HD kontra SD - przemyślenia

fransua

New member
Pixel shift powstał po to by z przetworników o mniejszej rozdzielczości uzyskać rozmiar "klatki" hd 1920x1080. Każdy z przetworników rejestruje inną długość długość fali (RGB). Przyjmijmy, że wielkość każdego z przetwornika wynosi 960x540 ;) Każdy z przetworników rejestruje obraz właśnie w takiej a nie innej rozdzielczości by w finale za pomocą sprytnego wymienionego "myku" połączyć to w 1920x1080. W sumie mamy HD ale czy na pewno rozdzielczość ta jest HD ? Czy ilość detali będzie identyczna z tą z przetworników o pełnej rozdzielczości HD ? Na moje oko nie. Z VHS-em faktycznie przegiąłem ale zrobiłem to celowo bez kpin z innego sprzętu. Inną kwestią, którą można poruszyć jest zapis progresywny lub z przeplotem w HD. Czy aby na pewno jeden czy drugi zapewnia nam tą samą ilość detali w obrazie rozbijając go na atomy ;) ? Czy zachowamy tą samą jakość obrazu "przerabiając" 50i na 25p i odwrotnie ? Zagadnień jest sporo i miło podyskutować.

ps. Fajnie slimak, że zabrałeś głos i opisałeś swoje doświadczenia i wiedzę. W końcu człowiek coś wyniesie z forum a nie tylko jaką kamerę kupić za 1200 zł. Pozdrawiam.
 

slimak

New member
Bez reklam
Pixel shift powstał po to by z przetworników o mniejszej rozdzielczości uzyskać rozmiar "klatki" hd 1920x1080.

To, po co pixel shift w kamerze SD Canon XL2? (3x0,8Mpx)

Przyjmijmy, że wielkość każdego z przetwornika wynosi 960x540 ;) Każdy z przetworników rejestruje obraz właśnie w takiej a nie innej rozdzielczości by w finale za pomocą sprytnego wymienionego "myku" połączyć to w 1920x1080.

Twoja metoda tworzy (960x540) * 3 = 1555200 i to rzeczywiście nie jest HD.
Pixel shift dzieli jedną matrycą pozostałe na 4 części. Dzięki porównaniu między nimi sygnału można uzyskać informacje, która ćwiartka jest oświetlona.
Luminancja (960x540) * 4 = 2073600 =HD
Chrominancja 960x540 =HD

Tak jak pisałem wcześniej przy specyficznych barwach system nie ma, co porównywać i uzyskujemy:
Luminancja 960x540 =SD
Chrominancja 960x540 =HD


Inną kwestią, którą można poruszyć jest zapis progresywny lub z przeplotem w HD. Czy aby na pewno jeden czy drugi zapewnia nam tą samą ilość detali w obrazie rozbijając go na atomy ;)

Rzeczywiście była tu kiedyś osoba wmawiająca wszystkim, że między 50i a 50p nie ma widocznej różnicy :) ale żeby nie widzieć różnicy między 50p i 50i trzeba być ślepym, albo oglądać materiał na monitorze o innej rozdzielczości niż 1920x1080.

Podstawowe różnice:
Brak interferencji (widoczne zwłaszcza na liniach prostych)
Lepsza rozdzielczość w pionie (bo brak interferencji :) )
Brak różnicy w szczegółach pomiędzy ujęciem statycznym, a powolną panoramą.

Jedyną metodą zabezpieczenia się przed interferencjami w 50i spowodowanymi różnicą czasu pomiędzy zapisem linii parzystych i nieparzystych jest całkowity brak ruchu, ale wtedy mamy zdjęcia a nie film.

Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

viValdi

New member
Bez reklam
@Slimak

masz rację ale w połowie

50i ma wyraźną przewagę nad 50p w scenach dynamicznych gdzie nie szarpie tak jak p
Poza tym oglądając z właściwej odległości dla mnie i jest przyjemniejsze w oglądaniu
 

Przemek_PC

New member
Wprawdzie nie mam kamery nagrywającej w 50P ale ktoś ma taka kamerę pisał na innym forum, że rozmiar plików 50I i 50P jest taki sam. W związku z tym 50P to jakaś sztuczka software-owa w kamerze albo 50P ma dwukrotnie większą kompresję. Jeśli ktoś z was ma kamerę 50P to niech sprawdzi rozmiar plików w 50i i 50P, sam jestem ciekaw wyniku.
 

slimak

New member
Bez reklam
@Slimak

masz rację ale w połowie

50i ma wyraźną przewagę nad 50p w scenach dynamicznych gdzie nie szarpie tak jak p

Na moim TV (Samsung 40C650) obraz szarpie tylko na 30p. 60p jest płynne i do tego nie traci szczegółów przy panoramie w porównaniu do 60i.

Uwaga. Na Pinnacle 14 obróbka AVCHD 50p i zapis do 50i (lub 50p wmv) kończy się zawsze rzeczywistym zapisem do 25p(pomimo informacji 50i/50p w właściwości pliku).

Wprawdzie nie mam kamery nagrywającej w 50P ale ktoś ma taka kamerę pisał na innym forum, że rozmiar plików 50I i 50P jest taki sam. W związku z tym 50P to jakaś sztuczka software-owa w kamerze albo 50P ma dwukrotnie większą kompresję. Jeśli ktoś z was ma kamerę 50P to niech sprawdzi rozmiar plików w 50i i 50P, sam jestem ciekaw wyniku.

??
50i 17Mbps
50p 28Mbps Dodatkowo obraz bez przeplotu o wiele lepiej się kompresuje.

Ten sam ruchomy obraz.
50i max17Mbps 4m48s=577MB
50p max28Mbps 4m48s=885MB
 
Ostatnia edycja:

fransua

New member
To, po co pixel shift w kamerze SD Canon XL2? (3x0,8Mpx)
Twoja metoda tworzy (960x540) * 3 = 1555200 i to rzeczywiście nie jest HD.
Pixel shift dzieli jedną matrycą pozostałe na 4 części. Dzięki porównaniu między nimi sygnału można uzyskać informacje, która ćwiartka jest oświetlona.
Luminancja (960x540) * 4 = 2073600 =HD
Chrominancja 960x540 =HD
Cały czas piszę o rozdzielczości. Skąd się wziął wymóg by obraz HD miał rozdzielczość ok 2Mpix ? Z dość prostego rachunku:
1920x1080=2073600
Wszystkie kamery, które posiadają przetworniki o takiej ilości elementów światłoczułych potrafią zapisywać obraz FHD. Producenci stosują parę zabiegów by to osiągnąć:
1) Montują przetwornik, który spełnia te parametry lub mają nawet ich więcej
2) Montują przetwornik HD ale w rozdzielczości 1280x720 lecz tam stosują by uzyskać obraz FHD:
- programowe skalowanie w górę by uzyskać klatkę 1920x1080 (rozdzielczość pozostanie bez zmian bo została zapisana za pomocą przetwornika 1280x720)
- montują trzy przetworniki i stosują pixel shift (przesunięcie pixeli względem siebie) by w finale zapisać to w klatce 1920x1080
3) Montują przetworniki o mniejszej rozdzielczości np. takiej jaką podałem tu jednak muszą zastosować przesunięcie pixeli by uzyskać klatkę 1920x1080 (najgorsze z możliwych rozwiązań) Oczywiście dzięki trzem przetwornikom uzyskamy wierniejsze odwzorowanie kolorów ale nie rozdzielczość.

Musimy pamiętać, że luminacja i chrominancja (dane kolorów itp.) zawarta jest w elemencie światłoczułym a nie odwrotnie i odpowiada za zdefiniowanie kolorów a nie rozdzielczości.
 

slimak

New member
Bez reklam
Cały czas piszę o rozdzielczości. Skąd się wziął wymóg by obraz HD miał rozdzielczość ok 2Mpix ? Z dość prostego rachunku:
1920x1080=2073600

Jeżeli mamy 960x540=518400 pikseli i przy pomocy „hokus pokus” możemy dokładnie określić, która ćwiartka piksela jest, jaką siłą oświetlona to mamy dokładnie
2073600 punktów pomiarowych luminancji.

spatialoffset.jpg

h2b_a_b.gif
 
Ostatnia edycja:

viValdi

New member
Bez reklam
??
50i 17Mbps
50p 28Mbps Dodatkowo obraz bez przeplotu o wiele lepiej się kompresuje.

Ten sam ruchomy obraz.
50i max17Mbps 4m48s=577MB
50p max28Mbps 4m48s=885MB

nie wiem na jakiej podstawie twierdzisz, że obraz bez przeplotu lepiej się kompresuje?

wg mnie zasada działania obu systemów zapisu jest następująca:

50p
pstryk (rejestracja obrazu na matrycy)
zapis linii parzystych
zapis linii nieparzystych

50i
pstryk
zapis linii parzystych
pstryk
zapis linii nieparzystych

i to cała filozofia, albo ja czegoś nie rozumiem :) wtedy proszę o wyjaśnienie
elektronika nie działa tak jak błona filmowa - niestety i na szczęście
 

slimak

New member
Bez reklam
nie wiem na jakiej podstawie twierdzisz, że obraz bez przeplotu lepiej się kompresuje?

Bo tak jest.

50i 1920x540x50=51840000
50p 1920x1080x50=103680000
Różnica w objętości „danych” +50%

50i max17Mbps 4m48s=577MB
50p max28Mbps 4m48s=885MB
Różnica w objętości pliku +35% z zachowaniem lepszej jakości niż 50i.
 

Przemek_PC

New member
"i" oznacza interlaced czyli z przeplotem a 50i oznacza 50 półobrazów na sekundę czyli 25 pełnych klatek obrazu na sekundę. Każdy półobraz posiada 540 linii jeśli jest to rozdzielczość 1080i. To samo dotyczy sygnału TV czy DVD.
 

viValdi

New member
Bez reklam
rację ma Przemek_PC

pozostali powinni powstrzymać się od pisania na tematy techniczne, żeby nie propagować "wiedzy" opartej na domysłach i zgadywance.
Film zawiera w sobie element artystyczny i o tym można pisać dowolnie w nieskończoność.

"540 czarne linie" :shock: ???
jaką jeszcze gupotę można wymyślić i opublikować ???
 

adriansan

New member
rację ma Przemek_PC
pozostali powinni powstrzymać się od pisania na tematy techniczne, żeby nie propagować "wiedzy" opartej na domysłach i zgadywance.
Film zawiera w sobie element artystyczny i o tym można pisać dowolnie w nieskończoność.
"540 czarne linie" :shock: ???
jaką jeszcze gupotę można wymyślić i opublikować ???

Masz jakieś problemy z myśleniem...
Przemek_PC napisał to samo co ja:)
Przeplot to nie jakaś nowa konstrukcja tylko ponad 90-letnia,
szkoda ze nie wiesz na czym polega skoro tak się dziwisz tym 540 liniom.
Więc sam nie pisz na te tematy jeżeli nie masz o tym pojęcia.
Poza tym skoro są wyświetlane linie parzyste to w tym czasie co jest zamiast linii nieparzystych?
Nie ma obrazu czyli linie są czarne takie jak ekran telewizora, no chyba ze ty masz telewizor
z różowym ekranem...
http://www.hemagazine.com/files/Interlaced.jpg - O! linie w półobrazie są czarne! ale głupi rysunek ktoś opublikował!
 
Ostatnia edycja:

slimak

New member
Bez reklam
Czy te linie będą czarne
Interlaced.jpg


czy białe lub przezroczyste
interlaced-scan.jpg


rzeczywisty obraz będzie wyglądał tak (bez ingerencji elektroniki TV)
distortion2.jpg


a na podstawie naszych wywodów na pewno nie da się zrobić działającej kamery. :)

P.S
jaką jeszcze gupotę można wymyślić i opublikować ???
50p
pstryk (rejestracja obrazu na matrycy)
zapis linii parzystych
zapis linii nieparzystych

Wiem, o co Ci chodziło i nie czepiałem się tego, choć ten zapis można by przyjąć zgrubnie, jako prawidłowy przy omawianiu 25p w HDV, ale na pewno nie AVCHD.
 
Ostatnia edycja:

adriansan

New member
interlaced-scan.jpg

Ktoś zrobił białe linie bo tło jest białe i chciał pokazać ze tam nie ma obrazu:)
A na tv czy innym wyświetlaczu są czarne bo ekrany są czarne i chodziło mi tylko o to:)
Gdyby te linie w tv były białe to obraz wydawałby się za jasny..
Tyle w tym temacie i nie będę tego więcej drążył:)
 
Ostatnia edycja:
Do góry