A kolega niech nie wciska kitu, że sprzedawca jest zobowiązany do wydania gwarancji bo jest ona dobrowolna. W przypadku gdy jej nie wydania musi się liczyć z tym, że w sytuacji gdy sprzedany towar się popsuje nabywca zastuka do niego w związku z „niezgodnością towaru konsumpcyjnego z umową” na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej.
Cytat ze strony „Federacji Konsumentów”.
„GWARANCJA
Udzielenie gwarancji jest dobrowolne. Gwarant sam decyduje czy udzieli konsumentom gwarancji na swój produkt oraz jej treść i zakres, np. liczbę napraw, warunki, w jakich może być dokonana wymiana sprzętu na nowy, adresy serwisów.
Gwarancja - to oświadczenie gwaranta (ten kto udziela gwarancji staje się gwarantem, najczęściej jest to producent, ale może być także importer albo nawet sprzedawca) zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie.
Gwarancja określa:
- obowiązki gwaranta (obowiązkowo - inaczej wcale nie jest gwarancją),
- zakres odpowiedzialności gwaranta,
- uprawnienia kupującego.
Udzielenie gwarancji nie może wiązać się z odrębną opłatą.
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, o czym gwarant powinien poinformować konsumenta w oświadczeniu gwarancyjnym.
Gwarancja powinna zostać sformułowana w języku polskim w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Jeżeli jednak gwarant uchybi powyższemu wymogowi, gwarancja jest nadal ważna i pozostaje to bez wpływu na uprawnienia kupującego.
Dokument gwarancyjny powinien zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń:
- nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- czas trwania gwarancji,
- terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
Jeśli gwarancji udziela sprzedawca to musi on dodatkowo:
- wydać dokument gwarancyjny,
- sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w tym dokumencie
- sprawdzić stan plomb i pozostałych zabezpieczeń, jeżeli rzecz je posiada. „