Interpolacja klatek - co o tym sądzicie?

Tidus1024

New member
Bez reklam
Epson TW5000, Sanyo Z3000 i Panasonic AE3000 wyposażono w nową funkcję sztucznego generowania klatek by zmniejszyć efekt judder w rozdzielczości 1080p24. Ja jestem konserwatywny i wiem na pewno, że bym z tego nie korzystał. Judder występuje też w prawdziwym kinie i nigdy mi tam nie przeszkadzał, a za optymalne uważam wyświetlanie 24 klatek w 96Hz. Czytałem, że Epson w TW5000 kompletnie spartolił tę funkcję i wygląda to jak opera mydlana. Lepiej jest podobno w Panasonicu i Sanyo, gdzie efekt "kamery video" nie jest aż tak dokuczliwy. Ultradrogie Simy2 jakoś się jednak bez tej funkcji obywają. Podobnie inne nobliwe firmy jak JVC, Infocus, Planar czy Marantz nie implementują tego w swoich projektorach. Jak sądzicie - jest to potrzebne czy nie?
 

dread

New member
Bez reklam
Mnie tam judder ogólnie jakoś szczególnie nie przeszkadza, ale zdarzają się filmy gdzie jest on aż nazbyt widoczny...
Lepiej mieć wybór niż go nie mieć wcale, dlatego bardzo się zdziwię jeśli większość przyszłorocznych projektorów (łącznie z DLP) nie będzie miała zaimplementowanej tej funkcji.

Z tego co czytałem to AE3000 całkiem całkiem sobie radzi z interpolacją w filmach, TW5000 zresztą też po uaktualnieniu firmware - brak efektu opery mydlanej przy jednoczesnej sporej redukcji juddera.
 

BoDeX

New member
Jak przesadzisz z ilością interpolowanych klatek, to klops murowany.

Panas ma różne tryby - ponoć efekt jest miodny.
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Szkoda, że nie odezwie się jakiś użytkownik AE3000 (o ile tacy wchodzą na forum) i nie opisze swoich wrażeń z użytkowania.

Dread: Optoma w swoim 8200 coś takiego zrobiła. To się chyba nazywa Puremotion.
 
Ostatnia edycja:

wiatrak

Active member
Bez reklam
Tidus1024 napisał:
...w prawdziwym kinie i nigdy mi tam nie przeszkadzał...

Jeśli się nie mylę, to w kinie jest nawet nieco lepiej, bo zarówno zapis na taśmie światłoczułej jak i projekcja są względem siebie kompatybilne - 1/48 sek. naświetlania (lub projekcji) i 1/48 sek. przesuwu klatki (wygaszenie); w TV lub projektorze klatka jest wyświetlana przez 1/24 sek. a niesie informację zarejestrowaną w ciągu 1/48 sek., co powoduje dodatkowe skoki; niektórzy producenci chyba nawet zaczęli coś podobnego stosować w elektronice wizyjnej, dodatkowe czarne ramki wstawiane w sygnał video...

Zawsze przy takiej okazji zastanawiam się czy wrażliwość na judder nie ma czegoś wspólnego z efektem tęczy w DLP - czyli zróżnicowanie wrażliwości na efekt u różnych osób. Mi jakoś judder z 24 klatek specjalnie nie dokucza, wprawdzie w kinie nie byłem już długi czas, ale chyba jedynym filmem który mi się z tego tytułu wrył w pamięć był "Gladiator" Scott'a, scena walki w rzymskim Coloseum. Może inaczej byłoby z BD 24p, ale udaje mi się jeszcze unikać oglądania HD... :D

Myślę że sedno sprawy oddaje tytuł artykułu z Projector Central: "The Big Judder Problem and the Overhyping of 24p". ;)
 
Do góry