- przeczytaj jeszcze raz dokladnie to co napisales , zwroc uwage,ze sam sobie zaprzeczasz
a te 20ms czy 40 ms wziales poprostu "z sufitu"....
Skoro nie wiesz skąd biorą się te czasy, to wyjaśnię raz jeszcze. Powoli.
Przy okazji przypominam, że rozmawiamy o tym, który format przenosi więcej informacji o ruchu - 1080i50 czy 1080p25.
Oczywiście, gdy nieruchoma kamera filmuje nieruchomy obiekt, to wówczas nie ma różnicy w ilości sfilmowanego ruchu w obu formatach, bo ruchu nie ma. Ta sytuacja nie jest więc interesująca, tak jak i sytuacje, gdy ruch przed kamerą jest bardzo powolny.
Interesująca, dla porównania, jest sytuacja gdy filmujemy szybko przemieszczające się obiekty - tak jak ma to miejsce na przykład przy transmisjach sportowych.
W takiej sytuacji, aby filmowane obiekty zachowały ostrość na zarejestrowanych półobrazach lub ramkach przysłona powinna być otwierana na jak najkrótszy czas, na jaki tyko pozwala oświetlenie sceny.
Teraz precyzyjnie: 20 ms (czyli 1/50 s) to odstęp pomiędzy kolejnymi otwarciami migawki, gdy kamera nagrywa w formacie 1080i50. 40 ms (czyli 1/25 s) to odstęp pomiędzy kolejnymi otwarciami migawki, gdy kamera nagrywa w formacie 1080p25.
Czy dotąd wszystko jest jasne?
Teraz jeśli chcesz być tak bardzo precyzyjny, to odlicz sobie powiedzmy jedną milisekundę na otwarcie migawki i wyjdzie, że Ci, że pomiędzy następującymi po sobie otwarciami migawki przy filmowaniu w formacie 1080i50 kamera jest ślepa na to, co dzieje się przed jej obiektywem, na 19 ms, a w formacie 1080p25 na 39 ms. Przez taki czas ma wówczas zamkniętą migawkę.
Oznacza to, że jeśli na przykład jakiś obiekt wykonał ruch wahadłowy, którego okres trwał 38 ms to w formacie 1080p24 żadna zmiana położenia tego obiektu mogła nie zostać w ogóle zarejestrowana, a w formacie 1080i50 na pewno zarejestrowana została.
Czy teraz już rozumiesz o co chodzi?
nie wiem czy znasz kogos kto ma pojecie o filmowaniu lub fotografii i moglby przyblizyc ci podstawy tego zagadnienia.poniewaz nie chce mi sie tlumaczyc wszystkiego od poczatku pozwole sobie zacytowac wypowiedz kolegi z tego forum ,ktory ladnie to wyjasnia :
(zwroc szczegolna uwage na wymagane czasy otwarcia migawki w stosunku do dynamiki ruchu)
btw.jesli bardziej zaglebisz sie w to zagadnienie dowiesz sie rowniez dlaczego w niektorych scenach filmowych widac "ziarno"
Skoncentruj się na rzeczach kluczowych, bo Twoje dygresje na temat różnych innych zjawisk występujących przy fotografowaniu rozpraszają Cię na tyle, że umyka Ci sedno dyskutowanego tematu.
ps. "latwiej"- nadawcy przesylaja sygnal z przelotem poniewaz ze wzgledu na fakt ,ze to polobrazy sa mniejsze wymagania co do bitrate.
Akurat wymagania pasma dla formatu 1080i50 są większe niż dla formatu 1080p25 o tej samej jakości. Wynika to z faktu, że format 1080i50 nie poddaje się kompresji tak dobrze, jak format 1080p25.