MarcinPO napisał:
Znajomy przysłał mi właśnie sms'em opinię od lokalnego sprzedawcy w NYC, iż wersja kamery HV20 w systemie NTSC, z zamiarem wykorzystania w Europie, ma ograniczenia także w kwestii podłączenia do TV (LCD) w systemie PAL. Uważa on, że tylko zgrywanie materiału do komputera będzie możliwe.
Nie bardzo jestem w stanie zdalnie zweryfikować zakres wiedzy tego "sales man'a", ale może miał interes w sprzedaniu nam wersji PAL [cenowo: HV20 NTSC - 950$, HV20 PAL - 1250$].
Marcin
Fakt braku mozliwosci podlaczenia kamery wersji 60Hz do telewizorow sprzedawanych w Europie wydaje mi sie osobiscie malo prawdopodobny.
Swoja HV20 przywiozlem ze Stanow. Malo tego wersje 60Hz wybralem z premedytacja z ponizszych wzgledow:
- 60Hz oznacza wiecej informacji (SD NTSC mialo mniej linii niz SD PAL przy wiekszej czestotliwosci; w HD rozdzielczosci sa identyczne, zas czestotliwosci rozne)
- spory segment rynku telewizorow HD (takze sprzedawanych w Europie) pracuje natywnie w 60Hz (nawet jesli jest podany na wejsciu w 50Hz), w pewnych warunkach obraz wygenerowany w 50Hz wyglada na nich, delikatnie to ujmujac, nienajlepiej... takie odbiorniki radza sobie lepiej lub gorzej za pomoca roznych filtracji... jednak... bywa roznie...
- drobiazg - ale HV 20 NTSC 60Hz pracuje w prawdziwych 24p (no powiedzmy 23.976) wersja 50Hz daje 25p
- jest taniej (ale to chyba oczywiste, jeszcze nie widzialem przypadku by jakas elektronika byla tansza w Polsce/Europie niz USA - no chyba, ze jest to rodzima produkcja)
Swoja HV20 NTSC podlaczalem do nastepujacych odbiornikow:
- Samsung LE46F71B (TV z natywnym 1920x1080, przez HDMI)
- Samsung SyncMaster 940MG (1440x900, monitor VGA z funckja TV, podlaczenie przez wejscie Component)
- Benq FP222W H (1680x1050, monitor VGA z wejsciem HDMI)
W kazdym z powyzszych przypadkow - bez problemow.
Ale zeby nie bylo tak milo... jest jedna powazna wada z wersja 60Hz, o ktorej nie pomyslalem przed zakupem. Mianowicie jesli material jest zdjety w 24p to dosc ciezko jest przejsc (przynajmniej w Sony Vegas, ktory uzywam) do edycji w natywnym 24p. Zgrane pliki HDV maja czestotliwosc 60Hz z Telecine 3-2-2-3. Na poczatku znalazlem dosc koszmarny workflow z uzyciem Vegas i Virtual Duba... ale w koncu przesiadlem sie na pelna wersje CineForm NEO HDV (wczesniej Connect HD) gdzie usuniecie Telecine w kulturalny sposob, szybko i sprawnie zalatwia HDLink.
Pozdrowienia,
-krzysiek-