projektory w publicznych kinach

Meloman69

New member
Bez reklam
Czy ktoś wie może jakie modele projektorów używa się w publicznych kinach?
Dzisiaj próbowałem rozszyfrować będąc w CinemaCity, ale zauważyłem wyłącznie, że jest to model ... DLP.
Przy okazji spostrzeżenia:
1. całkowity brak efektu tęczy, choć jestem na to chol... uczulony. Dlaczego? Przecież to DLP!
2. brak płynności ruchu - wyraźne delikatnie szarpanie obrazu. Spore zaskoczenie in minus;
3. rozmyty obraz przy szybkich scenach - powiedziałby, że na poziomie praktycznie nieakceptowalnym;
4. średnia ostrość - ale to myślę, że jest spowodowane wielkość samego obrazu i jakością materiału filmowego;
5. czerń - w miarę porządku, ale mogłoby być lepiej;
6. kontrast - raczej bez zastrzeżeń, zarówno a mieszanych, jak i jasnych czy ciemnych scenach;
7. odwzorowanie kolorów - głębokie, prawidłowe.

Niezależnie, w każdym z powyższych aspektów kino komercyjne przegrywa z kinem domowym zbudowanym z dobrej klasy projektora (np. HW55) i to w mojej ocenie - zauważalnie (może poza reprodukcją kolorów).
 

Bipo

Active member
Bez reklam
1.Kino Rialto w Poznaniu: projektor 4k Sony o wadzę 300kg
2. Multikina Sharp - XG-C465, XG-C455W, XG-P610X, XG-P560W
3. Multikino Złote Tarasy - projektory cyfrowe Barco DP 4K,
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Tak się zastanawiam, że zakładając, że w kinie pracuje projektor 4K to uznając wielkość ekranu ostrość i tak jest bardzo dobra.
 

Alkor

New member
Bez reklam
Oprócz raczej nielicznych instalacji z projektorami LCD i SXRD Sony, które z zasady działania nie powodują "efektu tęczy", większość kin cyfrowych wyposażonych jest w projektory cyfrowe standardu DCI - są to potężne maszyny trójprzetwornikowe DLP. W tego typu urządzeniach stosuje się 3 niezależne chipy DMD dla każdej z barw RGB, system filtrów i pryzmatów tworzących pełny kolorowy obraz - podobnie jak w rzutnikach 3LCD, DILA, SXRD. Projektory 3DLP nie mają po prostu koła kolorów, które odpowiada za efekt tęczy.

Większość zastrzeżeń co do jakości obrazu, ostrości ruchu, płynności można wyjaśnić - jak sam napisałeś - wielkością obrazu. Zupełnie inaczej odbiera się obraz 20 m szerokości, a inaczej 2 m - wszystkie wady są bardzo uwypuklone na wielkim ekranie. A ciągle największym niedostatkiem pozostaje sam sposób zapisu filmów w 24 klatkach - i pomimo wyświetlania filmów (prawdopodobnie) w trybie pull down 4:4 96 Hz, czyli czterokrotne powtórzenie każdej klatki (Epson TW9200 również tak wyświetla filmy 1080/24p, chociaż można włączyć interpolację) skoki, szarpanie nadal da się zauważyć.

Kontrast on/off projektorów cyfrowych DCI nie przekracza zwykle 2000:1, czyli znacznie mniej niż najlepszych maszyn amatorskich za 10-13 tys zł (Sony HW55 ~8000:1, JVC X35 30000-60000:1), ale to nie powinno dziwić przy osiąganej jasności rzędu 30000 lm. W dobrych warunkach ciemnej sali kinowej projektory DCI nadrabiają jednak bardzo wysokim kontrastem ANSI, co zapewnia dobrą czerń i dynamikę jaśniejszych scen.

Można powiedzieć, że przy dobrej instalacji (ciemne pomieszczenie, dobry ekran, kalibracja) amatorskie projektory już za 12 tys. zł mogą dorównać, a w niektórych aspektach nawet pokonać projekcje w dużych kinach cyfrowych - i to pomimo tego, że standard DCI stosuje mniejszą kompresję obrazu niż Blu-ray.
A trzeba przyznać, że to dopiero początek listy dobrych projektorów do kina domowego - pozostają jeszcze np. Sony VW500 (4K) za 43000 zł i wysokiej klasy 3DLP, jak nowy "wzorzec metra" SIM2 Superlumis za ponad 200 tys. zł ;).

Na odbiór w kinach wpływają również warunki w sali, zaciemnienie, ekran - a tu też zdarzają się prawdziwe niespodzianki, typu lampek podświetlających stopnie schodowe świecących wprost na ekran, jasne elementy wystroju lub jasność obrazu znacznie poniżej wymaganych 14-15 fL.

Pozdrawiam.
 

robertuss

Active member
Bez reklam
Oprócz raczej nielicznych instalacji z projektorami LCD i SXRD Sony, które z zasady działania nie powodują "efektu tęczy", większość kin cyfrowych wyposażonych jest w projektory cyfrowe standardu DCI - są to potężne maszyny trójprzetwornikowe DLP. W tego typu urządzeniach stosuje się 3 niezależne chipy DMD dla każdej z barw RGB, system filtrów i pryzmatów tworzących pełny kolorowy obraz - podobnie jak w rzutnikach 3LCD, DILA, SXRD. Projektory 3DLP nie mają po prostu koła kolorów, które odpowiada za efekt tęczy.

Większość zastrzeżeń co do jakości obrazu, ostrości ruchu, płynności można wyjaśnić - jak sam napisałeś - wielkością obrazu. Zupełnie inaczej odbiera się obraz 20 m szerokości, a inaczej 2 m - wszystkie wady są bardzo uwypuklone na wielkim ekranie. A ciągle największym niedostatkiem pozostaje sam sposób zapisu filmów w 24 klatkach - i pomimo wyświetlania filmów (prawdopodobnie) w trybie pull down 4:4 96 Hz, czyli czterokrotne powtórzenie każdej klatki (Epson TW9200 również tak wyświetla filmy 1080/24p, chociaż można włączyć interpolację) skoki, szarpanie nadal da się zauważyć.

Kontrast on/off projektorów cyfrowych DCI nie przekracza zwykle 2000:1, czyli znacznie mniej niż najlepszych maszyn amatorskich za 10-13 tys zł (Sony HW55 ~8000:1, JVC X35 30000-60000:1), ale to nie powinno dziwić przy osiąganej jasności rzędu 30000 lm. W dobrych warunkach ciemnej sali kinowej projektory DCI nadrabiają jednak bardzo wysokim kontrastem ANSI, co zapewnia dobrą czerń i dynamikę jaśniejszych scen.

Można powiedzieć, że przy dobrej instalacji (ciemne pomieszczenie, dobry ekran, kalibracja) amatorskie projektory już za 12 tys. zł mogą dorównać, a w niektórych aspektach nawet pokonać projekcje w dużych kinach cyfrowych - i to pomimo tego, że standard DCI stosuje mniejszą kompresję obrazu niż Blu-ray.
A trzeba przyznać, że to dopiero początek listy dobrych projektorów do kina domowego - pozostają jeszcze np. Sony VW500 (4K) za 43000 zł i wysokiej klasy 3DLP, jak nowy "wzorzec metra" SIM2 Superlumis za ponad 200 tys. zł ;).

Na odbiór w kinach wpływają również warunki w sali, zaciemnienie, ekran - a tu też zdarzają się prawdziwe niespodzianki, typu lampek podświetlających stopnie schodowe świecących wprost na ekran, jasne elementy wystroju lub jasność obrazu znacznie poniżej wymaganych 14-15 fL.

Pozdrawiam.

Projektory za 100-200 tysięcy sterujemy takimi pilotami.Wstyd.Aluminium lub skóra się prosi

SIM2M150REMOTE.jpg
 
Do góry