kupno via internet - odbiór osobisty

klata69

New member
witam,

Pytania, na które znalazłem w necie sprzeczne ze sobą odpowiedzi...:confused:
Może ktoś na własnej 'skórze' przetestował temat, albo jest na tyle mocny w przepisach, że jest w stanie odpowiedzieć na poniższe pytania:


1) Czy zamawiając TV via interenet, oraz przelewając kasę na konto sklepu, ale odbierając TV osobiście (bez sprawdzenia towaru)- nadal posiada się prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni bez podania przyczyny?

2) To samo pytanie co powyżej, ale z założeniem, że towar sprawdzamy w miejscu odbioru?

3) Zamawiamy via internet, ale płacimy przy odbiorze osobistym w sklepie?


4) Odebraliśmy towar , ale po paru dniach zauważyliśmy martwe piksele. Oddajemy więc towar bez podania przyczyny do sklepu.
Czy sklep może odmówić odbioru TV ze względu na martwe piksele? Ostatecznie producent nie traktuje martwych pikseli jako uszkodzenia towaru (oczywiście w odpowiednich proporcjach).
 

Jarod

New member
1,2 i 3 można zwrócić - ważne jest przez jakie medium została zawarta umowa. Jeżeli kliknąłeś w necie zamówienie, dostałeś potwierdzenie to umowa zawarta przez internet i przysługuje 10 dni

4 nie wiem
 

jersey

New member
Ad 1-3 Jarod ma w zupełności rację.
Ad4. Martwe pixele w ilości dopuszczonej przez producenta i jednocześnie zgodnej ze stosowną normą ISO nie stanowią podstawy kwestionowania prawa konsumenta w kontekscie zwrotu w terminie 10 dni w aspekcie zakupu przez internet. Normy ISO w zakresie jakości wykonania monitora nie mogą w żaden sposób podlegać ocenie sprzedawcy, to nie sprzedawca decyduje czy i co jest wadą stanowiącą o "uszkodzeniu towaru". Puentując sprzedawca nie ma nic do powiedzenia a Ty korzystasz z przysługującego Ci prawa zwrotu bez komentarza.
Powiem więcej, to ukrycie wad przez sprzedawcę nakłada na sprzedawcę dodatkowe sankcje zawarte w KC i przywileje nabywcy np, przez wydłużony okres możliwości zwrotu towaru jako niezgodnego z umową. Oczywiście kwestia dopuszczalnych 4 pixeli jest w kontekscie tego przepisu bezprzedmiotowa, bowiem w myśl obowiązujących norm ISO 4 pixle są niestety dopuszczalne, pod warunkiem jednak że znajdują sie w miejscach określonych ów normą ISO.

Pozdrawiam,
 
Ostatnia edycja:

klata69

New member
super :eek:k:

A teraz pytanie: jak to się ma do naszej, kochanej, polskiej rzeczywistości?

Czyli jakich chwytów można się najczęściej spodziewać od strony sprzedawcy, kiedy pojawia się u niego klient z zakupionym w ciągu 10 dni odbiornikiem TV ?

Bo jak znam naszą rzeczywistość to sprzedawcy (przynajmniej niektórzy) będą się bronić rękoma i nogami przed jakimkolwiek zwrotem towaru.
 

studius

New member
klata69 napisał:
4) Odebraliśmy towar , ale po paru dniach zauważyliśmy martwe piksele. Oddajemy więc towar bez podania przyczyny do sklepu.
Czy sklep może odmówić odbioru TV ze względu na martwe piksele? Ostatecznie producent nie traktuje martwych pikseli jako uszkodzenia towaru (oczywiście w odpowiednich proporcjach).

Mamy prawo do zwrotu TV w ciągu 10 dni od odbioru/wydania towaru. Warunkiem jest pisemne złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar. Bad pixele nie mają tu znaczenia. Warto jedank pamiętac, że w przypadku odstąpienia od umowy to my ponosimy koszty z tym związane np. wysyłke czy osobisty dowóz towaru do sprzedawcy.

Mam jeszcze jedną uwagę związaną z bad pixelami. Otóż mamy pełne prawo je reklamować. Sprzedawca nie może nie uznać reklamacji powołując się na norny techniczne np. o trzech dopuszczalnych bad pixelach. To może mieć znaczenie przy gwarancji gdzie producent określa jej warunki natomiast przy niezgodności towaru z umową już nie.

W tym miejscu pozwolę zacytować sobie kilka zdań:
W sytuacji, gdy strony umowy nie uzgadniają indywidualnie właściwości towaru (art. 4 ust. 3 ustawy), towar jest niezgodny z umową jeżeli:

- nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany,
- jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju(...)

Ustalenie, czy towar konsumpcyjny nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, wymaga porównania celu, do jakiego nadaje się nabyty egzemplarz z celem, jakiemu ma służyć modelowa postać towaru tego rodzaju, przy czym chodzi w tym zakresie zawsze o zwykłe używanie towaru.
Trudno w tej sytuacji za modelowy uznać LCD z bad pixelami.
 
Ostatnia edycja:

klata69

New member
studius napisał:
Trudno w tej sytuacji za modelowy uznać LCD z bad pixelami.
Producenci LCD lub/i sprzedawcy mogą mieć inne zdanie na ten temat :)

Sądzę, że w przypadku wykrycia bad-pixeli lepiej oddać/odesłać LCD (nawet na swój koszt) i nie droczyć się ze sprzedawcą/ lub producentem, co to znaczy "modelowy LCD". Wygląda na to, że warto kupować telewizor via internet właśnie dla tych 10 dni. Najlepiej gdy taki sklep jest w naszym mieście, bo odpada wtedy ewentualny koszt dostarczenia LCD do sklepu.




edit:
Pytałem o chwyty stosowane przez sprzedawców i nikt mi nie odpowiedzał... więc sam znalazłem :smile:

Często nieuczciwy sprzedawca w przypadku odbioru osobistego zakupionego przez internet towaru próbuje zawrzeć nową umowę sprzedaży w momencie odbioru towaru. Stosowane są różne chwyty, ale najczęściej jest to wypisana drobnym druczkiem na fakturze sprzedaży informacja zawierająca warunki sprzedaży, która de facto staje się umową zawartą w momencie osobistego odbioru towaru ze sklepu interentowego. W takim przypadku zamówienie złożone przez internet jest jedynie 'rezerwacją' towaru odbieranego ze sklepu. Niestety nieuczciwy (cwany?) sprzedawca nie musi przyjąć naszego towaru w ciągu 10 dni :sad:

edit:
Czyli chyba lepiej jest kupić TV via internet łącznie z dostawą do domu (bo chytów pewnie jest więcej niż tylko ten opisany powyżej). Jednak w takim przypadku warto kupować odbiornik w sprawdzonym sklepie RTV (a nie takim, co wysyła uszkodzony TV wmawiając kolejnemu nabywcy, że to on go uszkodził - patrz inny wątek na tym forum).
 
Ostatnia edycja:

hooc

New member
zasady kupowania

Jarod napisał:
1,2 i 3 można zwrócić - ważne jest przez jakie medium została zawarta umowa. Jeżeli kliknąłeś w necie zamówienie, dostałeś potwierdzenie to umowa zawarta przez internet i przysługuje 10 dni

4 nie wiem
Ponieważ 1 do 3 można, to i 4 można, ponieważ możemy zwrócić towar bez podawania przyczyny zwrotu... :)
Pozdrawiam,
 
Do góry