Jak najlepiej odciąć fronty od suba

IceBreaker

New member
Witam
Jestem o krok od zakupu subwoofer'a, ale jeszcze ostatecznej decyzji nie podjąłem ani jaki to będzie model ani czy wogóle go nabędę. Jednak już na tym etapie, studiując instrukcję od ampli (w moim przyp. Onkyo 905) zacząłęm się zastanawiać nad pewnymi niuansami. Tutaj byłbym wdzięczny za pomoc doświadczonych użytkowników, a mianowicie:
Gdzie odcinać fronty? Czy w ampli dać full band i ustawić Low-Pass Crossover w subie (też pytanie na ile - fronty to Monitor Audio RX8
Czy też odciąć fronty w ampli na 40,60,70,80 Hz, a suba zostawić
Czy też może odciąć fronty w ampli i dać Low-Pass Crossover w subie (jaka wartość przy MA RX8 nie mam pojęcia, niby schodzą do 32Hz ale jak je odegrają?, odciąć je na 70, 40Hz?)
Jeszcze zostaje temat filtra dolnoprzepustowego w ampli LPFofLFEod 80Hz do 120Hz i czy wogóle to ruszać.
Wszystkim, którym chciało się to czytać i mają jakieś doświadczenie w temacie będę wdzięczny za pomoc.
Nie jest to jak się zapewne okaże temat pt. podłącz i zapomnij, a na pewno zagra dobrze.

Dziękuję i pozdrawiam
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
z wlasnego doswiadczenia (nie wyczytane,uslyszane itp.:wink:)-
mialem za soba dwa nieudane podejscia do suba wiec bylem troche "anty" , jednak po trafieniu
w koncu na "ten wlasciwy" powiem ci tak- sub w kinie jest niezbedny !
odtwarzanie niskich czestotliwosci jest duzym obciazeniem zarowno dla ampli jak i dla glosnikow,
tak wiec pomimo ,ze kolumny sa w stanie zejsc dosc nisko (ma br5 przod,br2 tyl ampli rozpoznaje jako "full band") to zdecydowanie o wiele lepiej caly uklad radzi sobie z dzwiekiem gdy w systemie
pracuje subwoofer.zupelnie inne jest uderzenie basu z kolumny aktywnej niz pasywnej , poza tym odciazenie kolumn (nie musza przekazywac niskigo pasma) skutkuje lepszym przetwarzaniem reszty czestotliwosci.
co do "odcinania" - wlasciwie musisz to zrobic "i tu i tu":wink: , ustawiajac zwrotnice w ampli przekazujesz okreslone pasmo z wszystkich kanalow na suba, jednak w sciezkach wielokanalowych jest rowniez osobna sciezka specjalnie dla niego (.1) ktora wlasciwie tez niewiadomo jak jest zmixowana.
z wlasnej praktyki ,po wielu probach i odsluchach na roznym materiale najlepszym (jak dla mnie i przy mojej konkretnej konfiguracji sprzetu) ustawieniem (filmy i koncerty BD - "stare" formaty potrafia byc tak rozbierzne jakosciowo,ze nawet nie zawracalem sobie nimi glowy podczas testow)
jest - central - odciety na 80
fronty i surround - odciete na 40
odciecie na subie 80 , sub MA r720 (dwumembranowy ,250w) ok.40 % mocy
pomieszczenie ok.20 m2
 

IceBreaker

New member
mat74 - serdeczne dzięki to się nazywa konkretna odpowiedź.
Liczyłem co prawda na większą odezwę ale jedna taka wyczerpuje chyba temat.

Pozdrawiam
 

krisder

New member
Bez reklam
Jeżeli przeprowadzisz auto kalibrację przy pomocy Audyssey to ampli ustawi Ci takie odcięcia jak przedstawił Mat74. W moim przypadku ustawienia wyglądają podobnie.
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
niekoniecznie- jesli audyssey uzna ,ze kolumny sa w stanie przekazac cale pasmo to w ten wlasnie
sposob je ustawi (full band)
krisder- jesli ampli ustawil ci odciecia w taki sam sposob (40,80,40) sprobuj obciac troche wyzej fronty i tyly (60) troche je wtedy "zluzujesz" powinno przyniesc efekt pozytywny dla calosci brzmienia, jedynie bas w (to zalezy jeszcze od suba oczywiscie) moze byc troche "wolniejszy" w muzyce, w kinie powinno byc tylko lepiej (thx zaleca ciac wszystko na 80)
 

krisder

New member
Bez reklam
niekoniecznie- jesli audyssey uzna ,ze kolumny sa w stanie przekazac cale pasmo to w ten wlasnie
sposob je ustawi (full band)
krisder- jesli ampli ustawil ci odciecia w taki sam sposob (40,80,40) sprobuj obciac troche wyzej fronty i tyly (60) troche je wtedy "zluzujesz" powinno przyniesc efekt pozytywny dla calosci brzmienia, jedynie bas w (to zalezy jeszcze od suba oczywiscie) moze byc troche "wolniejszy" w muzyce, w kinie powinno byc tylko lepiej (thx zaleca ciac wszystko na 80)

Zapewne masz rację tylko w moim przypadku to nie do końca. Posiadam (na razie) bardzo lichutkiego suba i sytuację ratują moim zdaniem znakomite fronty.
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
tak-suba,fronty i tyly.po podlaczeniu suba moglem przejsc na prawie ze neutralne ustawienia
frontow tzn. podbicie sopranu i basu (+2,+2) o ustawieniach tego parametru i uzyskiwanym przez to efekcie tez moglbym z pol strony napisac...:grin: po krotce-najlepiej gdy mozna to ustawic
najblizej zera (oczywiscie czasem sie nie da- a napewno nie da sie tego uzyskac bez suba)

krisder- dlatego tez napisalem,ze duzo zalezy od suba :) nigdy nie slyszalem tego ktorego posiadasz,trudno mi wiec powiedziec co mu najbardziej "dolega" i jak mozna probowac to "podciagnac". ja trafilem raz na "rozwleczona dudniawe" drugi raz na "suchy werbel" :grin:
znalezienie kompromisu miedzy kinem i muzyka nie jest wcale latwe...
z reguly jednak przy kiepskiej jakosci tego glosnika (najczesciej konstrukcji BR) dostajemy
zbyt miekki (czyli bez "lupniecia" na dole) troche rozwleczony i dudniacy po naroznkach bas.
faktycznie nie da sie tego "uratowac" inaczej jak "podpierajac" frontami i tnac nizej suba,
a sprobuj delikatnie podbic mu moc odcinajac jednoczesnie na 40hz i dac full band na fronty ?!
 

krisder

New member
Bez reklam
Ten sub ma właśnie takie przypadłości jak opisałeś. Dudniący, rozwlekły bas i ratuję się właśnie przed tym odcięciem suba do 40KHz. Niestety zmuszony jestem ciągle kręcić w ustawieniach suba gdyż inaczej korzystam z suba w filmach, inaczej przy muzyce.
 
Do góry