Ekran min 16:9 wys ok. 2.5m dla Sony VPL-HW50ES

BPBP

New member
Chej,

Wyrywam sobie wlosy z glowy prubujac znalesc odpowiedni ekran - poradzcie co mozecie plz - jeszcze dla domiar zlego wypisalem czystego posta na dwie strony ze szczegolami i mi go opera zjadla na sniadanie jak sie przyciela wiec wybaczcie ze po krotce napisze zlewem takim ze zlewu.

Pomieszczenie 5.5mx9m w przyblizeniu, wys 2.9m
Ekran: docelowo 16:9 lub szerszy, wysokosc jak najblizej 2.5m
Warunki oswietleniowe: do dostrojenia po fakcie, nie ma ograniczen tj. nie ma zony ktora by mogla ograniczenia nalozyc.
Projekcja od przedniego elementu do ekranu tak z 8.5m - 8m zaleznie od rodzaju ekranu.
Nie bede naglasnial profesjonalnie z za ekranu wiec podstawowa zaleta materialowego ekranu pod znakiem zapytania;

Jak sie ma jakosciowo material White Refference od Adeo?
Jak sie ma do tego Adeo np. seria na ramach od Viz-Art?
Czy ktos buduje ekrany w Polsce tak recznie, na zamowienie, przy uzyciu typowych materialow ale za np. troche mniejsza kase lub porzadniej niz te przecenione aluminiowe pomysly ala Ikea?

Jak sie wogole maja te dwie niby to polskie marki do powszechnie akceptowanych ekranow - cos takiego np. co bym zobaczyl jakbym miksowal np. dzwiek do filmu w jakims prawie powarznym studiu na prowincji? - tj. zapomnijmy o falszywej ekonomi w stylu "moge wydac tylko X wiec sie upre i sila woli podciagne specyfikacje techniczna do swojego budzetu" albo "o bo fabryka w polsce, toc polskie jak biedronka wiec warto zaplacic bo przeciez polskie to dobre..." itp. itd.

Albo kupie wlasciwy, optymalny ekran (tj. dopasowany do klasy projektora) albo wyciagam ogromne wiadro smigu, kupuje pace gigant I robie ten ekran sam na scianie - bede wtedy wydrapywal z brwi tynk do lata poniewaz nie chce kupowac bubla - no ale robi mi sie niedobrze na widok tych obudow z aluminium za tysiace jak na lewo i prawo artysci moga mi wyrzezbic ze stali, drewna, szkla, czegokolwiek cos trwalszego za mniejsze pieniadze.

Elektryczny z napinaczami najtaniej tak 9-12k skolei na ramie z tym White Refference to z 5k od ADEO.
Od ADEO np. ten ich zwykly material to wedlug mnie bubel patrzac na specyfikacje - dopiero ten White Refference np. wydaje sie byc na poziomie tego co oferuje chocby Elite Screens ktore sa skolei uwazane za tansza, ekononiczma opcje tam gdzie sie moglem dowiedziec.

Tyle ze tam gdzie sie moge wlasnie zapytac to standardem jest wlasnie naglasnianie z za ekranu wiec kompletnie jestem zgubiony bo nie chce placic po to zeby rozwiazac problem ktorego nie mam!
To tak jakby zapytac kogos kto lata balonem jaki palnik sobie kupic do topienia wosku.

Skoro ponoc nawet napinacze nie tak dobre jak rama dla jakosci projekcji a za ta rama i tak by nic nie nadawalo audycji to byc moze ta super gladka sciana to wlasnie najlepszy wybor?
Sciana to taka super rama - zaczalem myslowo od rolki z materialem, skoncze na ramie z materialem - intuicja podpowiada ze proboje wozic drzewo do lasu.

Najchetniej to bym rozwijal i zwijal ten ekran zeby go ukryc przed goscmi - przed przypadkowym zniszczeniem - tyle ze jesli sam material projekcyjny jest taki sobie a rama to niby lepsze od naciagaczy to wtedy jest 12k za taki bubel co wisi pod sufitem.
Na dzien dzisiejszy 12k to za drogo dla mnie - tyle co projektor - ale jutro moze sie okazac ze to ze sie zwija ratuje caly salon przed kompletnym brakiem funkcjonalnosci - albo bedzie koniecznym ukrycie projektora, konsoli do gry oraz wygodnego fotela przed cynicznymi znajomymi ze szkol artystycznych...

Wszystkie komentarze milo widziane - wedlug wizytujacego przyjaciela to “zajebiscie” “widac” z krzywa zolta sciana ktora tam na razie czeka na mnie wiec mimo ze go lubie to wlasnie pisze tutaj zeby krytycznie ktos powiedzial jak to jest z tymi polskimi produktami i innymi co tutaj mozna dostac.
Wspomne ze miedzy innymi zajmuje sie fotografia i bym chetnie przebieral pomiedzy takim a nie innym egzemplarzem tego samego modelu zeissa krecac nosem I na jakosc I na cene wiec jak wydam kope kasy i bede tam widzial na tym ekranie aberacje chromatyczne na rogach z tytulu tego ze material lub gemoetria jego do kitu jest to do starosci przezuce sie ze zlosci na kariere polityczna i narobie wszystkim sporo szkody ;)

Pozdrawiam,
BP
 

martinxxx.ma

New member
2,5 m wysoki ekran ? To ile to będzie cali? Czy sony to napędzi aby dać odpowienią jasność obrazu która jest ściśle powiązana z jakością ,kontrastem i odwzorowaniem barw. ?
I ta odległość proja od ekranu 8 m... ojjjjj coś mi się wydaje że soniak nie pociągnie takiego kolosa z tej odległości ...może ale wątpię jak ustawisz proja jak najbliżej możesz i dasz zoom na maksa minus dwa cale żeby nie był w skrajnych nastawach....
Te soniaki ciągną w miarę do 160 cali a później to niestety już inne drogie proje mogą walczyć z takimi calarzami.... chyba że jakość obrazu ma dla Ciebie drugorzędne znaczenie ale na pewno nie skoro masz hw50... więc zejdź na ziemię bo tak jak pisałem wcześniej zbyt mała jasność obrazu zabija kontrast i ogólnà jakość...
Wchodziłeś na strone projector calculator aby zrobić symulacje czy światła z żarówki starczy... wejdź tam wpisz parametry, odległość rzutu, calarz ekranu, gain i zobacz jakie FL wychodzi...żeby było ok to musi być około 20 bo jest podawane dla najjaśniejszego trybu proja czyli dla najgorszego jakościowo..kinowy obetnie go do idealnych 14-16 FL.... jak to zrobisz to dopiero szukaj ekranu bo coś mi się widzi że zacząłeś od d...y strony.... powodzenia
 
Ostatnia edycja:

Bipo

Active member
Bez reklam
Tak jak kolega napisał do 150-160" sony pociągnie i to w max. zoomie oraz w bliskiej odległości ok. 4,5m. Tak aby jeszcze jakaś akceptowalna jakość obrazu była. Owszem możesz i więcej ale będziesz miał mydło i ciemny obraz bo projektor nie wypali. Ale ja i tak powyżej 150" bym z tego projektora nie wyciągał bo mi by zależało na jakości obrazu a nie wielkości...
 

martinxxx.ma

New member
Kolega założciel tematu chyba kompletnie nie zdaje sobie sprawy że temat projekcji poprawnie skonfigurowanej sprzętowo to zagadnienie o wielu zmiennych ściśle ze sobą powiązanych. ...
....to nie tv,że kupujemy stawiamy i jest ok... jeśli podejdziemy do tego jak do kupna tv to kończy się to porażką..
 

BPBP

New member
Panowie i panie dzieki za porady ale wielkosc projekcji na ekranie to sprawa drugorzedna poniewaz na dzien dzisiejszy wogole nie ma ekranu i problem polega na tym ze nie wem z kad znalesc ekran wlasciwy tj. nie bubel i chce jak najszybciej cos wybrac bo jak nie wybiore to trzeba bedzie sciane przygotowywac pod wymalowanie ekranu. Jak juz rozwiaze pierwszy problem to jak to kogos interesuje moge zrobic takie chlopskie pomiary, moze nawet jakims uzadzeniem ktore porzycze i sobie mozemy podyskutowac o tym co zrobic zeby jakosc projekcji poprawic.

Odpowiadajac na pytanie to 2.5m wysokosci przy 16"9 to bedzie ok. 200" - na ekranie bedzie wykonywana projekcja z roznych urzadzen i w roznych formatach wiec jakbym kupil porzadny ekran 200" to moge i na nim wyswietlic 16"9 duzy i stracic kontrast albo maly i go zachowac albo np. srednioformatowe slajdy 2.5mx2.5m z zutnika leicy czy obraz projektorem ktory kupie np. za 3 lata.

Od tego jaki ekran wybiore (szczegolnie czy zwijany czy na ramie) bedzie zalezec konstrukcja mebli na scianie tam gdzie jest ekran wiec musze najpierw wybrac ekran a potem martwic sie odlegloscia projekcji i wielkoscia projekcji - Dla mnie zalezy zeby bylo wlasnie 200" nie z tytulu tego ze "tv kupuje" - nie ogladam tv - chodzi oto ze ekran ma sie wpasowac w kompozycje salonu i tutaj wlasnie 200" jest prawie idealny - podaje 200" a nie np. 195 czy 204 bo jest to okragla liczba ale nie musi byc dokladnie taki - jakbyscie mogli polecic jakis konkretny ekran to zobacze pelne wymiary (tj. nie projekcji a zewnetrzne) i pomierze sobie i wtedy bede wiedzial czy to pasuje czy nie i bedzie mozna dalej pomyslec - tj. ustawic projektor i zobaczyc jak swieci na probce tego ekranu w roznych konfiguracjach projekcji.

Moge kupic od reki projektor i nawet 9500 lumenow - chodzi oto ze moim zdaniem ten sony w tych warunkach i tak bedzie ok jesli pozostale zmienne srodowiskowe beda opowiednio dostrojone ale jak bedzie do kitu to ... sobie projektor blizej ustawie i po sprawie - naprawde narazie nie ma sie tym co martwic - narazie to nie mam ekranu i nic nie moge zmierzyc ani nawet potwierdzic czy rzeczywiscie slabo swieci z 8m bo na tej scianie co jest teraz to nie robi widocznej roznicy - sony mi powiedzialo ze jest ok. ale niektorzy producenci mowia ze ich alternatywa wyciaga kontrast 1m:1 itd. itp… w praniu wyjdzie!

Jakosc obrazu tez jest dla mnie wazna ale jako ktos kto sie zajmuje zagadnieniami optycznymi oraz dzwiekowymi wiem ze jest wiele elementow ktore trzeba dopiescic, poprostu na podstawie doswiadczen ze studiami nagraniowymi i takimi sound stage wlasnie, zanim wogole wchodzi wgre ograniczenie sprzetowe - szczegolnie dzisiaj kiedy sprzet sobie radzi - to pomieszczenia sa do kitu i kalibracja urzadzen.
W studiu tez kazdy akustyk pierdolca dostaje ze jest konsola w zlym miejscu ustawiona i ze sa pierwsze odbicia od konsoli a w abbey road to nawet monitory sa wogole za konsola i zycie leci dalej - ja musze sie pozbyc "bottleneck" najpierw czyli sprawa ekranu oraz zaciemnienia pomieszczenia a potem to jak dusza zapragnie - mam statywy fajne fotograficzne do wielkiego formatu takie drewniane, moge na takim zamontowac projektor i sobie ustawiac w roznych miejsach zaleznie od tego co wyswietlam, zero wibracji, perfekcyjnie wypoziomowane - czy wazna jest maks. jakosc obrazu czy wlasnie wiekszy obraz - ogladajac pink floydow w tle przy chilloucie z innymi ludzmi to moim zdaniem np. wielkosc ekranu sie liczy ;)

Z tym ekranem chodzi i o material projekcyjny (ale tutaj nie ma nic prawie do wyboru z tego co widzialem) ale tez o konstrukcje - jak pisalem najbardziej bym sie pokusil na taki zwijany, z napinaczami o ile jest to konieczne - choc moze przy wielkim ekranie to napinacze maja mniejsze znaczenie - dlatego wlasnie chcialem sie poradzic na forum bo napewno jest tutaj ktos kto ma doswiadczenie z takim ekranami.

Zapomnijmy narazie o projektorze - wymienilem tylko dlatego ze wiem ze by sie ktos zaraz o to zapytal - chodzi o ekran - chodzi o dobry ekran ktory nie wymieknie przy takiej klasie projektora, jakby nie patrzec jest to projektor niczego sobie jak na warunki domowe - jakbym zmienial to tylko na lepszy pod takim czy innym katem wiec ekran musi byc kupiony na przyszlosc a nie tylko terazniejszosc.
np. gdyby byl manualny z napinaczami to taki bym wybral bo nie chce przeplacac za bajery ale byc moze wedlug was wogole na ramie to jedyna mozliwa opcja - byc moze bez napinaczy jest wystarczajacy przy tak wielkim ekranie?

Popiszcie cos na temat tych ekranow prosze - jakie wrazenia, co lepsze, co kompletnie do kitu to bedziemy mogli wtedy poduskutowac co by tutaj wybrac.

Pozdro,
BP
 

martinxxx.ma

New member
Zasada jest taka że rzut z proja obowiązkowo powinien wypełniac powierzchnię roboczą ekranu... jeżeli będzie wyświetlany mniejszy obraz niż ekran to postrzegamy subiektywnie gorszy kontrast danej projekcji...a więc cierpi jakość...

Adeo to firma godna polecenia patrząc na cena/jakość....
I zasada jest prosta czym większy ekran zwijany tym napinacze bardziej spełniają swoją rolę... chociaż wg mnie ekran ramowy jest nie awaryjny, tańszy a jedyna jego wada to to że jest ramowy...jego napięcie jest stałe przez cały okres.... ale większość osob nie ma możliwości zamontowania ramowego i tu przychodzi z pomocą zwijany z napinaczami....

Kupując teraz ekran musisz już teraz wiedzieć jaki calarz będziesz rzucał bo trzeba dobrać odpowiedni gain i przy tak dużym ekranie i Twoim sony ten gain musi być wysoki aby obraz miał odpowienią jakość. ... próbuję Ci doradzić w sprawie odpowiedniej jakości obrazu dla filmów ale Ty widze potrzebujesz ekranu nie tylko do projektora tylko jeszcze do innych urządzeń. .. jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego....
 

Matador

Member
(...)mam statywy fajne fotograficzne do wielkiego formatu takie drewniane, moge na takim zamontowac projektor i sobie ustawiac w roznych miejsach zaleznie od tego co wyswietlam(...)
Po to są bordery na ekranie, żeby zmieścić pomiędzy nimi obraz,
jak będziesz jeździł z projektorem przód/tył i zmieniał wielkość obrazu,
to raz że spadnie kontrast, dwa, że będzie to nędznie wyglądało.
 

BPBP

New member
Nie pisalem ze to tylko do filmow - bedzie do gier, filmow, programow tv z dysku puszczanych - wiele materialow bedzie w starym formacie tv lub w cinemascope - cala kopa formatow oraz tez wiecej urzadzen bedzie korzystalo z tego samego ekranu tak jak napisalem.

Napisalem na wstepie tylko wysokosc ekranu w przyblizeniu nie bez powodu - dla mnie format ekranu moze byc nawet 21:9.
Jesli na ramie ekran bedzie to na bank zrobie kotare ktora bedzie sluzyla jako zaslona taka przesuwana i na tym samym stelarzu moge rowniez zrobic maskownice przesuwana z ladnego crushed velvet tak wiec te bordery to tam male piwo zeby je zrobic - mam jak i czym to zrobic dwa razy lepiej niz te bordery nagrzewane na material co Adeo robi.

Jak ktos ma projektor 5000:1 kontrast to rozumiem ze musi na 1 miejscu postawic na takie rozwiazanie ktore mu ten kontrast zmaksymalizuje ale ja tutaj takiego problemu nie mam - kontrast jest wazny ale nie jedyny najwazniejszy i sa projektory ktore oferuja jeszcze wiekszy kontrast niz ten sony oraz swieca mocniej - zaden problem sprzedac tego hw50 na aukcji jak kupie cos mocniejszego - ale ekranu na aukcji nie sprzedam ani nie kupie - ekran musze kupic nowy, bedzie on wadzil jesli bedzie zle dobrany do kompozycji reszty mebli oraz proporcji pomieszczenia - nie jest to cos na czym odbije czesc pieniedzy za rok czy dwa tak jak to bedzie z projektorem.

Dalej nie wiem jaki ekran polecacie bo gadamy o wszystkim tylko nie o tych ekranach - ta cala literature producentow to sam juz przeczytalem zanim wogole posta napisalem - chodzi mi o to co w praktyce u kogo dziala a bardziej o to co nie dziala - o konkretne produkty, czego unikac.

Maxx piszesz ze Adeo jest ok - masz u siebie adeo? Jak tak to jaki? Ile czasu? Ktory z tych ich materialow?
Taki z napinaczami elektryczny od nich to by bylo z 10k zl w gore a ten na ramie to chyba z 5k - jak by sie to mialo do np. tych farb screen goo? Screen goo w odpowiedniej ilosc to by wyszlo z 3.5k + przygotowanie sciany i robocizna ale wiele osob sobie chwali te farby.
Gdybys byl w podobnej sytuacji to co bys kupil albo na co bys zamienil swoj atualny ekran?

Duzy Adeo od mniejszego Adeo na ramie to roznica 1k zl - nie warto mi przy takiej roznicy brac malego - wole wziasc wiekszy ustawic taka wielkosc obrazu w praktyce tutaj na moje warunki rzeczywiste, przy ktorej kontrast bedzie zadowalajacy i zrobic samemu maskownice.
Chyba ze mozna np. kupic mniejszy ale o niebo lepszy od tego na jaki mnie stac duzy - to wtedy jest sens sie zastanowic - nawet zrobic sciane na bialo do duzej projekcji a materialy krytyczne wyswietlac na specjalistycznym ekranie.

To jaki wtedy "o niebo lepszy" byscie polecili? Bez kilku opcji to nie ma sie nawet nad czym zastanowic.
 

martinxxx.ma

New member
Jeżeli zrobisz sobie boczne kotary i ruchome dolne i górne bordery to kupuj ten wielki adeo bo lepszego cena/ jakość nie znajdziesz.... jak salke możesz zrobić na czarno całą to materiał reference white.... wszystko w temacie... widziałem wiele ekranów i adeo mnie osobiście najbardziej pasowały... no jest jeszcze Stewart ale to już inna kaska...

Ja mam ekran który niestety produkujà tylko do 120"w 16:9...więc taki karzeł to nie dla Ciebie...
Powodzenia z szyciem kotar bocznych i borderów góra i dół...
 

BPBP

New member
Maxx, a jaki masz ten 120" tak z ciekawosci?

Sciany beda na gleboka zielen pomalowane, mozliwe ze z jakims wzorem, farbami ceramicznymi o najmniejszym polysku a meble tez raczej w ciemnych kolorach poza moze tapicerka tylko.

W miedzyczasie znalazlem dobre recenzje dla produktow firmy SilverTicket, za 600 dolarow (tyle ze trzeba doliczyc transport + clo, nie wiadomo czy wogole da sie to sprowadzic sensownie) oferuja 175 cali 16:9, gain 1.1.

Razem to by wyszlo pewnie 1k dolarow tyle ze ten silverticket to dobre mial recenzje wzgledem wlasnie goo i stewart oraz lepsze pomiary niby od wielu innych w podobnych i wyzszych cenach.
To Adeo martwi mnie tym ze bedzie poprostu przecietne a jednak nie sa oni tansi od silver ticket - szkoda ze nie ma nigdzie jakiegos artykulu z pomiarami tych materialow Adeo wzgledem wlasnie stewart, goo itd.

Napisalem do Stewart o ceny tak btw. przy tych rozmiarach - tak naprawde nie wiadomo jak u nich jest z cenami przy wiekszych ekranach, jak to sie u nich to wszystko skaluje. Tez zapytalem o koszt samego materialu bez ramy bo noz widelec 60% ceny to rama + robocizna a ja mam dostep do zrobienia porzadnej ramy oraz porzadnego napiecia materialu na ramie (technika galeryjna powiedzmy sobie).

Mozliwe ze bede musial napisac do adeo - oni robia takie ekrany do zastosowan np. przy koncertach do zaczepienia hakami na juz gotowa rame za 1600 zl w takim np. 200" rozmiarze - gdyby mi to mogli zaoferowac w tym refference white (oni maja inny zestaw materialow dla czesci produktow) to za roznice w cenie moglbym spokojnie zrobic wielka rame oraz zamaskowac to ustawnie materialem na prowadnicy.
 
Do góry