Canon HV10 - wszystko o danym modelu

mobor

Banned
Stukanie w kamerze jest normalne- nie nalezy sie tym przejmować (pisze o tym w manualu zresztą). Jesli chodzi o jakosc obrazu w DV. Ktos pisał ze biega po weselach od 17 lat i dobrze wie co to dobry obraz. Jestem ciekaw jakim sprzetem osoba ta filmowala 10-12 lat temu. Stawiam że były to kamery Panasonic serii M a nie np Bety firmy Sony z wymienną optyką... Teraz standardem weselnym są kamery-zabawki w stylu VX2100 czy Canon XM2. Nalezy jednak pamietac ze kamera ta /te/ ma jednak większą jasnosć obiektywu, wieksze matryce CCD (lepsza czułość) i lepiej zbudowany obiektyw... od kamery wielkosci paczki papierosów. Tak małe gabaryty wpływają też - neistety- na to ze kamera potrafi łapać czasami szumy własnej mechaniki. Wiąże sie to z bliskością mikrofonu i mechanizmu. Niestety- coś za cos.Nalezy pamietac - jak ktos słusznie zauwazył - ze HV10 natywnie przygotowana jest do pracy w formacie HD a nie DV. Przy pracy w DV w procesie akwizycji obrazu bierze udział neiwielka część matrycy a same pixele sa czesto sumowane w procesie odczytu. Po drugie- kamera wykorzystuje matryce CMOS która z zasady działania ma nieco wieksze tendencje do szumienia niż CCD (miałęm kiedyś Sony PC1000 3xCMOS- KOSZMAR w porównaniu z HV10 !!!) aczkolwiek ma mniejszy pobór prądu od CCD a w warunkach dobrego oswietleia - oferuje lepszy technicznie obraz (paleta barw). Mam na mysli oczywiscie konsumenckie produkty a nie kamery PRO gdzie stosuje się nieco inne rozwiazania w budowie matryc...
HV10 w swojej klasie cenowej (3 tys zl) jest wg mnie modelem nie do pobicia, idealnym na wczasy (a nie na chauturę koledzy "filmowcy"!!)
Do pracy wykorzystuję profesjonalną kamerę SONY (naramienną) natomiast prywatnie- tylko HV10...
 

ArturSie

New member
riposta do kolegi "mobor"

Kolego "mobor" broń boże nie miałem zamiaru HV10ki wykorzystywać jak to wspomniałeś do "chautur". Po prostu ją przetestowałem i stwierdziłem fakt złej jakości. A jeśli idzie o sprzęt do "chautur" to uważam za śmieszne pokazyzywanie się na folkowych salonach lub remizach wypełnionych weselnikami z drogimi kamerami i innym zbędnym sprzętem typu HD. Przyznaję zaczynałem od M5 poprzez M7, M25, ale to na owe tobie pewnie nie pamiętne czasy był sprzęt nie dla wszystkich osiągalny. I nie próbuj odgrywać nauczyciela w wyjaśnianiu rzeczy dla wszystkich oczywistych typu cytuję:

"...większą jasnosć obiektywu, wieksze matryce CCD (lepsza czułość) i lepiej zbudowany obiektyw... od kamery wielkosci paczki papierosów. Tak małe gabaryty wpływają też - neistety- na to ze kamera potrafi łapać czasami szumy własnej mechaniki. Wiąże sie to z bliskością mikrofonu i mechanizmu."

Obecnie filmuję na XM2 i zarówno ja jak i moi klienci jesteśmy zadowoleni. A na takie "chautury" jest to kamera wystarczająca, zresztą zadowolenie klienta nie jest uzależnione od sprzętu jaki przytargasz na plecach (najczęściej żeby się tylko nim pochwalić), lecz od poprawnego wykonania materiału (ujęcia), dobrego i precyzyjnego montażu według konkretnego scenariusza.
Jeśli idzie o filmowanie w DV na HV10 to wybacz ale zdania nie mogę zmienić i dziwię się dlaczego posiadacze tej kamery (zaznaczam nie wszyscy) nie potrafią po prostu przyjąć do wiadomości, że w DV jest kiepsko, lecz próbują odwrócić "kota ogonem".

pozdrawiam Kolegę "mobor"
ArturSie
 

slimak

New member
Bez reklam
prekto napisał:
a ja trochę o dzwięku w hv10.

Może macie jakieś patenty na słabe "chwytanie" dzwięku przez hv10.
bo to że jak filmuje i np wezmę głęboki oddech to słychać jak cholera to już się przekonałem i próbuje nie oddychać :D oraz lepiej odbierane są głosy za kamery ale duży problem jest jeżeli osoba nagrywana stoi np 3 m od kamery i coś mówi - ja słyszę dobrze a kamera prawie nic. I to jest cholernie wkurzające. Mam już kilka filmów nagranych z tak spapranym dzwiękiem.

więc może macie kilka pomysłów jak wyczulić mikrofon na przód?

Pozdrawaim,
Prekto

Pierwsza metoda niestety droga: kupić kamerę z wejściem na zewnętrzny mikrofon najlepiej bezprzewodowy.
Druga metoda tania, ale upierdliwa: nagrywać dźwięk na dyktafon z dobrym mikrofonem przypiętym do ubrania osoby filmowanej.

Ślimak
 

slimak

New member
Bez reklam
ArturSie napisał:
Jeśli idzie o filmowanie w DV na HV10 to wybacz ale zdania nie mogę zmienić i dziwię się dlaczego posiadacze tej kamery (zaznaczam nie wszyscy) nie potrafią po prostu przyjąć do wiadomości, że w DV jest kiepsko, lecz próbują odwrócić "kota ogonem".

pozdrawiam Kolegę "mobor"
ArturSie

Czytam tą grupę i nie zauważyłem by ktoś zachwycał się obrazem DV z tej kamery, co więcej z dyskusji o HV 20 / HV 10 wynika, że ma trochę gorszy obraz od plastikowej zabawki sony HC42.

Mam taki sam tv jak TY i choć plazmy w porównaniu do LCD są mniej wymagające nie mogę się nadziwić, dlaczego koniecznie chcesz się katować oglądaniem na nim DV.
Ja zaraz po kupieniu porównywałem obraz HV10 HDV z VX2100 DV i pomimo że VX2100 to dosyć dobra kamera to rozdzielczość robi swoje i VX2100 na 42 calach wygląda średnio, a HV10 conajmniej dobrze/bardzo dobrze . Efektem tego porównania jest to, że pomimo używania HV10 od 6 miesięcy trybu DV nie włączyłem nawet na 0,5 sekundy.


Ślimak
 

ArturSie

New member
Po prostu prywatne materiały przechowuję na płytach DVD, i choć jest to nierzadko materiał mało znaczący to lubię mieć w swoich archiwach względny porządek. Materiał DV mogę bez problemów zgrywać, dowolnie obrabiać i montować w AP 6.5, a szczerze mówiąc za filmy nagrane w HD nie wiem jak się zabrać.
Owszem chciałbym również nagrywać swoje rodzinne pamiątki wideo w jakości HD ale nie wszystkie. Te które będę musiał deczko zmontować chciałbym zapisywać w systemi DV. No i to jest cała filozofia.

Będę wdzięczny jak wytłumaczy mi ktoś, czy w kamerach HV10 lub HV20 jest możliwość jakiegokolwiek zredukowania szumów. Dziękuję.

z pozdrowieniami dla Ślimaka
 

mobor

Banned
Nie bede dyskutował o tym czym kto pracuje - kazdy broni swego. Najczesciej w mysl zasady "jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma"
Ja akurat na chauturach pracuję na porządnym sprzecie- nie dlatego by poszpanować ale po to by móc zaoferować finalnie porządny obraz i DźWIĘK (mikroporty etc) ... Ale co tam.. Wiem na czym pracuje 99% "fachowców" bo najczesciej mijamy się w plenerach lub kosciołach- zgroza
Owszem, XM2 łądnie maluje ale niech no trafi się ciemniejszy kościół czy sala... tragedia

Jesli chodzi o jakosc obrazu z HV10/20 - odsyłam do ostatniego CHIP'a - kamera ta zajeła 1 (PIERWSZE) miejsce za obraz. Bardzo podobnie wypadła na Camcorderinfo. Czytałem tez testy z których wynika że tylko NIEZNACZNIE ustępuje jakoscią obrazu półprofesjonalnej HL2 (o ile nie pokręciłem symbolu)

Co się tyczy zaś klientów i tego czy ma sens wchodzenie w HD czy nie... Znam juz kilka osob które mają kamery HD kosztujace po 80 tys złotych (XD CAM) i biegają z nimi po weselach Pierwsza osoba która kupiła taki sprzet zrobiła to DWA LATA TEMU Mieszka we Wrocławiu. W moich stronach tez jest juz gosc który na czyms takim zaczał pracować ... Ja takich ludzi szanuję...Za to że mają szacunek dla Klienta i swojej pracy. Nie stoją w miejscu licząc na to ze konkurencja takze nie pojdzie do przodu i trzeba bedzie czasem znowu inwestowac tylko prą do przodu... Na tym polega nowoczesny biznes drogi kolego A jesli ktos sie boi, nie ma siana na inwestycje itp - to znaczy że nie do konca jest taki profesjonalny jak próbuje to przedstawić (na tym fachu można dobrze zarobić ale trzeba wiedzieć jak, umieć to zrobić....no i mieć CZYM)
 

slimak

New member
Bez reklam
ArturSie napisał:
Po prostu prywatne materiały przechowuję na płytach DVD, i choć jest to nierzadko materiał mało znaczący to lubię mieć w swoich archiwach względny porządek. Materiał DV mogę bez problemów zgrywać, dowolnie obrabiać i montować w AP 6.5, a szczerze mówiąc za filmy nagrane w HD nie wiem jak się zabrać.

Rzeczywiście z tym jest póki, co mały problem ze względu na wielkość plików do zmagazynowania. Ale to jest jedyny problem! Reszta jest identyczna jak przy DV.


Moja 1 metoda:

Pinnacle Studio 11 plus. Montuje obraz i dźwięk a potem tym samym programem robię menu do płyty i wypalam HD-DVD na zwykłej płycie DVD.

Zalety:
Taki materiał odtworzy prawie każdy stacjonarny HD-DVD.

Wady:
Program trochę długo przelicza obraz na HD-DVD
Na płycie mieszczą się tylko 23 minuty (46 minut na płycie dwuwarstwowej).
Płyty można odtwarzać tylko na niektórych komputerach (wymagane płatne oprogramowanie do HD-DVD)


Moja 2 metoda:

Pinnacle Studio 11 plus. Montuje obraz i dźwięk a potem tym samym programem zapisuje do HDV2. W Nero wypalam płytę w trybie UDF (brak ograniczenia wielkości pliku).

Zalety:
Obróbka materiału trwa tyle samo czasu co DV, ponieważ Pinnacle przelicza tylko łączenia scen.
Płyty można odtwarzać na każdym komputerze ( na wszelki wypadek na płycie udostępnianej innej osobie można dodatkowo nagrać darmowy program do odtwarzania VLC ~ 10 MB)
Obraz wysłany kablem HDMI na tv (VLC z opcją deinterlace -> bob) wygląda identycznie jak przy bezpośrednim połączeniu kamery z telewizorem.

Wady:
Brak indeksów.
Nie wiem czy taki materiał odtworzy stacjonarny HD-DVD.
Na płycie mieszczą się tylko 23 minuty (46 minut na płycie dwuwarstwowej).

Będę wdzięczny jak wytłumaczy mi ktoś, czy w kamerach HV10 lub HV20 jest możliwość jakiegokolwiek zredukowania szumów. Dziękuję.

z pozdrowieniami dla Ślimaka


Strasznie jesteś leniwy. Już kilka razy było to omawiane na tym forum. Przeczytaj tą stronę.
http://slimak.republika.pl/hv10.htm

Ślimak
 

panjacek

New member
Szanowni Państwo.
Od kilku lat zajmuję się przetwarzaniem obrazu w wysokiej rozdzielczości i mogę się podzielić kilkoma przemyśleniami.
Żadna kamera rejestrująca w formacie SD nie ma najmniejszych szans nawet z najprostszą kamerą HDV i nie powinno się ich sobie przeciwstawiać.
Tak, wiem, odezwą się głosy że te małe kamery HDV są ciemne. Ale trzeba również pamiętać, że rejestracja obrazu jest procesem foto-elektrycznym, w którym światło zamienia się w impulsy elektryczne. Wynika z tego, że aby coś filmować, należy to wcześniej oświetlić. Każdy, kto myśli inaczej powinien używać kamery do rejestrowania w podczerwieni.
Paniczny wręcz strach przed obróbką obrazu HD, rozpowszechnienie poglądu że tylko Bly-raj i więcej nic są najczęstszą przyczyną odłożeniu decyzji na potem.
Klipy HDV obrabiają się tak samo łatwo jak DV. Prawdą jest natomiast, że potrzebny jest do tego szybszy procesor.
Możemy również archiwizować i udostępniać swoje dzieła bez użycia Blu-ray Możemy kodować je darmowym Windows Media Encoderem 9 do formatu WMVHD o rozdzielczości 1920x1080 pikseli, nagrywać tak zakodowane pliki na płyty DVD (ok 1,5 h filmu w doskonałej jakości). Możemy również kodować taki materiał DivX HD w pełnej rozdzielczości i udostępniać go innym.
Format HDV, pomimo swoich ułomności stanie się standardem i wyprze format DV.
Postęp jest nieunikniony!
 

slimak

New member
Bez reklam
panjacek napisał:
Szanowni Państwo.
........
Możemy również archiwizować i udostępniać swoje dzieła bez użycia Blu-ray Możemy kodować je darmowym Windows Media Encoderem 9 do formatu WMVHD o rozdzielczości 1920x1080 pikseli, nagrywać tak zakodowane pliki na płyty DVD (ok 1,5 h filmu w doskonałej jakości). Możemy również kodować taki materiał DivX HD w pełnej rozdzielczości i udostępniać go innym.

Niestety ze ściskaniem HDV do 1,5 godziny na DVD są dwa problemy:

Czas przeliczania pliku, nawet przy dobrym komputerze to około 12 h.

Jakość obrazu po czterokrotnym ściśnięciu jest „prawie” taka sama jak oryginału. Niestety „prawie” w moim przypadku wystarczy by stracić przyjemność z oglądania ta okaleczonego materiału. :-(
Dlatego po wielu próbach z DivX HD porzuciłem tą metodę na rzecz "bezstratnego" HDV2.


Ślimak
 

panjacek

New member
Proszę obejrzeć te klipy na wyświetlaczu o rozdzielczości 1920x1080 pikseli:
http://rapidshare.com/files/63479924/Kwitn_cy_sad.wmv

http://rapidshare.com/files/63480518/Tiptronic.wmv

http://rapidshare.com/files/57187051/panjacek_DivX__progresywny.avi

Barierą w uzyskaniu lepszych rezultatów jest jakość z jaką nagrała to kamera.

Po wejściu na stronę Rapid, należy na dole zamieszczonej tabeli kliknąć Free, następnie wpisać wygenerowany przez stroną kod i ściągnąć plik.
Do odtworzenia klipu kokekiem DivX potrzebny jest DivX Player, do pobrania ze strony DivX.
Klipy wmv odtworzą się w Windows Media Player w wersji od 10
Klipy można pobrać w kilkugodzinnych odstępach czasowych.
 

seneka

Member
panjacek

1. Niepotrzebnie umieściłeś to jako 3 oddzielne pliki skoro na rapidzie mozna umieszac do 100 MB. Trzeba było spakować to winrarem do 1 pliku i nie trzeba wtedy po każdym czekać. Na szczęście na modemie neostrady wystarczy rozłączyć połączenie i już jest nowy IP.
2. Czy Windows Media Encoder pozwala na kompresję 2 przebiegową ?
3. Jakim progamem kompresowaleś plik panjacek_DivX__progresywny.avi - robiles to 2 przebiegowo ?
4. Jaką kamerą nagrywałeś ? HDV przeważnie daje w poziomie 1440 pikseli a u ciebie jest 1920.
5. Arefakty z powodu słabej kompresji widac przeważnie na ciemnym tle. Ujęcie w samochodzie do tego się nadawało, ale nie było ruchu. Sfilmuj coś przy słabszym oswietleniu z trochę szybszym ruchem kamerą - wystarczy 20 sekund.
Generalnie jestem pozytywnie zaskoczony. większość amatorskich kamer HDV uzyskuje max. 15 Mb/s a ty zmniejszyłeś do ok. 7 Mb/s czyli o połowę.
 

panjacek

New member
Klipy położyłem na stronie Rapida przed miesiącem w różnych odstępach czasowych, więc połączenie ich w jedną całość nie jest możliwe.
WM Encoder 9 pozwala na kompresję dwuprzebiegową.
Do DivXa kompresowałem kodekiem DivX w wersji 6.7 używając WirtualDuba 1.7 w jednym przebiegu.
Nagrywałem bardzo popularną kamerą HDV.
Atrefekty przy tym strumieniu prawie nie występują, natomiast przy dynamicznych ujęciach na słabszych komputerach może występować „czkawka” podczas odtwarzania.
Strumień 7Mbps jest kompromisem pomiędzy jakością a możliwością odtworzenia klipu z płyty DVD. Można zakodować z większym strumieniem, wtedy jednak można odtwarzać plik zapisany na dysku lub z pendriva.
Zamieszczam adresy do klipu kodowanego w WMV HD:

http://rapidshare.com/files/59121470/Wroc__322_aw_WMV_HD2.wmv

i kodowanego w DiviX 6

http://rapidshare.com/files/58953804/Wroc__322_aw__DivX.avi

Klip zakodowany DivXem można odtworzyć również w WMP, jeśli mamy w systemie dekoder DivX.
Obraz odtwarzany w ten sposób jest bardziej subtelny.
 

slimak

New member
Bez reklam
panjacek napisał:
Proszę obejrzeć te klipy na wyświetlaczu o rozdzielczości 1920x1080 pikseli:
http://rapidshare.com/files/63479924/Kwitn_cy_sad.wmv

http://rapidshare.com/files/63480518/Tiptronic.wmv

http://rapidshare.com/files/57187051/panjacek_DivX__progresywny.avi

Barierą w uzyskaniu lepszych rezultatów jest jakość z jaką nagrała to kamera.

Klipy bardzo ładne.
Pod ich wpływem spróbowałem jeszcze raz kompresji HDV->WMV według Pana instrukcji
http://artykuly.filmowiec.pl/artykul.php?aid=113

Materiał źródłowy (70MB):
http://rapidshare.com/files/63461972/d4.mpg

Wynik 1080p wmv (23MB):
http://rapidshare.com/files/63642147/d4_WindowsMedia_-_HD_1080p_ConstrainedVBR.wmv

I efekt rzeczywiście jest lepszy od moich doświadczeń z DivX HD, ale w dalszym ciągu zauważam minimalne pogorszenie jakości.

Ślimak

P.S. d4.mpg (23 s) program liczył 15 minut :-(
Przeliczenie do HDV2 tylko 15 sekund, ale plik trzy razy większy :sad: Teraz muszę wybrać mniejsze zło :)

Ponieważ d4.mpg jest dosyć wredny do kompresji podaje link do jeszcze jednego klipu
http://rapidshare.com/files/63483026/d1.mpg może ktoś go przerobi na wmv lub DivX.
 

pxl666

Member
Bez reklam
slimak napisał:
Zauważyłem taką ciekawostkę. Jak nagrywam z migawką 1/25 s obraz nie ma przeplotu.
http://slimak.republika.pl/hv10.htm#progressiveSscan


Ślimak
hm ciekawa sprawa...ukryty tryb P w hv10? w sumie 25p to typowy progresiw PAL (oile sie nie myle) - ajak wyglada u ciebie wtedy stutter (czkawka tzw - np przy panoramowaniu czy szybkim ruchu)? ciekawe czy tylko twoj model tak ma czy kazdy hv10 i ciekawe czy napewno otrzymujesz plik progresywny?


edit: zassalem twoj testowy plik - spaprales bo obiekt sie kreci z inna predkoscia i nie sposob orzec czy pogarsza sie efekt motion blur...swoja droga tryb P powinien duzo poprawic w ciemniejszych scenach - zauwazyles cos? w mojej hv20 krecenie z P to prawie 2x wiecej swiatla...
pozdro
 
Ostatnia edycja:

slimak

New member
Bez reklam
Zamiast obliczać prędkość obrotową z poczwórnego pierwiastka i pisać bzdury odtwórz filmik w programie, który nie usuwa przeplotu. I po prostu zobacz różnicę.


Ślimak

P.S. Tak działają wszystkie HV10, przeczytałem kiedyś o tym na niemieckiej stronie i teraz mi się przypomniało. Osobiście wogóle nie podniecam się progressiv scan, miałem ten tryb w swojej poprzedniej kamerze i przez 5 lat używałem go tylko do doświadczeń.
P.s.2 Przy włączeniu progressiv Canon HV20 automatycznie przechodzi na 1/25 czyli dostaje dwa razy więcej światła w porównaniu do 1/50. U mnie jest dokładnie tak samo.
No nie do końca tak samo w HV20 chyba można ręcznie wymusić szybszą migawkę?


 
Ostatnia edycja:

slimak

New member
Bez reklam
Do Ciebie. Napisałeś, że spaprałem przykładowy film z progressiv scan z vh10.
Na początku film wygląda tak:

1/50
50.jpg




a od połowy tak:

1/25
25p.jpg



Chyba lepiej się nie da pokazać, że film od polowy nie ma przeplotu.


Ślimak

Jeżeli miałeś na myśli porównanie czy obraz jest ładniejszy (1/50 vs 1/25), rzeczywiście trochę spaprałem, ale dlatego że co innego chciałem pokazać.
 
Ostatnia edycja:

pxl666

Member
Bez reklam
chodzilo mi oto ze obiekt sie krecil z roznymi predkosciami i ciezko bylo orzec gdzie lepiej wychodzi rozmycie ruchu - najlepiej filmowac takie testy ze statywu i np cos polozyc na plycie adapteru itd - bynajmniej sie nie czepialem zlosliwie, ot taka uwaga
pozdro

aha a jak wyglada sprawa z czuloscia i szumem w progresivie?
 

slimak

New member
Bez reklam
Dla mnie ruch lepiej wygląda przy 1/50 z przeplotem usuniętym sprzętowo (wyjście kamery -> TV) lub programowo VLC -> deinterlace Bob. Przy progresiv scan nie podoba mi się szarpanie przy panoramie, a w HV10 dochodzi jeszcze wolna migawka 1/25 powodująca rozmycie poruszających się szybko obiektów.

pxl666 napisał:
aha a jak wyglada sprawa z czuloscia i szumem w progresivie?


Tak jak pisałem wcześniej. Migawka 1/25 daje dwa razy więcej światła w porównaniu do 1/50.
W tym konkretnym przypadku początek filmu:
1/50 f1,8 0dB(ręcznie ograniczyłem z +3dB)
od środka
1/25 f2,4 0dB

Ślimak
http://slimak.republika.pl/hv10.htm
 
Do góry