Czas naświetlania i przysłona

xgrzesx2

New member
Do tej pory zajmowałem się tylko fotografią. Wiem co to czas naświetlania, przysłona i jakie są zależności między nimi by uzyskać prawidłową ekspozycję. Jednak nie bardzo rozumiem tych aspektów w kwestii filmowania. Mam kamerę Panasonic SD900 ale pewnie nie ma to znaczenia bo wszędzie działa to tak samo.
1. Czy w trybie ręcznym ustawienie przysłony automatycznie ustawia odpowiedni czas a ustawienie czasu powoduje automatyczne ustawienie przysłony tak by ekspozycja była prawidłowa ? Czy może nie jest to półautomat tylko pełny tryb ręczny i za każdym razem należy oba parametry ustawiać oddzielnie ?

2. Jak się ma czas naświetlania do 25 klatek/s (system PAL) i formatu 1080/50i lub 1080/50p ? Czyli jeśli ustawię czas naświetlania 1/15 to już to nie będzie 1080/50 ?
 

marder

Member
Do tej pory zajmowałem się tylko fotografią. Wiem co to czas naświetlania, przysłona i jakie są zależności między nimi by uzyskać prawidłową ekspozycję. Jednak nie bardzo rozumiem tych aspektów w kwestii filmowania. Mam kamerę Panasonic SD900 ale pewnie nie ma to znaczenia bo wszędzie działa to tak samo.
1. Czy w trybie ręcznym ustawienie przysłony automatycznie ustawia odpowiedni czas a ustawienie czasu powoduje automatyczne ustawienie przysłony tak by ekspozycja była prawidłowa ? Czy może nie jest to półautomat tylko pełny tryb ręczny i za każdym razem należy oba parametry ustawiać oddzielnie ?

2. Jak się ma czas naświetlania do 25 klatek/s (system PAL) i formatu 1080/50i lub 1080/50p ? Czyli jeśli ustawię czas naświetlania 1/15 to już to nie będzie 1080/50 ?

1. Nie wiem, czy w SD900 to poprawili (sprawdź), ale w SD700 jest tak śmiesznie, że w trybie ręcznym trzeba najpierw ustawić przysłonę a potem czas naświetlania, żeby kamera zapamięta ustawienia użytkownika, jeśli postąpi się odwrotnie (najpierw czas naświetlania, potem przysłona) kamera zignoruje ustawienie czasu naświetlania i ustawi je automatycznie na inna wartość.

2. Kamera nagrywa w 50i lub 50p, wiec jeśli ustawisz czas naświetlania poniżej 1/50 i będziesz nagrywał szybko poruszające się obiekty obraz może wydawać się mało płynny.
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Do tej pory zajmowałem się tylko fotografią. Wiem co to czas naświetlania, przysłona i jakie są zależności między nimi by uzyskać prawidłową ekspozycję. Jednak nie bardzo rozumiem tych aspektów w kwestii filmowania.

Byliśmy dość dużą grupą na nartach w Austrii na lodowcu.
Wszyscy bawili się świetnie, no prawie wszyscy.
Bartek zamartwiał sie wieczorem, czy będzie 2-5 czy też -4 do -7 bo miał na te przypadki różne smary. W zalezności od słońca podkręcał lub luzował wiązania.
Psuł nam urlop, zastanawiał sie nad kazdym aspektem zjeźdżania.

Wreszcie trzeciego dnia złamał, nogę . Pewnie cos dokręcił, albo przesmarował.

Wszyscy odczuli ulgę, taki był strasznie męczący.


Teraz widzę, że masz podobny charakter. Chcesz wzbudzać zainteresowanie i nudzisz swoimi problemami.

W filmowaniu czas migawki czy też przysłona to elementy marginalne i nic nie znaczące.
Jak to zrozumiesz to będziesz filmował a nie zawracał innym głowy.

Obawiam się jednak, że sie obrazisz, na mnie, faceta bez elementarnych uniejętności filmowania, jak zapewne uznasz. :D:mrgreen::-D:niewiem::eek:k::roll::???::hmm:
 

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
W filmowaniu czas migawki czy też przysłona to elementy marginalne i nic nie znaczące.
Jak to zrozumiesz to będziesz filmował a nie zawracał innym głowy.

Z całym szacunkiem Gucio, ale teraz to sam przesmarowałeś. Takie uogólnienie to poprostu bzdura.
Czas migawki i przysłona ma takie same znaczenie jak w fotografii i nie jest to sprawa marginalna. Jeśli chcesz tak generalizować to by to zdanie było prawdziwe powinieneś dodać, że dla 90% zwykłych użytkowników, takich jak ja, Ty czy kolega. Większość z nas filmuje na automacie wypady urlopowe i dla wiekszości z nas nie ma to znaczenia, ale nie mogę się zgodzić na tak daleko idące uogólnienie.

Pozdrawiam
 

Gucio50

New member
Bez reklam
... ... że dla 90% zwykłych użytkowników, takich jak ja, Ty czy kolega. Większość z nas filmuje na automacie wypady urlopowe i dla wiekszości z nas nie ma to znaczenia, ale nie mogę się zgodzić na tak daleko idące uogólnienie.... ...

Pozdrawiam

To się nie zgadzaj.
W mojej rodzinie jest filmowiec, dziennikarz, kilku amatorów no i ja.
Ja filmuję od 1970 roku. Najpierw to były kamery Kwarz(ruskie), potem w latach póżnych 70tych Sony i tak już zostało.

W amatorskich kamerach, jak sam piszesz 90% i być moze więcej filmuje jak to napisałes "na automacie"
Pozostali to zawodowcy. Zadałem więc pytanie o światło i przysłonę, wrócił ostatnio z miejsca, z ktorego polscy żołnierze chętnie by wrócili do kraju.

Powidział tak. Mam super kamerę, mało kto potrafiłby ustawić cos lepiej jak AUTOMAT. Nie wyobrazam sobie, aby spi.......ąc przed ostrzałem ktoś coś regulował.

Ręczna regulacja, a i owszem. W pokoju w Hiltonie filmując panienki, to tak.

Czyli jednak. To pewnie o tego Hiltona Ci idzie.
Zazdroszczę.
 

slimak

New member
Bez reklam
Do tej pory zajmowałem się tylko fotografią. Wiem co to czas naświetlania, przysłona i jakie są zależności między nimi by uzyskać prawidłową ekspozycję. Jednak nie bardzo rozumiem tych aspektów w kwestii filmowania.

Przy filmowaniu amatorskimi kamerami obowiązują te same zasady, co przy robieniu zdjęć aparatem fotograficznym typu „małpka”. :-(

Czym bardziej otwarta przysłona tym mniejsza głębia ostrości i większa ostrość. Z kolei zmniejszanie otworu przysłony poniżej f3 w kierunku f16 (przy dużych CMOS f5->f16) powoduje, że cały obraz znacząco traci na ostrości z powodu dyfrakcji światła.

Automatyka kamery żeby utrzymać w słoneczny dzień ~f3 używa szybkiej migawki, 1/500 – 1/2000 co powoduje z kolei efekt stroboskopu. :-(

Tylko w najdroższych amatorskich kamerach dzięki w miarę dużym CMOS* np. 1/2.5” (użyteczny zakres f1.8 – f5) i wbudowanym w obiektyw filtrom szarym można w słoneczny dzień uzyskać optymalne szybkości migawki 1/50 – 1/100s przy f5. W tanich (~2000zł) kamerach CMOS np. 1/4” przy użytecznym zakresie f1.8 – f3 i braku filtrów szarych skazani jesteśmy na efekt stroboskopu. :-(

------------------------------------------

*Czym mniejszy CMOS i więcej w nim pikseli, tym szybciej występuje efekt dyfrakcji światła.
 
Ostatnia edycja:

krzysztofradio

Well-known member
Bez reklam
Nikt nie spiernicza przed ostrzałem na urlopie, ale jak napisalem również używam automatu. Manuala uzywałem moze 2 razy filmujac kwiatki na ogrodzie testując pierwszą kamerę, kiedy byłem podekscytowany zakupem. Mimo wszystko, dlatego że nie uzywam manualnych ustawien nie napiszę, ze w filmowaniu czas migawki i wielkość przysłony ma znaczenie marginalne, bo tak nie jest.

Pozdrawiam
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Nikt nie spiernicza przed ostrzałem na urlopie, ale jak napisalem również używam automatu. Manuala uzywałem moze 2 razy filmujac kwiatki na ogrodzie testując pierwszą kamerę, kiedy byłem podekscytowany zakupem. Mimo wszystko, dlatego że nie uzywam manualnych ustawien nie napiszę, ze w filmowaniu czas migawki i wielkość przysłony ma znaczenie marginalne, bo tak nie jest.

Pozdrawiam

Nie zgadzam się z takim ujęciem sprawy:-

Ani ja ani nikt inny nie uzywaja (chuba że incydentalnie), ręcznego ustawiania ekspozycji, jednak uwazam ze przysłona jest najważniejsza.

To bzdura. Ale mozemy mieć inne zdanie i nadal być kolegami na tym forum.

Ja też, kiedyś raz, w zeszłym roku na wrocławskich Partynicach, eksperymentowałem w czasie wyscigów konnych z migawiką i przesłona.

Uzyskałem, wydaje mi się że ciekawe ujecia stroboskopowe oraz rozmycia tła.

Moi znajomi oglądając w piatek przy drinkach film, zapytali mnie czy kamera Ci szwankuje.

Taki był efekt finalny.
 
Do góry