Zakup Mitsubishi HC4000-testowanie sprzętu

espaniak

New member
Witam serdecznie wszystkich.Tak jak w temacie, planuje zakup Mitsubishi HC4000.
Przed zakupem będę miał możliwość zobaczenia projektora w akcji.
Główną kwestią jest to, że będę dokonywał zakupu "bezpośredniego".
Tak więc na miejscu powinienem sprawdzić wszystkie rzeczy na "nie".
Jako że nie miałem do tej pory styczności z technologią dlp chce się skupić głównie na
problemie efektu tęczy ( nie mam pojęcia jak to na mnie działa).

Tutaj pojawia się moje pierwsze pytanie - czyli efekt tęczy..
- Jaki film włączyć( Sin City wystarczy?..może coś jeszcze?)
- Ewentualną tęczę można zobaczyć natychmiast?Czy pojawia się ona z upływem czasu?
(zaznaczę że nie chodzi mi o celowe jej wymuszanie)

Kolejną kwestią są ewentualne wady fabryczne lub "przygody" jakich mógł
doświadzczyć konkretny egzemplarz podczas podróży.
Na co zwrócić uwagę?
- geometria obrazu ? barwy ?coś innego?
( chce tylko dostrzec wady które ewentualnie może mieć konkretny "felerny" egzemplarz)

Na czym jeszcze się skupić żeby był to zakup świadomy? :)

Ostatnim dylematem jest dobór Ups`a , czy ktoś używa zasilacza awaryjnego z HC4000?
Jeżeli tak to jaki to model i jak się sprawuje?

Proszę o konkretne i rzeczowe odpowiedzi.
Może uda się stworzyć poradnik dla tych którzy zaczynają przygodę z projektorami
i mają możliwość sprawdzenia sprzętu na żywo.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Witam!

Podstawową funkcją UPS-a jest zabezpieczenie chłodzenia lampy (praca wentylatorów), wystarczy dowolny model, nawet za 200 zł, chyba że ma mieć jeszcze inne zadania.

Podczas sprawdzania projektora zwróciłbym uwagę na następujące rzeczy:

- efekt tęczy - albo będziesz go widzieć, albo nie, nie może pojawić się po jakimś czasie, do sprawdzenia nadają się fragmenty ekstremalnie kontrastowe, dynamiczne ("Sin City" z Blu-Ray'a, ostatnie Bondy), bardzo jasne motywy (np. reflektory), szybko poruszające się, drobne szczegóły, napisy, sceny czarno-białe itp.;

- ostrość obrazu - w przypadku projektora DLP powinna to być przysłowiowa "żyleta", jednolicie widoczna z bliska siatka pikseli (chociaż w modelu HC3800 był widoczny mały spadek ostrości w rogach);

- jakość obiektywu - geometria obrazu, aberracja chromatyczna, wyraźnie widoczne obwódki kolorowe jasnych linii, rozszczepienie linii więcej niż na szerokość 1-1.5 piksela jest niepokojące, wpływ zoomu na ostrość i jednorodność obrazu;

- jednolitość jasności obrazu - obraz powinien być jednolicie jasny (czerń jednolicie ciemna) na całej powierzchni, szczególnie dyskwalifikujące są nieregularności, plamy, gdy np. jedna strona jest wyraźnie jaśniejsza (niewielki spadek jasności w narożach będzie pewnie występował);

- jednolitość barwowa - biel na białej planszy powinna być jednolita na całej powierzchni, nie może przechodzić z niebieskawych z lewej strony do czerwonawych po prawej, wszelkie plamy kolorowe wykluczone, spójność obrazu powinna być b. dobra (DLP ma tu przewagę nad 3LCD, 3SXRD, 3D-ILA);

- migotanie lampy przy przełączaniu eco/normal (zdarza się rzadko);

- praca z długimi (np. 15 m) przewodami HDMI (HC3800 miewał z tym problemy), najlepiej mieć przewód, z którym będzie pracował, praca z różnymi źródłami HDMI (PS3, BD, splitery HDMI), praca w różnych trybach HDMI (RGB, Y/Pb/Pr, 12-bit);

- praca z sygnałami 1080/24p, 1080/50i, 1080/50p, 1080/60p, SD 576i/p itp.;

- głośność pracy Eco/Normal (może się przydać Normal przy ekranie ponad 110");

Pozdrawiam.
 

espaniak

New member
Dzięki Alkor za podpowiedzi.
Zaopatrzony w materiały testowe wyruszyłem na prezentacje, wynik testu -
- (chyba jedyny słuszny:) ) zakup hc4000.
Ogólnie mogę powiedzieć, że wstępnie po 30 godzinach seansów obraz z mitsu wyświetlany
na ścianie (rigips+farba tikkurila) daje świetne wrażenia wizualne!
Jako początkujący w temacie projektorów teraz już wiem, że
powrotu do oglądania filmów na tv nie ma :lol: (nawet i na plazmie 60")!
Jeśli chodzi o tęczę, jak się człowiek uprze można ją zobaczyć(przynajmniej ja tak mam),
jednak gdy się zapomni o tym wtedy problem praktycznie nie istnieje.
Z czystym sumieniem polecam hc4000 i testowanie sprzętu przed zakupem, ponieważ okazuje się,
że większość sprzedawców nie robi z tym problemu.
 

espaniak

New member
Po dwóch miesiącach i 70h na lampie mogę z czystym sumieniem stwierdzić,
że sprzęt spisuje się b.dobrze.
Wady?? hmmm....łatwiej mi będzie podać zalety..
-Jasność obrazu jest idealnie jednolita.
-Geometria bdb.
-Głośność pracy w trybie eco (tylko taki używam) całkiem znośna..tzn."coś słychać" ale już w trakcie oglądania nie przeszkadza.
-Jednolitość barw dobra (fakt-można na białej planszy testowej po5min. gapienia się dostrzec minimalne przejścia bieli, ale przy seansach tego nigdy się nie zobaczy)
-Czerń hmm..w tym przypadku ciężko jednoznacznie się ustosunkować.Jak powszechnie wiadomo w przedziale do 6 tys. hc4000 rządzi, jednak zawsze mogłoby być lepiej ale wtedy już trzeba iść na poziomy cenowe 8-9tys i więcej.
Ogólnie sprzęt daje wiele przyjemności podczas użytkowania i jest wart swojej ceny.
...
Załączam zdjęcie (średnia jakość-robione na szybko) dla niewtajemniczonych aby łatwiej można było ogarnąć skale :)
 

Attachments

  • DSCF2767.jpg
    DSCF2767.jpg
    129,8 KB · Wyś: 3014

espaniak

New member
Przymierzając się do zakupu też myślałem nad TW 3600, myślę że zarówno ten Epson jak i Mitsu zaliczają się do najlepszych modeli dla dlp i lcd w tym przedziale cenowym.
Przed zakupem przez długi czas analizowałem wszelkie informacje dostępne o nich.

Epson kusi lepszym warunkami gwarancyjnymi, regulacją lens shift i brakiem tęczy.
-Jednak jeżeli ktoś nie ma filara na środku pokoju lub nietypowo niskiego sufitu (spory offset Mitsu hc4000) wtedy opcje lens shif może śmiało skreślić z listy życzeń.
-Efekt tęczy z moich obserwacji zauważy każdy komu się wytłumaczy jak go wyłapać lub odpali się programik typu- "rainbow test".
Jednak w użytkowaniu codziennym budowa i prędkość obrotowa koła w hc 4000 zapewnia że efektu tęczy zupełnie się nie widzi(testowane na kilkunastu niewtajemniczonych w efekt tęczy osobach, nikt niczego takiego nie dostrzegał a tym bardziej nie odczuwa żadnego dyskomfortu w trakcie seansu)
Jednak gdy ktoś nie miał do tej pory styczności z tech. DLP lepiej dla pewności przetestować sprzęt przed zakupem i sprawdzić czy nie zaliczamy się do tej "podobno" 5% grupy osób bardzo wrażliwych na efekt tęczy.

Jeśli chodzi o wady Epsona lcd w stosunku do Mitsubishi dlp to na myśl przychodzi mi jedna-jakość obrazu :)
Jednolitość barw w Epsonie kuleje, takie przebarwienia w HC 4000 nie mają prawa bytu.
Dlp vs lcd ma też przewagę w swojej "plzamowej jakości" obrazu.
Jednak jednym z decydujących czynników jest poziom czerń.
Na dzień dzisiejszy sądzę, że to jest kluczowy parametr przy wyborze projektora( może dla tego, że według mnie pozostałe parametry obrazu Mitsubishi są bardzo dobre!)
Czerń w HC4000 jest oczywiście przyzwoita, tym bardziej w porównaniu z Epsonem i ogólnie tech. lcd.
Podsumowując dla mnie jedyny słuszny wybór jest oczywisty i podjąłem go już jakieś 2 m`ce temu.

ps. zdanie zmienie jedynie wtedy gdy lampa strzeli równo po uplywie pól roku lub 500h :)
 

Meloman69

New member
Bez reklam
DLP ma zasadniczo tylko dwie, ale bardzo ważne zalety:
- ostrość obrazu,
- wysoki kontrast ANSI.
Co do poziomu czerni, to był dyskutował, bo od czasu TW2000 technologia LCD zdołała wyprzedzić DLP. Do tej pory nie spotkałem żadnego DLP, który miałby mocniejszą NATYWNĄ czerń.
DLP rzeczywiście oferuje tzw. krystaliczność obrazu, którą sam bardzo wysoko cenię.
Ale i tutaj TW2000 potrafi zadziwić.
C2Fine wprowadziło nową jakość i to nie ten obraz co wcześniej na TW1000 czy AE900.
Ja wielokrotnie próbowałem przesiąść się na DLP. Ale wciąż nie jest ona dla mnie.
Optoma HD87 którą ostatnio testowałem ma rzeczywiście kapitalny obraz, świetną klarowność i plastyczność przekazu. Ale co z tego skoro:
- efekt tęczy jest widoczny. W pozycjach typu Sin City praktycznie co chwilę;
- kołowo obrotowe powoduje, że obok efektu tęczy obraz delikatnie migocze, jak w starych CRT ustawionych na niskie częstotliwości odświeżania.
Pewnie wielu takie rzeczy nie przeszkadzają. Dla mnie są nie do przyjęcia.
Jak dla mnie te dwie kwestie i w większości brak lens shiftu wciąż powoduje, że DLP mówię stanowcze NIE, choć patrząc tylko na jakość obrazu to wciąż dobry DLP świeci lepiej niż dobry LCD.
 

espaniak

New member
Jakości C2Fine nie podważę gdyż tego nie sprawdzałem,
Jednak z szybkiego przeglądu wnoszę, że modele z ową technologią (TW4400, TW5500) są z tzw, innej półki cenowej w stosunku do HC4000 i TW3600 o których do tej pory była mowa.

Optoma HD87 wywoływała częsty efekt tęczy??
Meloman nie strasz ludzi, że model z takiego pułapu cenowego tak strasznie potrafił sponiewierać zmysły ;)
W takim razie jakiej prędkości HD87 ma koło i ilu segmentowe??Słabsze niż w HC 4000?!
Skoro u mnie w 3 kronie tańszym Mitsu nic na taką skalę się nie dzieje a oglądało sporo osób-w tym krótkowidz, dalekowidz i osoba z astygmatyzmem.

W sprawie Sin City akurat też mogę się obiektywnie wypowiedzieć bo tego materiału (w HD) używałem przy testowaniu projektora przed zakupem i nie byłem sam przy prezentacji.Dodam że byłem bardzo bojowo nastawiony w sprawie wytropienia tęczy.
Tak więc z wielkim zapałem puszczałem w ramach testu dynamiczne, mocno kontrastowe sceny z szybko poruszającymi się światłami.

Efekt był taki:
-Włączam parę scenek 1-2 minutowych - pauza..cisza i ogólna konsternacja hmm widziałem coś czy nie?..dobra ponownie włączę -ale teraz bardziej się skupię...parę minut i znowu konsternacja..hm może coś widziałem ale czy to jest to?
Po chwili mam napad(po czesku-tzn. pomysł) trzeba włączyć program "rainbow test":).
Najprościej mówiąc jest to najzwyczajniejsza symulacja gry PONG.
Po chwili pełen sukces-Widzę TO!Z dumą myślę..Hc4000-Ty cwaniaczku ukrywałeś przede mną tęcze ale pong cię zdradził gdy biała piłeczka zaczęła szybko zasuwać.
Po namyśle.. kurcze ale gdzie te straszne skutki uboczne, rozdrażnienie,dezorientacja, bóle głowy lub choćby mały dyskomfort o których czytałem?!
Osoba towarzysząca przy prezentacji potwierdza że nic się nie dzieje i wyraźnie już znudzona moim śledztwem pyta.."będziesz w ponga na tym sprzęcie grał"?
Ponownie wracamy do Sin City a tam nadal nic się nie dzieje w temacie tęczy.

Podsumowując mogę stwierdzić, że jednak nie taki diabeł straszny jak go malują .
Większość osób będzie nieczuła na tęcze jak to również zasugerował Meloman .
Jednak przed zakupem lepiej się upewnić i sprawdzić to na własne oczy.
 

redlum

New member
Bez reklam
efekt tęczy jest sprawą indywidualną - jedni go nie widzą na najtańszych projektorach - dla innych będzie widoczny na JVC X9
 

pa3

New member
Bez reklam
DLP ma zasadniczo tylko dwie, ale bardzo ważne zalety:
- ostrość obrazu,
- wysoki kontrast ANSI.
Co do poziomu czerni, to był dyskutował, bo od czasu TW2000 technologia LCD zdołała wyprzedzić DLP. Do tej pory nie spotkałem żadnego DLP, który miałby mocniejszą NATYWNĄ czerń.
DLP rzeczywiście oferuje tzw. krystaliczność obrazu, którą sam bardzo wysoko cenię.
Ale i tutaj TW2000 potrafi zadziwić.
C2Fine wprowadziło nową jakość i to nie ten obraz co wcześniej na TW1000 czy AE900.
Ja wielokrotnie próbowałem przesiąść się na DLP. Ale wciąż nie jest ona dla mnie.
Optoma HD87 którą ostatnio testowałem ma rzeczywiście kapitalny obraz, świetną klarowność i plastyczność przekazu. Ale co z tego skoro:
- efekt tęczy jest widoczny. W pozycjach typu Sin City praktycznie co chwilę;
- kołowo obrotowe powoduje, że obok efektu tęczy obraz delikatnie migocze, jak w starych CRT ustawionych na niskie częstotliwości odświeżania.
Pewnie wielu takie rzeczy nie przeszkadzają. Dla mnie są nie do przyjęcia.
Jak dla mnie te dwie kwestie i w większości brak lens shiftu wciąż powoduje, że DLP mówię stanowcze NIE, choć patrząc tylko na jakość obrazu to wciąż dobry DLP świeci lepiej niż dobry LCD.

DLP ma natywnie większy kontrast, a więc w parze z tym musi iść poziom czerni, oraz tak jak napisałeś ostrość obrazu, co przy dużych calach jest bardzo ważne. Efekt tęczy najlepiej samemu sprawdzić, u mnie już trochę osób się przewinęło i jeszcze nikt nie zwrócił na to uwagi, więc niema reguły.

Co do technologii, zobacz że Epson czyli główny producent paneli LCD dla projektorów, już w nieco wyższej klasie przeszedł z LCD (wyciśnięto już ostatnie soki ;)) na LCoS, z kolei firma Sim2 nadal stosuje wyłacznie DLP w swoich hi-edowych sprzętach, które maja b.dobre opinie.
 

raus

New member
dla innych będzie widoczny na JVC X9
No na X9 to chyba co najwyżej źle skonfigurowaną zbieżność kolorów może być widać (chociaż projektory za taką kasę chyba są dokładnie skalibrowane pod tym względem i powinny mieć możliwość regulacji), tęcza występuje tylko przy 1-chipowych DLP, gdzie dla uzyskania kolorowego obrazu potrzebny jest kolorowy wirujący filtr, który powoduje tęczę (tzn. jego wirowanie konkretniej)
 

NrGx2

New member
To co wybrać, Mitsubishi HC4000 czy prawie o tyś tańsze SANYO PLV-Z800 ??będę oglądać na ekranie AVTek Cinema ELECTRIC 240MG chyba że ma ktoś coś lepszego do zaoferowania w tej cenie to proszę pisać.
 

NrGx2

New member
a czy warto płacić za niego prawie tyś zł więcej względem tego sanyo? Wiem że przy tym drugim miałbym większy obraz bo projektor będzie rzucał obraz z 3 metrów. Projektor służyć będzie jedynie do oglądania filmów bd i grania na ps3.
 

skalmen

New member
a jaki duzy obraz chcesz miec z tych 3 metrów , 92'' to juz bardzo duzo przy tej odległoasic z z tego co wiem to mitsu moze nawet wyswietlic nawt 98" a to naprawde sporo z tej odległosci, ja mam 92" z 4 metrów gram na PS3 mi jest super do grania i filmów , wiec myśle że sopojnie ci wystarcza ci te 98"
pozdr
 

hydromeduza

New member
dla mnie mitsubishi HC4000 to projektor porównywalny do JVC, obraz jest fantastyczny, nie ma absolutnie żadnych tęcz, migotań (co zdarzało mi się już doświadczać na DLP, a tu jest po prostu ideał jak dla mnie). Mam nawet wrażenie, że obraz jest bardziej naturalny od JVC X3, a poziom czerni jest bardzo dobry (na lekko szarym ekranie). Naturalność w HC4000 bierze się z doskonałej aplikacji DarkChip3 a nie z "podkręcania" kontrastu elektronicznie, jak to ma miejsce w wielu projektorach LCD, LCOS (JVC, Sony, Epsony). "Podkręcanie" w JVC jest oczywiście mniejsze niż w projektorach z dynamiczną przesłoną, gdzie tragiczny wpływ przymykanej przesłony musi być częściowo skompensowany w inny sposób. Ale i tak kolory wg mnie są bardziej naturalne na mitsubishi, choć czerń jest troszkę słabsza. Trick w tym, że żaden sprzedawca nie pozwoli na porównanie A/B projektora za 5200 zł (Mitsubishi HC4000) do projektora 2-3 razy droższego. Gdy Klient o to poprosi, natychmiast ten zdeprecjonuje mitsubishi i wynajdzie 100 powodów, aby nie robić porównania bezpośredniego. Myślę, że mitsubishi ma też fantastyczną i mocną lampę 230W, która w trynie LOW pracuje bez obciążenia napięciowego, na luzie, stąd jej żywotność 5000g, co jest rewelacyjnym wynikiem. Doskonały pomysł mitsubishi. W trybie LOW obraz jest i tak jaśniejszy niż w wielu projektorach znacznie droższych i nie jest to jasność "wyciągnięta" na siłę i okupiona nienaturalnością. HC4000 to świetny projektor, polecam każdemu.
 

red9

New member
Pytałem w sklepie i odradzano mi mitsubishi z powodu krótkiego okresu gwarancji na lampę, na rzecz epsona. Tłumaczyli to tym, że nawet przy wyłączeniu prądu lampa może się uszkodzić, a gwarancja tego nie obejmie i będę musiał kupować nową. Co Wy na to?
 
Do góry