Panasonic PT-AT5000E - krótka prywatna recenzja

sander602

New member
Witam.

Na początek kilka technicznych spraw:

Wielkość pomieszczenia 3.35m x 4.60m x 2.60m(wysokość)
Ekran Adeo Screen Elegance VisionWhiteBE + 40cm czarny top 117``(rozmiar wyświetlanego obrazu 260cm x 146 cm) Gain 1.2 (ekran bez napinaczy,ale naprawdę idealnie płaski-używany od 4 miesięcy)
Odległość górnej krawędzi białego ekranu od sufitu 52cm a dolnej od ziemi 60cm.
Odległość płaszczyzny obiektywu od ekranu 3,70m tak samo jak i moich oczu.

Jest to mój pierwszy projektor, więc niestety nie mam porównania. Wcześniej miałem tv Sony kdl-40x3500. Kupiłem go w 2007 roku i byłem naprawdę zadowlony. Oglądałem przez pierwsze 2 lata na ustawieniach - żywy. Póżniej ,,dojrzałem`` i przełączyłem na standart. No ,ale przejdżmy do tematu.

Projektor ma już wyświetlone 180 godz i pracuje w trybie eco. Podczas oglądania filmu jest niesłyszalny(wisi 1,3 m centralnie nad głową ) Nie mam potrzeby przełączania w tryb normal(nawet w 3D). Oczywiście na próbę przełączyłem w tryb normal i wtedy dosyć wyrażnie go słychać - jednak nie denerwuje podczas seansu.

JAKOŚĆ OBRAZU

Filmy Full HD są ostre jak żyleta.Naprawdę obawiałem się że na 117 calach obraz będzie troszkę rozmyty,że będą widoczne piksele. No i oczywiście są widoczne...z odległości 1m!!! i to jeszcze trzeba się dobrze przyjrzeć. Uwielbiam oglądać filmy z ,,efektem teatru``. Wtedy obraz wydaje mi się bliski rzeczywistości(w zyciu codziennym mamy teatr doskonały). Mamy do wyboru 4 poziomy tej funkcji : wył. 1,2 i 3. Ja mam cały czas ustawione na 3. Kiedy są szybkie sceny obraz mi się nie rozmazuje(byłem ostatnio w heliosie na niesamowitym spidermanie i obraz był w trakcie jego akrobacji baardzo rozmazany). Podczas oglądania 2D używam ustawienia Rec709. Nie ma tam tak dobrej czerni jak przy Cinema 1 ale za to w ciemnych scenach nie tracimy szczegółów. Zapisałem się już w kolejkę do pana Mcieja na kalibrację oczywiście napiszę jak będzie po.

Filmy HD. To już nie jest ta uczta jak wyżej.W oczy zaczynają już koleć poszarpane krawędzie i mała kaszka.Nie mniej jednak nie ma tragedii.Oglądanie nie męczy.

Filmy SD i DVD. Powiem krótko. Szkoda lampy,oczu,czasu,prądu itd. Zrobiłem porównanie i zaraz po
Avatarze z blu-raya puściłem Apocalypto z DVD. Wyglądało to tak jakby ktoś na ekranie rozlał wiadro zielonej farby

Filmy 3D. Jeżeli chodzi o jasność to nie narzekam. Gain 1.2 robi swoje a tryb obrazu zmieniam na normal.Gorzej już z samym efektem.Jak dotąd obejrzałem 6 filmów 3D wszystkie z oryginalnych płyt blu-ray.No to zaczynamy

1.Avatar- jak dla mnie obraz prawie perfekcyjny. Dla normalnego widza cross-talk niezauważalny
Dobra głębia i płynność. Nie mam zastrzerzeń.
2.Avengers- tak jak wyżej
3 Resident Evil Afterlife- tak jak wyżej
4 Johny Carter- no niestety. Po fenomenalnym menu kiedy to w moim pokoju powstała pajęczyna
ze sznurków pózniej było już tylko gorzej. Duży cross-talk który od połowy filmu
zaczął już męczyć. Dosyć fajne efekty więc dałem radę wytrzymać.
5 Hugo- tu niestety duuuuuuże rozczarowanie.Niby referencyjne 3D a cross-talk nie do wyrobienia
Może coś nie tak jest z moim projkiem ale przecież 3 pierwsze filmy były ok więc nie wiem
o co chodzi
6 Conan- w tym wypadku byłem zmuszony wyłączyć film po 5 min(przełączyć w 2D) Nie tylko cross-
talk ale także poplątanie planów. Nie dało się tego oglądać.

Także sam nie wiem co o tym sądzić. 3 filmy dobre ,a 3 do d....

To narazie tyle. Jak coś mi się przypomni to napiszę. dam znać jak będzie po kalibracji.

Pozdro!!!
 
Ostatnia edycja:

Meloman69

New member
Bez reklam
efekt teatru

Ja w sumie to mam mieszane uczucia odnośnie tryby "teatr". Czasami obraz potrafi szarpnąć, przynajmniej kiedy odtwarzam mkv x264 z komputera. No i jednak razi sztucznością. W niektórych scenach nie ma efektu, ale RZECZYWIŚCIE - przyznaję, są kadry, że obraz w tym trybie wygląda FENOMENALNIE, prawie, jak 3D, w z bardzo dużą głębia. Ma się wrażenie, jakby obraz wchodził do pokoju.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
TW900 naprawiony. Osobiście odbierałem go z bazy kuriera w sobotę, aby nie czekać do poniedziałku, pomimo, że telefonicznie miła Pani z centrali wskazała, że nie mam co jechać po odbiór. Ja się jednak uparłem i udało się... Póki co, co wieczór zaliczam seans i odrabiam zaległości.
Podobno padł cały układ optyczny. Nie wiem czy wymienili mi lampę, ale licznik również w menu serwisowym wskazywał na zero.
Zgodnie z moją prośbą i po jako, po lekturze zaktualizowanej recencji TW9000 na cine4home serwis zainstalował mi najnowszy firmware (miałem 1.01, teraz 1.14).
Ale uwag - tutaj mam mieszane uczucia. Praca przesłony (autoirysu) jest niesłyszalna i niezauważalna, co należy uznać za duuuży plus. Nie ma efektu pompowania światła, a podczas filmu nie słychać już nieprzyjemnego "skrzypienia" co zawsze było bolączką Epsonów.
Z drugiej jednak strony na poprzednim firmwarze na czarnych planszach przesłona zamykała się całkowicie, co powodowało całkowitą ciemność. Co prawda było widać, jak przesłona "zagasza" światło, ale trwało to raptem coś około sekendy, a nie ukrywam - to mi się bardzo podobało.
Teraz tego nie ma. Przesłona pracuje bardziej dyskretnie...
 

sander602

New member
Wczoraj obejrzałem następny film 3D - Auta 2. Jakość obrazu taka sama jak pierwsza trójka. Przypomniało mi się także że nic nie napisałem o konwersji 2D-3D. FUNKCJA POZBAWIONA JAKIEGOKOLWIEK SENSU. To tyle. Nara.
 

sander602

New member
Auta 2 to ponoć jedna z najgorszych animacji jeśli chodzi o efekt 3D - straszny ghosting niezależnie od użytego projektora/tv.

No widzisz. A Hugo ponoć referencyjny a u mnie do d.... Także nie ma chyba na to jakiejś złotej receptury. Ponoć wszystko zależy od materiału a tu proszę - zupełnie na odwrót.:niewiem:
 

p3k074

New member
Witam,

Sander602 mam pytanko. Pare tygodni temu stałem sie posiadaczem modelu PT-AT6000E. Zakupilem takze ekran ramowy Cinema Frame Delux MAttGreyHD 265/150 gain 0,8 od Kraftmann model dokladnie taki.

Projektor pracuje w dedykowanym pomieszczeniu ( pelne zaciemnienie, ceiemnie sciany ) oddalony od ekranu 5m. Projektor wisi na wysokosci ( jego srodek czylo soczewka ) 2,2m a srodek ekranu to 1,5m.

Drazni mnie jednak ze w bardzo jasnych scenach ( niebo itp ) niestety widac jakby odbicie rzucanego swiatla od ekranu, wystepuje to dokaldnie w miejscu gdzie pada swiatlo. Czy to wina ekranu - zle dobrany odbija za duzo swiatla ? projektor znajduje sie za blisko ? - ale dalej niestety go nie przesune.

Moze nalezy powiesic projektor jeszcze wyzej i skorygowac dzwignia regulacji obiektywu w dol - to moze cos da ? Ale w instrukcji pisza ze najlepszy obraz uzyska sie gdy bedzie wisial dokaldnie na srodku ekrany czyl iw moim przypadku soczewka powinna byc na wysokosci 1,5m ?

I jeszcze jedno czy kalibrowales sam ustawienia czy uzywasz po prostu tylko fabrycznych bez tunowania ?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Hot-spot w kupnym ekranie i to za 2kzł? OMG!!! :roll::shock::x
Reklamuj to gówno i niech zwracają Ci kasę w zębach. Kraftmann po raz kolejny się popisał. A póki co, możesz spróbować umieścić za ekranem coś ciemnego i pochłaniającego światło, może to kwestia "przezroczystości" ekranu i odbicia od ściany za ekranem. Tak czy siak, rzecz niedopuszczalna i niezwiązana z projektorem..
 

Alkor

New member
Bez reklam
@ p3k074
Przede wszystkim gratuluję zakupu - Panasonic AT6000 to znakomity projektor. Od razu wykluczyłbym go jako źródła problemów z obrazem. Opis sugeruje klasyczny hot-spot, czyli jaśniejsza plama w centrum odbijająca wyraźnie więcej światła. Przyznaję, że to bardzo zaskakujące, bo projektor jest zainstalowany niemal wzorcowo (!) - zoom w pośrednim położeniu i obiektyw blisko środka ekranu. Nie powinno być żadnych problemów.

Z pewnością ekran nie jest za jasny, przynajmniej teoretycznie. Powiem więcej - przyjmując gain 0.8 i strumień świetlny AT6000 przy tym położeniu zoomu ( TR 1.89 ) dla trybu Rec. 709 około 700 lm otrzymamy na ekranie szer. 265 cm tylko 13 fL. Postęp w stosunku do poprzednika jest duży - AT5000 osiągnąłby zaledwie 8-9 fL, ale mimo to lepszy byłby ekran biały gain 1-1.2, zwłaszcza w dobrze przygotowanym, ciemnym pomieszczeniu i jeszcze z 3D na dokładkę. Dobry byłby właśnie np. Adeo VisionWhite gain 1.2, jak u autora wątku.

Sprawa jest zagadkowa, ale możesz wykonać test z innym ekranem lub dowolną powierzchnią pomalowaną najbardziej matową zwykłą białą farbą do malowania ścian. W ustawieniu Rec. 709 i Cinema 1 nie powinno być żadnych hot-spotów. Co innego w ekstremalnie jasnym ( >2400 lm ) trybie dynamicznym i innych "dziennych". Być może to przyczyna problemów - hot-spot pojawia się w trybach Game/Normal/Dynamic. Musisz to sprawdzić. Może to jednak wina ekranu i dlatego ja zawsze polecam Adeo ;).
Napisz, czy gdziekolwiek na opakowaniu, ramie bądź materiale widnieje napis Da-Lite z literką R w kółku - materiał projekcyjny tego amerykańskiego producenta miał być zastosowany podobno w tym ekranie.

@ sander602
Jeśli przeczytałeś uważnie, co napisałem wyżej, to pewnie cię nie zaskoczę. Uważam, że ekran 117" jest wyraźnie za duży do Panasonica AT5000. Maksymalnie w trybie Rec. 709 uzyskuje około 500 lm i to jest jego jedyną wadą. Konkurenci w tej klasie - Epson TW9000 i Sony HW30 - mają już ponad 800 lm. Szacunkowo masz obecnie w trybie ECO/Rec.709 luminancję ekranu 10-11 fL, a po 1000 h pracy lampy zostanie może 7 fL wobec zalecanych minimum 12 fL.
Zresztą w raporcie po kalibracji będziesz miał jasność 100% bieli - moim zdaniem około 34 cd/m2, czyli anglosaskie 10 foot-Lambertów. Napisz koniecznie, czy zgadłem :). Oczywiście znakomita czerń i kontrast AT5000 zapewnia mimo wszystko bardzo dobre efekty w ciemnym pomieszczeniu.

Ogólnie temat bardzo ciekawy, poziom jakościowy maszyn 3D w okolicach 10000 zł jest obecnie bardzo wysoki i jednocześnie wyrównany. Tym bardziej moim zdaniem należy zrobić wszystko, co możliwe, aby wycisnąć z nich 100% możliwości - zapewnić najlepsze warunki w pomieszczeniu, dobrać właściwy ekran i oczywiście wykonać kalibrację.

Pozdrawiam.
 

sander602

New member
Panu p3K074 odpisałem na priva bo coś mi się ta strona nie chciała odpalić. Też napisałem że to wina ekranu,a co do jasności przy 117 calach to nie zapominaj że mam gain 1.2 a nie 0.8 ,ale oczywiście opiszę wszystko po kalibracji i ciekawe kto będzie bliżej prawdy (pewnie ty:sad:) Ale póki co do 1000h jeszcze mi daleko więc po co martwić się na zapas;) Pozdro
 

p3k074

New member
@Alkor. Tak sie sklada ze za ekranem mam sciane pomalowana neutralnym szarym farba Samtex :)
Tam bylo do tej pory ok - nie ma tego efektu ( sciana jest z KG i pekla stad zakup ekranu :) ) .
Projektor czy w trybie Rec.709 ( ale w tym mniej ) czy tez DYNAMIC ( w tym duuuzo wiecej ) zawsze generuje ten efekt zarowki. Nigdzie nie ma "Da-Lite" - a czemu uwazasz ze powinien byc ?? Nie znalazlem nigdzie w opsie wzmianki o tym. Ale za to znalazlem ze maerial z jednej strony powinien byc czarny a u mnie z dwoch jest szary. Wiec moze pomylili sie przy pakowaniu i dostalem jakis tanszy :)

@sander602 - ciezko mi opisac fakturke materialu - jest jakby sliska i przypomina ekoskore. Postaram sie strzelic pare fotek tylko musze rozstawic statyw i oswietlenie.
 

Alkor

New member
Bez reklam
@p3k074
Test wykonałeś wcześniej, czyli sprawa jest jasna - ekran jest bublem za ponad 2000 zł. Ciekawe, co powie na to sprzedawca - "standardowa" formułka typu: "ten typ tak ma i mieści się w normach".
Musisz próbować reklamować.

Informacja o materiale DaLite jest w opisie elektrycznie rozwijanych ekranów Kraftmann, a przypadku twojego ramowego napisano tylko: "Kraftmann w swoich ekranach wykorzystuje profesjonalne powierzchnie projekcyjne importowane od uznanego amerykańskiego dostawcy". Nic dodać, nic ująć.

@sander602
Szacunkowe 10-11 fL dotyczą dokładnie twoich warunków: ekran 117" gain 1.2, Rec. 709/Eco - inaczej moje rozważania i wnioski można by potłuc o kant ... :).
Ogólnie nie jest to jakaś tragedia, a masz jeszcze tryb pełnej mocy lampy do dyspozycji. Z drugiej strony znam jednego z najlepszych instalatorów kina domowego w Polsce, który do tego projektora sugeruje ekran maksymalnie 100" i koniec. Ja tak daleko bym nie poszedł, ale z tym projektorem i z odległości 3.7 m pozostałbym na 110", również ze względu na 3D.

Jeszcze raz powtórzę, że moim zdaniem najważniejsze są dwie sprawy: poziom czerni projektora i ciemne pomieszczenie - wówczas jasność maksymalna nie jest kluczowa, może być nieco mniejsza, a obraz pozostanie żywy, dynamiczny, a wrażenie kontrastu znakomite. I te warunki Panasonic spełnia.
W przypadku JVC niektórzy sugerują wręcz, że nie ma sensu przekraczać 12-13fL, bo dynamika obrazu jest i tak kolosalna - oczywiście w perfekcyjnie przygotowanym, ciemnym pokoju.

I znowu wyszedł długi post, a miało być krótko :smile:.

Pozdrawiam.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
AE5000 według mnie jest zbyt ciemny do ekranó powyżej 100 cali.
Jego następca zbliżył się poziome jasności do Epsonów, ale niestety wciąż ustępuje poziomem czerni.
Nie oznacza to jednak, że to słaby projektor. Wręcz przeciwnie - AE6000 świeci bardzo interesująco.
Każdy ma swoje preferencje. Ja generalnie preferują żywy, dynamiczny obraz.
Ideałem jest krystaliczność którą oferowały nieodżałowane CRT z głębią obrazu, rozdzieleniem planów.
W moch warunków przy zoomie prawie na maksa uzyskuję obraz o przekątnej nieco ponad 100 cali.
W trybie eko obraz jest akceptowalny, ale nie ukrywam, że w trybie normal obraz bardziej mi się podoba. Charakterem zbliża się do tego co oferują dobre kineskopowce.
Niestety pomieszczenia nie mam idelani dedykowanego, ale tego niestety nie mogę zmienić.
Szkoda, że nikt nie podjął tematu trybu interpolacji klatek.
Dzisiaj jestem bogatszy o kolejne doświadczenia. Śmiem twierdzić, już z całą pewnością, że jak już wspomniałem - ten tryb polepsza nie tylko płynność, ale ostrość, głębię i krystaliczność obrazu.
Może to subiektywne odczucia, ale jest wzrokowo znacznie lepiej.
Animacje, jak ostatnia Epoka lodowcowa wyglądaja wręcz zjawiskowo.
 
Do góry