Ciekawe komentarze odnośnie nowych kamer SONY XR550/CX550 można przeczytać na asvforum:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=17888023
Generalnie zupełnie nowa optyka w SONY XR550/CX550 musi zostać poddana testom. Dopiero testy potwierdzą, czy tak agresywne zmiany z szerokim kątem rzeczywiście sprawdzą się w praktyce. Czy zachowana zostanie dobra ostrość, czy nie pojawią się nadmierne zniekształcenia, winietowanie etc.
Ciekawy również jestem czy obecne konwertery szerokokątne w tym SONY VCL-HGA07 będą kompatybilne z SONY XR550/CX550, czy też nałożenie szerokokątnego konwertera na kamerę z szerokim kątem nie zniekształci za bardzo obrazu oraz czy będzie możliwy zoom w pełnym zakresie przy nałożonym konwerterze. Dla przykładu konwerter Raynox Semi-FishEye 0,3x nie pozwala na zoom większy niż 6x i przy większym zoomie obraz robi się zamazany.
Główne zmiany w XR550 w stosunku do XR520 to:
1) Ulepszona stabilizacja w trzech kierunkach (optyczno-elektroniczna) oraz lepsza stabilizacja w całym zakresie ogniskowych;
2) Czas otwarczia migawki 1/6 - 1/10000 z ręczną regulacją wobec 1/2 - 1/800 w XR520 bez regulacji ręcznej z uwzględnieniem trybów tematycznych;
3) Obiektyw szerokokątny;
4) Odtwarzanie progresywne nagrań Full-HD;
5) Niższy pobór mocy LCD (3,5W wobec 4,3W) co przekłada się na dłuższy czas działania baterii;
6) Większy ekran LCD 3,5" wobec 3,2";
7) Możliwość stosowania kart pamięci SD/SDHC obok Memory Stick Pro Duo;
8 Nowy tryb nagrywania HD FX 1920x1080i 24Mb/s (pozostałe tryby identyczne jak w XR520);
9) Tryb inteligentnej automatyki (iAuto)
10) Zoom optyczny 10x wobec zoomu 12x w XR520
W obu kamerach nadal jest ten sam przetwornik obrazu Exmor-R CMOS 1/2,9
Porównanie XR550 i XR520 na stronie SONY:
http://www.sony.pl/comparison/hdrxr550veb.cen/hdrxr520ve.cen
Bardzo podoba mi się rozwiązanie iż SONY CX550 jest identyczna z XR550 za wyjątkiem dysku twardego. Myślę, że CX550 to idealna kamera dla Seby
Dla mnie bardziej rewolucyjne zmiany były w XR500/520 wobec SR11/SR12 i raczej pewnie nie zmienie kamery w 2010 roku. Tym bardziej, że jest ten sam przetwornik obrazu. Szeroki kąt załatwia mi obiektyw szerokokątny. Stabilizacja jest wystarczająca jak się dobrze trzyma kamerę (mam też statyw jak trzeba większy zoom uzyskać i tu 12x bardzo mi odpowiada). Nagrywanie w 24Mb/s pewnie poza scenami z wodą nie będą różniły się widocznie od 16Mb/s, a w 16Mb/s pliki są mniejsze. Już teraz mam 400GB nagrań z kamer i trudności z archiwizacją tego. Pozostałe zmiany to kosmetyka, które nie mają dużego znaczenia, no może za wyjątkiem ręcznej regulacji czasu otwarcia migawki.