sorka: Kamera HD z USA - która (pal/ntsc)

Amorr

New member
Mamuśka jest w usa i chce sobie kamerę przywieźć żeby podróże rejestrować.
Paaare lat temu przestałem się interesić i nie wiem czy dalej jest "halo" z ntsc/pal? Kamera będzie używana w PL.
Nie trzeba jej super profi ale ładne HD.

Tam nikt jej nie potrafi powiedzieć czy w PL będzie ok....
 

Seba_Fan

New member
Bez reklam
Tak ciężko jest przeczytać!

PAL

W Polsce jest PAL i kupuje się PAL w USA system jest NTSC.
Kup PAL bo taki mamy system.
Edycja itd będzie łatwiejsza, łączenie plików PAL i NTSC nie będzie dobrym pomysłem jak i oglądania na BD.
 

Zibi W

Member
Bo pomigocze jak kręcisz w nocy przy żarówce, albo ekran tv. A poza tym 60kl nie problem. Ale prawda, że jak kupować do Polski to lepiej 50.
 

fransua

New member
Bo pomigocze jak kręcisz w nocy przy żarówce, albo ekran tv. A poza tym 60kl nie problem. Ale prawda, że jak kupować do Polski to lepiej 50.
Jak dla ciebie to nie problem to sam kup a nie pisz, że to nie problem. Nie jest to jakaś marginalna sprawa ale bardzo poważna. Chyba, że autor chce nagrywać tylko w świetle dziennym to faktycznie - jest to bez znaczenia.
Tam nikt jej nie potrafi powiedzieć czy w PL będzie ok....
Kamera musi być multisystemowa. Wszystko zależy od modelu ale w konsumenckich modelach jeszcze z takim czymś się nie spotkałem. Są sposoby by takie coś zrobić ale trzeba szukać konkretnego modelu, w którym można zmienić firmware.
 

Zibi W

Member
.. to sam kup a nie pisz, że to nie problem ...

Nie pij do mnie bo właśnie kręciłem kiedyś w ntsc, nawet zanim jeszcze powstały kamerki HD. Plusem było lepsze odwzorowanie ruchu (wiecej kl/sek czyli wtedy 30 zamiast 25) poza oczywiście wymienionymi minusami. Wiadomo, że jak się kupuje do Polski to lepiej 50kl/sek. Poza tym przykładowo kamery Canona mają dodatkowo tryb filmowy 25 (lub24 kl/sek- już nie pamiętam) także te z ,,ntsc" .
 

januszpe

New member
zastanawiam się co będzie nie tak w obrazie 30 kl w porównaniu do obrazu 25 kl. Posiadam aparat foto który robi pliczki mp4 (h264) 60hz (zresztą większość aparatów ma 60hz) i nie widzę różnicy w obrazie. Sceny kręcę i przy żarówce i w dzień i nic się nie dzieje (chodzi chyba o migotanie lub pasy poziome) nic takiego nie ma. Zastanawiam się po co klient ma łączyć pliki PAL z ntsc skoro będzie miał tylko pliki ntsc ze swojej kamery? a Pinnacl obrabia bez problemu 60 jak i 50? Podział na PAL i ntsce już dawno znalazł się na strychu (oczywiście w tym przypadku)
 

Vaderus

New member
Bez reklam
Przecież dzisiaj nie ma to ŻADNEGO znaczenia. Każdy format współczesny tv led, plazmowy itd odtworzy bez problemu. PAL NTSC robił różnice w czasach kineskopów.
 

bluray

Banned
Kręcenie w 30 klatkach daje bardziej płynny obraz niż 25 fps czy zwłaszcza 24 fps.
Oczywiste jest, że problem obsługi źródła PAL/NTSC dziś NIE ISTNIEJE 111
Każdy TV to przyjmie - 24/25/30 fps.
Chyba, że kolega ma CRT, ale to chyba już niemożliwe.

W SD PAL to 576 linii
NTSC to 480 linii, a więc znacznie gorsza szczegółowość.

W HD to odpada, bo mamy 1080 linii w każdym przypadku.

Nagrywanie w 30 fps zwiększa nieco rozmiar pliku.
Ja bym brał NTSC = 30 fps.
 

Zibi W

Member
Przy czym tak jak pisałem- jak kamera do użytku tylko w Polsce to lepiej 50kl/sek bo takiej różnicy w ruchu w porównaniu do 60kl nie widać gołym okiem jak w przypadku porównania 25 a 30 kl/sek.
 

slimak

New member
Bez reklam
Kamery "NTSC" mają też często dostępną 1/100s (na pewno Panasonic). Czyli można uzyskać obraz bez migania, kosztem czułości.

P.S. Moja kamera Sony (pal), w trybie auto czasami nagrywa z 1/60s.

Wszystkie Plazmy Panasonica, Plazmy Samsunga 2011, LCD 40C650, lepiej odtwarzają materiał NTSC niż PAL.
Panasonic - fałszywe kolory w ruchu (bug 50Hz).
Samsung 2011 - gorsza czerń.
40C650 - większe smużenie.

.
 
Ostatnia edycja:

fransua

New member
Kamery "NTSC" mają też często dostępną 1/100s (na pewno Panasonic). Czyli można uzyskać obraz bez migania, kosztem czułości.

P.S. Moja kamera Sony (pal), w trybie auto czasami nagrywa z 1/60s.
Dobór odpowiedniej migawki jest bardzo ważny. W kamerach automatyka często pozostawia wiele do życzenia więc wolę sam dobierać odpowiednie parametry. Migawka ma wpływ na "naświetlenie" w odpowiednim czasie elementu światłoczułego a w przypadku kamer jest to matryca cmos/ccd. Nieodpowiednie ustawienie tego parametru spowoduje złe naświetlenie. Identycznie jest w fotografii. Jeżeli będziemy robili zdjęcie z lampą błyskową i sami dobierzemy czas, który nie jest zsynchronizowany z błyskiem to zdjęcie będzie np. naświetlone tylko w połowie. Druga część kadru będzie ciemna. To samo jest w filmie. Oczywiście można coś tam kombinować ale osobiście nie polecam. Przykład
mg0029q.jpg

By uniknąć migotania obrazu oraz złej ekspozycji w naszym rejonie tylko PAL. Jak ktoś chce na siłę to owszem niech kupi sobie kamerę w NTSC dla tych 60p. Inna sprawa (pewnie błaha) to ładowanie baterii. Od razu jej tak nie wepniemy pod nasze gniazdko ;)
 
Ostatnia edycja:

slimak

New member
Bez reklam
Druga część kadru będzie ciemna. To samo jest w filmie.

:shock:

Ty miałeś kiedykolwiek kamerę "NTSC" w reku ;)

Takiego efektu jak na zdjęciu, nie da się uzyskać przy filmowaniu na żadnej kombinacji migawki i oświetlenia.

Przez ponad rok używałem kamery NTSC i tylko raz na schodach w latarni morskiej zauważyłem ledwo zauważalne migotanie oświetlenia.

Podsumowując.
W Europie powinno się kupować "pal", ale gdy jest jakaś okazja cenowa, to można też kupić "NTSC" zwłaszcza jak się posiada Plazmę Panasonica :x.
https://hotfile.com/dl/192182519/cd5afc4/50p_60p.rar.html
 

fransua

New member
:shock:

Ty miałeś kiedykolwiek kamerę "NTSC" w reku ;)
Takiego efektu jak na zdjęciu, nie da się uzyskać przy filmowaniu na żadnej kombinacji migawki i oświetlenia.
Mam od 3 lat multisystemową a zdjęcie jest przykładem by zobrazować zasadę działania migawki. Faktycznie jest to dość drastycznie pokazane by to uwypuklić. W wideo dochodzi bezwładność oka i to, że na jedną klatkę wypadają dwa cykle z częstotliwości więc tego nie będzie w ten sposób widać. Jeszce trzeba zwrócić uwagę, że to film a nie pojedyncza klatka ;) Zamiast tego pojawi nam się migotanie/falowanie obrazu i ma to ścisły związek z częstotliwością naświetlania przetwornika - czas migawki. Problem ten pojawia się przy sztucznym oświetleniu dlatego przykład był typowo z fotografii gdzie widać złą synchronizację lampy błyskowej z czasem. Jak ktoś tylko "biega" z kamerą po dworzu to tego nie uświadczy. Odtworzenie, czy obróbka nie stanowi żadnego problemu jeżeli tylko nie będziemy mieszali dwóch systemów - tu bardziej chodzi o montaż (problemie z różnicą klatek/s).
Przez ponad rok używałem kamery NTSC i tylko raz na schodach w latarni morskiej zauważyłem ledwo zauważalne migotanie oświetlenia.
I były to czary ;)
 
Ostatnia edycja:

slimak

New member
Bez reklam
Widać, że każdy z nas inaczej ocenia "jakość" obrazu. Dla mnie to migotanie na dworcu jest wyraźne i nie do przyjęcia.

:)

Dla mnie też. Film na vimeo jest przykładem jak miganie obrazu wygląda, a nie że jest "do przyjęcia". Tyle że do takiego migania są potrzebne świetlówki i półmrok. Inaczej zjawisko będzie niewidoczne. Po za tym, większość kamer automatycznie przełączy się z 1/60 na 1/100s. Dlatego mi miganie nagrało się tylko raz w ciągu roku użytkowania kamery (światło mieszane).
 
Do góry