Jaką kamerkę kupić PAL czy NTSC z USA, wszystko za i przeciw.

aj.

New member
Myślę, że temat zasługuje na osobny post, ponieważ dużo osób zastanawia się nad importem kamery NTSC np. z USA lub Japonii i często padają podobne pytania. Mam prośbę do osób, które już wypowiadały się na forum w tej sprawie o powtórne zabranie głosu, zbierzmy w jednym miejscu różne argumenty za i przeciw. Liczę na wypowiedzi praktyków, którzy mają kamerę full HD z NTSC.
Chodzi o takie sprawy jak: gwarancja (może ktoś ma jakieś doświadczenia lub rozwiązanie problemu gwarancji), zasilanie kamery, jakość rejestracji jeśli jest różnica, obróbka materiału w komputerze, możliwość oglądania na nowoczesnych telewizorach (stare i tak się nie nadają), zgodność materiału NTSC z europejskimi odtwarzaczami bluray itp.


Na początek zaprezentuje argument za NTSC, bo znalazłem świetny materiał porównawczy. Chodzi o porównanie jakości rejestracji w trybie 30p, która występuje tylko w NTSC z trybem 24p.
Tu jest test filmowy: http://file.meyersproduction.com/hf10/comp-20k.mov nakręcony kamerami NTSC - HF10 24p, 30p. 60i, HV20 i HG10.
Twierdzę, że jest duża różnica w płynności materiału nagranego w trybie 30p w porównaniu z 24p, którego płynność jak sądzę jest zbliżona do palowskiego 25p. Tak przypuszczałem, ale teraz mogłem to zobaczyć. Rożnica między 30p a 60i nie dotyczy tematu ale sami oceńcie.
Test przedstawia stojący wentylator wykonujący cykliczne ruchy w lewo i prawo z nałożonym kapeluszem o fakturze materiału w jodełkę. Scena jest filmowana kolejno z tego samego ujęcia wszystkimi kamerami
 

gajorro

New member
No ok, w sumie nie najgorszy pomysl. Od ponad miesiaca posiadam kamere Canon HV20 w wersji NTSC zakupiona w sklepie adorama.com. Jesli chodzi o cechy samej kamery nie bede sie wypowiadal, natomiast co do wad i zalet systemu NTSC w Polsce:

- nie zgodze sie z aj. ze 30p jest lepsze od 24p. jest po prostu inne. w kinie jest 24p i niektorym sie podoba, niektorym nie. delikatny brak plynnosci to dla wielu plus, zreszta dla calego domowego hd, od kamery przez odtwarzacz bluary po telewizor 24p to magiczne slowo klucz. ze swojej strony moge powiedziec ze obecnie nagrywam raczej w 60i z czego latwo zrobic dla mnie zadowalajace 30p.
Mimo wszystko rzeczywiscie tu plus dla wersji NTSC - dwa tryby, 24p i 30p do wyboru do koloru.

- cena - bez dyskusji, przy obecnym kursie dolara ceny elektroniki w Europie sa niezbyt konkurencyjne:p Czasami moze sie jednak zdarzyc ze bedzie trzeba zaplacic cło:p

- "kompatybilnosc z Europą" - tu troche gorzej, w wielu przypadkach przy filmowaniu ze sztucznym (glownie zwykle zarowki) oswietleniem wystepuje migotanie. W hv20 "bezpieczna" ekspozycja to 1/100, niestety wymaga znacznie mocniejszego oswietlenia niz dluzsze czasy. Zauwazylem ze im mocniejsza zarowka tym rejestrowane migotanie mniejsze.
Jesli chodzi o podlaczanie do TV - nie posiadam odbiornika HD (tylko monitor komputerowy HD). W przypadku telewizorow SD, raz obraz byl czarnobialy,innym razem kolorowy bo tv byl dwusystemowy. Jesli filmy beda ogladane przede wszystkim na kompie NTSC nie jest problemem.
Nagrywanie DVD do odtwarzaczy pal - mozliwe i stosunkowo proste, efekt wg mnie jest OK.

- gwarancja - moja gwarancja dla HV20 jest wazna tylko w USA, ale jesli od czasu do czasu bywa sie w USA, lub ma sie kogos znajomego ktory lata za wielka wode, to mozna to przebolec... Generalnie warto dmuchac na zimne i dbac o sprzet.

- pulldown - dla 24p w hv20 i innych kamerach wystepuje pulldown, nie wiem jak jest w hv30 ale pewnie tez. Jesli planujemy wyswietlanie materialu na "urzadzeniach progresywnych" trzeba go usunac, a to wymaga troche czasu i "pomeczenia" kompa.

Ja jak na razie nie zaluje, w zasadzie jestem bardzo zadowolony, ze sprowadzilem kamerke z USA, w Polsce nie byloby mnie stac na kamere HD i skonczylbym z panasonic nv gs320. Warto rozejrzec sie takze za jakimis akcesoriami do kamery w USA - tez sa znacznie tansze.

Pozdrawiam
 

aj.

New member
Oczywiście tryb filmowy 24p to nie tylko ilość klatek na sekundę ale i inne ustawienia kamery naśladujące materiał kinowy i tego nie oceniam. Tryb 24p posłużył mi wyłącznie jako zastępstwo palowskiego 25p do porównania z 30p, i jedynym kryterium była płynność ruchu. Zwykle przycinanie obrazu jeśli nie zależy nam na efekcie kinowym nie bedzie zaletą tylko wadą.
Gdybyś miał oglądać materiał wyłącznie na monitorze komputerowym full HD lub telewizorze full HD z wyświetlaniem progresywnym nagrywałbyś 30p czy 60i, jakie za i przeciw.
 

worldidol

New member
aj. napisał:
Oczywiście tryb filmowy 24p to nie tylko ilość klatek na sekundę ale i inne ustawienia kamery naśladujące materiał kinowy i tego nie oceniam. Tryb 24p posłużył mi wyłącznie jako zastępstwo palowskiego 25p do porównania z 30p, i jedynym kryterium była płynność ruchu. Zwykle przycinanie obrazu jeśli nie zależy nam na efekcie kinowym nie bedzie zaletą tylko wadą.
Wiele osób krytykuje tryb 24p/25p z powodu braku płynności. Tym trybem trzeba umieć się posługiwać, rewelacyjne rezultaty daje dopiero kiedy ma się odpowiednią stabilizację. Jak kręcicie z ręki to nie dziwcie się, że materiałowi brakuje płynności.
 

aj.

New member
worldidol napisał:
Wiele osób krytykuje tryb 24p/25p z powodu braku płynności. Tym trybem trzeba umieć się posługiwać, rewelacyjne rezultaty daje dopiero kiedy ma się odpowiednią stabilizację. Jak kręcicie z ręki to nie dziwcie się, że materiałowi brakuje płynności.

Niestety tej płynności brakuje również, kiedy kamera jest na statywie -zobacz film testowy, naprawdę warto. Mozna ściągnąć ten film z mniejszym bitrate, wtedy będzie kilka MB. Ale jak mówiłem nie chodzi o tryb kinowy. Myślę że tryb 30p może w przyszłości zastąpić 60i, niestety mają go tylko kamery NTSC. Podobnie 60i będzie dawało płynniejszy obraz niż 50i. Ala coś za coś, teoretycznie - więcej klatek przy tym samym bitrate powinno pogorszyć jakość kodowania.
 

Galczych

New member

aj.

New member
Analizując dodtychczasowe wypowiedzi wygląda na to, że zakup kamery w USA ma same zalety i jedną okropną wadę brak gwarancji.
Czy ktoś miał jakieś doświadczenia z realizacją gwarancji w USA - jakie są koszty transportu, podejście sprzedawcy itp.
Dla tych, którzy zamierzają kupić HF10 w USA mam dobra wiadomość: jest polska wersja językowa i tryb nagrywania VBR no i oczywiście unikalne 30p. Oto link do instrukcji http://downloads.canon.com/cpr/software/video/VIXIA-HF10_HF100_NTSC_E_web.pdf')
 

Galczych

New member
ja kupilem tu:
http://www.architronic.ch/?id=000881716

z tym ze cena 3 dni temu byla 994 chf - kamerka juz doszla do Ciotki.


Poniewaz mam juz kamerke, to tylko chcialem dodac ze kamera posiada polskie menu, eurogwarancje oraz system PAL. Dlatego jak ktos ma tam kogos to polecam, wyszla mnie 2250 PLN z przesylka do CH.
pozdr
 

lukas

New member
Przeczytałem powyższe opinie za które dziękuję i jednak poszukam tej kamery w PAL-u .Dla potrzeb amatorskich chyba mi wystarczy i myślę że problemów będzie mniej. Może ktoś wie czy w USA ktoś sprzedaje je też w PAL-u , bo szukając sam nie znalazłem. Tam HDC-SD9 kosztuje ok.700 USD a u nas ponad 1000 USD więc ,,jest o co walczyć,, .
 

aj.

New member
Z doświadczeń forumowiczów wynika, że nie ma problemu z NTSC,
na dodatek jak zauważył przedmówca te kamery są tańsze.
Właśnie zdecydowałem się HF10 w NTSC, tą kamerę można dostać już za 900$.
 

Huzar

New member
ojjj nie radzę tam kupować.
Na 457 recenzji tego sklepu ocena w skali do 10.00 wynosi 0.19 !!!!!!!!

Można w stanach kupić w cenie lepszej niż sugerowana cena detaliczna ale jak cena oferowana jest o 50% niższaj od sugerowanej to wiadomo, że to ściema.

Pozdrawiam

PS: aj. ja tez chciałem kupić canona (mój dotychczasowy sprzęt foto-video to canon). Obejrzyj dostępne w sieci filmy nakręcone równoczeście kamerami sr11/12 i hf10/100.

Pozdrwiam
Huzar
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

aj.

New member
Tu możecie sprawdzić sklep w USA: http://sheddingsomelight.com/buy-cameras/list/dealerindex.html

do Huzar
PS: aj. ja tez chciałem kupić canona (mój dotychczasowy sprzęt foto-video to canon). Obejrzyj dostępne w sieci filmy nakręcone równoczeście kamerami sr11/12 i hf10/100.

Filmuje zawody judo i muszę mieć małą kamerę na krty, zastanawiałem się nad SD9 bo ma prerecording ale to przepełnianie piksla mnie zniechęciło bo często filmuje się przy sztucznym oświetleniu. Ostatecznie wybrałem HF10.
Jeśli chodzi o porównania to materiały z internetu nie są kręcone jednoczasowo i brak w nich zazwyczaj informacji o nastawach. Trzeba by mieć obydwie kamery w dłoni, filmować jednocześnie na tych samych nastawach i analizować. Stosunkowo łatwo jest zmierzyć rozdzielczość na planszach testowych ale ustalić pomimo różnic gustu, która kamera nagrywa ładniejszy film, nie wiem czy to możliwe.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

magik

New member
aj. napisał:
Cześć

Jak sądzicie za ile można kupić Canona HF10?. Zajrzyjcie tu: http://www.bestpricecameras.com/prodetails.asp?prodid=4413288&display=1
Może znajdzie się jakiś odważny żeby to sprawdzić?


Nie dajcie się nabrać na ten sklep!!!
Taki sklepów co proponują zakup sprzętu za niekiedy połowę ceny jest bardzo dużo. Nie masz żadnych szans kupić sprzętu w takich cenach, chyba że dobierzecie mnóstwo sprzętu dodatkowego za zawyżone ceny.
Co wyjdzie na to samo lub drożej
 
Do góry