AVCHD 60i/50i uniemożliwia produkcji kinowych?

primo18

New member
Tak jak w temacie, nie rozumiem dlaczego kodowanie AVCHD 60i/50i uniemożliwia produkcji kinowych, jest to związane z kompresja materiału wyjściowego? Ile traci się na jakości podczas krojenia i montażu tak zapisanego pliku wideo?
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Tak jak w temacie, nie rozumiem dlaczego kodowanie AVCHD 60i/50i uniemożliwia produkcji kinowych, jest to związane z kompresja materiału wyjściowego? Ile traci się na jakości podczas krojenia i montażu tak zapisanego pliku wideo?

Młody, sądząc po ilosci postów, kolego z tego forum, dlaczego uważasz że AVCHD coś tam umozliwia a czegoś tam nie umozliwia?

Po wybraniu 24 klatek/sekundę masz obraz o właściwosciach kinowych.
Mozna to uzyskać, na każdej przyzwoitej kamerze, za wyjatkiem badziewnych zabawek.
Lub później, w postprodukcji, obarczone koniecznoscią rekodowania, w zwykłych programach edycyjnych, za wyjatkiem tanich i badziewnych pseudoedytorków.

Inna sprawa, to cz AVCHD, na wielkim ekranie w Multikinie, da widzom satysfakcję?
 
Ostatnia edycja:

primo18

New member
Słuszna uwaga. Pytanie powstało w wyniku natłoku sprzecznych informacji.
Czyli zatem przy 24 klatkach/sekundę nie będzie efektu rozmazania przy filmowaniu szybszych scen np. tanecznych układów choreograficznych?
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Słuszna uwaga. Pytanie powstało w wyniku natłoku sprzecznych informacji.
Czyli zatem przy 24 klatkach/sekundę nie będzie efektu rozmazania przy filmowaniu szybszych scen np. tanecznych układów choreograficznych?

U mnie w Multikinie, a wyświetla ono 24klati/s, nie widzą żadnych rozmazów. Do kina chodzę od 55lat i wiem, ze szkoły również, że oko nie widzi zmian, gdy klatki zmieniają się co 1/17 sekundy.
Dlatego filmu 8mm, 16kl/s były niekomfortowe w ogladaniu.

Mam odtwarzacz Blu-Ray, Sony, jeden z lepszych na rynku.
On, ten odtwarzacz, gdy wkładam płytę, to ZAWSZE, wybiera 24p.
Mogę oczywiscie to zmienić na np 50i lub 50p, telewizor na to pozwala, ale ja ogladam w 24p.
Długo by tłumaczyć dlaczego, ale miedzy innymi po to aby mieć "tak jak w kinie", z tad przecież nazwa kino domowe.
 

primo18

New member
Udało mi się wyodrębnić informacje, które jednak nie są aż tak kolorowe podobno podczas montażu materiału wideo AVCHD 60i może wystąpić tak zwany "interlacing effect" jest to związane z tym, iż 50i daje rzeczywiście 25 klatek/sekundę ale technologia "i" "opiera się na wyświetlaniu pół obrazów (skanowanie międzyliniowe). 576 poziomych linii, które obejmuje obraz z telewizora, pokazywanych jest w dwóch pół obrazach, na przemian linie nieparzyste i parzyste. Ponieważ prędkość zmian to 50 Hz (25 razy na sekundę pokazywane są linie parzyste i 25 razy nieparzyste, co daje 25 tzw. klatek), oko ludzkie odbiera obraz jako całość. Jednak składanie pół obrazów powoduje, że widoczne są zniekształcenia szczegółów i postrzępienie konturów - przecież 'porusza się' zawsze tylko połowa linii, druga czeka na wyświetlenie."
Następstwem tego może być ujrzenie na ekranie artefaktów, podrzuciłbym linka do zdjęcia ale nie mogę, bo nie mam jeszcze 5 postów ;)
 

primo18

New member
Tak wyglądają te artefakty:

Interlaced_video_frame_%28car_wheel%29.jpg
 

don333

New member
może wystąpić tak zwany "interlacing effect"
...który bywa po prostu nazywany przeplotem.

Usuwanie przeplotu daje rozmazane ruchome elementy obrazu, ale akurat to w typowych produkcjach filmowych nie jest problem. Nagrywanie materiału od razu w 24 klatkach na sekundę (24p) też nie daje idealnego odwzorowania ruchu (np. transmisje wyścigów samochodowych zdecydowanie lepiej wyglądają w trybie 720p50 czyli "tylko" HD Ready, ale za to w 50 pełnych klatkach na sekundę).

Edycja: aha, odpowiedź na twoje pytanie z tematu wątku: nie, ani AVCHD ani 60i/50i nie uniemożliwia produkcji kinowej.
 
Ostatnia edycja:

don333

New member
Tak wyglądają te artefakty:
Interlaced_video_frame_%28car_wheel%29.jpg
Dla jasności - tak wygląda obraz z przeplotem oglądany na urządzeniu, które nie usuwa przeplotu, np. na monitorze komputera. Każdy telewizor radzi sobie z takim obrazem, bo inaczej dowolny sygnał telewizyjny tak by wyglądał (sygnał PAL stosowany m.in. w Polsce to 576i50 czyli z przeplotem, standard telewizji HD stosowany m.in. w Polsce to 1080i50 czyli również z przeplotem).

Nawet jeśli urządzenie wyświetlające nie umie usuwać przeplotu, to często można sobie z tym poradzić używając np. odtwarzacza programowego z komputera.
 

Gucio50

New member
Bez reklam
...który bywa po prostu nazywany przeplotem.

Usuwanie przeplotu daje rozmazane ruchome elementy obrazu, ale akurat to w typowych produkcjach filmowych nie jest problem. Nagrywanie materiału od razu w 24 klatkach na sekundę (24p) też nie daje idealnego odwzorowania ruchu (np. transmisje wyścigów samochodowych zdecydowanie lepiej wyglądają w trybie 720p50 czyli "tylko" HD Ready, ale za to w 50 pełnych klatkach na sekundę).


Bzdura, 24p jak na dzień dzisiejszy jest najlepszym odwzorowanie filmu w kinie i na telewizorze.
Oczywiście, wg IMHO.

Każde inne 60p, 50i, 50p czy 317l ( a jest takiie) to niepotrzebne wybryki technologii.
Oko człowieka, a wiec niektórych z nas najlepiej "lubi" 24p

Dla mnie EOT, pozostawiam temat młodszym kolegom.
 

primo18

New member
Dziękuję bardzo za istotne informacje don333, właśnie brakowało mi wiedzy na temat istniejących standardów, oraz tego czy zwykły telewizor jak i full HD poradzi sobie z "przeplotem". Czyli generalnie na większych rozdzielczościach przeplot również będzie niewidoczny przy telewizorze full HD dajmy na to 40 cali?
 

fransua

New member
Operatorzy podczas nagrywania filmu stosują różne techniki. Gdy scena w późniejszej edycji wymaga zwolnienia nagrywają w 50p. To samo tyczy się szybkich scen. Niech ktoś zrobi zdjęcie jadącemu samochodowi z czasem 1/25 :D Jak już napisałem. Stosuje się różne techniki w zależności od sytuacji. Później jest postprodukcja i tam nadaje się odpowiedni filmowy wygląd nagraniu.

ps. pomijam zapis z "i" bo to sie nie nadaje
 
Ostatnia edycja:

don333

New member
Dziękuję bardzo za istotne informacje don333, właśnie brakowało mi wiedzy na temat istniejących standardów, oraz tego czy zwykły telewizor jak i full HD poradzi sobie z "przeplotem". Czyli generalnie na większych rozdzielczościach przeplot również będzie niewidoczny przy telewizorze full HD dajmy na to 40 cali?
Piszesz o rozdzielczości, ale domyślam się że tak naprawdę to chodzi o przekątną ekranu. Przekątna nie ma (prawie) nic do rzeczy. Na dużym ekranie i/lub z bardzo bliska jedyna różnica będzie taka, że w miejscu gdzie przeplot był zdejmowany (tak się to zwyczajowo nazywa), czyli na krawędziach poruszających się obiektów, będzie bardziej widać rozmazanie (bo taki jest efekt zdjęcia przeplotu). Jednak, co jest naukowo potwierdzone, takie rozmazanie nasz mózg interpretuje jako szybki ruch, czyli dokładnie to, co faktycznie ma miejsce.
 

marciniozo

Well-known member
Bez reklam
Kolego primo18, ale o czym ta dyskusja?
Jeżeli pisząc o produkcjach filmowych masz na myśli profesjonalną produkcję filmów to nie ma z tym żadnego problemu. Wytwórnie filmowe posiadają odpowiednie kamery i oprogramowanie.
Poczytaj o produkcji filmów, kamerach ( także profesjonalnych cyfrowych) i o możliwościach jakie posiadają studia filmowe.

Jeżeli natomiast chodzi Ci o amatroskie filmowanie, no to tutaj prosta zależność im lepsza kamera tym lepiej, ale oczywiście Mrocznego Rycerza kamerą za 2tys nie nakręcisz....
 
Ostatnia edycja:

Seba_Fan

New member
Bez reklam
bo to kamera IMAX

ale ja w "hollywod" slyszalem cos innego, ze oni nie chca przechodzic na cos innego niz 24p nie ze wzgledu na to ze to super, ale ze wzgledu na kase.
 
Do góry