Dolby Atmos, co to??

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Bedziesz chcial 7.2.4 to dokupisz wzmacniacz np.
Pioneer a30 za 600 zl i po problemie. To jest chyba najtansza opcja. Do Onkyo 830 i zasilania gornych atmosa jak najbardziej sie nadaje.

Jak kupisz Denona to mozesz kupic lepszy wzmacniacz Denon PMA 1520ae i bedziesz mial bardzo dobre kino i stereo. (oczywiscie pioneer a30 tez moze byc).

Jak kupisz Marantza to mozesz zainwestowac we wzmacniacze pm7004, pm8004, pm8005, i bodajze PM Ki pearl.
Marantz ma tez w ofercie dedykowane koncowki mocy - takie wzmacniacze dedykowane do kina domowego. Ich nazwy to MM7025 (2 kanaly), MM7055 (5 kanalow).
 

frytek

New member
na etapie stanu surowego.. przed tynkami (mogę wszystko:)). W tym momencie mam 5.0 Wharfdale Diamond 6. Planuję na początek przenieść stary system ale chcę pociągnąć już kable pod.. no właśnie. 7.1.2 czy 7.1.4?

Głośniki są w innych miejscach więc chyba muszę się zdecydować na docelowy system. Pod względem "kątów" jestem w stanie ułożyć je ksiązkowo według strony Dolby.

Tylne planuję wymienić na Oberon On-Wall (głownie ze względów wizualnych) - to ma być salon w domu anie pokój KD.

Co radzicie?
 

MoonAudi

New member
na etapie stanu surowego.. przed tynkami (mogę wszystko:)). W tym momencie mam 5.0 Wharfdale Diamond 6. Planuję na początek przenieść stary system ale chcę pociągnąć już kable pod.. no właśnie. 7.1.2 czy 7.1.4?
Zdecydowanie 7.1.4. Koszt kabli do kolumn sufitowych nie jest z sufitu :lol: i jest przyszłościowy
Głośniki są w innych miejscach więc chyba muszę się zdecydować na docelowy system. Pod względem "kątów" jestem w stanie ułożyć je ksiązkowo według strony Dolby.

Tylne planuję wymienić na Oberon On-Wall (głownie ze względów wizualnych) - to ma być salon w domu anie pokój KD.
Co radzicie?
To są jedynie kolumny surround'owe, więc w zupełności wystarczą. U mnie za sufitowe robią Kef 301 (nie mam podwieszanego sufitu) i jakoś nie płaczę.
W kwestii amplitunera to ja bym wziął np: Denona 4300. Jego plus jest taki, że przy zew wzmacniaczu możesz mu zdefiniować kolumny, które ma obsłużyć. Dodatkowo to starszy model więc cena jest przyzwoita.
Pzdr
Moon
 

frytek

New member
Mam za kanapą 120cm (od tego samego punktu do przodu 385cm) a według kątów podanych dla 7.1.4 i wysokości pomieszczenia 280cm tylny głośnik sufity powinien być cofnięty o 180cm. Zakładam uszy słuchacza na wys. 100cm.
W takim wypadku chyba lepiej dać 7.1.2 które może być "natywne" niż 7.1.4 gdzie tyle głośniki musiłyby być przy samej ścianie i dałoby to tylko cofnięcie o 120cm...?

Dobrze kombinuję?:)
 

MoonAudi

New member
Mam za kanapą 120cm (od tego samego punktu do przodu 385cm) a według kątów podanych dla 7.1.4 i wysokości pomieszczenia 280cm tylny głośnik sufity powinien być cofnięty o 180cm. Zakładam uszy słuchacza na wys. 100cm.
W takim wypadku chyba lepiej dać 7.1.2 które może być "natywne" niż 7.1.4 gdzie tyle głośniki musiłyby być przy samej ścianie i dałoby to tylko cofnięcie o 120cm...?

Dobrze kombinuję?:)
Cztery sufitowe mogą być w bardzo różnej konfiguracji.
 

frytek

New member
Zdążyłem też doczytać, że jest duża różnica cenowa między ampli 9 kanałowymi (do 7.1.2) a 11 (do 7.1.4) oraz, że Dobly Atmos powstało nominalnie właśnie do 7.1.2 - prawda to?

Nie chcę przekombinować i ładować się w dodatkowe koszty z tytułu 2 dodatkowych głośników które niewiele (?) wniosą.

Poza tym mam problem bo nie mam sufitu powieszanego.. szukałem jakiś fajnych głośników które by się nadawały (głównie z estetycznego punktu widzenia) ale ciężko..
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Zdążyłem też doczytać, że jest duża różnica cenowa między ampli 9 kanałowymi (do 7.1.2) a 11 (do 7.1.4) oraz, że Dobly Atmos powstało nominalnie właśnie do 7.1.2 - prawda to?

Nie chcę przekombinować i ładować się w dodatkowe koszty z tytułu 2 dodatkowych głośników które niewiele (?) wniosą.

Poza tym mam problem bo nie mam sufitu powieszanego.. szukałem jakiś fajnych głośników które by się nadawały (głównie z estetycznego punktu widzenia) ale ciężko..

Nie prawda ze "Dobly Atmos powstało nominalnie właśnie do 7.1.2" Dolby atmos nominalnie posiada 64 kanaly.
Na wikipedii jest jasno opisane co to atmos i jego "ideologia". W tym temacie chyba tez juz to tlumaczylem.
 

rafa@rafa

Active member
Bez reklam
Atmos nie posiada kanałów a dane które są dopasowywane do ilości głośników.

@frytek zdecydowanie idź w 4 na suficie. 120cm za kanapą to nie dramat bo kalibracja to ogarnie
 

Drunk

New member
Bez reklam
Nie kieruj się myślą techniczną typu: "najpierw asfalt później kanalizacja", tylko rób od razu instalację na max kanałów nawet jeśli z początku ich nie wykorzystasz.
 

frytek

New member
Boję się zrobić kanalizację bez podłączenia kibelka w tym miejscu;)
Dzięki za rady. Zapewne zdecydują finalnie względu wizualne (czy 4 głośniki na suficie uda mi się sensownie rozmieścić, razem z oświetleniem itp.).

Jedyne co mnie powstrzymuje to to, że jakbym jednak chciał 7.1.2 (bo np. taki ampli będę miał) to wtedy mam kable z 7.1.4 wypuszczone w "złych" miejscach. Nie nad kolanami tylko dużo z przodu i dużo z tyłu. Co wtedy? Podkuwanie żelbetowego stropu świeżo wytynkowanego w nowym domu..? Nie tędy..
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
A ile ten kabel miedziany 2x2.5 kosztuje?

Az taki drogi aby poprowadzic w kazde mozliwe sposoby? Przod, srodek i tyl?
 

frytek

New member
Oczywiście, że nie o cenę kabla chodzi. Chodzi o to, że nie mam sufitu podwieszanego (szkoda mi wysokości w salonie). Kabel będzie wystawał bezpośrednio z sufitu (przewiercony przez strop, puszczony po podłodze piętra). Więc opcji "puść więcej" nie ma, nie może nic zwisać z sufitu.

Głośniki planowałem białe KEF seria T albo coś "on-wall".
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Sam sobie szukasz problemow.
Skoro jedziesz z kablem z gory, to przewiercasz wiertlem 10 - 12mm na wylot, wpychasz tam kabel z zapasem. Nastepnie od salonu zaslepiasz dziure silikonem akrylowym.
Sufit malujesz na jaki tam kolor chcesz i po problemie.

Nikt tego nie zobaczy, a ty kiedys jak bedziesz potrzebowal to tyle wyczujesz gdzie silikon a gdzie tynk i znajdziesz kabel.
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Kolego @frytek, jesteś na etapie budowy domu. Komfortowa sytuacja. Jak dla mnie, to nie widzę problemu z okablowaniem pod 6 głośników. Zapuszczasz dwie puszki instalacyjne pod gniazdka, zawijasz z 40 cm przewodu, zakrywasz dekielkiem, gipsujesz. I po problemie. Będzie jak znalazł. Jak nie głośniki, to może jakieś "fikuśne" ;-) oświetlenie. Zresztą, zawsze pisałem, że jak ktoś robi Atmosa, to niech robi okablowanie pod 6 głośników (co prawda, na chwilę obecną nie wiele urządzeń to obsłuży), aby później nie żałować i nie mieć ograniczeń.
Z Atmosem jest ten problem, że jak 2 głośniki, to nie 4. I odwrotnie. Ale jeśli ma się ich 6, to mamy 3 możliwości.

Widzę, że Kolega @lolo podał myśl.
 
Ostatnia edycja:

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
"Ze skutkiem natychmiastowym Dolby znosi wszelkie ograniczenia (w tym ograniczenia zawarte w licencjach Dolby) dotyczące korzystania z technologii przetwarzania końcowego OEM (własnych) i innych firm (w tym upmixerów i wirtualizatorów) w przypadku dźwięku dekodowanego z formatów Dolby (w tym Dolby Digital , Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD i Dolby Atmos) w AVR, soundbarach i telewizorach. Ze skutkiem natychmiastowym produkty przesłane do zatwierdzenia przed 1 stycznia 2021 r. mogą stosować przetwarzanie końcowe własne i zewnętrzne (w tym upmixery i wirtualizatory) do dźwięku zakodowanego w formatach Dolby, w tym Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD i Dolby Atmos.

Dolby dostarczy wytyczne dotyczące przetwarzania końcowego dźwięku zewnętrznego i kodowanego w formatach Dolby na AVR, soundbarach i telewizorach, przekazanych do zatwierdzenia po 1 stycznia 2021 roku. Wytyczne te zostaną szczegółowo określone w nadchodzących podręcznikach programistycznych . Wytyczne nie mają na celu ograniczenia korzystania z własnych i zewnętrznych rozwiązań z kodekami Dolby".
 

lolo2

Well-known member
Bez reklam
Czyli, jezeli dobze to rozumiem.

Dolby za darmo "zrzeka sie praw" do uzywania kodekow Dolby w "URZADZENIACH". Inaczej mowiac kazdy moze zaimplikowac w swoim urzadzenku odtwarzanie kodekow Dolby za darmo i dostanie jeszcze instrukcje od dolby jak to zrobic.

Dlaczego dolby tak zrobilo?
A mianowicie aby zmaksymalizowac urzadzenia z dolby tym samym zwiekszyc popyt na te kodeki.

Co Dolby na tym zyska?
Zapewne bierze oplaty od producentow filmowych za uzywanie ich kodeku na filmach.

Moda na dolby sie zwiekszy.

Zapewne ma to byc pstryczek w kierunku DTS.

W moim odczuciu kodek DTS: X jest lepszy od Dolby Atmos :)
 

firestorm7

Well-known member
Bez reklam
Nie o to chodzi.
Już w 2018 roku Dolby informowało producentów AV o zaprzestaniu możliwości dekodowania ścieżek audio Dolby przez jakiekolwiek inne/obce kodeki tak, jak jest to możliwe obecnie. Tzn. mogę upmuxować ścieżki Dolby kodekiem Auro i DTS. Lecz teraz, jak widać, definitywnie tego zabronią.

A co do DTSa, to Inni mają większe problemy.
Tam nie mogą doczekać się wprowadzenia formatu DTS:X Pro z 13 kanałami.
Za AVS Forum.
They won't even let Neural X or DTS:X use 13-channels on the Denon 8500, so I guess it doesn't really matter. No DTS:X Pro release on the one and only licensee (Trinnov) yet either. January was a LOOOONG time ago. It's amazing nothing has been released (including not a single solitary movie in Imax Enhanced). I'm starting to think DTS is the new Auro Technologies. (ie dead format)
 
Do góry