Gratulacje zakupu daj fotki
Alkor z dużym zainteresowaniem czytam twoje opinie bo widzę że jesteś mocno obenany w temacie. Mam jedno pytanie jeszcze. Przeglądam zagraniczne fora i często spotykam się z "wyznawcami" i opiniami jakoby projektory DLP były jakieś wyjątkowe pod względem obrazu O co z tym chodzi ? czy ten obraz jest jakiś inny? Nawet spotkałem sie z opiniami że czerń oczywiście jest słabsza ale i tak osoby wybierają DLP ze względu na ... no właśnie. Czy to jakaś legenda ? O co chodzi z tymi wyznawcami DLP ?
Sądzę, że część tej legendy DLP pochodzi z czasów zdecydowanej dominacji na rynku projektorów do kina domowego - niektórzy nawet ogłosili ostateczne zwycięstwo DLP w kinie domowym. Kilka lat temu na rynku królowały drogie rzutniki DLP InFocus i SIM2, początkowo tylko 720p, ale znakomicie dopracowane, z drogimi układami optycznymi, ostrymi obiektywami po prostu deklasowały LCD ostrością, kontrastem, głębią i żywymi, ale naturalnymi kolorami.
Dobry DLP to właśnie świetna ostrość połączona z gładkością faktury, połączenie żywości z naturalnością barw, poczucie "kinowego" realizmu - i naważniejsza cecha - świetna głębia obrazu z poczuciem wielu planów, a nie tylko dwóch, obraz po prostu "żyje", wychodzi z ekranu. Moim zdaniem to głębia, swoiste 3D uzyskane bez okularów przekonuje najbardziej zwolenników DLP.
Wyjaśnienie świetnej głębi obrazu z dobrego rzutnika DLP nie jest takie proste. Uważa się, że głównym powodem jest wysoki kontrast ANSI (rzędu 600:1), ale również ostre przejscia między kolorami, dobra spójność - wiele czynników wpływa na siebie nawzajem, np. ostrość, szczegółowość poprawia wrażenie kontrastu i na odwrót.
Przejście na tańsze układy 0.65" pogorszyło nieco wrażenie głębi - starsze DarkChip3/4 0.95" były pod tym względem lepsze, ale układ optyczny i obiektyw do nich kosztują dużo - obecnie stosują je Runco, SIM2 w swoich najtańszych modelach za... 50-60 tys. zł
.
Obecna pozycja DLP w średniej klasie 10-15 tys. zł jest dosyć "trudna" - mało specjalistycznych producentów pozostało na tym rynku, tylko Optoma coś próbuje robić (model LED HD91), a jakość znakomicie dopracowanych modeli "nie-DLP" Epson TW9200, Sony HW55, JVC X35 właściwie nie pozostawia złudzeń - praktycznie pod każdym względem, również ostrości i głębi są lepsze od DLP.
Znakiem czasu można nazwać wyraźne pokonanie drogiego DLP Runco X-200i za 15000 $ (w Polsce ok. 60000 zł) przez prawie 5 razy tańszego Epsona 6030UB (TW9200) za 12000 zł w teście projectorcentral.com.
Teraz tak się porobiło, że w klasie 3000-5000 zł oferta DLP wydaje się dużo ciekawsza i róznorodna od LCD (tylko Epson), a w wyższej klasie sytuacja się odwraca. Oczywiście zwolennicy DLP mogą nadal znaleźć coś ciekawego, np. nowy BenQ W7500 z DC3, Lens Shift interpolacją wideo i przesłoną dynamiczną DynamicBlack za 8300 PLN.
Pozdrawiam.