Akademia TV - Co to jest opóźnienie wejścia i dlaczego jest ważne oraz jak działa tryb gry telewizyjnej

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
Akademia TV - Co to jest opóźnienie wejścia i dlaczego jest ważne oraz jak działa tryb gry telewizyjnej

2bf1ff_gaming_cover_academy.jpg
Pewien poziom opóźnienia wejścia jest nieunikniony, ale gdy jest nadmierny, rujnuje wrażenia z gry. Telewizory są coraz lepiej przygotowane do prawidłowego radzenia sobie z problemem.

Input lag to bestia każdego szanującego się gracza: nawet kilka milisekund opóźnienia może zadecydować o zwycięskiej akcji wykonanej zbyt późno. Jest to problem fizjologiczny, którego nie można wyeliminować; ale jest wiele sposobów na kontrolowanie i niezauważanie opóźnień wejściowych .
Takie tryby dotyczą głównie ekranów, które muszą przesyłać obrazy przetwarzane przez automaty do gier lub komputery PC, które wymagają dedykowanych funkcji i technologii, aby zapewnić jak najmniejsze opóźnienie wejścia. Z tej potrzeby zrodziły się również „tryby gry”, które można znaleźć w wielu telewizorach.podążać oraz korzystania z trybów, będą dotyczyć także telewizorów Samsunga.
Co to jest opóźnienie wejścia

Input lag – czyli opóźnienie wejścia – jest zjawiskiem nieuniknionym. Wyobrażając sobie, że sygnał wideo musi podróżować określoną drogą, aby dostać się ze źródła, którym może być konsola lub odtwarzacz Blu-ray, na ekran, jasne jest, że ten ruch wymaga czasu, ponieważ obraz, który jest przesyłany przez twórcę źródła być przetwarzane przez różne elementy elektroniczne.
Jest to równoznaczne z przejściem przez jezdnię: czas potrzebny na przejście z jednej strony na drugą zależy od przejeżdżających samochodów lub obecności innych osób zwalniających tempo; w każdym razie nigdy nie może być zerem.


W każdym razie wracając do opóźnienia wejściowego, jest to bardzo krótki czas, mierzony w tysięcznych części sekundy; dlatego podczas korzystania z treści pasywnych, takich jak film, nie jest to wyczuwalne .
5bceca_jeshoots-com-eCktzGjC-iU-unsplash.jpg
Kwestia input lag jest zupełnie inna, jeśli chodzi o grę wideo: w tym przypadku na interakcję użytkownika duży wpływ ma to, co widzi na ekranie i kiedy; dlatego każda milisekunda opóźnienia negatywnie wpływa na wrażenia z gry .
Weźmy na przykład grę wideo w piłkę nożną, w której użytkownik chce ukraść piłkę podczas podania, a zatem zanim przeciwnik otrzyma piłkę. Czas musi być precyzyjny, ponieważ spóźniona interwencja może uniemożliwić złapanie piłki.
Gdy użytkownik zbliża się do przeciwnika w celu przechwycenia piłki, oprócz umiejętności konieczne jest również, aby klatki przetwarzane przez konsolę lub komputer pojawiały się na ekranie telewizora w ciągu kilku tysięcznych sekundy.
Innymi słowy, ważne jest, aby gdy użytkownik nacisnął klawisz, aby interweniować, piłka w grze (tj. „stan”, który konsola wysłała do telewizora) była w tej samej pozycji, w której użytkownik widzi ją na ekranie. ekran; w przeciwnym razie użytkownik będzie miał wrażenie, że interweniuje w czasie, ale w rzeczywistości się spóźni.
Opóźnienie wejścia może poważnie wpłynąć na wrażenia z gry, gdy opóźnienie między wysłaniem klatki a wyświetleniem wynosi 100-150 milisekund. W takich przypadkach, zwłaszcza w najbardziej dynamicznych doświadczeniach, opóźnienie wejścia może być prawdziwą przeszkodą w grach wideo.
Idealnie byłoby mieć opóźnienie wejściowe mniejsze niż 20-30 milisekund.


Jak naprawić opóźnienie wejścia?

Biorąc pod uwagę, że cieszenie się w pełni grami wideo jest jednym z pchnięć w kierunku zakupu coraz lepszych telewizorów, producenci sprzętu wprowadzili specjalny tryb – znany jako „tryb gry” – który w istocie służy do „gotowości” telewizora odbierać sygnał konsoli ze względu na cechy (w tym znaczenie opóźnienia wejściowego), które niesie ze sobą wrażenia z gry.
Oznacza to, że gdy włączony jest tryb gry, telewizor aktywuje szereg funkcji, które poprawiają wrażenia, czyniąc je bardziej płynnymi.
Na przykład tryb gry zmniejsza wpływ różnych filtrów cyfrowych, które telewizor zwykle stosuje na obraz: każdy etap procesu przetwarzania w mniejszym stopniu zmniejsza opóźnienie wejścia, a jego obniżenie prowadzi do wartości często znacznie niższej, do 30 milisekund i dlatego idealnie nadaje się do grania w gry wideo.
b96e56_input_lag.jpg
Oprócz trybu gry, procesor telewizora stanowi również dodatkowy element, który może zmniejszyć opóźnienie wejścia : wydajny procesor szybciej wykonuje fazy przetwarzania obrazu, a zatem te ostatnie mają niewielki wpływ na czas potrzebny do wyświetlenia obrazu.
Właśnie ze względu na znaczenie trybu gier w telewizorach, pojawił się Auto Low Latency Mode (ALLM), który jest częścią specyfikacji HDMI 2.1: gdy zostanie rozpoznane, że źródłem wideo jest konsola do gier lub komputer PC , automatycznie uzyska tryb niskiego opóźnienia (tj. mający na celu zmniejszenie opóźnienia wejścia). Stąd nazwa.

Dobrą rzeczą w ALLM jest to, że automatycznie dezaktywuje się, gdy urządzenie do gier jest wyłączone . Ponieważ ten tryb wyłącza również filtry poprawiające obraz, utrzymywanie go przez pomyłkę podczas oglądania filmów i seriali telewizyjnych może zrujnować wrażenia podczas oglądania: automatyczna dezaktywacja pozwala uniknąć tej możliwości.

Technologie, które sprawiają, że granie jest płynniejsze

Jeśli chodzi o obraz, problemy wynikające z relacji między konsolą a telewizorem są dwojakiego rodzaju.
Jednym z nich jest opóźnienie wejścia, jak wspomniano.
Drugi dotyczy sposobu, w jaki konsola komunikuje się z telewizorem: czy liczba klatek generowanych na sekundę przez konsolę (znana skrótem FPS, czyli Frame per Second) nie jest zsynchronizowana z częstotliwością odświeżania ekranu (mierzoną w hercach ), wtedy będziesz miał problem z rozerwaniem .
Dzieje się tak, gdy do wyświetlenia pojawia się kolejna ramka, ale poprzednia nadal jest widoczna na ekranie; i tak na ekranie obraz jest podzielony na dwie części. Rozdzieranie również rujnuje wrażenia z gry.
70a5ed_tearing.jpg
Przykład tego, jak wygląda rozdarcie: obraz jest podzielony na dwie częściAby interweniować w przypadku tearingu , narodziły się technologie, takie jak funkcja zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR) , które służą do synchronizacji szybkości klatek w grze z częstotliwością odświeżania telewizora: gdy liczba klatek na sekundę wzrasta, częstotliwość odświeżania wzrasta; gdy spada liczba klatek na sekundę, spada częstotliwość odświeżania. Ważne jest, aby VRR był również obsługiwany przez konsolę używaną jako źródło.


Istnieją również technologie synchronizacji ramek stworzone przez dwóch głównych producentów kart graficznych, Nvidia i AMD, zwane V-Sync i FreeSync. Rezultat, niezależnie od technologii, jest taki sam: eliminują rozrywanie.
W wielu przypadkach tryb gry wbudowany w telewizory zapewnia automatyczną aktywację technologii takich jak FreeSync; więc użytkownik musi tylko aktywować tryb gry, nie myśląc o niczym innym.
Ponadto niektóre modele telewizorów mają również predefiniowane tryby obrazu dostosowane do gatunku gier wideo (takie jak gry sportowe lub RPG): w ten sposób definiuje się elementy wizualne, takie jak kontrast, jasność i kolory, aby jak najlepiej wyrazić ten konkretny rodzaj . gry.
1a20f2_gamebar__1_.jpg
W przeciwieństwie do technologii, takich jak interpolacja klatek — które wstawiają klatki do oryginalnej sceny w celu zwiększenia płynności — które zwiększają opóźnienie wejścia, funkcje VRR i synchronizacji pionowej nie wpływają na opóźnienie i dlatego można je aktywować bez negatywnego wpływu na szybkość reakcji.


Znaczenie odpowiedniego telewizora

Oprócz tych technologii i funkcji istnieją inne, które sprawiają, że gra jest jeszcze bardziej płynna.
Powiedzieliśmy, że dzięki VRR telewizory mogą synchronizować się z klatkami na sekundę generowanymi przez konsole lub komputery PC; ale mogą to zrobić tylko do ich technologicznego limitu. Ponieważ w ostatnich latach pojawiły się wrażenia z gier przekraczające 60 klatek na sekundę nawet na konsolach (nawet osiągając 120 klatek na sekundę), telewizory odzyskały grunt w porównaniu z monitorami do gier.
Jeśli więc telewizor może podnieść częstotliwość odświeżania do 120 Hz, konsola może uruchomić grę z prędkością do 120 FPS.

Najbardziej zaawansowane telewizory,osiągają 144 Hz: gra wideo - jeśli się powiedzie - może osiągnąć 144 FPS.

68df0f_fabio-silva-nmTm7knUnqs-unsplash.jpg
To niezwykły wynik technologiczny, często osiągany tylko przez te gry wideo, które nie mają dobrej grafiki: ponieważ dojście do grafiki na bardzo wysokim poziomie, pomyślmy o 4K, obsługa 120 FPS wymaga takiej ilości zasobów, że często w fazie rozwoju lepiej przekierować je na inne aspekty (na przykład, aby upewnić się, że liczba klatek na sekundę jest stabilna, unikając nagłych spadków i wzrostów).
Wiele gier zatrzymuje się na 30 lub 60 klatkach na sekundę: zwiększenie do 120 klatek na sekundę oznacza zatem czterokrotne lub podwojenie liczby klatek generowanych co sekundę ze wszystkimi szczegółami graficznymi, które niesie ze sobą ta klatka. Wiele telewizorów obsługuje tylko 120 Hz dla rozdzielczości Full HD, a nie 4K; ale w świetle powyższego dla wielu gier nie stanowi to problemu.


Wreszcie, wysoka liczba klatek na sekundę równoważy opóźnienie wejścia, ponieważ zwiększa liczbę klatek w ciągu jednej sekundy, a każda klatka utrzymuje się krócej. Na przykład w przypadku gry wideo działającej z szybkością 120 klatek na sekundę każda klatka pozostaje na ekranie przez 8,3 milisekundy w porównaniu do 33,3 milisekundy w przypadku gry wideo działającej z szybkością 30 klatek na sekundę. Wracając do przykładu meczu w piłkarskiej grze wideo, oznacza to, że w ciągu sekundy jest o wiele więcej momentów, w których użytkownik może interweniować na piłce i dzięki temu mieć większą kontrolę nad rozgrywką.
dday
 
Do góry