Toshiba 40SL733, przed kalibracją wszystkie ustawienia zresetowane na fabryczne.
Moje ustawienia po kalibracji
kolorymetr x-rite DTP94.
profil kinowy
podświetlenie 54
kontrast 80
jasność 15
kolor, odcień, ostrość 0
***************
Temperatura kolorów :2
czerwony przes. 0
zielony przes 0
niebieski przes -3
czerwony wzmocnienie 7
zielony wzmocnienie 0
niebieski wzmocnienie 0
************************
Dopasowanie koloru podstawowego
czerwony +3 +1 0
zielony -1 +1 0
niebieski +2 -4 +1
żółty +1 +1 0
magenta 0 0 0
cyjan 0 0 0
**********************
Dodane - zapomniane wcześniej.
statyczna gamma 0
poziom czerni/bieli 0
***********************
Kalibracja wykonana samodzielnie.
Przy takich ustawieniach, mam temperaturę 6470, punkt bieli niemal idealnie trafiony.
Błędy d na R G B i Y poniżej 0.7 (sumaryczny błąd dla l, c, h), magenta około 2, gorzej z Cyan, błąd ~6 i nic się z tym nie zrobi.
Ponieważ kalibrację robiłem sam, pierwszy raz w życiu, możliwe że da się wycisnąć więcej. Ja jestem niesamowicie zadowolony.
Cała zabawa trwała 3h, zdecydowanie to zajęcie dla cierpliwych (i dociekliwych .
Wnioski mam takie : rzeczywiście, nie ma możliwości zrobienia tego "na oko". Zanim wypożyczyłem kolorymetr, siedzieliśmy z żonką dość długo, dochodząc do prawidłowych ustawień na planszach testowych.
Jak się okazało, ustawiliśmy bardzo źle, w ogóle nie w tę stronę co trzeba.
Błędy na M i C zostawiłem - każde ustawienie inne niż 0 0 0 powodowało pogorszenie wyników, co gorsza powodowało też pogorszenie doskonałych R G i B.
Kręcenie trzecim parametrem w ustawieniach koloru powoduje czasem artefakty w obrazie (bardzo widać na zielonym n.p).
Jeśli coś Wam się nie spodoba - ustawcie niebieski na +2 -4 0
zamiast +2 -4 +1. Sumaryczny błąd na niebieskim rośnie wtedy z 0.7 na 1,5 - akceptowalne.
Na koniec - pamiętajcie proszę że to kalibracja mojego egzemplarza, u was nie musi być tak dobrze.
No to, podzieliłem się - teraz oczekuję na opinie posiadaczy, którzy zdecydują się wypróbować.
U mnie kolory są naturalne, wiarygodne...
Po kalibracji jestem naprawdę zadowolonym użytkownikiem tego tv.
Ostatnia uwaga na koniec - tryby fabryczne są skandaliczne.
Skoro kalibrując można uzyskać tak dobry wynik, to czy Toshiba nie mogłaby kierować na półki telewizorów choć trochę lepiej ustawionych?
Z pomiarów wychodzi że są bardzo, bardzo złe.
pozdrawiam posiadaczy SL-ek i czekam na uwagi
Super, dzisiaj po pracy potestuję. Faktycznie tryby fabryczne są do bani. Powiedz mi skąd brałeś informację jak kalibrować tym kalorymetrem ?
Aha, czy zostawiłeś włączone automatyczne podświetlanie ?
Wrzuciłem prosty program z planszami do sprawdzania kalibracji ekranów:
przeklej.pl - kalibracja dvd .iso. Wrzucaj i ściągaj filmy, muzykę, obrazki i inne pliki z przeklej.pl
pass: greg
Opierałem się na wiedzy zaczerpniętej stąd :
Ustawienia obrazu, błędy związane z nieprawidłowym obrazem
Oraz z wielu różnych reviews na avforums i hdvtest.co.uk
Poczytałem po prostu, jak oni interpretują wyniki nieskalibrowanych tv i co robią aby dojść do poprawnych wyników. Czyli jakieś 2 tygodnie "jarzenia tematu".
Kolorymetr miałem wypożyczony tylko na weekend, więc musiałem wiedzieć co i po co robię
Wykorzystałem program monaco optics cr pro, dołączony do kolorymetru, całość robiona z laptopa z wyjściem hdmi. program bardzo przyjazny dla "newbies".
Po prostu, telewizor został potraktowany jak monitor (z targetem 6500K i gamma 2.2), tyle że regulacje robiłem telewizorem, zamiast wyprodukować profil barw dla monitora (powtarzałem w nieskończoność pomiar koloru, korekta, pomiar - i tak do skutku).
Automatyczne podświetlanie wyłączone u mnie "by default".
Mam tylko włączone Resolution+ (dla dvd i tv), M100 dla tv i stabilizcja obrazu (wygładzony dla dvd i tv, standard dla PC/HD).
Kalibrację robiłem z wszystkim 'off'. Na wszelki wypadek.
Punkt startowy zaczerpnąłem z recenzji
AVForums.com - Toshiba Regza SL753 (46SL753) Review
Założyłem ze modele SL będą miały podobnie spieprzone ustawienia elektroniki (ale już inne problemy z kolorami (panel), co się sprawdziło - im się nie udało skorygować czerwonego (undersaturated), u mnie idealnie, za to u mnie CYAN gorzej (hue, ale przestawianie tylko pogarszało sprawę), u nich dobrze
Sprawdziłem że rzeczywiście, tak jak u nich - temperatura 2, podświetlenie, jasność, gamma etc - dają w efekcie wynik najbliższy poszukiwanemu. I od tego zacząłem.
Z kolorami u mnie już inaczej wyszło - j/w
Najbardziej cieszy mnie że podstawowe R G B udało się tak dobrze dopasować, a temp., punkt bieli, szarość - super.
Ciekawi mnie, i to bardzo - jak to się sprawdzi na innym egzemplarzu.
Teoretycznie każdy jest inny. W praktyce, podejrzewam, że poszczególne modele mają takie same problemy "w rodzinie", a różnią się miedzy sobą nieznacznie, wartościami tych problemów.
Przy takim założeniu, moja kalibracja sprawdzi się na innych sl733, choć niekoniecznie da tak dobry wynik (n.p. błąd na czerwonym będzie nie 0.7 jak u mnie tylko n.p. 1.2). A na nieskalibrowanym, dla przykładu czerwony dawał astronomiczny błąd 9.38
Dlatego - sprawdźcie i podzielcie się opiniami.
Jancio
Ustawienia wprowadzone
Pierwsze co mi się w oczy rzuciło to brak jakiś takich dziwnych artefaktów - zwłaszcza na drugim planie przy szybkim ruchu. Kolory bardzo naturalne. Jest dużo lepiej, niż moje strojenie na "oko"
Na ile masz ustawione u siebie Resolution+ oraz jak ustawiłeś Redukcję szumów ?
Rozumiem, że poziomu eksperckiego nie ruszałeś ?
A właśnie, też mam wrażenie ze obraz zrobił się jakiś taki "czysty", bez śmieci, artefaktów i "brudu". Trochę to dziwne, wszak to tylko kalibracja temperatury i kolorów. Podejrzewam że to skutek tego, że udało się uniknąć kręcenia jasnością kolorów, zauważyem że to właśnie to wprowadza błędy.
Jakiś błąd w software telewizora, w sl738 w recenzji mieli to samo.
Próbowałeś obu ustawień? Jeśli tak - które pasuje lepiej?
Ja się nie mogę zdecydować, teraz piszę na tym 50/20
Kolorymetr już oddany, więcej nie wymyślę
Ustawień eksperckich nie ruszałem, je można wykorzystać przy niektórych planszach testowych z n.p. digital video essentials, zamiast używania n.p. niebieskich filtrów. A ja miałem kolorymetr na ograniczony czas(bardzo), i nie chciałem się rozpraszać na zrobienie wszystkiego naraz.
Resolution+ mam na 4...wierzę na słowo że to coś robi, bo jak na razie nie widziałem zauważalnych efektów.
Tak czy siak, skaler w tv znacznie lepszy niż mam w odtwarzaczu dvd (pioneer 410, skaluje do 1080p, ale lepiej wygląda przesłane 576i i przeskalowane przez Tośkę). Chwała jej za to.
Redukcja szumów dla tv niska, dnr auto, dla PC/HD oba ustawienia off.
Jancio
Mam profil 55/18 - tak se wymyśliłem
Przy sygnale ze zbiorczej anteny redukcję szumów daję na maxa - widać różnice. Jeśli chodzi o Resolution+ to wg. mnie im gorszy sygnał tym większa powinna być wartość.
Ale póki co, Tośka wymiata. Filmy full HD z Arivy teraz to poezja - poznikały zwłaszcza te dziwne artefakty a to mnie najbardziej irytowało.
Dzięki Jancio za włożony trud i podzielenie się wiedzą. Szczerze mówiąc już miałem dzwonić do gościa od kalibracji (bierze 75 zeta za kalorymetr) ale teraz na razie potestuje.
Dzięki i pozdr
Od tygodnia mam ten TV, cały czas oglądałem na oryginalnych ustawieniach dla filmu i teraz po ustawieniu 50/20 mam wrażenie że obraz jest przymglony. Może jest to wina przyzwyczajenia się wzroku do poprzednich ustawień?
pozdrawiam i dzięki za informację.
Źródło obrazu turbo dekoder n-ki