Projektor - ekran - odległość - zoom. Jak to zgrać?

Świrus

New member
Witam.

Przed zakupem chciałbym się skonsultować z Wami żeby dokonać odpowiedniego wyboru. Mam nadzieję, że pomożecie Panowie. Nie miałem nigdy projektora i jestem kompletnie zielony w temacie, a z tego co widzę, to znacznie bardziej skomplikowany temat niż wybór tv, który wystarczy postawic i gra.

Zasadnicza sprawa, nie wiem jakiej wielkości ekran będzie dla mnie odpowiedni. Projektor już wybrałem. Sony HW55ES, można go teraz kupić w dobrej cenie. Ekran też magicscreen future, ponieważ mam normalny pokój użytkowy z białym sufitem, a nie pomieszczenie dedykowane. Dodałbym rysunek pomieszczenia ale nie mam jak go wykonać aktualnie i mam nadzieję, że wystarczą suche dane. Otóż pokój ma 20mkw - prostokąt ale sprzęt będzie na dłuższej ścianie (inaczej się nie da) od ściany do ściany 4m, więc można uznać, że projektor po zawieszeniu będzie miał od obiektywu do ekranu 3,5m. Sofa będzie pod nim, więc można uznać, że taka sama będzie odległość oczu od ekranu - 3,5m.

Wszedłem na kalkulator aby wyliczyć ile cali mi to da i wtedy żeby wiedzieć ile cali ekran zakupić. I tu pojawia się dla mnie niejasność. Są różne kalkulatory, które podają zalecaną odległość widza od ekranu w odniesieniu do rozdzielczości aby dostrzec wszystkie szczegóły obrazu. Ja będę oglądał wyłącznie materiał full HD, filmy i seriale na blu ray i gry z konsoli i mocnego pc. Zero telewizji czy niższych rozdzielczości. Ale każdy ma inną "wrażliwość" i co dla jednego będzie odpowiednim ekranem, dla drugiego będzie to za małe albo za duże. Nie chciałbym przesadzić żeby nie kręcić głową aby objąć wzrokiem akcje na ekranie, zwłaszcza przy dynamicznych scenach. Doradźcie jaka odległość będzie optymalna dla oglądania obrazu full HD z odległości 3,5 metra.