Adapter UWF-1 (wifi od Onkyo)

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Witam, mam prośbę o komentarze od użytkowników wspomnianego w temacie dongla. Jak wam to działa? U mnie siła sygnału odbieranego jest na poziomie ok. 50% (czasem w porywach od 35 do 65). A odleglość od routera wcale nie taka duza.... W lini prostej jakies 4-5 metrów. Po drodze tylko jednen narożnik z dwóch ścian (czyli sygnał w linii prostej przez dwie ściany) i sam router stoi w szafie. Ale laptop i smartfon w tym samym miejscu pokazują 90%. Zatem zakładam, że problemem jest wielkośc samego dongla (anteny). Co chwila mi zrywa połączenie. Pół biedy jak jest nowe buforowanie (aczkolwiek przerwy z muzyce też są wk....jące), ale często w ogóle się rozłącza, pokazując komunikat "no item" i trzeba wszystko odpalać od nowa.

Używam póki co tylko vTunera i Aupeo (DLNA działa, ale nie o tym jest ten temat). W obu to samo.
Internet od UPC: 30 Mb/s,
Router własny: jakiś Belkin (pamiętam, że jak kupowałem 2 lata temu to były trzy standardy "mocy"... taki na mieszkania, na domy i przemysłowy. jakoś tak. To to jest ten środkowy.)

Też macie takie problemy?

PS. Ktoś na forum napisał, że jest możliwość przesłania Internetu po sieci elektrycznej. Akurat mam router obok gniazdka, a amplituner rzecz jasna też. To oznacza, że mogę sam sobie z pokoju do pokoju przesłać sygnał? Nie znam się na tym zupełnie...

PS2. Nie rejestrowałem się jeszcze na żadnym z tych portali. Może po rejestracji przydzielą mi szersze pasmo.... chociaż jak napisałem powyżej, wydaje mi się, że problem jest pomiędzy routerem wifi, a donglem Onkyo, a nie pomiędzy światem, a moim routerem.
 
Ostatnia edycja:

Tsubasa

New member
Bez reklam
Witam, mam prośbę o komentarze od użytkowników wspomnianego w temacie dongla. Jak wam to działa? U mnie siła sygnału odbieranego jest na poziomie ok. 50% (czasem w porywach od 35 do 65). A odleglość od routera wcale nie taka duza.... W lini prostej jakies 4-5 metrów. Po drodze tylko jednen narożnik z dwóch ścian (czyli sygnał w linii prostej przez dwie ściany) i sam router stoi w szafie. Ale laptop i smartfon w tym samym miejscu pokazują 90%. Zatem zakładam, że problemem jest wielkośc samego dongla (anteny).
Podłącz do komputera UWF-1 lub zobacz w routerze/amplitunerze, na jakim radiu łączy się z routerem B; G; N 150, N 300 i z jaką prędkością się synchronizuje. Przez inSSIDer sprawdź wolne pasmo i ustaw w routerze kanał najmniej zajęty lub wolny, optymalnymi są 1-6-11. Szyfrowanie WPA2 PSK AES, zalecane do uzyskania większej prędkości w N oraz dla bezpieczeństwa. Ten adapter może się sprawdzić jedynie jeśli do routera jest ~2m bez przeszkód. Router w szafie nie jest najlepszym pomysłem.
Internet od UPC: 30 Mb/s, Router własny: jakiś Belkin
Jaki model Belkin.
Ktoś na forum napisał, że jest możliwość przesłania Internetu po sieci elektrycznej.
PLC jest ciekawym rozwiązaniem jeśli masz dużo sieci na 2,4GHz. Wydajność zależy od odległości i jakości instalacji elektrycznej.
TP-Link TL-PA211 ~170zl
TP-Link TL-PA511 ~270zl
https://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/internet-z-gniazdka-technologia-plc/strona/18767.html
http://www.frazpc.pl/artykuly/920553-3,Rzut_okiem_TP-Link_AV200_i_AV500_-_prosty_sposob_na_siec.html
wydaje mi się, że problem jest pomiędzy routerem wifi, a donglem Onkyo, a nie pomiędzy światem, a moim routerem.
Jeśli amplituner ma wejście lan rozważ zamianę UWF-1 na AP z opcją klient np. 8level WRT-300 ~80zl
 
Ostatnia edycja:

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Oj, ciężko u mnie z takimi sprawami. Laik do kwadratu. Ale popytam (wszak kto pyta, nie błądzi podobno...) ;)

1. Radio
Po wsadzeniu dongla do kompa, nic się nie dzieje. Komp nie znajduje dla dongla sterowników.
W amplitunerze takiej informacji (o którą pytasz) nie ma. Pokazuje tylko MAC Address, IP, Subnet Mask, Gateway i DNS Server. Poza tym można wybrać Proxy URL (wpisuje się coś z wyświetlanej na ekranie TV klawiatury) i DHCP (dwie opcje: Enable lub Disable). Menu "network" jest bardzo ubogie. Natomiast na opakowaniu dongla jest napisane: "11n b/g" a w innym miejscu "Applicable Standards: IEEE802.11n, IEEE802.11g, IEEE802.11b". Czyli jak myślę, dongiel obsługuje wszystkie wymienione przez Ciebie standardy, ale może z jakiś powodów łączy się z moim routerem w standardzie niższym, niż optymalny? Rozumiem, że jeszcze ewentualnie mógłbym to sprawdzić podpinając jakoś laptopa do routera? Jak? A przydzielanie kanałów to też dla mnie nowość - w sumie w instrukcji dongla nawet napisali, że jak się gubi połączenie to być może jakieś inne urządzenia zakłócają i zaleca się zmienić kanał. Są jakieś ogólne wytyczne? A szyfrowanie z tego co pamiętam mam WPA2 właśnie, ale nie wiem jak z tymi dodatkowymi oznaczeniami "PSK AES".

2. Router wifi
Belkin F6D4230-4 v1

3. PLC
Co to znaczy "dużo sieci na 2,4GHz" - to parametr elektrycznej sieci czy łącza internetowego? Jak to sprawdzić? Jakość i odległość: budynek z 2006 roku, więc raczej ok. Odleglość to dwa sąsiadujące pokoje. W lini prostej 5 metrów. Po kablach strzelam, że jakieś 15-25 maks.

4. AP z opcją klient
Amplituner ma gniazdo, ale nie wiem co to jest "AP z opcją klient". To taki drugi router, ale tym razem jako "odbiornik", a nie "nadajnik"? Coś o czym kiedyś pisał blackninja?


Generalnie mógłbym się szarpnąć na jakiś najtańszy kabel internetowy o długości jakieś 7-10 metrów (jaki to koszt?) i mógłbym potestować kilka dni czy będzie gubić czy nie. Jeśli będzie ok to wytłumaczenia problemów przy UWF-1 są dwa:
- za słaby jest jako odbiornik,
- mam źle skonfigurowane połączenie bezprzewodowe z amplitunerem.

Wtedy zostanie mi grzebanie w połączeniu, a na tym się zupełnie nie znam, albo wydanie kolejnych 300 zł na rozwiązanie z internetem po sieci elektrycznej. Ech... chyba, że się ktoś na tym zna i mieszka w Warszawie ;P
 

krzysiekkortus

New member
UWF-1 niestety ma słabszy odbiór od urządzeń z "lepszymi" antenami choć u Ciebie ta różnica wydaje się zbyt duża. U mnie z tej samej odległości komp pokazuje 90%, I9100 80% a UWF-1 ok. 70%. Trzeba by pokombinować ale bez dostępu do urządzeń to może być trudne i "kosztotwórcze" :) . Proponuję jakiegoś informatyka wyhaczyć, który będzie miał sprzęt jaki mógłbyś przetestować. Jeśli masz kilka urządzeń działających za pomocą wifi to najlepiej będzie pewnie wymienić router na coś silniej nadającego. Zbudowałem sieć wifi w domu za pomocą urządzeń TPLINK i mogę je polecić. U mnie odległość dongla od routera (WR841N) to ok 8m a po drodze jedna ściana z siporexu 24cm i sygnał jak opisywałem ok 70% bez rwania transmisji. To jest jedna metoda rozwiązania tematu, druga to faktycznie jak wspominał Tsubasa drugi router jako klient. Przykład - blackninja i "Harman i rozwiązanie problemu z Wi-Fi - niskim kosztem." W ten sposób można łączyć ale przy problemach z zasięgiem szukałbym routera wg parametrów anten (zarówno w nadającym jak i odbierającym). Drugi sposób jest o tyle ciekawy że umożliwia podpięcie kilku innych urządzeń poprzez Ethernet od APClienta (czyli routera odbierającego).

Jednak jak już masz UWF-1 to zacząłbym od rozmieszczenia źródeł ewentualnych zakłóceń tak by miały mniejszy wpływ na transmisję (wszystkie urządzenia generujące pole elektromagnetyczne). Można też pokombinować z przestawieniem routera w ramach możliwości kablowych. Trzeba będzie potańczyć z tym po mieszkaniu ale nie stworzy to dodatkowych kosztów.

Jeśli to nie pomoże to wymiana anteny w Twoim routerze na lepszą.

Następny krok to wymiana całego routera na "mocniejszy".

Kolejny to AP Client (ale wtedy UWF-1 już będzie na sprzedaż :mrgreen:)

No i ostateczność :roll: kabel ethernet :twisted:



Proponuję zacząć od poprzestawiania urządzeń :eek:k:
 
Ostatnia edycja:

[Raccoon]

New member
Bez reklam
U mnie komp nie pokazuje dokładnie % siły sygnału. Są słupki (4 lub 5) i wszystkie są pełne, więc moc na max. Router też mi się wydaje, że nie jest najsłabszy. Moc na donglu pokazuje zwykle 50-60% czyli jakoś mało. Napisałem, ze od 35% bo raz czy dwa miałem również takie wskazanie. Zakładam, że się to mocno waha.

Co do routera odbierającego to: Każdy ma taką funkcję? Bo mam starego Linksysa w domu (WRT54GC ver. 2.0). I być może nawet by się przydał taki w okolicy amplitunera, bo kto wie, może w przyszłości będę - po zmianie TV - potrzebował również tv podpiąć do internetu (chyba, ze wszystkie mają już wifi wbudowane).

Urządzenia zakłócające - brak możliwości zmiany. W sumie poza sprzętem RTV przychodzi mi tylko mikrofala do głowy. A ta stoi w jednym możliwym miejscu i to wcale nie blisko...

Przestawienie routera też nie za bardzo wchodzi w grę...

A co myślisz o tym rozwiązaniu z internetem po sieci elektrycznej?
 

Tsubasa

New member
Bez reklam
Belkin F6D4230-4 v1
Router nie jest najlepszy N150, 1 antena ~3dBi
Proponowałbym zmianę na np. Asus RT-N12 vC ~130zl odkręcane 2 anteny 5dBi, radio 2,4GHz N300Mb/s, cpu 300MHz, ram 32MB, możliwość wgrania Tomato by Shibby lub bardziej rozbudowany TP-Link TL-WDR3600 ~210zl 2 zakresowy 2,4GHz i 5GHz, switch 1Gb/s, wan ~800Mb/s, cpu 560MHz, ram 128MB, również obsługuje alternatywne oprogramowanie.

Zaloguj się na router, domyślny adres: 192.168.2.1
Zmień wireless channel: Belkin USA Site
Na laptopie przez Download Wireless Troubleshooting Software | MetaGeek sprawdź zajętość sieci i ustaw kanał na routerze najmniej obciążony.
ale może z jakiś powodów łączy się z moim routerem w standardzie niższym, niż optymalny?
Adapter może łączyć się z mniejszą prędkością, bo ma słaby sygnał wtedy możliwe że pracuje w standardzie B gdzie jest prędkość synchronizacji 11Mbps czyli realne ~4Mb/s
Co to znaczy "dużo sieci na 2,4GHz"
Dużo sieci wifi nadających na częstotliwości 2,4GHz (trzeba pamiętać ze bliskość np. bluetooth, kamerki "niani", GSM, mikrofali mogą znacznie pogorszyć transfery w wifi) wtedy trzeba rozważyć przejście na 5GHz lub PLC jeśli ma być bez położenia przewodu ethernet nawet takiego płaskiego

Jak widać po tym linku https://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/internet-z-gniazdka-technologia-plc/strona/18767.html prędkość w PLC zależy od jakości linij energetycznej, odległości, czy sygnał musi się przebić przez fazy itp.
AP z opcją klient
Router/Acces Point pełniący funkcję karty sieciowej bezprzewodowej z dodatkową możliwością rozszerzenia sygnału wifi.
Lepiej to zda egzamin niż micro adapter UWF-1 podłączony pewnie za amplitunerem, z wbudowaną "anteną" ~2dBi. Choćby taki WRT-300 z antenkami ~5dBi którego mógłbyś umieścić gdzieś wysoko, mógłby z większą prędkością łączyć się z routerem.
Zaloguj się i sprawdź czy może pracować jako AP Client / WISP. Ma radio 802.11g co da ~22Mb/s.
kabel internetowy o długości jakieś 7-10 metrów (jaki to koszt?)
Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.
Najlepsza, a zarazem najtańsza metoda połączenia.
wydanie kolejnych 300 zł na rozwiązanie z internetem po sieci elektrycznej. Ech... chyba, że się ktoś na tym zna i mieszka w Warszawie
Teoretycznie kupując przez internet masz 10-14 dni na zwrot bez słowa wyjaśnienia.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Ten Asus i TP-Link wezmę pod uwagę, ale w ostateczności - to kolejne wydatki. Dopytam tylko o tego switcha 2,4GHz/5GHz. To wymaga też przestawienia odbiorników? U mnie w domu odbiornikami są: dongiel o którym piszę (podłączony do amplitunera Onkyo 616), dwa laptopy "służbowe" bez praw administratora, dwa telefony komórkowe "służbowe" (tutaj chyba nie ma oddzielnych dostępów administratorskich). Jeśli odbiorniki automatycznie się dostosowują, to może ciekawa alternatywa. Zakładam, że wtedy nic nie zakłóca? Ani mikrofala, ani komórki, ani nic?

Co do kanałów na moim Belkinie: dziś się zaloguję i pozmieniam. Zrobię to jednak na czuja (zmiana kanału i sprawdzenie czy jest jakaś poprawa), bo aplikacji ISSIDer nie zainstaluję. Jak napisałem wyżej - komputery są "służbowe"... :/ Ewentualnie spróbuję go wrzucić na smartfona z Androidem (też służbówka, ale chyba jest dostęp do wszystkich ustawień). Ostatecznie wpadnie kumpel z laptopem. Tutaj jednak mam pytanie. Zmiana kanału to zmiana częstotliwości w całym moim mieszkaniu dla wszystkich sprzętów tej samej? Dla laptopów, telefonów i amplitunera? Tak, żeby kanał się nie pokrywał z kanałami wybranymi dla swoich mieszkań (czyli swoich routerów wifi) przez sąsaidów? Czy chodzi o to, że osobno zmieniam kanały dla swoich sprzętów, tj. laptop jest na jednym kanale w moim routerze, telefon w drugim, a ampli w trzecim i to się wzajemnie wtedy nie ogranicza?
[EDIT]: znalazłem już sam odpowiedź na to ostatnie pytanie:
WiFi Analyzer, czyli gdzie jest najsilniejszy sygnał hotspota i jaki kanał w routerze ustawić | AntyApps - chodzi o unikanie kanałów obciążonych przez sąsiadów :) Ewentualnie ten programik z linka też chyba zadziała na Androidzie :)

Kabla na stałę nie położę. Nawet płaskiego, cienkiego, itd. Nie ma takiej możliwości. Ewentualnie dla testów. Dzięki za linki - koszt 15 czy nawet 30 zł jest śmieszny. W ostateczności skorzystam, zeby sprawdzić czy to wina sygnału z routera czy może jednak coś jest nie tak z donglem/ampli lub samym radiem (nadawcą).

PLC - super sprawa tylko jak piszesz: niewadoma to odległość, faza i jakość instalacji. Dobrze byłoby najpierw przetestować. Zatem albo pożyczyć, albo oddać w ciągu 10 dni - tylko nie zawsze jest z tym tak różowo. Niektórzy chcą, żeby sprzęt był oryginalnie zapakowany...

Dongla mam wpiętego z przodu ampli, bo wraz z zaktualizacją firmware Onkyo, skasowali możliwość wpięcia dongla z tyłu. Dongiel wymaga USB 2.0, a w tym standardzie jest tylko front. Zatem sam dongiel jest raczej dobrze wyeksponowany. blackninja poleca na PW przedłużacz USB i wyjęcie dongla z szafki, ale jest on na samym froncie, więc to rozwiązanie nic nie da...

Linksysa pod kątem AP mógłbym sprawdzić, ale to już chyba powinienem poszukać jakiegoś znajomego informatyka...

W ogóle bardzo dziękuję za cierpliwość w odpisywaniu :) :) :)

[EDIT]: jeszcze coś takiego znalazłem. Też ciekawa lektura.
•• Wi-Fi poradnik | Wi-Fi konfiguracja i zabezpieczanie sieci bezprzewodowej sieci | sieć Wi-Fi poradnik

Poza tym piszą w Internecie, że jedną z najgorszych przeszkód dla sygnału radiowego są lustra. Otóż o mnie bardzo duże lustro (jakieś 4m kwadratowe) wisi dokładnie na ścianie pomiędzy routerem, a donglem. Chyba trzeba będzie pokombinować. Zacznę od:
- ustawienia anteny routera pionowo (nie wiem jak jest teraz, ale może być w poziomie),
- sprawdzenia wolnych kanałów w okolicy i ewentualnej zmiany,
- ostatecznie zmienię miejsce routera na takie, gdzie będzie o połowę bliżej dongla i po tej samej stronie lustra.
Zobaczymy :)
 
Ostatnia edycja:

krzysiekkortus

New member
Mówisz o aktualizacji firmware dongla czy ampli? Ja mam wpiętego z tyłu jak wiesz z tym samym ampli.

Co do lustra (pewnie folijka pod szkłem), słuszna uwaga - spory ekran, sam bym nie pomyślał. Lustra mają to do siebie że czasami się tłuką ;)
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Panowie, dziękuję! :)

Tsubasa za ogólną cierpliwość i MASĘ informacji, które nie tylko otworzyły mi głowę na pewne zagadnienia, ale również zmotywowały do szukania dalszych informacji w Internecie. W ten sposób:
- przeniosłem router bliżej amplitunera (o połowę bliżej i z pominięciem lustra),
- zmieniłem kanał na mniej obciążony,
- pobawiłem się programem http://antyapps.pl/wifi-analyzer-czyli-gdzie-jest-najsilniejszy-sygnal-hotspota-i-jaki-kanal-w-routerze-ustawic/ - polecam wszystkim. Odpaliłem na komórce z Androidem :)

krzysiekkortus dzięki za informację o tym, że wbrew komunikatowi Onkyo "UWF-1 is not supported in front USB port" jednak z tyłu również działa. Chociaż dodam od siebie, że mimo wszystko lepiej podłączyć do frontu. Ftontowe USB jest na 2.0, a tylne na 1.1. Zatem mimo wszystko pewnejszy jest przedni port :)

blackninja za pomysł z przedłużaczem usb. Poprowadziłem razem z kablem głosnikowym za lewy front. Tam jest dobry zasięg.

Ogólnie poprawiłem siłę sygnału z 50-60% na ponad 90%. Programik pokazuje poprawę z -70dBm na -50dBm. Mniej więcej :)

Teraz można słuchać. Zobaczymy jak podsumuję akcję za kilka dni :)
 

Tsubasa

New member
Bez reklam
Dopytam tylko o tego switcha 2,4GHz/5GHz. To wymaga też przestawienia odbiorników?
Wymieniowy WDR3600 może działać w tym samym momencie na częstotliwościach 2,4GHz i 5GHz, więc nie ma problemu żeby telefon działający na 2,4GHz w 802.11g się połączył jak i nowe telefony, karty sieciowe wykorzystały potencjał czystego pasma 5GHz i na krótszym dystansie mogły uzyskać większą prędkość niż na 2,4GHz

Jak chcesz to podaj jakie masz karty sieciowe w laptopach, to sprawdzę czy mogą działać na 5GHz.
Zakładam, że wtedy nic nie zakłóca? Ani mikrofala, ani komórki, ani nic?
Na 5GHz mniej urządzeń pracuje. Jest duże prawdopodobieństwo że będzie mniej sieci wifi niż na 2,4GHz.
Trochę informacji o źródłach zakłóceń https://support.apple.com/kb/HT1365?viewlocale=pl_PL&locale=pl_PL
Ogólnie poprawiłem siłę sygnału z 50-60% na ponad 90%. Programik pokazuje poprawę z -70dBm na -50dBm
To dobrze ze się udało poprawić bez wydatków.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Tsubasa, jeszcze raz dzięki. Ostatnie pytanie odnośnie tego przedłużacza USB. Czy tutaj mają znaczenie długość i ekranowanie? Potrzebuję max 3 metry. Jest sens płacić za jakieś lepsze ekranowanie? Jaki przedział cenowy jest rozsądny? Zakładam też, że skoro frontowe gniazdo USB w moim ampli jest 2.0 i sam dongiel jest 2.0 to kabel powinien być minimum 2.0. Jest sens brać 3.0 lub wyżej?

[EDIT]: są w Internecie oferty przedłużaczy USB "aktywnych". Co to za ustrojstwo? Coś daje?
 
Ostatnia edycja:

Tsubasa

New member
Bez reklam
Ja maksymalną przedłużkę USB 2.0 to stosowałem ~2m, koszt ~10zl. Z aktywnym przewodem nie miałem do czynienia.
 

Dareksa

New member
To ja się teraz dowiaduję??? Dałem prawie 200 zł za dongla Onkyo.... A tutaj sprzęcik za 40 zł. Hmmm.... a jesteś pewien, że działa z Onkyo 616?


Ten TP-Link działa na 100%, sprawdzałem w moim TX-NR818 także w 616 też musi działać.
Bez problemów połączył się z Wi-Fi zarówno w przednim jak i tylnym USB.
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Wydajność, wydajnością, ale pewnie nie będzie gorzej, niż w przypadku oryginalnego dongla. 200 zł vs. 40 zł. No nic - ja już jestem po zakupie ;P

A co do tyłu i przodu. Działa w obu gniazdach, ale Onkyo nie poleca tyłu. Na pewno nie uwzględni reklamacji/skarg z powodu zrywania łącza przy podłączeniu do tyłu. Zatem jeśli Ci działa, to ok. Masz wolny front. Ryzyko jest wyłącznie takie, że może Ci zrywać połączenie. Ale jeśli nie zrywa... :) super
 

krzysiekkortus

New member
Z TP Linkiem to mnie podłamaliście - też wybecalowałem ponad 200 stówki z przesyłką :x ale szukałem wcześniej informacji na temat "zamienników" które by na pewno działały z Onkyo i nic nie udało mi się znaleźć. No cóż mam oryginała i już nie pozostaje nic innego tylko dalej go używać ;)
 

[Raccoon]

New member
Bez reklam
Teoretycznie możemy sprzedać oryginały za jakieś 150 zł - uważam, że dobra cena za świeżą używkę. Potem kupić ten zamiennik za 40 zł :)

Pytanie tylko czy na 100% wydajnośc jest taka sama? Różnicę widać na pewno w wielkości. Z przodu tego na stałę nie wsadzisz. Zostaje tylko tył. A tył jak już pisałem to USB w standardzie 1.1. Jest pewne ryzyko.
 
Do góry