudziłem.

Pozdrawiam w Nowym Roku.

Adam
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
Witam!

Pod względem poziomu czerni i kontrastu JVC jest znakomity, naprawdę nie ma czego poprawiać. Aby wykorzystać 100% możliwości tej maszyny, trzeba przede wszystkim zadbać o pomieszczenie. Powinno ono być całkowicie zaciemnione od zewnętrznych źródeł światła, a wszystkie ściany, sufit i podłoga powinny być możliwie najciemniejsze (czarny mat, grafit, ciemny brąz itp.), nieodbijające światła z powrotem w kierunku ekranu. Każda minimalna ilość światła, nawet z pojedynczej diody (!) natychmiast pogorszy czerń i kontrast obrazu.

W takich idealnych warunkach można spokojnie instalować ekrany gain 1.0-1.2, oczywiście dobrej klasy, a Adeo Plano są dobre. Do uzyskania zalecanych 16 ft-L (54 cd/m2) na ekranie VisionWhite 240X135 wystarczy około 470 lm, w porównaniu do 700 lm z VisionGray gain 0.8. Przy tej samej jasności maksymalnej 16ft-L nieco lepszą czerń i kontrast uzyskamy z ekranem "białym", ponieważ projektor JVC (inne również) ma lepszy kontrast przy mniejszym strumieniu świetlnym.

W pokoju z jasnymi ścianami można zainstalować ekran "szary" gain 0.8, który poprawi nieco kontrast w scenach mieszanych z dużą ilością jasnych motywów, ale generalnie nie może zwiększyć kontrastu natywnego on/off - obniża w jednakowy sposób poziom czerni i bieli. Takie ekrany przede wszystkim bardzo "wysysają" światło, redukują jasność nawet o 40%, co trzeba uwzględnić przy planowaniu kina domowego nawet z tak jasnym rzutnikiem, jak JVC HD350.

Zdecydowanie polecam kalibrację po ok. 100 h pracy lampy, niekoniecznie profesjonalną ISF ccc za ponad 1000 zł. Warto dostroić precyzyjnie poziomy czerni, bieli, gammę i skalę szarości.

Mam nadzieję, że nie zanudziłem.

Pozdrawiam w Nowym Roku.

Adam

Witam Imiennika :)

Troche chyba przesadziles :) Owszem im, wiecej swiatla tym bardziej spada czerm i kontrast, ale pojedyncza dioda raczej na nic nie wplynie, no chyba ze jakas halogenowa. Oczywiscie zgadzam sie z tym, ze lepiej by bylo jak by jej nie bylo w ogole :) Wydaje mi sie, ze bardziej powinno sie zwracac uwage np. na to, jak blisko od ekranu sa sciany boczne. Jesli sa za blisko, to nawet pomalowanie ich na ciemy kolor nic nie da - i tak bedziemy widziec swiatlo odbijajace sie od nich - co pogorszy ogolny efekt.

Co do tych ekranow... no wlasnie. Nie wiem czy sie myle, ale zawsze myslalem ze jest na odwrot niz jak pisales. Jesli mamy dobrze wyciemnione pomieszczenie, to po co je rozjasniac stosujac ekran z gain > 1 ? Przeciez wlasnie przez to spadnie mam czern i kontrast. Jesli damy ekran z gain < 1 to podnosimy kontrast i obnizamy jasnosc - ale tej w takich warunkach nam przeciez nie brak.

I tu moje jeszcze jedno spostrzezenie... jesli nie mamy dobrze przystosowanego pomieszczenia to wlasciwie nie wazne jaki damy ekran, bo i tak wszelkie niuanse majace poprawic obraz zostana zniweczone "niedoskonaloscia pomieszczenia". Moze to brzmi jak banal i mozna o tym przeczytac na prawie kazdym forum, ale jesto bolesna prawda, o ktorej sam sie kiedys przekonalem.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Przykład z diodą tylko obrazuje, jak niski poziom czerni ma JVC. A diody i wyświetlacze np. w sprzęcie AV potrafią być naprawdę jasne. Oczywiście jedna dioda nie zrujnuje całkowicie obrazu, ale różnicę da się odczuć. Natomiast pełna zgoda co do konieczności dokładnego pokrycia wszystkich ścian ciemnym, matowym materiałem, szczególnie obszarów najbliżej ekranu, żeby wycisnąć maksimum z projektora klasy JVC, innych tańszych również.

Podzielam twój sceptycyzm, co do możliwości poprawy kontrastu i czerni przy pomocy ekranu typu Matt Grey, to działa w niewielkim stopniu, chociaż Stewart GrayHawk podobno czyni cuda - 100" za ponad 10000 zł. Obowiązuje tu także zasada najsłabszego ogniwa - w tym wypadku jest to "jasne" pomieszczenie.

Wydawało mi się, że problem czerni i kontrastu z ekranami gain 1-1.2 w porównaniu do gain 0.8 wyjaśniłem wystarczająco dokładnie na tym przykładzie z Adeo 240X135.
Przy użyciu szarego ekranu poziom czerni spada, powiedzmy o 30%. Jednak poziom bieli również spada w takim samym stopniu - kontrast obrazu nie zmieni się. Ciągle chodzi tu o kontrast on/off (plansza biała/plansza czarna), tzw. kontrast sekwencyjny, który określa minimalny poziom czerni projektora.
W kinie domowym luminancja ekranu powinna wynosić 16 ft-L (54 cd/m2) i do uzyskania takiej wartości z ekranem MattGray projektor musi świecić 30% jaśniej. Wówczas kontrast jest nieco mniejszy (!).
Wg pomiarów polskiego Audio-Video nr 3/2009 (model RS10/HD350) kontrast on/off waha się w granicach 25000-40660:1 przy jasności 902-334 lm.
Policzmy dokładniej, zakładając ekran Adeo Plano 240X135, końcowa, stała luminancja 16 ft-L/54 cd/m2:

- VisionGray, gain 0.8-->strumień św. 700 lm---> czerń 54 cd/m2 : 32100 = 0.00168 cd/m2;

- VisionWhite, gain 1.2-->strumień św. 470 lm---> czerń 54 cd/m2 : 36100 = 0.00149 cd/m2.

Oczywiście są to przykładowe, szacunkowe obliczenia - należałoby pomierzyć wszystko miernikiem po kalibracji.

Niestety nie udało się uniknąć jeszcze większej ilości terminów technicznych i liczb:).

Pozdrawiam.
 

MarysM

New member
Nieżle zamieszaliści mi Panowie z tymi ekranami :) Widzę, że muszę starannie przygotować pokój (mam wolną rękę co do jego adaptacji :) ). Co więc polecacie na ściany - farba, a może jakaś tapeta ? (rozumiem, że najlepiej matowa).
Co do ekranu to muszę polegać na waszych opiniach i w takim razie na tą chiwlę wybór pada na Adeo Plano 240X135 gain 1.2 (mam jeszcze trochę czasu więc może decyzja się zmieni :) ).
 

pa3

New member
Bez reklam
Co do tych ekranow... no wlasnie. Nie wiem czy sie myle, ale zawsze myslalem ze jest na odwrot niz jak pisales. Jesli mamy dobrze wyciemnione pomieszczenie, to po co je rozjasniac stosujac ekran z gain > 1 ? Przeciez wlasnie przez to spadnie mam czern i kontrast. Jesli damy ekran z gain < 1 to podnosimy kontrast i obnizamy jasnosc - ale tej w takich warunkach nam przeciez nie brak.

I tu moje jeszcze jedno spostrzezenie... jesli nie mamy dobrze przystosowanego pomieszczenia to wlasciwie nie wazne jaki damy ekran, bo i tak wszelkie niuanse majace poprawic obraz zostana zniweczone "niedoskonaloscia pomieszczenia". Moze to brzmi jak banal i mozna o tym przeczytac na prawie kazdym forum, ale jesto bolesna prawda, o ktorej sam sie kiedys przekonalem.

Szara powierzchnia bardziej pochłania światło, dzięki czemu otoczenie jest mniej oświetlone np. przy jasnych ścianach, suficie, meblach,... i tym samym mamy wizualnie kontrastowy obraz (żywsze kolory).
Jeśli jest dobra adaptacja pokoju pod kino to jak najbardziej wypada zastosować MattWhite z gain 1.0 - no bo tak na chłopski rozum (hehe): światło z ekranu nie będzie odpijać się od jasnych przedmiotów, więc nie rozjaśni nam ekranu (przez co gubi się czerń, kontrast).

Jednak mało kto dysponuje takimi warunkami, dlatego osobiście uważam że kupowanie takich maszynek jak JVC i instalowaniu ich w jasnych pomieszczeniach trochę mija się z celem - sam ekran MattGrey nie załatwi za nas wszystkich problemów - niestety.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
Szara powierzchnia bardziej pochłania światło, dzięki czemu otoczenie jest mniej oświetlone np. przy jasnych ścianach, suficie, meblach,... i tym samym mamy wizualnie kontrastowy obraz (żywsze kolory).
Jeśli jest dobra adaptacja pokoju pod kino to jak najbardziej wypada zastosować MattWhite z gain 1.0 - no bo tak na chłopski rozum (hehe): światło z ekranu nie będzie odpijać się od jasnych przedmiotów, więc nie rozjaśni nam ekranu (przez co gubi się czerń, kontrast).

Jednak mało kto dysponuje takimi warunkami, dlatego osobiście uważam że kupowanie takich maszynek jak JVC i instalowaniu ich w jasnych pomieszczeniach trochę mija się z celem - sam ekran MattGrey nie załatwi za nas wszystkich problemów - niestety.

No ale wlasnie to napisalem. Tylo ja osobiscie uwazam, ze czasem i gain 1.0 w dobrze wyciemnionych pomiszczeniach zaszkodzi a nie pomoze. Przy jasnych scenach moze strasznie bic po oczach :p Nie wspomne juz o gain 1.2 itd... Jedyna rozsadna sytuacja przemawiajaca za ekranem z wiekszym gain w wyciemnionych pomiszczeniach jest slaba jasnosc projektora i duza powierzchnia projekcyjna - np. 110 - 120 cali i wiecej.
 

pa3

New member
Bez reklam
No jeśli ktoś w takim pomieszczeniu zastosuje bardzo jasny rzutnik to napewno zaszkodzi w ogólnym odbiorze. Działa to tak samo w druga stronę, wiec trzeba trochę pogłówkować zanim zamienimy pokój w kino ;)
 

MarysM

New member
No jeśli ktoś w takim pomieszczeniu zastosuje bardzo jasny rzutnik to napewno zaszkodzi w ogólnym odbiorze. Działa to tak samo w druga stronę, wiec trzeba trochę pogłówkować zanim zamienimy pokój w kino ;)

Projektor już kupiony więc tego nie odkręcę :). A pokój - faktycznie nie za duży bo 4x3m, ale mogę go dowolnie zaadaptować. Bardzo Wasze rady są mi pomocne (ale im ich więcej tym mam większy mętlik w głowie :) (oczywiście bez obrazy Panowie) ). Nie mam za wiele pojęcia o projektowaniu pokoju do kina domowego więc wysztkie moje "ruchy" wynikają z postów na tym forum - za które bardzo dziękuję.
 

pa3

New member
Bez reklam
Przeleciałem z grubsza przez ten watek i z tego co widzę kupiłeś jvc hd350 + masz możliwość zaciemnienia pomieszczenia, więc wybór ekranu jest prosty - biała powierzchnia, tak jak polecał kolega parę postów wyżej.

HD350 to wyśmienita maszynka, więc o poziom czerni przy twoich warunkach nie musisz się martwić. Wykończ pokój, zainstaluj projek, ekran a potem pozostaje tylko zbieranie szczęki z podłogi :D
 

kinder

Member
Ja dla swojego JVC X7 zapodałem ekran szary gain 0,8 ale u mnie są jasne ściany więc bałem się że będzie się wszystko odbijać ...
 

Buti

New member
Jeśli chodzi o ekran szary. Wg użytkowników poprawia kontrast. Wg mnie szary ekran to kompromis - dla mnie nie do przyjęcia. Wystarczy porównać odcienie kolorów twarzy. Na białym ekranie są naturalne, nasycone a na szarym po prostu są nienaturalne, przyciemnione - sine. Wzmocnienie czerni kosztem utraty efektu żywego obrazu.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Naprawdę nie chciałbym, żeby ktoś choć przez chwilę pomyślał, że tak będzie wyglądał obraz z dobrego projektora, właściwie skalibrowanego, na dobrym ekranie typu Matt Gray ( gain 0.8-0.9 ). A przecież ostatnio dyskusja koncentruje się na znakomitym JVC HD350 i ekranie Adeo.

To, co opisałeś Buti, w ogóle nie można nazwać ekranem do kina domowego. Jest to jakaś szara powierzchnia, która daje "obraz" zdecydowanie zbyt ciemny i ze zmasakrowaną skalą szarości w kierunku zimnych barw.
Obraz z JVC HD350 na obu ekranach Adeo, szarym i białym będzie znakomity, a po kalibracji, wyrównaniu jasności, trudny do odróżnienia. Tak się składa, że przy ekranie 240X135 trzeba użyć trybu Cinema1/przesłona 2; lampa High(700 lm) -> VisionGray, lampa Normal(480 lm) ->VisionWhite.
Wówczas luminancja w obu przypadkach wynosi zalecane ok. 16ft-L.

Ogólnie można wymienić następujące zalety dobrych ekranów typu White:

- ekran może być szerszy o 15-20% przy zachowaniu tej samej jasności;
- zakres użytecznych przekątnych jest dużo większy, przykładowo dla JVC HD350 będzie to max. 150";
- projektor może pracować w trybie oszczędnym, mniej wówczas hałasuje - oczywiście tylko w ograniczonym zakresie przekątnych, np. 110" w przypadku JVC;
- większy zapas jasności - lampy świecą z czasem coraz ciemniej, po 1000 h nawet 35%;
- rzutnik pracując z mniejszą jasnością ma większy kontrast natywny, pomiary tego dowodzą;
- większa swoboda instalacji, projektory z długim zoomem stracą kolejne 25-40% jasności przy instalacji daleko od ekranu (wąski kąt projekcji), nasz JVC traci 25%, a Epson TW5500 aż 40%, ale dopiero przy montażu 6.7 m od ekranu 109".

Pozdrawiam.
 

Deimos

Banned
Przecież w linku co podałeś jest to wyraźnie napisane.
White Pro jest o 0.1mm grubszy i nie przepuszcza światła od tyłu (np. w przypadku zamocowania ekranu na tle okna)...
Dlatego cały tył w tym ekranie ma czarną powierzchnię nie przepuszczającą światła (sprawdziłem to przed momentem u siebie )...
Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:
Do góry