Zakup projektora HC4000 + ekran Adeo Plano. Co myślicie?

Buti

New member
Gdzie te szczegóły w cieniach...

Cześć.

Meloman,
W moim przypadku piszę o prostej kalibracji, której sam dokonałem. Wyraźnie widać efekt, o którym napisałem na różnych planszach testowych. Czerń jest dobra jak na ten przedział cenowy ale zadaję sobie pytanie dlaczego mitsu ma tak kiepskie szczegóły w cieniach a to akurat zbiega się z opinią zamieszczoną choćby tutaj: Mitsubishi HC4000 DLP Projector | Home Theater. Co więcej próba wyciągniecia tych szczegółów powoduje pjawnienie sie szumu w czerni a nadal szczegóły pozostawiaja wiele do życzenia.
Weżmy np. inny tryb - Sport. Czerń natywna bez szumu a jasność początkowych stopni wieksza. Niestety tryb sport rozjaśnia cały pozostały obszar i nie nadaje sie do skalibrowania proja do oglądania filmów. Więc to na co zwróciłem uwage to po prostu krzywa gama, którą ja osobiście wolałbym mieć w zakresie poziomów o najniższej jasności trochę wyższą.

Wika ;) Powiem grzecznie. Nie to jest najważniejsze w mojej wypowiedzi, że coś widać z bliska tylko sprawa dotyczy problemu szczególowości w cieniach, który starałem sie przedstawić jak najdokładniej informujac co dzieje sie z czernią i odcieniami szarości na etapie dokonywania podstawowej kalibracji proja. Mam nadzieje, że mój post nie umniejszy twoim wrażeniom przy oglądaniu obrazu na HC4000 i mimo jego wad będzie cieszyć twoje oko:)

Wiatrak,
Zanim napisałem moją opinie przebrnąłem przez tematyke "color space" poczynając od wątków o XBMC dystrybucji openelec, przez karty graficzne intela, ati i gf na odpowiednich forach:D. Ten temat ogólnie nie jest prosty jak by sie wydawało. Trzeba by było założyć nowy wątek by bliżej się zagadnieniu przyjrzeć. W skrócie.
XBMC wyświetla wszystko w zakresie 0-255, czyli na logikę dokonuje sam konwersji filmów w formacie 16-235 na zakres szeroki (pytanie czy dobrej ;)). Nie udało mi się mimo info na wikipedii dostarczyć na wejście proja zakresu 16-235. To by było widać na planszy testowej. Mało tego, w ustawieniach proja mitsu jest możliwość ustawienia jednego z dwóch trybów pod warunkiem, że dostarczamy obraz w formacie RGB. Przełączajać w ten tryb obraz robi się fioletowy - lipa:D (wydaje się, że na wejście proja nie jest podawane RGB). Moim założeniem było by skalibrować proja do źródła dostarczającego w 16-235. Przy obecnym sprzecie nie mam takiej możliwości, nie znalazłem sposobu mimo zmiany pliku konfiguracyjnego jak na wiki openelec.
Podszedłem do tematu inaczej. Wiekszość oglądam na dekoderze cyfrowym a nie na kompie z XBMC. Tu sprawa wygląda tak. Obraz na utwieniu RGB jest fioletowy. Dobrze jest na ustwieniu proja w tryb YCBCR. Zatem pozostaje dokonać kalibracji tylko przy tym ustawieniu. Efekt opisany w moim poprzednim poście.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
>>Buti
Plansza testowa jest w porządku i świetna do ustawienia szczegółów cienia.
W trybie Naturalnym na domyślnych ustawieniach w moim TW9000 widać wszystkie kwadraty, nawet pierwszy. To potwierdza, jak dobrze przygotowane są fabrycznie ustawienia w tym trybie.
Szczegóły cienia Epson ma bardzo dobre, co niezwykle istotnym - przy głębokiej czerni.
Z kolei w trybie Kino (który zalecam do animacji) na domyślnych ustawienia nie są widoczne pierwsze trzy kwadraty. Trzeba podbić jasność do +2. Zmiana gamma z 2,2 na 2,1 lub nawet 2,0 także pomaga, ale już nie tak wyraźnie, jak przy zmianie jasności.

ZWRACAM uwagę, że niektórzy na tym forum dla głębokiej czerni ścinają pasmo do 16-235. Czyli nie widzą pierwszych 15-tu (sic!) kwadratów z planszy testowej. Panowie - chyba dokładnie widać, ile traci się wtedy szczegółów z obrazu.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
W linku od Butiego jest jeszcze kilka ciekawych plansz testowych, a przede wszystkim:
White saturation - Lagom LCD test
Contrast - Lagom LCD test
Ciekawe ilu z Was ma tak skalibrowane projektory, że widzicie wszystkie pola na kolorowych paskach.

U mnie Przy saturacji widac wszystkie szachownice, choc ostatnia na dole po prawej widac naprawde minimalnie. Przy kontrascie, widac wszystkie pola na tych kolorowych paskach.

Kalibracje robilem sam na dysku AVS HD 709. Za darmo do sciagniecia pod tym linkiem: http://www.avsforum.com/t/948496/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration
 
Ostatnia edycja:

Meloman69

New member
Bez reklam
>>FunkyKoval

Co ustawiałeś (zmieniałeś), aby w teście Contrast-Lagom uzyskać wszystkie widoczne pola?
U mnie niebieski i czerwony są wyraźnie przejaskrawione od pola 24 w górę.
 

FunkyKoval

New member
Bez reklam
Nic nie przestawialem pod ta plansze. Jedeyne co zrobilem, to jak pisalem wczesniej, zrobilem kiedys kalibracje na plycie AVS HD 709. I tu dodam, ze nie robilem tej kalibracji jakos super profesjonalnie. Nie mam kolorometru itd... wiec ustawialem wszystko na "czuja" :)
P.S.
Kolory mozesz ustawic uzywajac np. laptopa. Ustawiasz laptop kolo ekranu projekcyjnego z planasza kolorow i dopasowywujesz kolory na projektorze tak, by choc w przyblizeniu odpowiadaly tym na ekranie laptopa. Nie jest to moze profesjonalny sposob, ale z tego co wyczytalem sporo ludzi tak robi. Oczywiscie ma to sens, jesli ekran laptopa jest dobrze skalibrowany :)
 
Ostatnia edycja:
Do góry