Biapling, bi writing kolumn JBL Studio

dejneka

New member
Witam,
Będąc szczesliwym posiadaczem kolum JBL Studio L zastanawiałem się nad biamplingiem ew. biwritingiem podłogowców L 880.
Pytanie jest raczej teoretyczne bo na moim ampli to nie przejdzie ale nurtuje mnie kilka kwestii oraz przede wszystkim czy jest sens?
Po pirewsze czy przy parametrach tych kolumn efekt będzie pozytywny?
Wiem na czym polegają oba zabiegi ale pomimo dwóch par zacisków na kolumnach nie znalazłem opisu czy biwriting byłby możliwy, o ile dobrze zrozumiałem istotę problemu jedna końcówka mocy daje sygnał na tony wysokie druga na niskie ale decydujące są tu kable po których sygnał leci do kolumny (czyżby nie było istotne do których zacisków podłączę każdą z końcówek).
W przypadku biamplingu należy odpowiednio dopasować moc wzmacnaiaczy aby nie spalić głośników ale jaki jest algorytm tego już nie znalazłem.
L 880 ma moc ciągłą 100W szczytową 400W to jakie parametry powinien miec wzmacniacz/końcówka mocy aby cały zestaw pracował prawidłowo.
W tej chwili mam głośnik centralny ale nie mam efektowych do systemu 5.1 czy nawet 7.1.
Jak będzie pracować całość gdyby z ampli który ma system 7.1 zrobić biampling przodów (wtedy maksymalnie można z pozostałych końcówek wygenerować 5.1), czy przody nie będą zbyt głośne w stosunku do reszty?
np. Onkyo 875 i 905 mają możlowść zrobienia obu zabiegów ale ich moc na końcówce jest 140W (prawdopodobnie jest to przy 6 omah i wysterowanym jednym kanale...) przy biamplingu frontów katalogowo podają moc 200W.
czy to oznacza że moc kolumny powinna być te 200W +10-15%? czy dzieki temu że jest jeszcze głośnik centralny a w przyszłości także tylne/boczne to amplituner nie będzie prawdopodobnie mógł wysterować głośniki mocą maksymalną, mam rację?
Ciekaw jestem zdania zarówno teoretyków jak praktyków tematu.
Myślę że tego typu informacje pomogą nie tylko mnie ale i innym niedoświadczonym facynatom przy budowie własnego kina domowego.
 

dejneka

New member
Tak wiem, ale czy przez to jakość odsłuchu się poprawia, czy tylko samopoczucie sprawcy? daleki jestem od tematyki voodoo w systemie audio..
 

ArtS007

New member
Bez reklam
Skibus pisał, że nawet w bardzo drogich systemach zysk jest na granicy percepcji. A sądzę, że wie co pisze. Generalnie szkoda dodatkowego kabla.

ArtS :)
 

blackninja

ninja
Pomagam
VIP
Można ten problem rozpatrywac jeszcze w kwestii rozsądkowej.
Przewód do biwiringu ~1000pln sklada sie z dwóch gorszych jakościowo normalnych przewodów.
Przewód zwykły ~1000pln składa się z jednego ale dobrego przewodu. Jaka róznica jest miedzy przewodem za 500 a 1000 chyba nie trzeba wspominać. :)
 

mirek74

New member
Witam
Proponuję wypróbować pewien test, proszę podłączyć zwykłymi (takimi za 2zł metr, nie duży koszt a warto spróbować) kablami kolumny, posłuchać chwile jakiegoś nagrania, które dobrze znasz. Jak się przyzwyczaisz do dźwięku, bo będzie inny niż masz obecnie na swoich kablach, to wtedy podłącz bi-wire drugie takie same odcinki i posłuchaj jeszcze raz tego samego. Możesz tak próbować do woli. Jeżeli nie słyszysz różnicy, to znaczy, że jej nie będzie i po sprawie, a jeśli usłyszysz to na droższych kablach powinno być znacznie lepiej. Czyli za 16 zł (dwu metrowe odcinki)możesz sobie sam spróbować i wiedzieć czy warto. Moim zdaniem cena warta wiedzy.
PS. Pomyśl zanim wydasz pieniądze. Zaglądnij sobie do swojej kolumny np. przez bass reflex, prawdo podobnie zobaczysz tam kable, którymi zrealizowano połączenie wewnątrz, uwierz mi, że nie są to kable droższe niż te, co kupisz do testu za 2 zł metr. Oczywiście warto stosować lepsze kable do podłączenia kolumn. Ale uważam, że kupno naprawdę dobrych kabli ma sens dopiero wtedy, gdy wymienimy na takie same wewnątrz kolumn. Wtedy dopiero zobaczył byś ile jeszcze potrafią twoje kolumny.
Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

voyty

New member
Bi-ampling & Bi-wiring @ JBL E80 i Yamaha 661

Witam!

Zauwazylem watek dotyczacy moich ostatnich eksperymentow, wiec podziele sie swoimi doswiadczeniami :).

Od kilku dni ciesze sie moim nowym sprzecikiem (jak w opisie) i od poczatku brakowalo mi zdecydowanie niskich tonow (na pewno nie bez znaczenia jest fakt, ze zestaw nie zawiera sub'a).

Podlaczylem poczatkowo na fronty 2,5mm a na centrany i surrroundy 1,5mm. Kable nie jakies tam super - firmy Caliber (holenderska produkcja - www.caliber.nl ). Tak przy okazji kabelki te daja na E80 bdb wysokie i srednie tony!

Jako, ze tych basow mi braklo - kolega mi zaproponowal pozyczenie i sprawdznie kabli Supra Classic 4.0 ( www.jenving.se/cl_4_bb.htm ) - lezaly u niego nieuzywane. U kolegi te kable na Denon + Dali (nie pamietam modelu) graly - w/g niego- zbyt "basowo".

Podlaczylem wiec najpierw Supre pod LF a Caliber pod PF i przelaczajac L/P
zaczalem sobie sprawdzac jak ktory kabel gra. Roznica byla! Dokladnie w basach, ale ciagle jeszcze resultat mnie nie zadowolil.

Podejrzewam swoja droga, ze glosniczki potrzebuja jeszcze "kilka" godzin na dotarcie ?

Dalej wiec postanowilem pobawic sie w bi-amp i bi-wire - skoro sprzet daje takie mozliwosci to dlaczego nie sprobowac ?

Sam bi-wire - Supra na niskie, Caliber na wysokie niestety nie przyniosl znaczacej poprawy. Po podlaczeniu i ustawieniu bi-amp, stwierdzilem znow nie wielka zmiane na "+". Nie jest to jakas tam szokujaca zmiana, ale jednak wyrazna poprawa szczegolnie w porownaniu do samego Calibra bez bi-ampu.

Wiadomo, ze "zabawa" kabelkami nie osiagniemy zadnych oszalamiajacych rezultatow - sa to male kroczki, ale skoro sprzet oferuje takie mozliwosci to dlaczego nie sprobowac ? Mysle, ze mi sie udalo zrobic dwa takie male kroczki do przodu :).
 

darkmajin

Member
Bez reklam
przeciez masz to ladnie opisane.. nie da sie robic bi-amp na tył i przód tylko na stereo glosniki A i stero głosniki B
 
Do góry