Porozmawiajmy - Co to jest VRR?

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
Porozmawiajmy - Co to jest VRR?

Wyświetlacz ze zmienną częstotliwością odświeżania VRR (Variable Refresh Rate) może dostosować swoją częstotliwość odświeżania w czasie rzeczywistym do źródła. Zazwyczaj byłaby to konsola do gier lub komputer, ale może to być również odtwarzacz wideo. VRR jest obsługiwany na komputerach PC, Xbox One S/X i Xbox Series S/X oraz Sony PlayStation 5 (po aktualizacji z tego tygodnia). Kontrastuje to ze stałą częstotliwością odświeżania, która jest normą w telewizorach, które historycznie były odświeżane z częstotliwością 60 lub 120 Hz w Ameryce Północnej (i innych regionach NTSC) oraz 50 lub 100 Hz w Europie (i innych regionach PAL).
Nowoczesne telewizory mogą odświeżać się ze wszystkimi tymi stałymi częstotliwościami odświeżania – a czasami z innymi częstotliwościami odświeżania – w zależności od sygnału źródłowego. Jednak gra uruchomiona na konsoli do gier lub komputerze nie zawsze ma stałą liczbę klatek na sekundę. Niektóre gry działają z „odblokowaną” liczbą klatek na sekundę, której potrzebujesz, aby cieszyć się zaletami VRR.



Określona gra może renderować się przy 120 klatkach na sekundę w scenach dialogowych, ale spadać do 50 klatek na sekundę lub mniej w sekwencjach akcji. Skonfigurowanie komputera PC lub konsoli do gier na wyjście w trybie VRR przez HDMI oznacza dla zgodnego telewizora, że ​​powinien on również działać w trybie VRR, tj. dostosować częstotliwość odświeżania w czasie rzeczywistym do sygnału wyjściowego źródła w dowolnym momencie. VRR zapewnia korzyści, takie jak eliminacja „rozdzierania” (gdy obraz na chwilę rozpada się na dwa segmenty), mniejsze opóźnienie wejścia (czas między odebranym sygnałem a obrazem na wyświetlaczu) oraz płynniejsza ogólna rozgrywka z mniejszymi drganiami. VRR ułatwia również twórcom gier przekraczanie 60 klatek na sekundę w grach, ponieważ nawet 70-80 klatek na sekundę oznacza zauważalną poprawę – bez VRR twórcy gier musieliby przejść do stałego trybu wyjściowego 100 Hz lub 120 Hz.



KONWENCJONALNA SYNCHRONIZACJA PIONOWA (I STAŁA CZĘSTOTLIWOŚĆ ODŚWIEŻANIA) KONTRA SYNCHRONIZACJA ADAPTACYJNA/ZMIENNA. ILUSTRACJA: INTEL​

Tryb VRR w telewizorach

Niestety, VRR nie jest dziś pozbawiony wad. W telewizorach LED LCD systemy przyciemniania strefowego są albo całkowicie wyłączone, albo krytycznie obniżone, ponieważ ogólnie przyciemnianie strefowe wymaga analizy obrazu, która wymaga opóźnienia obrazu i działa tylko z pakietami mediów (filmy, seriale itp.). W praktyce oznacza to, że zaawansowany telewizor LCD w trybie VRR jest mniej lub bardziej sprowadzony do konwencjonalnego telewizora LCD bez przyciemniania strefowego o znacznie niższym kontraście. Wiele telewizorów LCD nie jest wystarczająco szybkich – czas reakcji jest zbyt długi – aby w pełni wykorzystać 60 kl./s+.

Telewizory OLED są lepiej przystosowane do VRR, ponieważ mają znacznie wyższy natywny kontrast, znacznie szybszy czas reakcji i kontrolę jasności/kolorów na poziomie pikseli, ale tryb VRR może nadal powodować zwiększoną czerń i migotanie w sekwencjach gier z niską liczbą klatek na sekundę ze względu na to, jak obwód obrazu został pierwotnie zoptymalizowany dla 120 Hz. Zasadniczo, aby uzyskać najlepszą jakość obrazu i wrażenia VRR, chcesz, aby dany wyświetlacz był zależny od jak najmniejszej liczby rozwiązań „patch work”, tj. ściemniania strefowego, jak to tylko możliwe.

Dzieje się tak, ponieważ tryb VRR redukuje panel wyświetlacza do surowej postaci. Nasza rekomendacja dla gier VRR to technologia wyświetlania z samoczynnym wyświetlaniem, na przykład WOLED, QD-OLED lub microLED. Należy również zauważyć, że niewiele amplitunerów AV lub soundbarów obsługuje przekazywanie sygnału VRR, dlatego należy podłączyć komputer lub konsolę bezpośrednio do portu HDMI 2.1 telewizora, a następnie użyć wyjścia HDMI eARC telewizora, aby przekazać dźwięk do amplitunera/soundbara .



AKTYWACJA VRR NA XBOX MOŻE PODNIEŚĆ CZERŃ ZARÓWNO NA TELEWIZORACH LCD, JAK I OLED (LG GX NA ZDJĘCIU). W GEARS 5 MOŻESZ UŻYĆ TEJ SCENY Z PIERWSZEGO ROZDZIAŁU: WŁĄCZ/WYŁĄCZ VRR NA XBOKSIE, ABY ZOBACZYĆ RÓŻNICĘ.
ZDJĘCIE:flatpanelshd

Trzy formaty VRR


Na rynku telewizyjnym istnieją trzy rodzaje VRR:

- HDMI 2.1 VRR

- AMD FreeSync
- Kompatybilny z Nvidia G-Sync

Systemy AMD i Nvidii od lat pracują w standardzie DisplayPort. Nowością jest to, że teraz działają również przez HDMI 2.1 (FRL) w rozdzielczości do 4K 120 Hz. Systemy ulepszające, takie jak LFC (Low Frame-rate Compensation) są zależne od źródła. Ważne jest również uwzględnienie zakresu częstotliwości. Jeśli dany model telewizora ma zakres częstotliwości 48-120Hz, oznacza to, że panel może odświeżać się tylko z częstotliwością 48Hz lub wyższą (do 120Hz). Jeśli gra spadnie na przykład do 46 klatek na sekundę, nie będziesz już w pełni korzystać z VRR.
Lista telewizorów z VRR:
https://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1651050857
flatpanelshd
 
Do góry