Ekran do salonu

simono

New member
Czesc, ostatnio stalem przed dylematem wyboru plazmy Panasonica 55st60 lub jakiegos projektorka
do salonu. Odleglosc od ekranu >4m zdecydowala jednak o wyborze projektora. Zakupilem za wielka
woda Miska HC4000 z resztek magazynowych. Potestowalem na bialej scianie rozne ustawienia i juz
wiem jakiej wielkosci obraz mi pasuje. Idealne dla moich potrzeb bedzie 110" przy zoomie na 50%.
Projektor wisi pod sufitem 4m od sciany. Salon ma 30m2 i jest niestetybył caly bialy.
Z Zona udalo mi sie wynegocjowac brazowa sciane na wprost sciany projekcyjnej (juz jest),
ciemny dywan na podloge, brazowe meble (juz sa) na jednej bocznej scianie i ciemne zwijane zaslony na drugiej bocznej scianie,
na ktorej jest przejscie do jadalni oraz zwijana czarna kurtyne na polowie sufitu od strony ekranu, material juz jest uszyty, musze tylko jakis
elegancki system przesuwania tego zrobic zeby nie zeszpecic pokoju.
Jaki ekran byscie mi doradzili do przedstawionych warunkow ?
Z kalkulatora wychodzi mi 16fL dla ekranu o gain 1.0 i 13fL dla szarego 0.8
Aktualnie na nowej lampie (13h) w trybie ECONO jasnosc na bialej scianie jest jak na moje oko wystarczajaca,
ale odbicia dosc mocno psuja kontrast. Nie widzialem szarego ekranu w akcji i nie
mam pojecia czego mozna by sie spodziewac po nim. Czy nie bedzie za ciemno zwlaszcza po kilkuset godzinach dzialania ?
Jaki w przyblizeniu gain moze miec biala sciana pomalowana Jedynka :) ?? Doradzcie cos.

pozdrawiam
simono
 

milewski81

New member
Kupiłem "tymczasowo" (*bo planowałem zmienić na lepszy ale po tygodniu testów nie widze sensu) najtańszy szary ekran BuenoScreen HD 260x147 gain 0,8 za około 500zł i między białą ścianą a tym ekranem jest przepaść. Mam najtańszy projektor Optomy HD131x ale i tak jestem bardzo zadowolny. Testowałem biały i szary ekran - na szarym jest duuuuzo lepiej.
 

Alkor

New member
Bez reklam
@ simono

Biała ściana pomalowana "Jedynką" powinna mieć gain 1.0 lub nawet minimalnie wyższy - ze względu na rozjaśniacze optyczne i lekkie zaniebieszczenie odcienia bieli, ale nie spotkałem nigdzie pomiarów kolorymetrycznych farb do malowania ścian.

Mitsubishi HC4000 osiąga maksymalnie w trybie kinowym (najlepiej po kalibracji) około 670 lm (Full) i 550 lm (Eco) z włączonym układem "Brilliant Color" i odpowiednio 550 lm/440 lm z wyłączonym. "Wzmacniacz kolorów", czyli Brilliant Color działa w tym projektorze dobrze, bez efektów ubocznych - można go włączyć na stałe.
W twojej sytuacji spadek jasności ze względu na zoom będzie minimalny (może 5%), całkowicie pomijalny do naszych szacunkowych obliczeń.
Luminancja 110" ekranu gain 1.0 wyniesie maksymalnie około 19 fL z pełną mocą lampy i 15 fL w Eco.
Z szarą typową powierzchnią gain 0.8 będzie to odpowiednio 15 fL i 12 fL Eco.
Wynika stąd, że dałoby się żyć z szarym ekranem przez pierwsze kilkaset godzin, ale po 1000 h pracy pozostanie jakieś 70% pierwotnego strumienia, a to może być już zbyt mało (~10 fL). Bezpieczniejszy pod względem samej jasności w dłuższej perspektywie byłby jednak ekran Matt White.

Dobrej jakości ekran Matt Gray w typowym, nieidelanym pokoju (jasne ściany) da pewną poprawę w kontraście i czerni w scenach mieszanych z dużą ilością jasnych motywów, ale może być użyty, kiedy mamy odpowiedni zapas jasności. Trzeba przyznać, że w tym elemencie obecne tanie rzutniki 1080p (BenQ W1070/1300, Optoma HD25e) wypadają wyraźnie lepiej od HC4000 - większość z łatwością przekracza 1000 lm (po kalibracji !), a czerń i kontrast są nieznacznie gorsze - oczywiście po ustawieniu podobnej luminancji ekranu, np. przy pomocy filtra ND2.

Firma Adeo posiada w ofercie materiał projekcyjny Reference Grey z nieco wyższym gain 0.9, a także ciekawą powierzchnię Helios Grey gain 1.3 - należy ona do kategorii powierzchni wysoko kontrastowych z podwyższonym współczynnikiem odbicia, ale jednocześnie redukujących wpływ światła rozproszonego. Królem takich powierzchni jest wzorcowy, niezwykle drogi (ekran 110" za 11000 zł ;)) materiał FireHawk firmy Stewart. Mają one łączyć zalety obu typów powierzchni - jasnych White i szarych, podnoszących kontrast w jasnych pomieszeniach. Wykonanie takiego ekranu nie jest proste - mogą się pojawiać hot-spoty, jaśniejszy obszar w centrum.
Ekranów tego typu nie należy instalować z projektorami krótkoogniskowymi - minimalny współczynnik projekcji to co najmniej TR 1.5 - tu akurat mieścisz się z HC4000 i ekranem 110" z odległości >4 m.

Pozdrawiam.
 

Pe.te

New member
@Alkor

widzę, że bardzo rzeczowo podchodzisz do doboru ekranu - więc jeśli miałbyś chwilkę, chętnie zasięgnąłbym Twojej opinii.

Posiadam projektor Panasonic PT-AT6000E.
Co prawda właściwie zamówiłem już ekran ADEO Tensio Classic Professional z materiałem ReferenceGrey w rozmiarze aktywnym 258x145cm - ale obecnie ADEO nie ma fizycznie tego materiału (po tym jak ostatnia partia okazała się wadliwa) - więc jest jeszcze czas na ewentualną zmianę.

Co do moich warunków - niestety nie mam możliwości wykonania adaptacji pomieszczenia do dobrych warunków kinowych... Ściany i sufit są jasne (farba kremowa, mat 5%), brak jest również możliwości 100% zaciemnienia pomieszczenia (jest to otwarty salon).
Projektor wisi pod sufitem, w osi ekranu. Odległość projektora od ekranu to ok. 4.5 m, zaś odległość widza to ok. 4...4.5 m.

Zdecydowałem się na ekran szary z uwagi na chęć poprawy czerni w niedoskonale zaciemnionym pomieszczeniu. Zastanawiam się jednak, czy ReferenceGrey przy przekątnej ekranu 117 cali i odległości projektora 4.5 m nie będzie jednak za ciemną powierzchnią dla PT-AT6000E...?
 
Ostatnia edycja:

Alkor

New member
Bez reklam
Na początek napiszę coś o 3D, bo przecież Panasonic AT6000 wyświetla całkiem dobrze obraz trójwymiarowy. Chyba nie powinno być wątpliwości, że z twoim relatywnie dużym ekranem 117" powierzchnia powinna być jak najjaśniejsza, czyli Vision White gain 1.2 - Adeo niestety nie stosuje tych nowych materiałów typu High Contrast Helios Grey gain 1.3 w ekranach rozwijanych.

Jeśli 3D ma dla ciebie mniejsze znaczenie, można rozważać inne opcje. Panasonic AT6000 ma całkiem duży strumień świetlny w najlepszym trybie Rec. 709/po kalibracji (w jasnym pokoju można spróbować też Cinema 1,2) mniej więcej 700-800 lm maksymalnie z pełną mocą lampy ustawiony blisko ekranu, a w ustawieniu Eco około 500-550 lm.

Przy ustawieniu 4.5 m od ekranu 117" rzutnik nie straci dużo, może 10% i sądzę, że jasność byłaby całkowicie wystarczająca przez dłuższy czas z materiałem Ref. Grey - szacunkowo około 17 fL z nową lampą. Dodatkowo zyskamy nieco na lepszej czerni i kontraście, ale nie demonizowałbym tej poprawy. Zawsze lepsze będzie pomalowanie wszystkich powierzchni ciemnymi, matowymi kolorami - analogicznie, jak w prawdziwym kinie - po prostu praw fizyki nie da się oszukać. Postaraj się jednak coś zrobić z pokojem, sufitem, przede wszystkim obszarem blisko ekranu, który powinien być możliwie daleko od jasnych powierzchni.

Z białą powierzchnią mamy z kolei większy zapas jasności na zużycie lampy i lepszą jasonść 3D, ale kosztem trochę gorszej czerni. Dobrze byłoby spróbować gdzieś na podobnej powierzchni lub nawet lekko szarej/beżowej ścianie, jak wygląda obraz 117" w ustawieniu Rec. 709 Full/Eco.

Pozdrawaim.
 

Pe.te

New member
Dzięki za szczegółowe wyjaśnienia.

Przemalowanie salonu nie wchodzi niestety w rachubę, zwłaszcza na ciemny kolor - mogłoby pociągnąć za sobą duże koszty dodatkowe, związane z koniecznością wymiany żony ;)

To co mogę w tej sytuacji zrobić, to:
- zawiesić ekran w większej odległości od tylnej ściany (zresztą i tak muszę zostawić za rozwiniętym ekranem ok. 50 cm); dzięki temu jasne tło ściany zostanie cofnięte w stosunku do ekranu
- zastosować górny dodatkowy top ok. 45 cm (maksymalny w ADEO), aby odsunąć powierzchnię aktywną od jasnego sufitu

Projekcji 3D planuję oglądać mało, bardziej zależy mi na dobrej jakości obrazu 2D.
Stąd jestem skłonny "poświęcić" 3D na rzecz poprawy czerni 2D np. poprzez zastosowanie właśnie szarego ekranu.

Czy obliczona przez Ciebie jasność 17 fL dla materiału ReferenceGrey dotyczy pracy w trybie Normal? Bo jeśli tak - to może powinienem zastanowić się nad pracą w trybie Eco i zastosowaniem jednak materiału ReferenceWhite... Wszak praca w trybie Eco oprócz zmniejszenia głośności wydłuża znacząco żywotność lampy... Tylko czy przy jasnych ścianach i stosunkowo silnym projektorze - nie będą powstawać przepalenia na białym ekranie w pomieszczeniu z jasnymi ścianami... (nawet w trybie Eco)

P.S.
Z uwagi na brak w ADEO dostępności ReferenceGrey, próbuję z nimi negocjować zastosowanie HeliosGrey. Ale raczej szanse są marne, bo wygląda na to, że problem zastosowania tego materiału w ekranie rozwijanym jest bardziej natury technologicznej...
 
Ostatnia edycja:

Alkor

New member
Bez reklam
Niestety, tło tylnej ściany ma tu najmniejsze znaczenie - liczy się ogólna ilość światła odbitego od sufitu, ścian bocznych i podłogi.
Pas górny to dobry pomysł, nie tylko ze względu na oddalenie wyświetlanego obrazu od jasnego sufitu - poprawa kontrastu i czerni będzie po tych zabiegach w sumie nieznaczna.

Szacunkowa luminancja 17 fL dotyczy trybu Rec. 709 (rzutnik ma kilka dużo jaśniejszych, ale gorszych) przy pełnej mocy lampy - przy eco wyszłoby maksymalnie ok. 12 fL, czyli troszkę mało, jak na nową lampę.
Jeśli myślisz o używaniu trybu lampy Eco, właściwie nie ma alternatywy dla Ref. White lub nawet jaśniejszego Vision White (gain 1.2) - żadne przepalenia bieli nie wystąpią po odpowiedniej kalibracji projektora (m.in. ustawienie kontrastu, jasności i gammy) wraz z ekranem. W ogóle przepalenia, czyli zlewanie się najjaśniejszych obszarów nie ma absolutnie nic wspólnego z jasnymi ścianami - one powodują tylko pogorszenie czerni i kontrastu w scenach mieszanych z dużą ilością jasnych motywów, bo odbijają światło rozproszone z powrotem w kierunku ekranu. Inaczej mówiąc, przepalenia to niewłaściwa kalibracja, ewentualnie wina materiału słabej jakości.

Jak pisałem wcześniej, żeby zauważyć większą poprawę, trzeba szukać wśród materiałów typu High Contrast - niektóre oferują całkiem spektakularną poprawę w jasnych pokojach - np. Black Diamond™ 4K 1.4 firmy Screeninnovations, CineGrey/DarkStar (gain 1.4-1.5) firmy Elitescreens lub FireHawk od Stewarta, ale kosztują one bardzo dużo, ponad 10000 zł za ekran ramowy 100-110 cali.
Tańszą alternatywą może być Helios Grey (gain 1.3) Adeo, ale niestety firma nie stosuje ich w rozwijanych ekranach - jak już zdążyłeś sie zorientować.

Pozdrawiam.
 

Pe.te

New member
OK,
w takim razie pozostanę jednak przy ReferenceGrey i wspomnianych przez Ciebie trybach pracy lampy (Rec. 709, bądź Cinema 1.2 - te dobiorę jeszcze doświadczalnie).

Dziękuję za wyjaśnienia!
 

Pe.te

New member
No i niestety ADEO nie jest zbyt poważne...
Materiał ReferenceGrey nie jest aktualnie dostępny i nikt w ADEO nie wie, kiedy się pojawi...

Zastanawiam się alternatywnie nad Viz-Art (ekran URAN Tensioned) i materiałem Cine Grey.
Czy ktoś z forumowiczów ma może doświadczenia z powierzchnią Cine Grey...? (szara powierzchnia, gain 0.8, podobno oryginalny materiał Da-Lite)
 

profeska

New member
Witam Wszystkich.
Ja mam Optome HD25 i doradzono mi w sklepie ekran Suprema Andromeda Matt White no i musze przyznac ze jestem bardzo niezadowlony. Czernie sa szare. Zaslonilem obie sciany przylegajace do ekranu oraz podloge czarnym materialem na dlugosc 2-3 metrow i w dalszym ciagu wali z sufitu na ekran dajac wlasnie ta nieszczesna szarość. Czy jesli bylby ekran grey to mialbym lepsza czern? Probowalem nawet filtra z aparatu ale to tylko przygasza obraz nic nie zmieniajac. Czarny jest nadal szary :(
Czy ktos z forumowiczow ma jakies pomysly? Dodam ze w sklepie w sali dedykowanej obraz z Optomy byl super!

Pozdrawiam
 

Bipo

Active member
Bez reklam
Musisz zasłonić sufit, też to przerabiałem. Same ściany nic nie dały, u mnie najwięcej odbić było właśnie od sufitu. Zasłoniłem 1,6m od ekranu oraz cały pokój na około czarnymi kotarami poprawa w obrazie kolosalna. Czernie są smoliste a kolory żywe. Odcienie skóry zbliżone do referencyjnych. Dlatego spróbuj u siebie zasłonić min.1,5m i zobaczysz czy coś pomogło. Jeśli nie tzn. że masza dodatkowe odbicia np. ze ściany która jest na wprost ekranu....;-) Odnośnie ekranu to fakt szary ekran jest droższy od białego ale za to czernie są czarniejsze...;-). Minusem szarego ekranu jest zastosowania projektora z mocniejszą lampą. Ja mam szary ekran i na pewno jak bym miał kupować drugi raz też wybrałbym szary a nie biały. Przy kilku godzinnym oglądaniu filmów wzrok się tak nie męczy i nie daje tak po oczach jak są bardzo jasne sceny.
 

profeska

New member
Dzieki za podpowiedzi. Tak ekran mam z gornym czarnym paskiem 55 cm i to pewnie cos pomaga ale wczoraj postanowilem ustawic obok siebie dwa podobrazia ( jedno pomalowalem na kolor szary, drugie zostawilem biale) i faktycznie roznica byla. Nie jakas drastyczna ale akceptowalna przez moje oko :)
Takze chyba bede musial sprzedac ten ekran bo 10 dni od zakupu juz minelo i pewnie nie wymienia mi na szary :((
Dzieki za pomoc!
A sufitu nie dam rady zaciemnic bo zona mnie zabije :)
 

Mateusz86

New member
@ Alkor,

jeżeli mogę to ja też chętnie skorzystałbym z Twojej fachowej pomocy :)
Podobnie jak kolega Pe.te mam pytanie odnośnie panasonica AT6000.
Jaki wybrać do niego ekran ramowy (koniecznie chciałbym szary np. adeo reference grey 0,9 gain albo helios grey 1,3 gain) przy założeniu:

1 ekran 105"
2 odległość projektora od ekranu 480cm - zoom 1,3 (max 2,0)
3 salon otwarty - ściana z ekranem wymalowana na czarno, pas 30cm na suficie nad ekranem wymalowany na czarno
4. na prawej ścianie czarne zasłony blackout
5 po lewo przestrzeń otwarta
6 tylna ściania niestety biała.
7 podłoga jasna

Chciałbym korzystać z trybu eko.

Kalkulator pokazuje przy 0,9 gain 15fL a przy 1,3 gain 22fL tylko jak sądze te wartości nie są przy trybie eko. Nie ma też w kalkulatorze wyboru ekranu white/grey a to chyba też ma znaczenie przy mierzeniu fL?
 
Do góry