Wymiana głośników

Mozart 18

New member
Witam Szanownych Forumowiczów!

Jestem już od kilku dobrych lat zadowolonym posiadaczem zestawu głośników 5.0 Taga TAV-606 v. 2. Jego największą wadą w tym zakresie cenowym (kupiłem je w naprawdę dobrej cenie ok. 800 zł za cały zestaw) jest, w moim odczuciu, słaby głośnik centralny. Zdecydowałem się zatem na jego wymianę i zastanawiam się nad stopniową wymianą całego zestawu. Mam w związku z tym do Was kilka pytań. Jeśli chodzi o głośniki frontowe, to wpadły mi w oko Taga TAV-606F Special Edition. Czy warto wymieniać głośniki z mojego zestawu na te kolumny? Wracając do centralnego, to spośród oferty Tagi przykuły moją uwagę modele TAV-906C oraz Blue C-40. Zważając na ewentualną wymianę frontów oraz to, że przez jakiś czas głośnik centralny będzie grał w towarzystwie reszty zestawu 606 v.2, proszę o poradę, na który głośnik centralny się zdecydować. Po centralnym będę wymieniał głośniki tylne, więc napiszcie też proszę, czy decydować się na TAV-906S czy Blue S-40? Głośniki będą nagłaśniać pokój o powierzchni 18m2, zaś amplituner to Onkyo TX-SR608. Jestem także oczywiście otwarty na wszelkie propozycje z Waszej strony. :) Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam.

Wybaczcie, że post pod postem, ale oczywiście w miarę czytania forum apetyt rośnie. :) Poprzeglądałem przeróżne tematy i zapisałem sobie, jakie kolumny polecacie w pieniądzach, jakie jestem w stanie wydać na tę całą zabawę. :) Pozwolę je sobie teraz wymienić, wraz z krótkim komentarzem:


1. Wharfedale Obsidian 600 (podobno fajne tylne i frontowe, zaś słaby centralny, jednak tutaj wchodzą w rachubę tylko centralny i tylne, ze względu na tylny bass reflex kolumn przednich),


2. Roth Oli C30 oraz RA1/RA2 (podobno super głośniki, niemniej wyraźnie droższe, frontów nie wymieniłem, bo odpadają z tego samego względu, co Obsidiany wyżej),


3. Klipsch F10 + C10 + B20 (nie przekonują mnie swoim wyglądem, niemniej mają swoich zwolenników),


4. Indiana Line Nota 740, 240/250, 550 (można napisać to samo, co w przypadku Roth, no i na dodatek fronty mają przedni bass reflex, szkoda tylko, że dość drogie),


5. Wharfedale Diamond 10.CC, 10.0 (często polecana seria, niestety fronty raz, że drogie, a dwa - złe umiejscowienie bass reflex'a, za to centralny, jak i tylne wchodzą w grę jak najbardziej).


Oczywiście przy poradzie pamiętajcie, że zestaw będzie napędzał TX-SR608 oraz fakt, że zakupy zacznę od głośnika centralnego, a fronty to pieśń dalekiej przyszłości, więc na razie zależy mi tak naprawdę na najlepszych, najbardziej wyraźnych dialogach. Napiszcie też proszę, czy jest prawdą, że nie powinno się mieszać kolumn różnych firm, czyli kupić centralny Roth Oli, zaś resztę np. Tagi. No i ostatnia informacja, dość śmieszna. Niestety głośnik centralny może być wysoki na maksymalnie 15,5 cm. Jest tak, ponieważ na więcej nie pozwala mój stolik RTV, a jego zmiana nie wchodzi w rachubę. :/ Zatem jak widzicie jestem raczej ograniczony w wyborze, ze względu na umiejscowienie frontów blisko ściany oraz wymiary stolika. Jeszcze raz dzięki za wszelkie odpowiedzi.


Pozdrawiam.

P.S. Zastosowanie to w 75% gry i kino, zaś 25% muzyka (jej słucham zdecydowanie częściej na kolumnach podstawkowych podpiętych do komputera).
 

WiTT

New member
Bez reklam
Wg mnie:
1. zamiana TAV-606 v.2 na TAV-606F Special Edition to żadna zmiana. Niepotrzebnie wydane pieniążki.
2. wymienione kolumny są każde z innej bajki. Tylko własne ucho podpowie Ci które wybrać. Wygląd i parametry to jedno, usłyszeć to zupełnie co innego.
3. "Zastosowanie to w 75% gry i kino, zaś 25% muzyka" - no to wg. mnie nie wiem czy cała ta zabawa w wymianę na któreś z powyższych da Ci ogromną zmianę.
4. Jeśli największe braki słyszysz w centralnym, to może wymiana samego centralnego na coś lepszego, np. z serii Taga Platinum? Nie wiem jak to wtedy się zgra z resztą kolumn, ale z tego co czytam to właśnie na jakości centralnego Ci zależy najmocniej.
 

Henry

Active member
Bez reklam
Potwierdzam to o czym pisze Witt, jeśli wymiana to na serię Platinum, zacznij od centralnego, a później możesz systematycznie dokładać kolejne.
Na moje ucho pomiędzy 606 a 606 SE nie ma wielkiej różnicy, dla mnie to jedynie zabieg marketingowy- sprzedać to samo za nieco więcej. Zresztą proponuję, żebyś sam się przekonał, znajdź do odsłuchu Platinusy, a później porównaj je z 606 i 606 SE
 

Mozart 18

New member
WiTT - dobra uwaga :) Rzeczywiście, skoro muzykę słucham na innym sprzęcie, a na kinie tylko filmy i gry, to może powinienem ograniczyć się tylko do zakupu centralnego... W końcu wszystkie lepsze kolumny tak naprawdę najbardziej wykazują się, kiedy zapuści się na nich jakiś porządny utwór. ;)

Problemem z centralnym w TAV-606 v.2 jest to, że na moje ucho strasznie brakuje mu mocy, szczegółowości. Często zdarza mu się kłuć po uszach przy wysokich tonach, a na dodatek dźwięk z niego jest strasznie jednowymiarowy i o dziwo czasami niepasujący do tego, co grają fronty. W grach nie jest to tak mocno odczuwalne, za to w filmach można się z nim nieźle namęczyć. Lubię sobie bowiem często oglądać filmy z oryginalną ścieżką dźwiękową, bez napisów i niestety dialogi są zbyt mało wyraziste oraz ciche. Gra on wyraźnie głośniej w grach, zaś w filmach jest dużo ciszej i w związku z tym muszę go często podbijać w ustawieniach ampli. Jak myślicie, skąd taka duża różnica? W końcu wszystko jest odtwarzane przez PS3. :confused:

W każdym razie konkluzja jest taka, że na razie kupię nowy głośnik centralny i następnie, jeśli się na to zdecyduję, pójdę dalej i wyposażę się w nowe głośniki tylne oraz fronty. Skoro polecacie serię Platinum, to jestem jak najbardziej na tak. Ze względu na ograniczenie wysokości głośnika, jak i mimo wszystko budżet, z tej serii tak naprawdę, wchodzi w rachubę tylko model Platinum C-90 Slim. Warto? :) No i do tego kupowałbym w przyszłości tylne - jak myślicie, brać S-90 Slim czy Platinum One? Z góry dzięki za odpowiedzi.

Pozdrawiam.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Pierwsza sprawa to jest ta, o czym napisał Paweł, czyli kalibracja. Czy ją przeprowadzaleś? Ja mam wprawdzie minimalnie mniejszy metraż, czyli 15mkw ale miałem kiedyś tanie Kody, Jamo a teraz Roth i nigdy mi nie brakowało głośniejszych dialogów. Dodam jeszcze że te Kody 860 ( takie popierdułki) grały kiedyś w 25mkw i też miałem wyraźne dialogi, więc ja bym stawiał na ustawienia w amplitunerze. Druga sprawa, to że są niektóre filmy że faktyczne dialogi są malo zrozumiałe. Tu kłaniają się też Polskie produkcje. Oglądasz Divix czy DVD/BD? Jeżeli planujesz zmienić kolumny, to ja polecam Oli bo jak widzisz sam je posiadam pod Onkyo 608 i grają fajnie. Podobają mi się, bo lubię wyraźną górę ale nie męczącą. Tu nie ma syczenia, piszczenia i powodowania bólu głowy. Do tego na pewno to lepsza jakość brzmienia niż Tagi 606. Oczywiście, reszta kolumn też jest warta uwagi, chodziż Obsidiany bym postawił nieco niżej niż Klipsch, Indiany czy Roth. Jeśli chodzi o tylny BR, to te 20-25cm powinny wystarczyć. Zależy od akustyki i umiejscowienia mebli w danym pomieszczeniu, więc takiej konstrukcji od razu nie skreślaj.
 

Mozart 18

New member
Tak, kalibrację przeprowadzałem, od razu po złożeniu zestawu, za pomocą dołączonego mikrofonu. Nie ma problemu w grach (centralny pracuje głośno), występuje on tylko w filmach (dźwięk jest wyraźnie cichszy). Zastanawia mnie skąd ta różnica. Może przy dekoderach dźwięku, które używają filmy załącza się jakaś dziwna funkcja w amplitunerze (chociażby jakiś equalizer), która tak wpływa na dźwięk? Oglądam tylko oryginalne DVD i BD, więc na pewno powodem nie jest niska jakość materiału źródłowego. Może po prostu głośność dialogów nie jest w nich najwyższa i w połączeniu z przeciętnym centralnym efekt jest tak nieprzyjemny w odbiorze?

krzysiek1980 - Dzięki za opinię na temat Oli. Centralny i tylne jak najbardziej nadal mnie interesują. Zważając na ich brzmienie, jak myślisz, są one na tyle neutralne, aby zgrać się z frontami od innego producenta, chociażby Tagi, na razie TAV-606 v. 2, zaś ewentualnie później coś z serii Platinum? Te od Oli niestety raczej muszę odrzucić, ponieważ pokój jest zawalony meblami i oba fronty stoją w kątach pokoju, zaś lewy tak naprawdę we wnęce i już w odległości ok. 20 cm od niego stoi duża komoda, w której trzymam całą kolekcję filmową. :)

EDIT: Sprawdziłem ustawienia ampli i w związku z tym pozwolę je sobie teraz Wam niżej zapodać. Krzysiek, jako że masz ten sam sprzęt, to w miarę możliwości, prosiłbym Cię o porównanie Twoich ustawień i zwrócenie uwagi na ewentualne błędy w mojej konfiguracji. :)

Speaker Settings:
Normal
Front High
Surr Back

Speaker Configuration:
Center - 70Hz
Surround - 80Hz (THX)
Front High - None
Surr Back - None
LPF of LFE - 120Hz

Level Calibration:
Center + 4.0dB, reszta na 0.0dB

Equalizer Settings:
Audyssey

THX Audio Setup:
BGC - Off
Loudness Plus - On

LFE Level:
Wszystko na 0dB
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Stary, sorki ale z racji urlopu, tak pobieżnie prześledziłem ustawienia. Z referencyjnych ustawień daj wsio na 80Hz a suba daj LFE na 120 Hz. Jeżeli szuksz lepszego brzmienia, to celuję w lepsze klasowo kolumny. Miałem niestety podobny dylemat, i kolumny wygrały:)
 

WiTT

New member
Bez reklam
WiTT - dobra uwaga :) Rzeczywiście, skoro muzykę słucham na innym sprzęcie, a na kinie tylko filmy i gry, to może powinienem ograniczyć się tylko do zakupu centralnego... W końcu wszystkie lepsze kolumny tak naprawdę najbardziej wykazują się, kiedy zapuści się na nich jakiś porządny utwór. ;)
Widzisz, w odróżnieniu od sporej ilości ludzi piszących że czegoś im brakuje w brzmieniu, Ty dokładnie sprecyzowałeś czego Ci brakuje ;) Ja bym zatem zaczął od zmiany centralnego i zobaczył czy będzie znacząca poprawa wobec oczekiwań. Fajnie gdyby Ci się udało wypożyczyć coś dla testów choć wiem że może być z tym ciężko.

W każdym razie konkluzja jest taka, że na razie kupię nowy głośnik centralny i następnie, jeśli się na to zdecyduję, pójdę dalej i wyposażę się w nowe głośniki tylne oraz fronty. Skoro polecacie serię Platinum, to jestem jak najbardziej na tak. Ze względu na ograniczenie wysokości głośnika, jak i mimo wszystko budżet, z tej serii tak naprawdę, wchodzi w rachubę tylko model Platinum C-90 Slim. Warto? :) No i do tego kupowałbym w przyszłości tylne - jak myślicie, brać S-90 Slim czy Platinum One? Z góry dzięki za odpowiedzi.
Ogólnie serię Platinum polecam, bardzo udana seria. Miej jednak na uwadze, że to kompletnie inne kolumny do Twoich TAV. A co za tym idzie, spójność brzmienia dźwięku jednak będzie się różnić centralnego od frontów. Trzeba to pamiętać i nie być zaskoczonym. Centralny Slim powinien być ok.
Co do surroundów - poczekaj na razie. Ja bym ich nie wymieniał póki nie skompletujesz przodu. Jak zdecydujesz się zmieniać fronty, to na końcu bym wymienił surroundy. Wtedy oczywiście surroundy do kompletu z frontami i centralnym -> zmierzać ku ujednoliceniu zestawu.
Swoją drogą, jakaś nowość Platinum One. Z tego co czytam to podstawkowce i tylko one są a zatem skonstruowano je z myślą o graniu w stereo.
 

Mozart 18

New member
WiTT - jeszcze raz dzięki za odpowiedź. :) Po lekturze dotyczącej serii Platinum i Twojej rekomendacji jako ich użytkownika, jestem zdecydowany. W tych pieniądzach i przy moich ograniczeniach przestrzennych jest to chyba dobry wybór. W najbliższym czasie zamówię centralny Slim i myślę, że to już całkiem porządny głośnik i powinien on spełnić moje oczekiwania. Jako że jest to ten sam producent, to myślę, że różnice w brzmieniu będą znośne. Z czasem dokupię fronty, np. F-60 i to powinno dopełnić przejście na 'wyższy poziom'. :D W końcu nie jest to chyba aż tak dynamiczny rynek, żeby już za 6 miesięcy - rok były zupełnie inne kolumny w sprzedaży. ;) Może nawet skuszę się na częstsze zasiadanie do odsłuchiwania muzyki na nowych kolumnach. :cool:

Pozdrawiam.
 

WiTT

New member
Bez reklam
Seria Platinum v.2 jest już chyba ponad 2 lata na rynku. Na razie nic nie zapowiada żeby wyszła seria v.3.
Jeden z kolegów na forum sprzedaje swoje Platinum F-100, warte rozważenia w dobrej cenie ;)
 

Mozart 18

New member
Witajcie ponownie!

Na dniach kupuję rzeczony głośnik centralny i w związku z tym mam pytanie odnośnie kabla do niego. Jak się okazało, moje obecne Audionovy mają przekrój 2x1,5mm, a nie 2x2,5mm jak myślałem do tej pory, więc zakupię nowy kabel do centralnego oraz przy okazji frontów. Wiem, że pytanie niekoniecznie pasuje do tego działu, niemniej nie widzę potrzeby otwierania nowego tematu z tym krótkim zapytaniem. Zatem, do C-90 Platinum Slim i w przyszłości frontów pokroju F-60/F-80, jakie kable polecacie? Brać 2x2,5 czy 2x4mm? Po przejrzeniu kabli w cenie 7-20zł wytypowałem kilka wariantów. Wskażcie proszę ten najlepszy oraz oczywiście nie wahajcie się zapodać własnych propozycji. :)

1. Adam Hall Pro KLS225

2. Cordial CLS225

3. Klotz LY225

4. Prolink OFC Pro 2x2,5

5. Sommer SC-Orbit 225

6. Melodika MDC2250

Z góry dzięki za odpowiedzi.

Pozdrawiam.
 

Mozart 18

New member
Mimo wszystko, wolałbym choć trochę dołożyć i zakupić kable lepszej jakości. Ktoś dorzuci jeszcze swoje 3 grosze w tej materii i odpowie na zadane przeze mnie pytania? :) Z góry dzięki.
 

przemko77

Well-known member
Bez reklam

WiTT

New member
Bez reklam
Do głośnika centralnego masz maksymalnie 1-2 metry kabla, to w sumie co byś nie wybrał to i tak nie zbankrutujesz ;) Pytanie czy do centralnego potrzeba aż 4mm grubego kabla?
W sumie to mógłbyś kupić ze 3-4 różne kable po 1mb i ładny test by wyszedł :D

przemko - zawsze uważałem Techlink jako tańszy zamiennik Prolinka, a Ty tutaj zachwalasz kabelek od nich. Aż taki dobry? :)
 

przemko77

Well-known member
Bez reklam
przemko - zawsze uważałem Techlink jako tańszy zamiennik Prolinka, a Ty tutaj zachwalasz kabelek od nich. Aż taki dobry? :)

Chyba nie mówisz poważnie ,to są dwie różne firmy .Jeżeli się nie mylę to Prolink jest polską firmą ,Techlink brytyjską o 30 letnim doświadczeniu .Kiedyś używałem kabla głośnikowego tej firmy model Wires to niezły kabel o wyrównanym dźwięku i dobrej średnicy
 

Mozart 18

New member
przemko77 - dzięki za propozycje, ciekawe kable i fajne cenowo, z pewnością je rozważę. :) Jako ich użytkownik polecasz decydować się na serię Star czy dokładać do Premium?

Tak jak WiTT zauważył, do centralnego potrzebuję jedynie 1m, więc naprawdę mogę tutaj poszaleć. Chyba nawet skuszę się na 2x4mm, bo nie będzie mi taki kabel przeszkadzał, a przecież nie zaszkodzi. ;) Za to do frontów brać 2x2,5 czy 2x4mm? Teraz ostatnie pytanie. Wiele sklepów oferuje usługę konfekcji kabli poprzez założenie koszulek i zalanie ich końcówek spoiwem z jakąś tam zawartością srebra (moje obecne kable otrzymałem w takim stanie). Warto się na takie coś decydować, czy wystarczy, że po prostu sam 'obrobię' otrzymane kabelki? Jeśli samemu, to po prostu zdjąć izolację kabli i wkręcić je w terminale, czy do frontów dokupić np. wtyki bananowe? Z góry dzięki za odpowiedzi.
 
Ostatnia edycja:

przemko77

Well-known member
Bez reklam
Sprawa jest prosta - jeżeli decydujesz się na grube przewody na fronty bierz 4mm ,na głośniki surround 2,5mm lub 1,5 mm.
W przypadku kolumn frontowych dobrze jakby oba odcinki były równej długości ,kabla kup tyle ile potrzeba ,ma to uzasadnienie ekonomiczne i techniczne za długi kabel zwinięty w kłębek zachowuje się jak cewka -powoduje zakłócenia pomiędzy prawą i lewą kolumną ,co może odbić się negatywnie na dźwięku

Kwestia końcówek , pamiętam taką usługę robiły niektóre salony w przypadku wtyków Qed Airloc miało to sens bowiem konfekcja była robiona w próżni za pomocą Crimp Tool .Trudno mi powiedzieć jaka jest technologia konfekcji oferowana przez sklepy ,w przypadku kabli powiedzmy za 6zł/metr to chyba mija się z celem - koszt usługi przerośnie wartość kabli
Ja bym na Twoim miejscu kupił jakieś wtyki np.Nakamichi nie kosztują dużo, a jakość dobra i samemu zrobić konfekcję .Przy podłączeniu pamiętaj o właściwej biegunowości tzn. plus z plusem i minus z minusem .Powodzenia :)
 

WiTT

New member
Bez reklam
Sprawa z kabelkami to taka wisienka na torcie, po skompletowaniu już zestawu. Jedni słyszą różnice inni nie. Wg. mnie najprostsze by się dowiedzieć, to kupić dwa różne kabelki po 1m i sam doświadczysz czy słyszysz jakieś różnice na centralnym.
Jak przemko napisał, kupno swoich wtyków jest o tyle też dobre, że przy zmianie kabli, możesz później użyć tych samych wtyków. Z zarobionych przez sklep już będzie więcej dłubaniny. A poza tym jak nie wiesz jakiego kabla szukasz, to po co płacić z góry za niewiadomy kabel i jego zarabianie?
Za kablami to jak sobie poczytasz forum, niekończąca się opowieść najczęściej ;)
 
Do góry